Google+
Doel:€250.00
Donaties:€70.25

Per saldo:€-179.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-01-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door Rockerbox2
Vandaag om 09:50:46
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:26
Artitec 2018, het speculaas-draadje...... door dh3201
Vandaag om 09:47:07
Wat betekent digitaal voorbereid? door VAM65
Vandaag om 09:45:40
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Bahn-AG
Vandaag om 09:43:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:43:17
Modelspoorbeurs Houten 20 januari 2018 de voor en na beschouwing . door VAM65
Vandaag om 09:33:24
Bröckenbahn door HeRo
Vandaag om 09:25:21
Roßnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:21:19
BNLS-module: "Belgenland" door Nick Vandenzavel
Vandaag om 09:20:34
Gevonden: 90 jaar oude lorrie door decauville_nl
Vandaag om 09:20:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sobat Kras
Vandaag om 09:15:32
Qbuzz Qlink lijn 15 door Bus Collector
Vandaag om 09:05:20
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Juroen
Vandaag om 09:03:09
Tandwiel Fleischmann 4028 door Mechiel_
Vandaag om 07:51:24
Brawa 2018 door Leen Stolk
Vandaag om 06:59:55
Trix Köf 22107 loopt niet door VAM65
Vandaag om 06:48:20
Storm door Menno
Vandaag om 02:13:06
Fremo haven: KNZ Hengelo door DJV
Vandaag om 00:50:15
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
19 januari 2018, 23:40:24
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door MiHe
19 januari 2018, 23:15:55
Loks ombouwen naar digitaal, of nieuwe aanschaffen? door 1200blauw
19 januari 2018, 23:07:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 januari 2018, 23:04:12
Raadplaatje door chrvdv37402
19 januari 2018, 22:42:56
Bidib, wat is dat? door Martin Domburg
19 januari 2018, 22:40:11
Fleischmann 6166 en 6167 door Rondje_HO
19 januari 2018, 22:18:10
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Erik_omBC
19 januari 2018, 22:10:53
Tandwielen stoomloc eraf halen door Mechiel_
19 januari 2018, 22:06:51
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Bert van Gelder
19 januari 2018, 22:05:01
Wie helpt mij zoeken na diefstal. door phdirk
19 januari 2018, 21:43:59
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000  (gelezen 11518 keer)

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #30 Gepost op: 17 maart 2017, 21:27:57 »
Graag gedaan man, vind het ook superleuk dat het gelukt is en vond het gezellig dat je er was. Blijf dit natuurlijk volgen ;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3102
    • Klein Ende
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #31 Gepost op: 31 juli 2017, 12:06:03 »
Ja daar ben ik weer!

Afgelopen weekend was ik weer eens druk met de 6000. Eén van de grote problemen van het onderstel heb ik afgelopen weekend aangepakt. De twee bogies van de loc kwamen namelijk niet op de rails doordat de schroeven te kort zijn. Dit heb ik opgelost door nieuwe schroeven te maken met messing M2 boutjes, moertjes en ringetjes.

Daar kwam een tweede uitdaging bij, namelijk dat er twee verschillende situaties zijn. De achterste bogie wordt namelijk vastgemaakt aan het frame en 'that's it'. De voorste bogie echter, heeft een systeem waarbij de schroef tevens het frame moet vasthouden aan de kap. Ik heb overwogen dit aan te passen, alleen heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. Deze bevestiging hoort nou eenmaal bij de bouw van deze loc en dat wil ik zo houden. Een ander probleem was dat de wielen in de voorste bogie niet vrij konden draaien.


De opstelling, met de bevestigingen ernaast.

Tussendoor eerst nog een ander probleem: bij de bodemplaat van de voorste bogie ontbrak een schroef en de bodemplaat kon niet helemaal vastgeschroefd worden omdat de wielassen daardoor geklemd werden in het frame. Dit heb ik opgelost door de ruimte op te vullen met messing ringen en aan de andere zijde m2 moertjes vast te solderen. Van onderuit kan de bodemplaat nu vastgezet worden met twee kleine m2 boutjes en kunnen de wielen vrij draaien.




