Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door NS 1607
Vandaag om 00:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:08:15
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 00:04:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 1607
Vandaag om 00:01:39
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door MaraNCS
03 maart 2024, 23:52:03
Brits baantje in TT-schaal door Andre64
03 maart 2024, 23:33:20
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
03 maart 2024, 23:07:20
Awe Viaduct door bask185
03 maart 2024, 22:40:15
NS 8400 van Werps door Ivo tB
03 maart 2024, 21:51:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
03 maart 2024, 21:50:39
Puntstukpolarisatie Engels wissel door Klaas Zondervan
03 maart 2024, 21:47:37
Raadplaatje door Benelux795
03 maart 2024, 21:43:05
Tillig rails door Frans Peeters
03 maart 2024, 21:37:54
Fleischmann 4351 BR120 (H0) hoe moet ie open? door grossraumwagen
03 maart 2024, 21:36:49
Mooi weer om buiten te spelen door HuubvG
03 maart 2024, 21:27:05
Nieuw huis, nieuwe baan door ruudns
03 maart 2024, 21:07:20
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
03 maart 2024, 20:54:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door lrrw
03 maart 2024, 20:03:59
Bahnstrecke 5867 door wob
03 maart 2024, 19:57:15
El18 in Stavanger Noorwegen door Luc2000
03 maart 2024, 19:54:43
De Ronde van de Randstad met de Karel door Harryku
03 maart 2024, 19:53:02
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
03 maart 2024, 19:44:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jack Black (NS1220)
03 maart 2024, 19:41:42
Wie wilt er een EX-MotorShield8874 door momfer
03 maart 2024, 19:20:50
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Henk, of Erwin
03 maart 2024, 19:19:09
Flevodienst Modelbouw in H0 door Carl
03 maart 2024, 19:07:16
Action matte vernis door RBlok
03 maart 2024, 19:05:18
NME Uagpps open halen. door IJmc
03 maart 2024, 18:45:03
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
03 maart 2024, 18:03:20
Tekening NMBS Serie 62 door hervé
03 maart 2024, 17:30:53
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 651739 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12286
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4965 Gepost op: 29 november 2023, 22:42:06 »






Twee plaatjes van het zelfde schip. Zwart waren de maatschappij kleuren en wit was een proef voor de PG. Men dacht hier mee de temperatuur in het schip mee naar beneden te krijgen. Proef is mislukt.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4966 Gepost op: 29 november 2023, 22:46:09 »

- Koelschepen zoals de Belgium Fruit Lines die ook op Rotterdam voeren (de zogenaamde bananen jagers) waren wit. Zowel de romp als de verschansing en kleurden hun dekken veelal grijs (koeltechnisch veel beter). 

Dit technisch wit is dan alvast 1 op 1 vergelijkbaar met bananenkoelspoorwagens    ;)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1750
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4967 Gepost op: 29 november 2023, 23:05:06 »
yep!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4968 Gepost op: 30 november 2023, 10:25:22 »
Denk niet wit, denk niet zwart :)
Interessant is het wel. En grappig te zien hoe Nedlloyd het grijs van de Lloyd heeft aangevuld met oranje (als typisch 'Ned').

Nog iets heel anders op deze locatie. Een historisch moment: de Britse ambassadeur Neville Henderson keert terug uit Duitsland. Enkele dagen daarvoor is de 2e wereldoorlog uitgebroken.


St-Jobsweg-Muller-trein-met-Engelsen-oa-Nevile-Henderson-05-09-1939-NL-RtSA-4282-XXXIII-534-01


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4969 Gepost op: 30 november 2023, 11:47:48 »
Denk niet wit, denk niet zwart :)
Interessant is het wel.


Rotterdamse (?) DENKER
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4970 Gepost op: 30 november 2023, 12:47:51 »
Dit is wel een heel fout off-topic plaatje :(

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4971 Gepost op: 30 november 2023, 13:18:00 »


Goeiemiddag,.

Dat Mitropa-rijtuig, hebben 'ze' dat dan alsnog, diplomatisch, terug naar Deutschland gestuurd ?

(die geprinte (?) Erasmus met dito boek ziet er mossig uit, maar voor de rest ...? )

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4972 Gepost op: 30 november 2023, 15:35:45 »
Nederland was in die tijd heel erg neutraal, dus die wagens zullen gewoon terug gereden zijn.
Wat voor rijtuigen zijn die eerste twee trouwens?

