Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

spoorbreedte

(1/1)

Huup:
Op welke spoorbreedte bouwen jullie je banen?
Van Waelstede weet ik dat t meterspoor is, maar hoe gangbaar dat is?
Ik blijf spelen met de electrische Middelburg-Vlissingen en wil een aansluitoptie zonder Russische toestanden open houden...  :)

skiptram:
De-II (een naam erbij zetten is altijd makkelijk).

Je vergeet de schaal erbij te vermelden.

Huidige Nederlandse trams ( A'dam, R'dam en Den Haag) op normaal spoor dat is in 1:87 H0
Trams van o.a Arnhem, Nijmegen en NBM waren meterspoor dat is in 1:87 H0m ( 12 mm)
Vele Belgische en deels Duitse trams zowel in H0 als H0m.
Het gaat er dus om wat je wilt nabouwen.
Veel modellen komen overigens in H0m beter uit vanwege de ruimte voor de schortplaten.

Groet van Paul Sassen

henk:

--- Citaat van: DE-II op 01 augustus 2015, 15:50:19 ---Ik blijf spelen met de electrische Middelburg-Vlissingen en wil een aansluitoptie zonder Russische toestanden open houden...  :)

--- Einde van citaat ---

Wat is je probleem dan? Normaalspoor komt overeen met de werkelijkheid aldaar en geen Russische toestanden bij aansluiting op treinspoor. Of wil je op een andere tramlijn met meterspoor aansluiten? In dat geval heb je een excuus om dat geinige spoor met drie railstaven te gaan gebruiken.

Huup:
Paul, het gaat om de schaal h0, stoom en of electrische trams van voor WO-II.
Henk, Vlissingen-Middelburg, SW, RTM in mindere mate, maar toch en aan de overkant nog de SBM en nog veel meer bedrijfjes. Allen hebben zo hun aantrekkelijkheden. V-M is dus te beperkt gesteld.
Al die bedrijfjes hebben verschillende spoorbreedtes. Kiezen dus. Dat is het probleem.
Groet
Huibert

Marc tramt:
Wat bedoel je trouwens met 'aansluitoptie'?
Alle thema's die je noemt komen neer op zelfbouw dus dan maakt de spoorbreedte weinig uit. Onderstellen voor h0, h0m en h0e zijn verkrijgbaar danwel beschikbaar door sloop van bestaande voertuigen. Bouwen maar zou ik zeggen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie