Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 2021 HO (vooralsnog geen railmateriaal) door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:37:47
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door ad.M
Vandaag om 13:36:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:35:15
Magnorail in grotere schalen door Hans1963
Vandaag om 13:29:14
Roco OBB 1089 krokodil rijdt slecht. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:28:17
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
Vandaag om 13:26:47
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door tijgernootje
Vandaag om 13:21:39
Stadtstrecke in spoor 1 door Basilicum
Vandaag om 13:20:45
NS 2200 zonder en met demper door VAM65
Vandaag om 13:16:24
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Tulpendaal
Vandaag om 13:12:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rudolf Stammis
Vandaag om 13:09:43
Ringleiding en draad door Luc2000
Vandaag om 13:07:11
Holland rail 2416 door Huup
Vandaag om 12:59:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:59:15
NS 6100 van GM&S door ATB
Vandaag om 12:51:38
Test: rails reinigen met RVS-reiniger. door Remunj
Vandaag om 12:51:01
Richtingsafhankelijke detectie / melding door RBlok
Vandaag om 12:48:50
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Huup
Vandaag om 12:48:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Benrail
Vandaag om 12:40:13
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:37:54
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door VvKan
Vandaag om 12:34:26
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door ddv
Vandaag om 12:30:19
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:13:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door André 1976
Vandaag om 12:10:31
Roco Plan T door NS 1100
Vandaag om 12:01:07
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 11:43:26
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 11:09:19
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde door AB 7216
Vandaag om 11:02:55
De bouw van een 5e klasse station in H0 door Bart Zegers
Vandaag om 11:00:05
Raccordement diorama door Bart Zegers
Vandaag om 10:55:28
  

Auteur Topic: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'  (gelezen 2893 keer)

Wijbe

  • Offline Offline
  • Berichten: 982
Beste heren,

In mijn meeste locomotieven zit een Esu lokpilot. Vaak regel ik daarbij de maximale snelheid met CV53, genaamd 'Reference voltage'. Voor de Zimo MX630 is dit CV57 Dit doe ik zodat de decoder zijn interne 255 rijstappen behoud. Met CV2 en 5 beperk je het aantal interne rijstappen, hoe lager CV5 hoe minder rijstappen.

Nu heb ik ook een aantal Zimo MX630 decoders. Prima dingen, van alles mee te doen. Echter het afregelen van de rijeigenschappen gaat bij deze decoders mij nog niet zo goed af.

Een situatie:
Roco 2200. 2 stuks, in de ene een Esu lokpilot 4.0 in de andere een Zimo MX630. Locomotieven hebben gelijkwaardige motor.

De 2200 met de Lokpilot 4.0 rijd met CV53 op 74 (7,4 volt) perfect op 100km/uur (geijkt)
De 2200 met de Zimo MX630 met CV 57 op 74 (dus ook 7,4 volt) rijd amper 30km/uur (geijkt)

Rara waar ontstaan deze verschillen.... De Zimo decoder doet daadwerkelijk iets anders dan in het boekje staat, de Esu doet daar in tegen exact hoe het zou werken.


Waarom wil ik dit nu ook graag bij de Zimo decoder voor elkaar krijgen? Standaard staat bij Zimo CV57 'Reference voltage' op 0. Dit betekend dat de decoder uitgaat van een relatieve referentie van de baanspanning. Maar als je de locomotieven op verschillende banen laat rijden waar 'voltage' verschillen zijn betekend dit dus dat de ingestelde rijeigenschappen kunnen verschillen. Door een vaste waarde in CV57 'Reference voltage' aan te geven lijkt mij dat dit probleem getackelt is en de locomotief dus op elke baan geijkt rijd. Met hogere waardes in CV57 komt de snelheid wel hoger te liggen, maar er is geen duidelijke maximale snelheid te behalen bij een bepaalde CV waarde.....  ::)
Met vriendelijke groet,
Wijbe

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2015, 13:03:08 »
Ik weet niet welke centrale je gebruikt en hoeveel volt die op de baan zet.
Als dat niet conform de normale Zimo-waarden is, zou het dus lager kunnen zijn en daardoor minder spanning geven.
Maar dat strookt niet met een opgave als  reference voltage, dus dan snap ik het ook niet.

Om te testen zou je de spanning op de baan kunnen verhogen en kijken wat de Zimo doet.

Mogelijk moet je ook een andere CV op AAN zetten om de CV 57 werkend te maken.

Een andere test is het omwisselen van de decoders en kijken hoe het dan werkt.

Maarten.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 746
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2015, 19:42:36 »
Hallo

Dit verschijnsel doet zich bij zimo voor als je motoregeling niet goed is, en dan met name CV9 en CV56.

Dus eerst je motorregeling optimaliseren, dan pas met CV57 de V-Max instellen.
Overigens zou ik CV57 gewoon op 120-140 zetten en met CV5 de snelheid instellen.

ESU heeft enige tijd geleden de software in de decoders aangepast zodat het CV5 verhaaltje met minder rijtrappen niet meer op gaat. Dit was vroeger inderdaad zoals beschreven.
Bij ZIMO heeft dit nooit gespeeld, die hebben de rijtrappen altijd al aan CV5 gerelateerd.

bart
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2015, 20:17:25 door Bahn-AG »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 5874
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2015, 21:24:46 »
Bart, weet je toevallig ook de (relatief recente) Lokpilot Standaard zich ook goed gedraagd qua CV5 en rijtrappen? Daar is volgens mij de CV5 de enige manier om de max in te stellen. Ik stel de max snelheid meestal laag in (suffig zijlijntje...) en het zo jammer zijn dan veel stappen kwijt te raken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6798
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2015, 21:31:49 »
Lopi Std kan je ook via CV53 regelen. Heeft wel een beperktere regeling dan de Lopi4 familie.
Gr.
Eric

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 746
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2015, 00:42:59 »
Bart, weet je toevallig ook de (relatief recente) Lokpilot Standaard zich ook goed gedraagd qua CV5 en rijtrappen?

Hallo

Nee, geen idee hoe het daar zit.
Ik zou er ook niet teveel waarde aan hechten. Zelfs als je CV5 op de helft zou zetten, dan heb je nog steeds 128 interne trappen over.

Pas bij een CV<20 zou je er in de praktijk iets van kunnen merken als je met 128 stappen in je regelaar werkt.

Ik rij met de IB meestal op 28 stappen omdat ik me anders suf draai aan het knopje, dus..

Een Zimo heeft overigens 1024 interne stappen. ;D
Dit merk je vooral tussen rijstap 0 en 1. Een zimo "rijdt" hier nog, een ESU niet.
Een lok met een Zimo zal (mits goed afgeregeld, wat niet eenvoudig is!) veel soepeler op gang komen.

Bart

« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2015, 00:45:20 door Bahn-AG »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19461
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2015, 07:08:44 »
Bij dat soort stappenverschillen loop je eerder tegen de beperkingen van de aandrijving aan dan tegen de verschillen in decoders.
Mijn ervaring is eigenlijk dat een Zimo veel vaker ook flink moet worden afgeregeld om soepel optrekken te zien. Waar bij een ESU de standaardinstellingen al voldoen of maar kleine aanpassingen nodig zijn.

Maar misschien ben ik niet zo kritisch. De maximum snelheid instellen met de lastregeling heeft mij ook nooit erg overtuigd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3946
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2015, 08:04:07 »

Een Zimo heeft overigens 1024 interne stappen. ;D
Dit merk je vooral tussen rijstap 0 en 1. Een zimo "rijdt" hier nog, een ESU niet.
Een lok met een Zimo zal (mits goed afgeregeld, wat niet eenvoudig is!) veel soepeler op gang komen.


Ik geloof er niets van Bart. ;D

Onderstaand plaatje komt uit de Zimo manual blz. 15........



..... en het laat het verband zien tussen de interne en externe stappen. Het laagst instelbaar is de externe stap 1 welke overeen komt met de interne stap 1 (van de 255 dus). Dat is niet anders dan bij Esu.

Ik rij beide merken, soms heeft de ene de voorkeur boven de andere, een beetje afhankelijk van het type lok / motor. Maar beide merken rijden even soepel in de overgang van 0 --> 1 --> 2 enz. Bij beide merken stel je stap 1 zodanig in dat de lok net beweegt.

Overigens is het probleem van Wijbe opgelost, hij heeft alle 28 stappen individueel ingesteld en de Vmax afgeregeld met CV57.

Gr, Ben.

Roco-Roger

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
  • modeltreinen is de mooiste hobby
Re: Zimo decoders vs Esu - Decoders afregelen aan de hand van 'Reference voltage'
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2015, 17:30:26 »
Hallo,

bij mij zijn het net de treinen met ESU decoders ( loksound 4.0 ) die bij stand 1 op mijn intellibox gaan rijden en niet de zimo's.
Als ik mijn treinen automatisch laat rijden via koploper dan zie je de BR 44 die met de zimo sounddecoder (vanuit fabriek ingebouwd ) bij het op snelheid komen zelfs kleine sprongetjes maken in snelheid alsof hij een paar stappen in een keer hoger gaat in plaats van geleidelijk aan.
Ik weet dus niet of dit door koploper komt of door de decoder, feit is wel dat ik op 2 na alle lok's heb voorzien van ESU's  de Zimo's gaan er met  en met eruit ,ook omdat ik deze niet kan herprogrammeren met de lokprogrammer van ESU.


Roger
2 rail ,aangestuurd door koploper en intellibox 2 ,naar duits voorbeeld tijdperk III-IV