Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Huup
Vandaag om 14:45:56
Locomotief voor nieuwe Piko ICR rijtuigen(12/2022) door 1200blauw
Vandaag om 14:42:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:37:51
Roco 2242 rijdt belabberd door VAM65
Vandaag om 14:34:02
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:30:27
Rondom Charlois door Peter Kleton
Vandaag om 13:56:59
afmetingen reddingshuisje Vlieland door Tom Z.
Vandaag om 13:46:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:36:58
Roco 1600, versie 2022 door Mcn1986
Vandaag om 13:30:58
“Dordt in Stoom” 2022 inclusief Modelbouwshow door ATB
Vandaag om 13:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 12:36:24
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door NS264
Vandaag om 12:34:12
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:20:22
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:10
NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022 door Beached
Vandaag om 11:06:23
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 09:42:03
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Remunj
Vandaag om 09:23:40
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
Vandaag om 09:03:35
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig? door Remunj
Vandaag om 09:02:03
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb door MOVisser
Vandaag om 08:58:42
TEE RAm of DE4 door henk
Vandaag om 08:48:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 08:45:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 08:29:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:58:19
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 00:01:05
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Tomasso
24 mei 2022, 23:22:08
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
24 mei 2022, 23:00:46
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
24 mei 2022, 22:37:43
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Eric B
24 mei 2022, 22:30:29
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
24 mei 2022, 21:49:31
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 284333 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1380 Gepost op: 21 januari 2022, 14:27:35 »
In de begintijd nog geen speciale containerwagens.
Er werden rongenwagens gebruikt, vooral Kbs, maar ook kortere, waar dus maar 1 20ft container op kon:





En de vierassige Rs

Rs met containers Eemhaven 1982 HUA-X125773-171613

Zoekend naar de oudste plaatjes van een Rs met containers kwam ik uit op deze:


Frico Leeuwarden jun 1967 HUA-X125755-171595

Juni 1967, dus bijna vanaf het begin zijn ook de Rs-en voor containervervoer gebruikt.

« Laatst bewerkt op: 21 januari 2022, 14:44:33 door Alewijn »

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1381 Gepost op: 21 januari 2022, 14:49:02 »
'65~'75 is mijn modelperiode. Ik gebruik ook rongenwagens voor mijn 20' containers.

De beurs in Veendam 2016:


De opstelling was nog wat basic en details als relingen en ladders moesten er nog aan.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1382 Gepost op: 21 januari 2022, 14:55:58 »
...
En wat dacht je van dit kleine portaalkraantje - ideaal voor op de modelbaan:


...
(y)
Met een beetje "scratchbuilding" wel te maken.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
    • Flickr pagina
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1383 Gepost op: 21 januari 2022, 15:58:19 »
Rongenwagens zijn tot voor kort nog gebruikt in de DuKo shuttle van RheinCargo. Maar daar zitten tegenwoordig ook moderne wagons in...

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1384 Gepost op: 21 januari 2022, 17:59:02 »
@Jacob
Mooi met die old school kraan. En ja, dat kraantje uit 1967 lijkt me inderdaad ook wel zelf te bouwen, al dan niet met behulp van bijv het onderstel van een oude Atlas kraan oid.

@Chris
Bedoel je de Kbs of de Rs?

HF Enter heeft in zijn Moderne modelspoorwegen goederenvervoer (ca 1970) een hoofdstuk gewijd aan containervervoer.
Met naar mijn idee een van zijn beste sporenplannen:



Enter vermeldt welke merken allemaal containerwagens produceren. Maar Röwa spant volgens hem de kroon. Later worden deze wagens door Roco uitgebracht. Daar heb ik er enkele van. Het is voor een keer geen 1955 op mijn baan, maar 1975:




Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1385 Gepost op: 21 januari 2022, 21:28:09 »
Al deze wagens zaten rond 1980 in het Roco assortiment.

De tweeasser is ook geschikt voor 5 laadkisten (zie post 342 op p.23). Zo zet ik hem wel eens in, al is de wagen in werkelijkheid pas vanaf 1966 in dienst.
Vierassige rongenwagens waren in de jaren 50 al wel, maar dan niet precies dit type.


NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1386 Gepost op: 21 januari 2022, 21:46:07 »
En mocht iemand nog geen platte wagens in model hebben: zelfs kolenwagons werden in het begin gebruikt voor containervervoer  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
    • Flickr pagina
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1387 Gepost op: 21 januari 2022, 22:41:22 »
Het waren Res achtigen. Exacte code heb ik niet van de wagens die er in zaten...

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1388 Gepost op: 21 januari 2022, 23:19:03 »
Jacob, heb je daar toevallig nog een foto (of een link) van?

Dank je, Chris. Res achtigen is me duidelijk genoeg :)

Nu we het daarover hebben, ik heb eens wat plaatjes verzameld van oudere 4-assige rongenwagens.
Dit even los van het containervervoer, hoewel sommige wellicht ook nog wel daarvoor zijn gebruikt.

Bij enkele foto's stond de aanduiding erbij, klopt die? En bij een aantal het jaar van de opname.
Als iemand de juiste aanduidingen en het jaar van indienststelling weet houd ik me zeer aanbevolen.



1939


1951


1955


Amersfoort 05 11 1958


HTS


S-HTS




NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1389 Gepost op: 21 januari 2022, 23:36:19 »
En mocht iemand nog geen platte wagens in model hebben: zelfs kolenwagons werden in het begin gebruikt voor containervervoer  :)
...
Jacob, heb je daar toevallig nog een foto (of een link) van?
...

