Wat zijn we aan het bouwen? > Werkspoor

BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000

(1/9) > >>

MathynK:
Hallo allemaal!

Hier en daar al wat rondgebazuind hebbende heb ik besloten om een eigen topic te openen voor de restauratie van mijn Philotrain NS 6024.
Deze loc heb ik van een bevriende achterbuurman gekregen die deze oude dame in een la heeft gevonden, zwaar onder het stof en licht beschadigd.

Om te beginnen een paar afbeeldingen:





Op de fabrieksplaat van Philotrain staat dat de loc gebouwd is in 1984, een hele tijd geleden dus!
Dat de dame al een aantal jaren oud is, is ook te zien aan de uiterlijke staat van de kap. De voetplaat is lichtelijk verbogen, deze heb ik echter al terug kunnen buigen.
Verder is er hier en daar lak schade en zit er een dikke laag stof op de kap.
Buiten dat is het jullie waarschijnlijk ook al opgevallen dat er een aantal onderdelen ontbreken, zoals buffers.


Dan door naar het drijfwerk. Het hele chassis ruikt naar oud vet en rook, ik weet niet waar het fout is gegaan, maar er zit ongelofelijk veel oud vet en stof opgehoopt op de wielen, in de lagers en op andere plekken waar het niet hoort te zitten. Dat wordt dus uit elkaar halen en schoonmaken.

Mijn doel? Alle lakschade restaureren en van dit model een perfect rijdende loc maken, met sounddecoder. Daarnaast alle ontbrekende onderdelen weer met originele Philotrain onderdelen terugplaatsen. (y)

Ik zal maar gelijk aangeven dat dit project langzaam zal verlopen en ik niet elke week een update zal plaatsen, maar ik wil elke stap wel dolgraag met jullie delen!

Groet, Mathyn

MathynK:
Hallo allemaal!

Inmiddels lag het chassis al uit elkaar. Ik heb alle onderdelen zo goed mogelijk schoongemaakt en ontvet. Helaas kwam ik er laatst wel achter dat de lagers nog steeds zwaar lopen. Dat zou betekenen dat ik de wielen van de assen af moet halen. Niet leuk :-\

Nadat alles gedemonteerd was, heb ik het chassis van een royaal thinner bad voorzien. Op deze manier is alle verf langzamerhand verdwenen. Het volgende was het resultaat:

Een hoop mooie schone onderdelen dus.

Voordat ik mij ging buigen over het verbeteren van de compensatie, aandrijving en stroomafname had ik eerst de drang om de dame weer op poten te zetten. Zo gezegd zo gedaan. Binnen no-time stond de 6024 weer op haar wielen. En toen heb ik een naar probleem ontdekt :-X

Zodra de loc op haar wielen komt te staan schuiven de hornblocks uiteraard zo ver mogelijk omhoog. Hartstikke goed, omdat de vering er later voor gaat zorgen dat er compensatie optreedt. Laten we deze situatie stand 0 noemen. Het probleem echter is dat er in stand 0 geen ruimte voor de wielen is. Alle drie de wielen lopen aan:

Van links naar rechts:
- Het linker wiel loopt aan de linkerkant tegen de wielkast aan.
- Het middelste wiel loopt tegen een horizontaal lipje aan, wat daar alleen zit om de wielkast vast te houden. Een bijkomend detail: het lipje zit niet midden tussen de wielen in.
- Het rechter wiel loopt in deze foto onderin vast, tegen een horizontale plaat die de vloer van de cabine voorstelt.

Buiten dat heb ik nog een probleem gevonden. Buiten dat de hornblocks verticaal kunnen bewegen, kunnen twee paar hornblocks ook horizontaal bewegen. Ik heb een naar onderbuik gevoel hierover. Ik frees dat de koppelstangen later hierdoor niet goed de kracht van de motor kunnen overdragen, waardoor er een "tik"zal ontstaan.

De oplossingen zoals ik die nu voor handen heb en wil gaan uitvoeren:
Het aanlopen wil ik gaan voorkomen door de verticale ruimte te gaan verkleinen. De loc komt hierdoor iets hoger op haar wielen te staan. Als dit nog niet voldoende is, lift ik de kap nog een 0,5mm tot 1,0mm t.o.v. het chassis.

De horizontale speling ga ik oplossen door de hornblocks te voorzien van nieuwe geleiders. Deze worden aan de binnenkant van het frame gesoldeerd. Allereerst zal ik een poelietrekker gaan aanschaffen om zo de wielen van de assen te kunnen scheiden en de lagers gelijk goed schoon te maken. Daarna zal het een precisieklusje gaan worden om alle lagers netjes recht tegenover elkaar en op gelijke afstand te monteren. Dit wordt nog spannend aangezien ik geen duur gereedschap heb voor dit soort klusjes.

Volgende keer meer!

Groet, Mathyn

Tomasso:
Waar woon je?

Ivo tB:

--- Citaat van: MathynK op 13 november 2015, 17:14:14 ---De oplossingen zoals ik die nu voor handen heb en wil gaan uitvoeren:
Het aanlopen wil ik gaan voorkomen door de verticale ruimte te gaan verkleinen. De loc komt hierdoor iets hoger op haar wielen te staan. Als dit nog niet voldoende is, lift ik de kap nog een 0,5mm tot 1,0mm t.o.v. het chassis.

De horizontale speling ga ik oplossen door de hornblocks te voorzien van nieuwe geleiders. Deze worden aan de binnenkant van het frame gesoldeerd. Allereerst zal ik een poelietrekker gaan aanschaffen om zo de wielen van de assen te kunnen scheiden en de lagers gelijk goed schoon te maken. Daarna zal het een precisieklusje gaan worden om alle lagers netjes recht tegenover elkaar en op gelijke afstand te monteren. Dit wordt nog spannend aangezien ik geen duur gereedschap heb voor dit soort klusjes.


--- Einde van citaat ---
Mathyn, niet doen! de verticale ruimte verkleinen. De lok staat namelijk normaal op de onderste stand doordat de veren de hornblocks tegen de onderste afsluitplaat duwen. De wielen kunnen licht naar boven bewegen bij oneffenheden en horen nooit in de bovenste stand te komen. Ik zou ook maar wachten met het van de assen halen van de wielen, maar misschien met kruipolie oid de zaak gangbaar te maken. de horizontale speling zou ik verder met Tom (Tomasso) bespreken, want die heeft daar aan zijn 6000 (1200) al een oplossing voor gevonden.

Verder benieuwd naar je vervolg.


mvg,
Ivo

roadster36:
Mathijn, leuk kadootje.
Gewoon even naar Tom gaan. ;D
Er zit een fout in het 6000 chassis .
Wij weten ook waar en het is in een avondje te verhelpen. (y)
Tis gewoon een etsfoutje in het chassis en zonder dat je dat opgelost hebt krijg je hem nooit goed rijdend.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58870.msg3221612718.html#msg3221612718

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie