Google+
Doel:€250.00
Donaties:€92.15

Per saldo:€-157.85

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mara Harbor door Martin Welberg
Vandaag om 01:52:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 00:31:10
Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig? door Thom
Vandaag om 00:27:25
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
22 september 2018, 23:58:23
Fleischmann Lint: Loksound overleden, vervanging? door spock
22 september 2018, 23:51:44
Sfeertopic voor toekomstige module door Reinout van Rees
22 september 2018, 23:43:50
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
22 september 2018, 23:41:33
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Eric-Jan Hartstra
22 september 2018, 22:46:03
Detectie/blokken. door nico99
22 september 2018, 22:31:53
Aachenau West door wob
22 september 2018, 22:30:17
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
22 september 2018, 22:16:00
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door Wim Hesselink
22 september 2018, 22:01:06
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
22 september 2018, 21:59:43
Dieselweekend SGB door martinh
22 september 2018, 21:58:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gérard Drost
22 september 2018, 21:55:36
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Fritsprt
22 september 2018, 21:40:09
Klæder fra Haderslev. door Tulpendaal
22 september 2018, 21:37:24
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
22 september 2018, 21:35:22
Verslag van de rondreizende geisoleerde goederenwagen in h0 door Sobat Kras door Forever Rocofan
22 september 2018, 21:27:07
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door NS264
22 september 2018, 21:18:05
RhB-modelbaan van Martino door Railroadtycoon
22 september 2018, 21:12:43
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Mike 1961
22 september 2018, 20:59:57
Optreksnelheid Fleischmann edelweiss tandradloc door ingenium
22 september 2018, 20:44:39
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Modellbahnwagen
22 september 2018, 20:43:48
  

Auteur Topic: Waar is dit?  (gelezen 49785 keer)

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Waar is dit?
« Reactie #240 Gepost op: 30 mei 2018, 20:02:46 »
Rinteln - Alverdissen (Extertal)

m.vr.gr. Gerard
O'Brien's law: Murphy was an optimist

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Waar is dit?
« Reactie #241 Gepost op: 31 mei 2018, 16:20:00 »
Dan is het Ströhen? Of hoe heet dat stationnetje aan de andere kant ook alweer?

In ieder geval is 't dat draisinen-lijntje. :-)

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #242 Gepost op: 31 mei 2018, 17:23:35 »
Helemaal goed.

Station  Ströhen-Wagenfeld(Han) is gebouwd in de vroege jaren 1900 van de vorige eeuw. In Strohen(Han) werden hoofdzakelijk goederen als (kunst)Mest, Kalk, Turf, landbouwmachines en vee overgeslagen en verhandeld. De spoorlijn langs Ströhen-Wagenfeld was onderdeel van de Ravensberger Bahn en liep van het Noordelijk gelegen Bassum naar het zuidelijke Herford. Hiermee had Ströhen-Wagenfeld een aansluiting op het omvangrijke Duitse spoorwegnet. Midden in de jaren 90 van de vorige eeuw werd het baanvak Rahden-Bassum stilgelegd en was het over en uit voor Ströhen-Wagenfeld (Han) als station voor het personenverkeer. In het voorjaar van 2009 is het 14 km lange gedeelte Rahden- Ströhen, weer geactiveerd voor gebruik van de toeristische railfiets, het zgn Eisenbahn Draisinenverkehr. In Ströhen, bij de uitspanning “Lokschuppen” kan overgestapt worden op de Moorbahn die vroeger het turf aanvoerde voor de plaatselijke turffabriek. Deze ongeveer 3.5 km lange 60 cm smalspoorbaan brengt de bezoeker in 30 minuten naar het natuurgebied Neustädter Moor met een aansluiting op het Moorerlebnispfad en Schäferhofs Teerling met de typische Moorschnucken


Na het stellen van de wagen ontdekte ik al gauw dat dit een bijzondere plaats moet zijn geweest gezien de lichtmasten en de kinderkopjes op de toegangsweg


De rand van de losplaats is nog steeds goed te zien met de vertikale rails in de grond. (krijg die verd... plaatjes hier niet gekanteld..)


In het gras waren nog stukken rails te onderscheiden


Er liep ook een afbuiging van het terrein af


Hier is dat boven in het midden goed te zien. Foto Lokschuppen.


Onderbroken door de weg liep dit spoor naar de voormalige turffabriek


Het doorgaande spoor in de richting van Rahden gezien. Het gebouw is recht over het goederenspoor gebouwd


Dwars over het bed van de normaalsporen is nu de 60cm brede smalspoorbaan aangelegd


Het was snel gedaan met de rust toen de club fietsende herriemakers er aan kwam.


De deuren van de loods, die ook diende als opstapstation, gingen open en de diesel werd gestart


. Met een snelheid van ongeveer 6 km per uur trekt de 50 jaar oude 36 pk sterke dieselloc de gasten richting "het"Moore".


Dit is wat achter bleef!!


Na een kleine drie kwartier kwam het lege treintje weer in zicht om de volgende passagiers op te halen.


Eerst even omlopen


Op de achtergrond de uitgenomen railsecties en wissels waar nu de locloodsen op staan.


Wissel om, en achterover tegen de trein aan.

Ondertussen had een ander object mijn aandacht getrokken


Tussen de bomen door zag ik op het inhaalspoor een vreemd object staan


Het bleek een Opel Vroom-Vroom te zijn met echte spoorwielen!


Een vernuftige oplossing


Zo heb je geen kentekenplaat nodig...
Wagen wordt gebruikt voor het halen en terug brengen van de lege railfietsen. Is dan ook uitgerust met een trekhaak voor en achter. Nee, geen buffers!!


Nu ik toch aan het onderzoeken was zag ik dit stootblok aan het eind van het veiligheidspoortje staan.


Aan de anderekant het zwaar overwoekerde spoor naar de verhoogde koplading


De koplading! Tussen de bomen door is net nog het voormalige station te zien


Het spoor langs de goederenloods. links de verhoogde kop- en zijlading


Het voormalige station van Ströhen wat nu in particulier bezit is.


De straatzijde van de aangebouwde goederen loods


Zo moet het er in de laatste dagen van de dienstregeling uit gezien hebben. Plaatje geleend van het internet.


Naar eigenwaarneming gemaakt spoorenplan


En zo, dankzij enkele tips van mede BNLS-er, gevonden op het internet.


Even een stukje langs het bestaande turfspoor gelopen.


Het veenmoeras. Wat een rust en weids uitzicht heb je daar.


Het eerder genoemde tussenstation halverwege het moeras

 
Nu met trein en passagiers


Hier is de lok te zien


Aan het einde van de lijn is het spoor van een heuse keerlus voorzien


een moment voor je zelf..


Voor de kenners is goed te zien dat er op 60 cm spoorbreedte erg krappe bogen mogelijk zijn.


Het spoor ligt mooi verscholen tussen de bomen en in het gras.


Emma komt weer tevoorschijn maar nu met een andere machinist/motordrijver. De bemanning van de trein bestaat uit twee personen, een machinist en een controleur. Bij ieder eindpunt verwisselen zij van functie en plaats


Koppeling tussen loc en wagens. Overbodig te zeggen dat de trein niet beremd is.


De H en P seinen zijn de enige borden langs de lijn.


Het P-bord






« Laatst bewerkt op: 01 juni 2018, 23:13:23 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #243 Gepost op: 21 juni 2018, 13:15:27 »
Waar was ik dees maal?

Gezien richting het zuiden


Gezien richting het noorden. Ook hier het modernste materieel. het bovenste wissel leid naar een stil gelegd baanvak waar nog wel eens museaal stoom te zien was/is?


Trein uit het oosten


Ooit lagen hier veel meer sporen. De oude perronkanten zijn tussen het gras en onkruid net herkenbaar


Het is wel oppassen geblazen.


« Laatst bewerkt op: 22 juni 2018, 19:32:14 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #244 Gepost op: 23 juni 2018, 10:30:21 »
Er zijn veel kijkers maar geen vragers!


Vertrekkende trein richting zuiden. Rechts is nog net een stukje van het station te zien.


Het spoor is nog niet zo erg lang geleden gemoderniseerd. Arm seinen, sporen en oude perrons zijn vervangen door deze moderne LED varianten


Het is geen Almelooo ;D


En daar is de volgende alweer!
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 11:23:09 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Waar is dit?
« Reactie #245 Gepost op: 23 juni 2018, 11:18:10 »
Wat een geinig draadje (y)
Groeten,
Richard

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2340
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Waar is dit?
« Reactie #246 Gepost op: 23 juni 2018, 15:00:39 »
Je was in Hövelhof, Sobat.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #247 Gepost op: 23 juni 2018, 16:42:53 »
Inderdaad, wij waren in Hovelhof..


10 Hier komt de trein uit Paderborn binnen richting Bielefeld Over dat groene ding rechts kom ik zo terug


11 Hovelhof is een echt kruising station daar de lijn verder enkel sporig is


12 Simultaan vertrek der beide treinen


13 Dit mooi gerestaureerde lokje staat er als monument uit het verleden


14 Het machientje is gebouwd door Schwartz & Byckernoff zoals op onder staande plaat is te lezen


15 Fabrieksplaat van bovenstaand lokje


16 Geschiedenis van de SenneBahn en Die Teutenburger Wald-Eisenbahn, de TWE in relatie tot Bahnhof Hovelhof






18 Modernisering van het bestaande Station naar het Banhof van van vandaag.


19 Modern materieel van de NWB met een stop op Bahnhof Hovelhof


20 Front van Hovel;hof


21 De voormalige goederenloods van Hovelhof is mooi geintregeerd in het bestaande stationsgebouw


22 Het is niet allemaal hosanna wat de klok slaat. Ook Hovelhof heeft zijn bijdrage geleverd aan de duistere periode ’39-45 die Duitland gekend heeft.

Hieronder meer interessante wetenswaardigheden over Hovelhof, alleen ik krijg ze niet in de juiste kantel positie.!















« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 13:17:07 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.