Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000  (gelezen 27414 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #30 Gepost op: 17 maart 2017, 21:27:57 »
Graag gedaan man, vind het ook superleuk dat het gelukt is en vond het gezellig dat je er was. Blijf dit natuurlijk volgen ;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #31 Gepost op: 31 juli 2017, 12:06:03 »
Ja daar ben ik weer!

Afgelopen weekend was ik weer eens druk met de 6000. Eén van de grote problemen van het onderstel heb ik afgelopen weekend aangepakt. De twee bogies van de loc kwamen namelijk niet op de rails doordat de schroeven te kort zijn. Dit heb ik opgelost door nieuwe schroeven te maken met messing M2 boutjes, moertjes en ringetjes.

Daar kwam een tweede uitdaging bij, namelijk dat er twee verschillende situaties zijn. De achterste bogie wordt namelijk vastgemaakt aan het frame en 'that's it'. De voorste bogie echter, heeft een systeem waarbij de schroef tevens het frame moet vasthouden aan de kap. Ik heb overwogen dit aan te passen, alleen heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. Deze bevestiging hoort nou eenmaal bij de bouw van deze loc en dat wil ik zo houden. Een ander probleem was dat de wielen in de voorste bogie niet vrij konden draaien.


De opstelling, met de bevestigingen ernaast.

Tussendoor eerst nog een ander probleem: bij de bodemplaat van de voorste bogie ontbrak een schroef en de bodemplaat kon niet helemaal vastgeschroefd worden omdat de wielassen daardoor geklemd werden in het frame. Dit heb ik opgelost door de ruimte op te vullen met messing ringen en aan de andere zijde m2 moertjes vast te solderen. Van onderuit kan de bodemplaat nu vastgezet worden met twee kleine m2 boutjes en kunnen de wielen vrij draaien.




De bevestiging van de voorste bogie heb ik als volgt gemaakt van rechts naar links: een m2 bout is op maat gemaakt. Daarover valt een busje die precies op maat is gemaakt. Aan de ene kant zit een ring vast gesoldeerd, aan de andere kant is deze vrij. Over deze bus schuift nog een andere ring. Tussen deze ringen komt het frame van de bogie. Tegen de ring komt een veer en deze wordt opgesloten door een moertje met daaraan vast een andere ring. Als dit eenmaal in elkaar geschoven en gedraaid is, ziet dat er als volgt uit:


Als ik dit vastschroef aan de kap, dan klemt de ring het frame tegen de kap aan, zoals Philotrain het ooit bedacht heeft. De op maat gemaakte onderdelen zorgen er samen voor dat er een perfecte hoogte voor de schroef ontstaat en de bogie niet langer boven het spoor zal zweven.

De andere bogie is minder spannend. Deze had geen klemmende wielassen en deze wordt alleen aan het frame geschroefd. Ook hier was de originele schroef te kort.

Over een m2 boutje schuiven twee ringen waartussen het frame van het bogie zal zitten. Daarop komt een veer en aan het uiteinde van deze veer komt een nieuw ringetje. Dit wordt dan aan het frame geschroefd en klaar is kees. De schroef is precies op maat gemaakt waardoor de bogie niet langer zal zweven, maar netjes op het spoor staat. Ik heb een gedeelte van de bout afgevlakt door het schroefdraad vol te laten lopen met tin. Hierdoor kan de bogie soepeltjes over de bout glijden. Met de ervaring van de voorste bogie had ik achteraf ook hier misschien een busje toegepast. Maar het zit goed zo. Op het frame heb ik een moertje gesoldeerd en de bovenzijde dichtgezet met een messing plaatje. Hierdoor kan ik de bout niet verder draaien dan 1 punt. Zo voorkom ik dat de zaak verkeerd afgesteld kan worden.


het is lang geleden dat ik het onderstel in vol ornaat voor mij op tafel heb gezien. Het ziet er goed uit. Een rijtest volgt binnenkort.

Wat zijn de volgende stappen:
- Bogies verzwaren met lood (ze zijn zo licht....);
- Stroomafname afregelen;
- Mashima motor monteren (staat in bestelling);
- Het liefste vervang ik de originele veren met een betere veer. Deze zijn eigenlijk te kort en erg stug. Ik wil een langere en minder stugge veer hebben, waardoor de bogie netjes het spoor kan volgen. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat ga doen;
- Frame zwart spuiten. Phildie verf staat reeds in bestelling;

Groet, Mathyn
 
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #32 Gepost op: 31 juli 2017, 12:09:06 »
In één van mijn vorige berichten had ik benoemd dat ik graag een originele Philotrain verpakking wilde hebben om de loc in op te bergen.
Na een mailtje naar Philotrain gestuurd te hebben, is er een nieuwe verpakking mijn kant op gekomen met een correct etiket op de zijkant. Hulde voor deze prachtige service (y)

Het enige verschil is dat de doos niet de ouderwetse groene kleur heeft, maar blauw is. Maar ach, niemand die dat ziet ;)


Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Gerben Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #33 Gepost op: 31 juli 2017, 12:12:02 »
Klasse van Philotrain  (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #34 Gepost op: 31 juli 2017, 23:09:24 »
Goed bezig amigo!

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #35 Gepost op: 12 december 2017, 19:11:17 »
Dat is zeker een top service (y)
Viel de prijs ook nog een beetje mee?

Groeten,
Dennis
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #36 Gepost op: 13 december 2017, 14:44:44 »
Dat viel zeker mee, €17,- inc. verzendkosten. Daar kon ik het niet voor laten ;)
Daarvoor is dus ook het etiket geschreven voor mijn specifieke loc en is het foam binnenwerk op maat gemaakt.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #37 Gepost op: 13 december 2017, 22:23:45 »
Dat noem ik nu nog eens service (y) (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #38 Gepost op: 02 maart 2018, 17:57:37 »
Hallo allemaal.

Tijdje geleden heb ik alle onderdelen van het onderstel gespoten en in de blanke lak gezet. Daarna kon ik dan eindelijk het hele onderstel weer monteren. Ik ben zeer tevreden met het spuitwerk. Het was mijn eerste messing spuitproject en vrijwel alles was in één keer strak gespoten zonder zakkers of stofjes. Ik heb alleen het frame opnieuw gespoten omdat er 1 zakker zat in de blanke lak.

Ik heb gelijk maar even een proefrit gemaakt. Wat rijdt de loc mooi!
Ik zal jullie het resultaat niet onthouden: https://youtu.be/p5JKeM-AyH4

Ik kwam tijdens het samenvoegen er wel achter dat Tom en ik destijds niet goed hadden opgelet... De volgorde van de contragewichten is helaas onjuist. Het wiel met het grote contragewicht hoort namelijk op de eerste as te zitten. Aan de rechterzijde zit deze nu op as 3 en aan de linkerzijde op as 2. Het is een kleinigheid dat ik nu voorlopig nog niet ga aanpassen. Het zit in elkaar en loopt goed. Verder zit op dit filmpje de drijfstang ondersteboven :-[. Gelukkig is dat alleen een kwestie van losdraaien en andersom zetten. ;)

Volgende punten op de agenda:
- Stroomafname maken en decoder+powerpack in de ketel stoppen;
- Koppelboom aanbrengen met flm profi koppeling. Ik zit te denken aan een constructie zoals Artitec deze heeft gemaakt bij de 6300. Aan de bogie kan ik niks maken. Er is geen ruimte voor een kleine Ribu of Symoba. Ik ga geen werkende schroefkoppeling maken, aangezien ik eenvoudig wil kunnen rangeren.

Als dit klaar is ga ik mij verder richten op het opknappen van de kap. Alle losse onderdelen zijn reeds aanwezig. Kortom, ik kan de komende maanden weer aan de slag.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #39 Gepost op: 02 maart 2018, 20:34:02 »
Gloeiende. Dat gaan we fiksen, zo gepiept. Voel me wel stom nu. Kom je vrijdag of zondag nog op Ontraxs?

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #40 Gepost op: 02 maart 2018, 22:50:50 »
Het was een lange dag! We waren allebei duf na al dat sleutelen. Maar je ziet het, het resultaat is top. Ik ben vrijdag de hele dag op Ontraxs, ik zal de loc meenemen.  (y)
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram