Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 657617 keer)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1395 Gepost op: 22 januari 2022, 14:03:15 »
@trikers

Zag ik het wel goed dat het een Nellen was.
Ook een stukje geschiedenis waar weinig van over is..

(Kennis van mij heeft jaren zo'n "ding" gehad.)

@Jeff

Klopt ook.

Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1396 Gepost op: 22 januari 2022, 14:23:22 »
Mooi wat detailinfo over deze kraan.
Als er nog nauwkeuriger info is over de rongenwagens, graag!



Enkele dagen na de laatste foto's uit de Eemhaven, met dat Britse containersysteem:


ECT 31 augustus 1967 Atlantic Span


containerschip Atlantic Span Prinses Margriethaven ca 31 08 1967 NL-RtSA-4121-10298


Start transatlantische containerdienst Atlantic Container Line met Atlantic Span Prinses Margriethaven bij ECT 09 09 1967 NL-RtSA-4121-10313-01

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5640
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1397 Gepost op: 22 januari 2022, 14:31:02 »
...met een dieselmotor van Ford...
Van hen zelf? Ze gebruikten vaak Perkins voor hun (landbouw)tractors.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1398 Gepost op: 22 januari 2022, 16:22:32 »
Die kranen waren nog net van voor 1970.

Kan zijn dat die motoren niet meer origineel waren.

De elektromotoren hadden wel iets weg van de tractiemotoren van een DE1 maar dan kleiner.
iedere motor had een remschijf van brons met asbest voering. die mocht je er dan zelf opklinken.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1399 Gepost op: 22 januari 2022, 18:21:58 »
Nog een paar laatste foto's van de Eemhaven - een jaar later. En dan begint tp 4... :)


Het twee weken oude schip American Lancer aangemeerd bij de ECT Prinses Margriethaven 30 05 1968 NL-RtSA-4121-20967-6-11-01


containeroverslag Margriethaven 31 05 1968 HUA-X125823-171633



meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1400 Gepost op: 22 januari 2022, 19:41:44 »
De ECT, een interessante plek om te werken, weinig last van PC gedrag, God's naam werd vrijelijk gebruikt, ook door de directie. een kantine waar de ponstypistes zich niet durfden te vertonen. Waar ik van 73-74 anderhalf jaar als systeemprogrammeur heb gewerkt. Pas getrouwd maar wel werkweken van 60uur onder het motto "niet lullen maar poetsen", de planning ligt vast en zal gehaald worden.
Ja de NS was grootaandeelhouder en had veel in de melk te brokkelen. In ieder geval op automatiseringsgebied, daar was een adviseur, uitgeleend door de NS, defacto de baas.

Ik moet nog dia's hebben uit die tijd. Die ga ik wel ff opzoeken. Alhoewel het meer om de sfeer gaat, ik was toen niet zo bezig met het fotograferen van treinse details.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2022, 19:44:55 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1401 Gepost op: 22 januari 2022, 22:52:12 »
Als het om materieel gaat zie je in die eerste jaren toch bijna alleen maar Kbs wagens.
Zo ook hier:


NS 662 met containertrein Heijplaat 1971 HUA-171638

Blijft de vraag - helemaal los van het containervervoer - naar de vierassige rongenwagens uit post 1391.
Zijn die eerste vier inderdaad de zgn Allan wagens? Hoe zit het met onderlinge verschillen tussen die wagens?
Hoe zit het met andere wagens van het type HTS of S-HTS? Die heeft Vitrains toch uitgebracht? Wanneer kwamen die in dienst?



Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1402 Gepost op: 23 januari 2022, 08:26:14 »
Ook deze  post vond ik tussen mijn spam. Vreemd hoor.
Groetjes
Johnny

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1403 Gepost op: 23 januari 2022, 08:56:05 »
Blijft de vraag - helemaal los van het containervervoer - naar de vierassige rongenwagens uit post 1391.
Zijn die eerste vier inderdaad de zgn Allan wagens? Hoe zit het met onderlinge verschillen tussen die wagens?
Hoe zit het met andere wagens van het type HTS of S-HTS? Die heeft Vitrains toch uitgebracht? Wanneer kwamen die in dienst?

De Allan wagens zijn in verschillende jaren gebouwd. De eerste vijftig wagens uit 1938-’39 hadden ladingsbalken en draaistellen met schroefveren. De wagens 89151 - 89175 waren leidingwagens (dus zonder remwerk; wagens type HTS), terwijl de 89176 - 89200 een Kunze-Knorr-rem, Kkg, hadden (type HTSK).
Deze eerste serie wagens had Duitse glijlagerpotten, en schroefveren voor de vering, te zien aan het ontbreken van gaten in de draaistellen. De zijkanten van de draaistellen zijn breed, hier moest een schroefveer in passen.  Deze hadden ook H vormige rongen. 

1939

In 1942-‘43 leverde Allan een tweede serie rongenwagens (89201 - 89250), eveneens met schroefveren (maar met vlakke bodem zonder ladingsbalken). Ook van deze serie waren er 25 onberemd (type HTSV); de andere 25 hadden een Hildebrand-Knorr rem, HiK-G (type HTSVK).
Hier zie ik dan W1 aspotten bij, en vanwege de schroefveren de brede frame's.
Hiervan heb ik geen foto.


De derde serie volgde in 1952-‘53, als vervanging voor wagens die in de oorlog verloren waren gegaan. Deze 45 wagens (89251 - 89295, type HTSVW) waren voorzien van draaistellen met bladveren en hadden een Westinghouse-rem W-G. De wagens werden vanaf 1960 omgebouwd naar een W-GP-rem, waarbij ze werden vernummerd in 89500 - 89544.  Deze laatste serie heeft Nederlandse W1 aspotten.  Alleen hier zijn de zijkanten van de frame's veel smaller, vanwege de bladveren, ook te zien omdat de aspotten uitsteken. De rongen zijn vierkant.


De draaistellen met schroefveren zijn omgebouwd naar bladveren vanwege het ontsporen. Dit is te herkennen aan de gaten in de draaistellen, anders kwam je niet bij de montagepennen van de bladveren.  Vanaf 1983 werden bij alle nog in het reguliere verkeer ingezette wagens de Allan-draaistellen door Y25-standaard draaistellen vervangen. maar bij  de dienstwagens gebeurde dat weer niet. Bij alle wagens zijn de glijlager aspotten vervangen door rollagerpotten.

Bij de SGB staan meerdere Allan wagens uit verschillende bouwjaren, en hierbij zijn ook twee originele draaistellen met schroefveren welke nog in Haarlem werden gebruikt als nooddraaistel. Die moeten nog onder de wagen uit 1938 met de Y draaistellen. Ook is er een Allan wagen uit 1942, met nog het brede draaistel en bladveren.
Een van de leuke weetjes van deze wagens, is dat deze draaistellen geheel rond konden draaien (het remwerk moest wel losgenomen worden) daardoor konden ze ook op een kleine wagendraaischijf worden overgezet op bedrijfstereinen. haakse aansluitingen.

De S-HTS is ooit uitgebracht door Kleinmodelbahn, deze heb ik met oude opschriften. Later is deze door roco overgenomen. Helaas nooit meer met oude opschriften uitgebracht

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2022, 10:47:52 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1404 Gepost op: 23 januari 2022, 13:51:34 »
Arjen, zeer bedankt voor de informatie!
Ik heb hier nog twee vragen bij:

Kan het zijn dat sommige Allan wagens voor hogere snelheden geschikt zijn gemaakt en daarom de code S-HTS kregen?

Met S-HTS in de laatste zin bedoel je neem ik het latere (vanaf 1956?) type met spanwerk aan de onderkant en geen draagbalk zoals de Allan wagens?
Is deze dus door Märklin, Klein Modellbahn / Roco en Vitrains uitgebracht?

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1405 Gepost op: 23 januari 2022, 14:19:02 »
En dus nog steeds komt deze in mijn spam terecht
Groetjes
Johnny

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1406 Gepost op: 23 januari 2022, 14:23:46 »
Voor zover ik weet is de "Allan" ,alleen als messingbouwpakket, door Jos Blatter uitgebracht. Ik heb er twee van.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2022, 14:48:23 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1407 Gepost op: 23 januari 2022, 14:29:37 »
En dus nog steeds komt deze in mijn spam terecht
Hoe bedoel je steeds "in mijn spam" Johnny?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1408 Gepost op: 23 januari 2022, 14:44:40 »
Wauw. Had deze gemist. Wat een boel informatie over die wagens zeg. Leuk om te lezen! (y)

Gr.

Edsko

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1409 Gepost op: 23 januari 2022, 14:45:49 »
Arjen, zeer bedankt voor de informatie!
Ik heb hier nog twee vragen bij:

Kan het zijn dat sommige Allan wagens voor hogere snelheden geschikt zijn gemaakt en daarom de code S-HTS kregen?

Met S-HTS in de laatste zin bedoel je neem ik het latere (vanaf 1956?) type met spanwerk aan de onderkant en geen draagbalk zoals de Allan wagens?
Is deze dus door Märklin, Klein Modellbahn / Roco en Vitrains uitgebracht?

Zover is weet, zijn dit 2 totaal verschillende wagens.
De S-HTS is ooit door Klein modelbahn (5135) uitgebracht met oude nummers, en later door Roco met computernummers. (hier weet ik geen nummers van)
De Allan wagens is uitgebracht als messing bouwset door Jos Blatter, en later door Het Hollands Locaalspoor

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)