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4973 Gepost op: 30 november 2023, 18:19:46 »
Goeienavond,

Dat 2de rijtuig van links te beginnen (achter de matrozen) lijkt me nauw verwant aan de Mitropa. Zelfde 'koetswerk' met die verticale
ribben onderaan de kast.  De raampjes hebben wel een 'bovenlicht' .   Spontaan zou 'k zeggen dat er rechts op de kast "Schlafwagen"
staat, maar dat is een gok. Het uiterst rechtse rijtuig heeft nog een dakopbouw met venstertjes.

Voor specialisten in DR-rijtuigen is dit wellicht een eitje.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2023, 18:21:26 door hervé »

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4974 Gepost op: 30 november 2023, 19:25:04 »
Rotterdamse (?) DENKER
Nee, uit Gouda ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4975 Gepost op: 30 november 2023, 19:27:34 »
Dat 2de rijtuig van links te beginnen (achter de matrozen) lijkt me nauw verwant aan de Mitropa.
Dat lijkt mij een Hecht-wagen.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4976 Gepost op: 30 november 2023, 21:55:03 »
Goeienavond,

1ste en 2de rijtuig van links te beginnen op de foto, hebben gelijkaardige korte verticale verstevigingsribben onderaan de kast en zelfde langslopende stroken als een DR-personenrijtuig type Hecht.  Tevens de opvallende klinknagels lijken te kloppen.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4977 Gepost op: 30 november 2023, 21:58:06 »
Ook dat trappetje onder de eerste wagon van links heb ik wel eens bij een Hecht-rijtuig gezien.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4978 Gepost op: 30 november 2023, 22:36:30 »
Goeienavond,

Dat 2de rijtuig van links te beginnen (achter de matrozen) lijkt me nauw verwant aan de Mitropa. Zelfde 'koetswerk' met die verticale
ribben onderaan de kast.  De raampjes hebben wel een 'bovenlicht' .   Spontaan zou 'k zeggen dat er rechts op de kast "Schlafwagen"
staat, maar dat is een gok. Het uiterst rechtse rijtuig heeft nog een dakopbouw met venstertjes.

Voor specialisten in DR-rijtuigen is dit wellicht een eitje.

De verstevigingsribben zijn er geweest tot aan bauart 36 (1936), het rijtuig wat jij noemt is een 'polenhecht' te zien aan de taps toelopende zijwanden aan de voorkant (hechtwagen algemeen) en de rechte daklijn (alleen polenhechte). Bij gewone hechtwagen loopt de daklijn schuin omhoog richting de kopwand waar de zijwanden taps toelopen.

Hechtwagen, bauart 21, zijn van de jaren '20, polenhechte zijn begin jaren '30 voor zover ik snel kan vinden.
Mitropa gebruikte wel zulke rijtuigen maar dit was een serie rijtuigen waarvan de meeste gewone zitrijtuigen waren. Bij dit exemplaar lijken de ramen per twee dichter bij elkaar te staan. Dus tussen een raam en het volgende een smalle stijl de volgende weer breder, dat is wel iets wat je in die tijd bij slaaprijtuigen zag.


Goeienavond,

1ste en 2de rijtuig van links te beginnen op de foto, hebben gelijkaardige korte verticale verstevigingsribben onderaan de kast en zelfde langslopende stroken als een DR-personenrijtuig type Hecht.  Tevens de opvallende klinknagels lijken te kloppen.

Het meest linkse rijtuig staat op Görlitz draaistellen, hechtwagen meestal op zwanenhals draaistellen. Het zou kunnen dat hier enkele uitzonderingen op waren. Kijk ook naar de daklijn van het rijtuig, bij de deur hangt het dak over terwijl bij hechtwagen het dak aan de carrosserie vast blijft zitten. Bij het derde rijtuig van links zie je dit ook.
Het meest linkse rijtuig is denk ik bauart 30 of zoiets.

Ook dat trappetje onder de eerste wagon van links heb ik wel eens bij een Hecht-rijtuig gezien.
Voor de oorlog zag je dat meer, dat is niet typisch voor bepaald materieel.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4979 Gepost op: 30 november 2023, 23:38:56 »
Dat was me nog niet bekend, de variant van de Polenhechte.
Bedankt voor alle aanvullende informatie!