Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: NS 2100, zelfbouw  (gelezen 5774 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
NS 2100, zelfbouw
« Gepost op: 03 november 2015, 23:50:35 »
Ooit heb ik in dit draadje over rijtuigen in karton al eens mijn zelfbouw-2100 in aanbouw laten zien.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42900.msg681414.html#msg681414

Geïnspireerd door wat hier momenteel allemaal gebeurt met 2100en ben ik nu eindelijk verder gegaan met het afbouwen  dan wel oplappen van dit model, dat ik ben begonnen in de jaren' 80.

Het wordt een 2104, toestand ofwel midden jaren ' 30 of wel ca. 1950, afhankelijk van welke ik het best kan documenteren met het boek en de overige documentatie.
Ivo's detailniveau met zijn 2103 ga ik zeker niet halen, en dat ga ik ook niet proberen. Het doel is een goed lijkende en goed lopende 2100 op de baan te krijgen, met acceptatie van het feit dat de basis van het model inmiddels meer dan 25 jaar oud is, en deels ook mijn modelbouwvermogens van toen weerspiegelt. Uiteraard doe ik de dingen die ik nu echt onder de maat vind, opnieuw en maak ik wat nog ontbreekt naar mijn beste kunnen van nu. Maar als ik hetzelfde wil bereiken als Ivo (en waarschijnlijk Gert, we gaan het zien) zou ik beter opnieuw kunnen beginnen en dat ga ik lekker niet doen.

Uitgangspunt van dit model was (uiteraard) een torenhoog enthousiasme voor de 2104 in het museum, dat al van heel ver terug dateert, en de uitleg over Blikken Tinus door de suppoosten van het museum, waarvan een aantal toen nog echt oud-stoommachinist was. Tweede uitgangspunt was de bouwbeschrijving van een messing 3400 in 3 afleveringen in De Modelbouwer in de jaren ' 80, die met Waldorp erbij vrij simpel was om te werken naar een 2100. Dit was een model uit hoofdzakelijk 1mm messing plaat, een Roco-motor in de tender die via een cardan de loopwielen van de loc aandreef, en (vooruitstrevend voor die tijd) drijf- en tenderassen in verticaal bewegende lagers met een horizontaal stuk verenstaal voor de vering. Die bewegende ophanging heb ik braaf nagebouwd, en de loc ontleent hieraan uitstekende loopeigenschappen en stroomafname. De drijfwielen zijn als ik me goed herinner van een Roco Br 01, de loopwielen van Fleischmann.
    Met de aandrijving was ik minder succesvol. Tijdens de poging tot bouwen van de aandrijfkoppeling tussen loc en tender besloot ik toch maar een oplossing te zoeken om een gewone aangedreven tender te maken, maar ook dit ging mijn capaciteiten te boven (en het kopen van een kant-en-klare tenderaandrijving mijn financien). In tweede instantie, alweer een tijd later, maakte een kennis met een paar tandwielen een aandrijving die in de tender paste en één as aandreef, waarmee de loc weliswaar kon rijden maar bijna niets trekken. Hier heeft het afbouwen van de loc jarenlang op vastgezeten.
    Ik deed nog af en toe iets aan het project, zoals het monteren van een MK voedingspomp voor de voorverwarmer en het verzamelen van onderdelen, maar in hoofdzaak lag het dus stil. Genoeg andere projecten omhanden immers, zoals dat gaat.
    Een van die verzamelde rommelbak-vondsten was, niet zo heel lang geleden, een Fleischmann tenderonderstel met aandrijving, ik denk van een Br 57, in elk geval met de ongelijke radstanden, en ook geen motor. Dus nog wel wat aan te doen, maar in geval iets met twee aangedreven assen. Na Eurospoor dit jaar heb ik alle onderdelen die ik had eens bij elkaar gelegd en een plan gemaakt en zowaar, de aandrijving doet het nu (--bijna, want ergens maakt hij in bogen nog kortsluiting maar die vinden we nog wel. Het zit in elk geval in de tender, niet in de loc). Het belangrijkste is, de loc kan nu een rijtje vierasser trekken.

Plaatjes. Zo zag de loc eruit voor de hervatting van het project.:






Meteen maar de buffers vervangen door wat beters.



Leidingen; wordt nog meer en beter:


tender. De grote verticale vlakken met schroefgaten dienden om de Roco-motor te bevestigen. Ze mogen blijven zitten voor het gewicht. Voor de verdere afbouw moet hier nog een boel geplamuurd worden, maar, spiekend in Ivo's draadje meen ik dat de hoogte van mijn opbouw klopt voor de scheepstender.





De nieuwe aandrijving:






uit een overgebleven stuk etsfret van de Sabro Dg-kit heb ik een klem gemaakt die de motor op z' n plek houdt. Alles kan dus ook makkelijk weer los. Aan het printplaat zijn stroomafnemers voor de middenas gesoldeerd.



Met de Dremel een nieuwe sleuf voor de middenas gemaakt


Vanavond het messing 'tussenframe' van de tender opnieuw gesoldeerd, passend gemaakt in de kap, en dat weer passend op het Fleischmann-onderstel. Het lijkt dat de klemming sterk genoeg is om van schroeven te kunnen afzien. Dat zal ook in het gebruik moeten blijken, maar het zou wel een puzzel schelen want ik zag nog niet direct hoe ik dat ga vastschroeven.










« Laatst bewerkt op: 24 november 2022, 23:05:27 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #1 Gepost op: 05 november 2015, 17:03:28 »
Dat is al een echt lang lopend project, Jan!

Ik ben benieuwd hoe hij wordt.
Succes!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2015, 01:44:47 »
Nou, zeker een hele tijd. Maar nu gaat hij afkomen.

Vanavond verder gegaan met het tenderframe; verder bijgewerkt, kap beter passend gemaakt, nieuwe buffers erop. Volgende stap wordt de loc-tender koppeling, dan verlichting eens gaan bedenken, daarna rest nog alleen de verdere detaillering.




(de foto vertekent wat; de assen zitten goed voor de gaten, alleen de achterste wijkt iets af)

« Laatst bewerkt op: 23 november 2022, 22:17:27 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2015, 21:08:16 »
Ik nog een tijd bezig geweest met die bufferbalk; ik was toch weer niet te tevreden met de buffers, ze zaten te laag. Dus alles weer los, buffers omhoog gezet, meteen veiligheids-schroefkoppeling erop ipv de enkelvoudige. Verder de gaatjes geboord voor de stroomaansluiting van de verlichting. Dat worden sunny white 603 smd ledjes.





De lantaarns zijn van MK, open geboord met 1,2 mm (ledje kan daar straks doorheen, als alle soldeerwerk klaar is. Dat was makkelijker dan verwacht, moeilijker was het vastsolderen van de lampen op het gat. Om de plek goed te krijgen had ik een stukje hout (bijgesneden cocktailprikker) door het gat in de voetplaat gestoken en daar het lampje op gezet. Flux erbij en solderen. De rechter zat direct goed vast, bij de linker wilde het niet lukken. Geen idee waarom niet. Aan die kant vormde zich onmiddelijk een kring zwarte troep rond het hout die de soldeerverbinding onmogelijk maakte. Uiteindelijk gelukt, maar niet echt ontdekt wat er anders was dan rechts. De linker staat overigens op een 0,5 mm messing extra voetje om een zekere scheefheid in de voetplaat te verdoezelen, maar dat kan het niet geweest zijn.

Hoe dan ook, vooraanzicht lijkt nu wel verbeterd.




« Laatst bewerkt op: 23 november 2022, 22:19:51 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #4 Gepost op: 01 april 2020, 16:01:21 »
Een tijd niet gepost hier, maar er is wel wat gebeurd. De loc is nu bijna af.

 Een samenvatting van het voorafgaande.


Werkzaamheden aan de tender.


Bevestiging stroomkoppeling aan de tenderzijde



Detaillering aan het onderstel; gemaakt uit styreen en stukjes messing. Toen dat erop zat waren de verhouding verkeerd, en bleek dat e bak  te smal was, dus breder gemaakt door er meer lagen op de zijwanden aan te brengen en de rest opnieuw af te werken.














En dan verder met de loc.
Binnenliggend drijfwerk; stukjes aluminium, messing en styreen





trapjes naar de zanddom, voorverwarmer + pomp (MK), krik (Philotrain), Coale veiligheden (ik vermoed Weinert, een toevalsvondst, maar het zijn precies de goede)



Trapjes voor loc en tender



Enzovoort.... tot alles erop en eraan zit.

En dan spuiten





verder afwerken: zwart en messing toevoegen



Handgrepen, nummerplaten, biezen (Pressfix, van GM&S, geweldig om mee te werken)













Deurtje tussen loc en tender. Houten plaat bij achterzijde machinistenhuis moet wat gladder gemaakt worden --al maakt de foto het weer erger dan het is.



transfers van de nummers op bufferbalk voor en achterwand tender zijn inmiddels aangebracht.

Wat is er nog te doen? Messing onlijsting van de voorraampjes van het machinistenhuis; aankleding van de tender met kolen en stookgereedschap; koppeling en slangen voorzijde. Misschien nog iets om de asbak onder de vuurkist een beetje aan te geven, in die regio is het nu wat leeg.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2020, 20:48:59 door janw »

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #5 Gepost op: 01 april 2020, 16:24:52 »
Knap werk! Daar word een mens een beetje stil van...
Gerrit F

Van de draad af....

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #6 Gepost op: 01 april 2020, 16:27:20 »
 (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #7 Gepost op: 01 april 2020, 18:11:47 »
Goed werk Jan! (y)
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #8 Gepost op: 01 april 2020, 19:05:50 »
Dat ziet er niet slecht uit! Eigenlijk super prachtig! (y)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #9 Gepost op: 01 april 2020, 19:31:15 »
Knap gemaakt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2020, 20:19:31 »
Heel mooi gemaakt. petje af. :police:
Zelf ben ik bezig met een 4600.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2020, 21:15:51 »
 (y)
Groet,

Gerard

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #12 Gepost op: 02 april 2020, 08:04:23 »
Mijn 4600 in aanbouw. Het is een omgebouwd model van Hornby  (Thomson class)

Gr. Bert.



janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #13 Gepost op: 02 april 2020, 17:28:18 »
Dank voor de complimentjes allemaal! Vanavond weer verder.

Hier staat trouwens een geluidsopname: https://soundcloud.com/dick-1952/geluid-van-stoomloc-ns-2100

En deze vind foto ik altijd heel sfeervol:



Bert, succes met die 4600!

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: NS 2100, zelfbouw
« Reactie #14 Gepost op: 02 april 2020, 18:20:57 »
4600 klaar. Ook een foto van mijn 2100. Deze heb ook gebaseerd op een Engels model.