Ik ga aan het zoeken!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1390 Gepost op: 22 januari 2022, 00:03:41 »
Hier wordt het genoemd:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10580.msg3221712093#msg3221712093

Ik schat zo in vanaf mei 1966 8).
Volgens mij was NS bij de start van de ECT in Rotterdam (waar de eerste container aankwam) aandeelhouder. De eerste containers werden nog niet op speciale draagwagens vervoerd maar op rongenwagens en met houten keggen vast gezet, en zelfs in kolenbakken (20' containers).
Overigens staan in de boekjes van NS "Voor elk vervoer een wagen" al minstens in de jaren '70 containerwagens afgebeeld. De boekjes heb in niet bij de hand voor de exacte datering, dan moet ik gaan spitten.

Ik herinner mij ook plaatjes maar waar...
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1391 Gepost op: 22 januari 2022, 10:58:06 »
@Jacob
Tot zover bedankt. Het is goed voor te stellen dat er in het begin ook wel eens kolenbakken werden gebruikt, die waren immers volop aanwezig.
De Kbs wagens waren natuurlijk meer geschikt.



Is er nog iemand die verstand heeft van de 4-assige rongenwagens?

Deze info vond ik al wel over een exemplaar bij de STAR.

Fabrikant   Allan, Rotterdam
Type   S-HTSV / Rs-t
Bouwjaar   1952
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Stadskanaal
Bedrijfswaardig   ja
Gewicht   21,6 ton
Lengte o/b   19,52 m
Asindeling   2'2'
Oorspr.eigenaars   Nederlandse Spoorwegen (NS)
Hist. nummers   NS 89261, 40 84 977 3 035-4
     
Vanaf 1938 kochten de Nederlandse Spoorwegen (NS) in totaal 145 vierassige rongenwagens voor 40 ton laadgewicht (HTS / HTSK / HTSW 89151 - 89295) Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V.
Deze door Allan ontwikkelde rongenwagens werden in drie series geleverd: de eerste vijftig wagens uit 1938-’39 hadden ladingsbalken en draaistellen met schroefveren. De wagens 89151 - 89175 waren leidingwagens (dus zonder remwerk; wagens type HTS), terwijl de 89176 - 89200 een Kunze-Knorr-rem, Kkg, hadden (type HTSK).

In 1942-‘43 leverde Allan een tweede serie rongenwagens (89201 - 89250), eveneens met schroefveren (maar met vlakke bodem zonder ladingsbalken). Ook van deze serie waren er 25 onberemd (type HTSV); de andere 25 hadden een Hildebrand-Knorr rem, HiK-G (type HTSVK). De derde serie volgde in 1952-‘53, als vervanging voor wagens die in de oorlog verloren waren gegaan. Deze 45 wagens (89251 - 89295, type HTSVW) waren voorzien van draaistellen met bladveren en hadden een Westinghouse-rem W-G. De wagens werden vanaf 1960 omgebouwd naar een W-GP-rem, waarbij ze werden vernummerd in 89500 - 89544.

Vanaf 1947 werden alle draaistellen omgebouwd naar bladveren; daarbij werden ook de wielstellen met glijlagers vervangen door rollagers. Vanaf 1983 werden bij alle nog in het reguliere verkeer ingezette wagens de Allan-draaistellen door Y25-standaarddraaistellen vervangen.

Sinds 1959 zijn tientallen wagens naar het dienstwagenpark overgegaan. Uiteindelijk zijn er meerdere bewaard gebleven, onder andere bij de SGB, VSM en STAR.


bron: http://www.nmld.nl/nl/object/1895



Met deze informatie nog eens naar de foto's kijkend is een aantal daarvan te identificeren als Allan wagens.


1939


1951


1955


HTS




En dan zijn dit het later gebouwde type waar Vitrains een model van heeft uitgebracht.?
Vanaf welk jaar zijn deze?


Amersfoort 05 11 1958


S-HTS



DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 1364
  • BRrrrrmmmmmm. III-V Diesel Power. Analoog h0 dc
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1392 Gepost op: 22 januari 2022, 11:37:30 »
Hier nog een containerschip met eigen kraan:




Je kijkt een paar dagen niet en voor je gevoel loop je een maand achter in de berichten.. ;D ;D
Gaat hard hier. (y)

Wat mij in bovenstaande foto opvalt.. De kraan.




Als ik mij niet vergis is dit er een van Nederlands fabricaat.
Is hier toevallig iemand die mij dat met zekerheid kan zeggen..
 
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".

trikers

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1393 Gepost op: 22 januari 2022, 13:48:39 »
Ja dat kan ik is van NELLEN kraanbouw gevestigd aan sluisjesdijk. Op de zijkant van de kraan is het embleem te zien. Bedrijf heeft later veel straddle carriers gebouwd voor de ECT. Het bedrijf is later verhuisd van de sluisjesdijk naar de doklaan naast de ROTEB. Later is de naam NELLEN gewijzigd in KALMAR. Mvg Henk

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1394 Gepost op: 22 januari 2022, 14:02:25 »
Nellen is toch Nelcon geworden?

Heb nog een aantal jaren twee van deze dieselelectrische kranen in onderhoud gehad.
Installatie van Smit Slikkerveer met een dieselmotor van Ford.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2022, 14:05:56 door Jeff »
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm