Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbouwshow 2019 Zeelandhallen door duikeend
Vandaag om 19:29:05
Oproep voor een paar H0 huisjes op Rail in Houten dit weekend door duikeend
Vandaag om 19:26:27
Roco 45187 onderdeel door Arnold van Heyst
Vandaag om 19:24:32
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door g-j
Vandaag om 19:12:17
AVT NS6320 toch niet uitverkocht!! door AVT Products
Vandaag om 19:11:40
Rail 2019 Houten 22-23-24 februari door puntenglijder
Vandaag om 19:10:23
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 19:06:05
Vraag over de DR 5000 met de dr 4088ln door Ronald Koerts
Vandaag om 19:05:38
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 19:00:40
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 18:58:30
The Intercontinental Railroad Company door Michaël dB
Vandaag om 18:32:32
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door JaJo
Vandaag om 18:22:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ex-DR V100
Vandaag om 18:20:14
Een oude Roco E44 in een nieuw jasje door ingenium
Vandaag om 18:11:29
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 17:34:16
Fleischmann Pendolino digitaliseren, vragen over decoder door zuylen
Vandaag om 17:32:58
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:27:47
PWM controller via ali-express door Calimero
Vandaag om 16:47:23
Sluiting traject Geldermalsen-Elst? door Niekleair
Vandaag om 16:36:19
De Hondsrugbaan, H0 door trabiarie
Vandaag om 15:37:59
Schwarzwald boerderij door EricZmS
Vandaag om 15:10:56
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Ronald Hofmeester
Vandaag om 14:49:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door HIJ
Vandaag om 14:47:54
Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model door Jamie
Vandaag om 13:58:01
Diorama in Wijnkist door wouter-
Vandaag om 13:34:06
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 12:51:44
Dat overkomt mij niet. door nighttrain1
Vandaag om 12:49:50
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 12:47:31
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door ruudns
Vandaag om 12:44:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Biessendorf
Vandaag om 12:36:30
  

Auteur Topic: Waar is dit?  (gelezen 54790 keer)

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Waar is dit?
« Reactie #240 Gepost op: 30 mei 2018, 20:02:46 »
Rinteln - Alverdissen (Extertal)

m.vr.gr. Gerard
O'Brien's law: Murphy was an optimist

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Waar is dit?
« Reactie #241 Gepost op: 31 mei 2018, 16:20:00 »
Dan is het Ströhen? Of hoe heet dat stationnetje aan de andere kant ook alweer?

In ieder geval is 't dat draisinen-lijntje. :-)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 10137
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #242 Gepost op: 31 mei 2018, 17:23:35 »
Helemaal goed.

Station  Ströhen-Wagenfeld(Han) is gebouwd in de vroege jaren 1900 van de vorige eeuw. In Strohen(Han) werden hoofdzakelijk goederen als (kunst)Mest, Kalk, Turf, landbouwmachines en vee overgeslagen en verhandeld. De spoorlijn langs Ströhen-Wagenfeld was onderdeel van de Ravensberger Bahn en liep van het Noordelijk gelegen Bassum naar het zuidelijke Herford. Hiermee had Ströhen-Wagenfeld een aansluiting op het omvangrijke Duitse spoorwegnet. Midden in de jaren 90 van de vorige eeuw werd het baanvak Rahden-Bassum stilgelegd en was het over en uit voor Ströhen-Wagenfeld (Han) als station voor het personenverkeer. In het voorjaar van 2009 is het 14 km lange gedeelte Rahden- Ströhen, weer geactiveerd voor gebruik van de toeristische railfiets, het zgn Eisenbahn Draisinenverkehr. In Ströhen, bij de uitspanning “Lokschuppen” kan overgestapt worden op de Moorbahn die vroeger het turf aanvoerde voor de plaatselijke turffabriek. Deze ongeveer 3.5 km lange 60 cm smalspoorbaan brengt de bezoeker in 30 minuten naar het natuurgebied Neustädter Moor met een aansluiting op het Moorerlebnispfad en Schäferhofs Teerling met de typische Moorschnucken


Na het stellen van de wagen ontdekte ik al gauw dat dit een bijzondere plaats moet zijn geweest gezien de lichtmasten en de kinderkopjes op de toegangsweg


De rand van de losplaats is nog steeds goed te zien met de vertikale rails in de grond. (krijg die verd... plaatjes hier niet gekanteld..)


In het gras waren nog stukken rails te onderscheiden


Er liep ook een afbuiging van het terrein af


Hier is dat boven in het midden goed te zien. Foto Lokschuppen.


Onderbroken door de weg liep dit spoor naar de voormalige turffabriek


Het doorgaande spoor in de richting van Rahden gezien. Het gebouw is recht over het goederenspoor gebouwd


Dwars over het bed van de normaalsporen is nu de 60cm brede smalspoorbaan aangelegd


Het was snel gedaan met de rust toen de club fietsende herriemakers er aan kwam.


De deuren van de loods, die ook diende als opstapstation, gingen open en de diesel werd gestart


. Met een snelheid van ongeveer 6 km per uur trekt de 50 jaar oude 36 pk sterke dieselloc de gasten richting "het"Moore".


Dit is wat achter bleef!!


Na een kleine drie kwartier kwam het lege treintje weer in zicht om de volgende passagiers op te halen.


Eerst even omlopen


Op de achtergrond de uitgenomen railsecties en wissels waar nu de locloodsen op staan.


Wissel om, en achterover tegen de trein aan.

Ondertussen had een ander object mijn aandacht getrokken


Tussen de bomen door zag ik op het inhaalspoor een vreemd object staan


Het bleek een Opel Vroom-Vroom te zijn met echte spoorwielen!


Een vernuftige oplossing


Zo heb je geen kentekenplaat nodig...
Wagen wordt gebruikt voor het halen en terug brengen van de lege railfietsen. Is dan ook uitgerust met een trekhaak voor en achter. Nee, geen buffers!!


Nu ik toch aan het onderzoeken was zag ik dit stootblok aan het eind van het veiligheidspoortje staan.


Aan de anderekant het zwaar overwoekerde spoor naar de verhoogde koplading


De koplading! Tussen de bomen door is net nog het voormalige station te zien


Het spoor langs de goederenloods. links de verhoogde kop- en zijlading


Het voormalige station van Ströhen wat nu in particulier bezit is.


De straatzijde van de aangebouwde goederen loods


Zo moet het er in de laatste dagen van de dienstregeling uit gezien hebben. Plaatje geleend van het internet.


Naar eigenwaarneming gemaakt spoorenplan


En zo, dankzij enkele tips van mede BNLS-er, gevonden op het internet.


Even een stukje langs het bestaande turfspoor gelopen.


Het veenmoeras. Wat een rust en weids uitzicht heb je daar.


Het eerder genoemde tussenstation halverwege het moeras

 
Nu met trein en passagiers


Hier is de lok te zien


Aan het einde van de lijn is het spoor van een heuse keerlus voorzien


een moment voor je zelf..


Voor de kenners is goed te zien dat er op 60 cm spoorbreedte erg krappe bogen mogelijk zijn.


Het spoor ligt mooi verscholen tussen de bomen en in het gras.


Emma komt weer tevoorschijn maar nu met een andere machinist/motordrijver. De bemanning van de trein bestaat uit twee personen, een machinist en een controleur. Bij ieder eindpunt verwisselen zij van functie en plaats


Koppeling tussen loc en wagens. Overbodig te zeggen dat de trein niet beremd is.


De H en P seinen zijn de enige borden langs de lijn.


Het P-bord






« Laatst bewerkt op: 01 juni 2018, 23:13:23 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 10137
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #243 Gepost op: 21 juni 2018, 13:15:27 »
Waar was ik dees maal?

Gezien richting het zuiden


Gezien richting het noorden. Ook hier het modernste materieel. het bovenste wissel leid naar een stil gelegd baanvak waar nog wel eens museaal stoom te zien was/is?


Trein uit het oosten


Ooit lagen hier veel meer sporen. De oude perronkanten zijn tussen het gras en onkruid net herkenbaar


Het is wel oppassen geblazen.


« Laatst bewerkt op: 22 juni 2018, 19:32:14 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 10137
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #244 Gepost op: 23 juni 2018, 10:30:21 »
Er zijn veel kijkers maar geen vragers!


Vertrekkende trein richting zuiden. Rechts is nog net een stukje van het station te zien.


Het spoor is nog niet zo erg lang geleden gemoderniseerd. Arm seinen, sporen en oude perrons zijn vervangen door deze moderne LED varianten


Het is geen Almelooo ;D


En daar is de volgende alweer!
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 11:23:09 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Waar is dit?
« Reactie #245 Gepost op: 23 juni 2018, 11:18:10 »
Wat een geinig draadje (y)
Groeten,
Richard

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2342
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Waar is dit?
« Reactie #246 Gepost op: 23 juni 2018, 15:00:39 »
Je was in Hövelhof, Sobat.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 10137
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #247 Gepost op: 23 juni 2018, 16:42:53 »
Inderdaad, wij waren in Hovelhof..


10 Hier komt de trein uit Paderborn binnen richting Bielefeld Over dat groene ding rechts kom ik zo terug


11 Hovelhof is een echt kruising station daar de lijn verder enkel sporig is


12 Simultaan vertrek der beide treinen


13 Dit mooi gerestaureerde lokje staat er als monument uit het verleden


14 Het machientje is gebouwd door Schwartz & Byckernoff zoals op onder staande plaat is te lezen


15 Fabrieksplaat van bovenstaand lokje


16 Geschiedenis van de SenneBahn en Die Teutenburger Wald-Eisenbahn, de TWE in relatie tot Bahnhof Hovelhof






18 Modernisering van het bestaande Station naar het Banhof van van vandaag.


19 Modern materieel van de NWB met een stop op Bahnhof Hovelhof


20 Front van Hovel;hof


21 De voormalige goederenloods van Hovelhof is mooi geintregeerd in het bestaande stationsgebouw


22 Het is niet allemaal hosanna wat de klok slaat. Ook Hovelhof heeft zijn bijdrage geleverd aan de duistere periode ’39-45 die Duitland gekend heeft.

Hieronder meer interessante wetenswaardigheden over Hovelhof, alleen ik krijg ze niet in de juiste kantel positie.!















« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 13:17:07 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 10137
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #248 Gepost op: 09 oktober 2018, 22:26:15 »


Waar en wat?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
  • Ieder zijn plezier,groot of klein
Re: Waar is dit?
« Reactie #249 Gepost op: 09 oktober 2018, 22:32:34 »
Bij de SGB , Omc in aanbouw te Goes.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16694
    • Pagina van klaas
Re: Waar is dit?
« Reactie #250 Gepost op: 09 oktober 2018, 22:51:27 »
Ben je nou al weer bij de SGB geweest? :)

Het is trouwens omC. Beetje vreemd om de hoofdletter achteraan  te zetten, maar het moet toch echt zo.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 10137
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #251 Gepost op: 10 oktober 2018, 16:23:30 »
Inderdaad ik was weer eens in Goes bij de SGB

Na mij gemeld , en toestemming gekregen te hebben, even een rondje gemaakt







Plaatjes van de voortgang van de omC. Er is op en in de diverse al zoveel geschreven dat ik hier volstaat met enkele plaatjes die je normaal niet zou kunnen maken! Dank aan de mannen , en in het bijzonder Reinier, voor de medewerking


De nieuwe SGB weegbrug. De originele brug komt van het emplacement Vlaardingen C


Nog niet werkend, maar de bascule staat er al


Iets wat je niet alledaags op een spoorwegemplacement tegen komt. Dit is een heuse gelegenheid waar het spoorwegpersoneel tijdens de rangeerdienst hun water kwijt te kunnen.


Nog een exponent uit een ververleden Zo zwaar en stevig kom je van daag de dag niet meer tegen.


Bij de SGB hebben ze volgens mij de boekjes van Enter gevolgd bij het bouwen van deze kolenlaadplaats voor stoomlocomotieven


Uiteraard kon hier niet omheen.!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8232
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Waar is dit?
« Reactie #252 Gepost op: 12 oktober 2018, 19:12:37 »
Dat ziet er al een heel stuk anders uit als in het begin  8)
Verder ook leuke en interessante platen gemaakt zie ik  (y)
(zal je dat nou niet missen als je straks een nieuwe grens bent over gegaan ? )

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 10137
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #253 Gepost op: 12 oktober 2018, 19:56:02 »
Uit het oog is nog niet uit het hart!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 10137
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #254 Gepost op: 16 november 2018, 12:44:43 »
Ondanks de waarschuwing dat het al meer dan 30 dagen geleden is dat er hier wat geplaatst is, gaan we gewoon vrolijk verder ;D


Waar was ik deze keer?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.