De bevestiging van de voorste bogie heb ik als volgt gemaakt van rechts naar links: een m2 bout is op maat gemaakt. Daarover valt een busje die precies op maat is gemaakt. Aan de ene kant zit een ring vast gesoldeerd, aan de andere kant is deze vrij. Over deze bus schuift nog een andere ring. Tussen deze ringen komt het frame van de bogie. Tegen de ring komt een veer en deze wordt opgesloten door een moertje met daaraan vast een andere ring. Als dit eenmaal in elkaar geschoven en gedraaid is, ziet dat er als volgt uit:


Als ik dit vastschroef aan de kap, dan klemt de ring het frame tegen de kap aan, zoals Philotrain het ooit bedacht heeft. De op maat gemaakte onderdelen zorgen er samen voor dat er een perfecte hoogte voor de schroef ontstaat en de bogie niet langer boven het spoor zal zweven.

De andere bogie is minder spannend. Deze had geen klemmende wielassen en deze wordt alleen aan het frame geschroefd. Ook hier was de originele schroef te kort.

Over een m2 boutje schuiven twee ringen waartussen het frame van het bogie zal zitten. Daarop komt een veer en aan het uiteinde van deze veer komt een nieuw ringetje. Dit wordt dan aan het frame geschroefd en klaar is kees. De schroef is precies op maat gemaakt waardoor de bogie niet langer zal zweven, maar netjes op het spoor staat. Ik heb een gedeelte van de bout afgevlakt door het schroefdraad vol te laten lopen met tin. Hierdoor kan de bogie soepeltjes over de bout glijden. Met de ervaring van de voorste bogie had ik achteraf ook hier misschien een busje toegepast. Maar het zit goed zo. Op het frame heb ik een moertje gesoldeerd en de bovenzijde dichtgezet met een messing plaatje. Hierdoor kan ik de bout niet verder draaien dan 1 punt. Zo voorkom ik dat de zaak verkeerd afgesteld kan worden.


het is lang geleden dat ik het onderstel in vol ornaat voor mij op tafel heb gezien. Het ziet er goed uit. Een rijtest volgt binnenkort.

Wat zijn de volgende stappen:
- Bogies verzwaren met lood (ze zijn zo licht....);
- Stroomafname afregelen;
- Mashima motor monteren (staat in bestelling);
- Het liefste vervang ik de originele veren met een betere veer. Deze zijn eigenlijk te kort en erg stug. Ik wil een langere en minder stugge veer hebben, waardoor de bogie netjes het spoor kan volgen. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat ga doen;
- Frame zwart spuiten. Phildie verf staat reeds in bestelling;

Groet, Mathyn
 

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3102
    • Klein Ende
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #32 Gepost op: 31 juli 2017, 12:09:06 »
In één van mijn vorige berichten had ik benoemd dat ik graag een originele Philotrain verpakking wilde hebben om de loc in op te bergen.
Na een mailtje naar Philotrain gestuurd te hebben, is er een nieuwe verpakking mijn kant op gekomen met een correct etiket op de zijkant. Hulde voor deze prachtige service (y)

Het enige verschil is dat de doos niet de ouderwetse groene kleur heeft, maar blauw is. Maar ach, niemand die dat ziet ;)


Groet, Mathyn

Gerben Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Jeugdlid Railclub Utrecht.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #33 Gepost op: 31 juli 2017, 12:12:02 »
Klasse van Philotrain  (y)

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #34 Gepost op: 31 juli 2017, 23:09:24 »
Goed bezig amigo!

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 508
  • www.veldmanmodelbouw.nl
    • Veldman modelbouw
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #35 Gepost op: 12 december 2017, 19:11:17 »
Dat is zeker een top service (y)
Viel de prijs ook nog een beetje mee?

Groeten,
Dennis
www.veldmanmodelbouw.nl
Voor al uw gereedschap en modelbouw artikelen

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3102
    • Klein Ende
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #36 Gepost op: 13 december 2017, 14:44:44 »
Dat viel zeker mee, €17,- inc. verzendkosten. Daar kon ik het niet voor laten ;)
Daarvoor is dus ook het etiket geschreven voor mijn specifieke loc en is het foam binnenwerk op maat gemaakt.

Groet, Mathyn

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 508
  • www.veldmanmodelbouw.nl
    • Veldman modelbouw
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #37 Gepost op: 13 december 2017, 22:23:45 »
Dat noem ik nu nog eens service (y) (y)
www.veldmanmodelbouw.nl
Voor al uw gereedschap en modelbouw artikelen