Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door NS 1607
Vandaag om 00:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:08:15
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 00:04:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 1607
Vandaag om 00:01:39
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door MaraNCS
03 maart 2024, 23:52:03
Brits baantje in TT-schaal door Andre64
03 maart 2024, 23:33:20
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
03 maart 2024, 23:07:20
Awe Viaduct door bask185
03 maart 2024, 22:40:15
NS 8400 van Werps door Ivo tB
03 maart 2024, 21:51:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
03 maart 2024, 21:50:39
Puntstukpolarisatie Engels wissel door Klaas Zondervan
03 maart 2024, 21:47:37
Raadplaatje door Benelux795
03 maart 2024, 21:43:05
Tillig rails door Frans Peeters
03 maart 2024, 21:37:54
Fleischmann 4351 BR120 (H0) hoe moet ie open? door grossraumwagen
03 maart 2024, 21:36:49
Mooi weer om buiten te spelen door HuubvG
03 maart 2024, 21:27:05
Nieuw huis, nieuwe baan door ruudns
03 maart 2024, 21:07:20
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
03 maart 2024, 20:54:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door lrrw
03 maart 2024, 20:03:59
Bahnstrecke 5867 door wob
03 maart 2024, 19:57:15
El18 in Stavanger Noorwegen door Luc2000
03 maart 2024, 19:54:43
De Ronde van de Randstad met de Karel door Harryku
03 maart 2024, 19:53:02
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
03 maart 2024, 19:44:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jack Black (NS1220)
03 maart 2024, 19:41:42
Wie wilt er een EX-MotorShield8874 door momfer
03 maart 2024, 19:20:50
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Henk, of Erwin
03 maart 2024, 19:19:09
Flevodienst Modelbouw in H0 door Carl
03 maart 2024, 19:07:16
Action matte vernis door RBlok
03 maart 2024, 19:05:18
NME Uagpps open halen. door IJmc
03 maart 2024, 18:45:03
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
03 maart 2024, 18:03:20
Tekening NMBS Serie 62 door hervé
03 maart 2024, 17:30:53
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 651737 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4980 Gepost op: 30 november 2023, 23:41:12 »
Het emplacement RMO. Later toen er bij de Hudsonstraat een tweede en groter emplacement werd aangelegd, werd dit RMO-Oost.


Schiehavenweg-27-04-1927-NL-RtSA-4232-III-157-01-2


RMO-Oost-rond-1932-NL-RtSA-4201-I-199-02-5


RMO-Oost-rond-1954


Westzeedijk-Schiehaven-emplacement-22-02-1977-NL-RtSA-4202-1977-418-01

« Laatst bewerkt op: 30 november 2023, 23:42:49 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4981 Gepost op: 01 december 2023, 10:23:30 »
Kijk en vergelijk!


Schiehaven-1933-NL-RtSA-4232-VII-470-00-00-01


St-Jobshaven-emplacement-Westzeedijk-1960-NL-RtSA-4122-2008-783-06



Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4982 Gepost op: 01 december 2023, 12:51:26 »
Mooie foto's weer!

Een wissel meer of minder maakte vroeger ook niet zo veel uit zo te zien.

Wat hadden we in Rotterdam toch eigenlijk een prachtig sporenplan in de havens.

 (y)
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
  • Steel is king!
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4983 Gepost op: 01 december 2023, 13:18:23 »
Eens, mooie foto's  (y)

En wat die wissels betreft, menig BNLS-er zou nu roepen dat zoveel rails en wissels totaal onrealistisch is wanneer je dit zelf zo zou hebben ontworpen ;D
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4984 Gepost op: 01 december 2023, 13:27:22 »
Voor de oorlog zag je dat meer, dat is niet typisch voor bepaald materieel.
Ah, dat wist ik niet.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4985 Gepost op: 01 december 2023, 13:37:16 »
Goeienamiddag,

Is dit de Mitropa-Schlafwagen ?   
Op de Rotterdamse foto hierboven, 2de van links.  Met al die verluchtingskokers op het dak.

https://www.eisenbahn-kurier.de/images/stories/2d-startpage/xxGOERL199.JPG      ( foto Theurich )
( als er iemand twijfelt over rare leidingen bovenop industriële gebouwen, kijk even boven het rijtuig ...)
« Laatst bewerkt op: 01 december 2023, 13:42:22 door hervé »

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4986 Gepost op: 01 december 2023, 14:28:00 »
Die foto is bij/door Wim Vink gemaakt ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4987 Gepost op: 01 december 2023, 15:27:40 »
Goeienamiddag,

Voor kilometers industriële H0-buizerijën tot het knettergekke toe, kan men bijvoorbeeld terecht bij Floris Dilz' huidig modelbouwproject. Maar dat is in Wallonië gesitueerd, met speciale goederenwagens, niks rijtuigen.
En geenszins in de Rotterdamse haven.   ;)
Alhoewel, de antieke Schie-elektriciteitscentrale had ook wel wat opvallende leidingen en kokers.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2023, 12:37:52 door hervé. Reden: toevoeging »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 21940
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4988 Gepost op: 01 december 2023, 16:08:32 »
En zoals altijd mooie foto's!
Met vriendelijke groet,
Wim

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4989 Gepost op: 01 december 2023, 21:50:52 »
Zeker tussen de Park- en de Schiehaven lag er een boeiende wirwar van sporen. En aan het eind van het emplacement het dubbele uithaalspoor. Toch was dat geen overbodige luxe. Er was daar heel wat te rangeren.
Extra leuk als voorbeeld voor een iets grotere rangeerbaan:)

Aan de noordkant van de Westzeedijk lagen ook enkele sporen voor de daar gevestigde bedrijven.
Op het oudste kaartje staan ze nog niet, maar eind jaren 20 moeten ze er al wel gelegen hebben. We hebben in elk geval een opname uit 1933.


Schiehaven-1933-NL-RtSA-4232-VII-470-00-00-01
Rechts van de grote goederenloods zien we twee wagens op de Westzeedijk.

Hier zien we er zelfs zes.


Westzeedijk-ca-1925-NL-RtSA-4232-XIV-179-01



Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4990 Gepost op: 01 december 2023, 22:15:27 »
Goeienamiddag,

Is dit de Mitropa-Schlafwagen ?   
Op de Rotterdamse foto hierboven, 2de van links.  Met al die verluchtingskokers op het dak.

https://www.eisenbahn-kurier.de/images/stories/2d-startpage/xxGOERL199.JPG      ( foto Theurich )
( als er iemand twijfelt over rare leidingen bovenop industriële gebouwen, kijk even boven het rijtuig ...)
Nee, zie de schuine daklijn boven toiletraam en deur (hechtwagen). Bij de andere foto is de daklijn op dit punt horizontaal (polenhecht).
Gezien de spaakwielen vermoed ik dat dit een foto van een van de eerste hechtwagen is, de eerste zijn van begin jaren '20. Ik kan mij niet herinneren ooit spaakwielen in zwanenhalsdraaistellen gezien te hebben. Polenhechte zijn van eind jaren '20 of begin jaren '30, toen waren spaakwielen niet meer gangbaar op nieuw materieel denk ik. Of misschien in Polen nog wel, wie weet, maar de daklijn verraadt dat dit een Duitse hechtwagen is.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4991 Gepost op: 02 december 2023, 01:19:06 »
Reactie #4989     foto 2     in het jaar 1925:     iets links van het midden van de foto:  paard !
Werd er toen nog gebruik gemaakt van last-, werk- of trekpaarden in de Rotterdamse haven ?
( veempaarden ?     in de Antwerpse haven heetten die stevige beesten namelijk "natiepaarden"  )
Of is dit eerder een toevallig passerende brouwer of melkboer of ....met paard en kar  ?

Dank voor de detailinfo over de rustieke DR Mitropa- en/of Hecht-rijtuigen.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2023, 01:25:03 door hervé »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4992 Gepost op: 02 december 2023, 10:55:18 »
Werd er toen nog gebruik gemaakt van last-, werk- of trekpaarden in de Rotterdamse haven ?

Heel veel zelfs. Vrachtauto's waren in 1925 nog zeldzaam en veel goederen werden met paard en wagen afgevoerd. De zgn. sleperswagens waren een bekend verschijnsel in het Rotterdamse straatbeeld.

Grtz, Ton

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4993 Gepost op: 02 december 2023, 12:44:57 »
Goeiemiddag,

Die te beklagen (?) werkpaarden waren alleszins een geliefd onderwerp voor nostalgische schilderijen  ...
Misschien zitten er wel ergens in een archief statistieken over de evolutie van paardenkracht. Die dure beesten waren onder andere ook verzekerd. Als we nog eens oudere Alewijn-foto's bekijken gaan we extra op zoek naar paarden(wagens). De eerste WO zou een keerpunt kunnen zijn in de grafieken .

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4994 Gepost op: 02 december 2023, 13:03:12 »
Eerder WO2. Aan het begin waren vrijwel alle ondersteunende eenheden van de Duitsers nog paardentractie. De Polen hadden nog échte cavalerie, die natuurlijk geen partij waren voor de Duitse tanks (tankjes… ). Ook in ons landje was er toen nog een hoop paard en wagen, nog geen VW busjes enzo, dat kwam pas in de jaren na WO2