Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:50:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 16:27:40
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 666231 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #210 Gepost op: 17 oktober 2019, 12:19:31 »
Nog een leuk plaatje in dit verband:


2200-en zonder demper - dus jaren 50
Als locatie staat erbij: IJsselmonde
achter de linkerloc een personen/bagagerijtuig? welk type? ik denk zelf aan een blauw rijtuig van de DB, maar wat doet zo'n rijtuig daar?
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 12:21:05 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #211 Gepost op: 24 oktober 2019, 18:08:47 »
Ik vind het wel leuk om hier iets te vertellen over hoe bij mij begonnen is. Een stukje modelspoor nostalgie.
(Nostalgie is volgens mij een van de sterkste drijfveren achter onze hobby :))

Het begon allemaal in 1978 met een Märklin startset met de beroemde stoomloc 3000. Mijn broer had ook twee van die locomotieven.
Al snel mocht ik ook zijn rails en treinen gebruiken. Het was tapijtrijden, meestal op zolder maar een enkele keer beneden in woonkamer.


Twee keerlussen waarvan de wissels tegen elkaar aan lagen, ergens onder de bank. Dat was geen probleem want ze werden elektrisch bediend. De twee 3000-locs, DB 89005 (een oudje met een richtingschakelaar naast de ketel) en 89006 (uit mijn eigen startset).
Daarachter een DB 24 (3003),  in aftandse toestand gekregen, zelf donkergroen geschilderd. Omdat dat er beter uitzag dan het lichtblauw dat er door een ander op gesmeerd was. De motor deed het niet, de tender was er niet, die verving ik door een Belgisch kolenwagentje. Met daarachter een van de 3000-en wilde dat best rijden. Genieten dus in de jonge jaren.

Maar meestal lag de treinbaan dus op zolder, op de grond of op twee oude tafels:


Op de tafel een dubbele ovaal met de standaardbogen 5100 en daarbinnen de scherpe 5120. Daar kwamen de E41 (3034) en de twee 24 cm lange plan E's (4049) best doorheen. Op de buitenbaan mijn DB 111 (3042) met 27-cm rijtuigen, want ik had direct al door dat die er veel beter uitzagen dan die van 24 cm.

De jaren door veel gelezen. Railhobby jaargangen uit de bibliotheek. Boeken van Gernot Balcke en H.F. Enter.
Maar nooit een vaste baan gebouwd. Of hooguit een begin.


1994 - in die tijd een Lima Hondekop aangeschaft. Zelf slepers eronder gezet en met een gelijkstroom-trafo kon die op M-rails rijden. Toen ook de eerste plan D-rijtuigen (en bolkoppen, maar dat verschil wist ik toen nog niet). En een Roco NS 1000 omdat iemand die wilde opruimen. Die heb ik zelfs op M-rail laten rijden.
Maar toen ik deze loc een keer op een paar stukjes rails zonder puntcontacten liet rijden was ik in één keer om: ik ging voor 2-rail.

Dat was in 1998, inmiddels getrouwd, een mooi huis in Groningen. Daar was wel plaats voor een niet al te grote baan. Ik wilde ook niet te groot beginnen. Het werd een enkel ovaal, met een aftakkend kopspoor aan de voorzijde waar dan net een loc met vijf rijtuigen aan het perron kon staan. Aan de achterkant takte nog een zijspoor af naar een 3-sporig kopstation op de vensterbank. Ik beschouw het nog altijd als een ideaal basis-baanplan: rondlopend, zodat je meters kunt maken, met twee eindstations zodat je wel van A naar B kunt rijden.




Tijdperk was toen ook al midden jaren '50.

Na een verhuizing naar Friesland ben ik begonnen aan een nieuwe baan. In een kamertje van 3 bij 3 meter, rondom de muren een dubbelsporige rondlopende baan. Er kon ook gependeld worden tussen de twee stations, zeer losjes geïnspireerd op Harlingen en Harlingen-Haven.


'Harlingen' in een vroeg stadium. Toen werkte ik ook met een spiegel om nog enige lengte te suggereren.


'Harlingen Haven' - even een foto van de Hondekop voordat de zaag erin ging om de raampartijen aan te passen aan de realiteit.

Deze tweede baan is nooit helemaal afgewerkt geweest. Wel heb ik delen van de baan meegenomen met de verhuizing naar Brabant. Die zijn dus nog steeds onderdeel van de baan zoals die nu is. 'Harlingen' werd 'Charlois' en 'Harlingen-Haven' 'Maashaven'.

Er zijn mensen die sneller bouwen. Bij mij is het dus echt langetermijnwerk. Met mijn huidige baan ben ik ook al weer 11 jaar bezig. Ik hou wel van een beetje continuïteit...







Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Rondom Charlois
« Reactie #212 Gepost op: 24 oktober 2019, 22:22:34 »
Schitterend (y) en dan vooral de Märklin periode, dat waren toch treinen waar iedere schooljongen van droomde. Mooi vervolg daarna.
Groeten,
Richard

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #213 Gepost op: 25 oktober 2019, 22:05:38 »
Hoi,

Citaat
Er zijn mensen die sneller bouwen. Bij mij is het dus echt langetermijnwerk. Met mijn huidige baan ben ik ook al weer 11 jaar bezig. Ik hou wel van een beetje continuïteit...

Bij mij gaat het ook niet snel. Ik ben niet te precies met bouwen maar probeer zoveel mogelijk de juiste sfeer te pakken.
Daar moet soms lang over nagedacht worden en dan bouw ik ineens een heel stuk achter elkaar tegelijk.

Vind de combi van Amerikaanse stijl en de Europese ook aantrekkelijk. Niet zo gek als je bedenkt dat de Europesche emigranten toendertijd hun architectuur meenamen overzee. Daarom kom je het daar ook tegen.

Midland is mijn eerste echte modelbaan, voor de rest ongeveer hetzelfde gehad in mijn jeugd, zeer herkenbaar Marklin :D.

Nu erg twijfelend of ik de huizenblokken zelf bouw, a la Westlandstijl(forum-Joke) of ergens Woodland/DPM kits kan scoren die ook wel erg bruikbaar zijn.

Met een verdiept tracé kun je veel variëren met groenscenery, betonelementen, baksteen etc.
Ik zocht het juist weer hogerop(de woonwijk), zoals in Nijmegen, maar de rest is wel geïnspireerd door Utrecht bij mij.

Hopelijk nog iets bouwen dit weekend. (y)

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2019, 22:09:49 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #214 Gepost op: 25 oktober 2019, 23:13:51 »
Richard en Koen, bedankt voor jullie reacties en blijken van herkenning!

Al heb ik geen moment spijt gehad van de overstap naar 2-rail, Märklin blijft voor mij iets houden. Een aantal goederenwagens heb ik nog steeds. Zoals deze:


Behalve de Esso- heb ik ook de Shell- en de Texaco-variant. Niet echt 1955 zou ik zeggen. Maar het is een stukje Märklin nostalgie. En tussen de andere ketelwagens doen ze gewoon mee en zorgen ze ervoor dat de olietrein een beetje lengte krijgt.

Weet iemand trouwens iets over het grote voorbeeld van dit type ketelwagen?

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #215 Gepost op: 26 oktober 2019, 00:09:14 »
Hoi,

Ik was nog even blijven hangen.
Voor type wagon kijk op het bord aan de zijkant.
Vaak staat het type wagon vermeld(close up?), dat kun je dan weer googlen, maar er zitten hier ook forumgenoten met een gedegen kennis van materieel.
Groot en klein.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #216 Gepost op: 27 oktober 2019, 14:45:25 »
Nu de Märklin ketelwagen wat beter in beeld. Vanwege de uploadstoring had ik in mijn vorige post een wat minder duidelijke foto uit een eerder bericht gekopieerd.



Close-up van de opschriften:



Welke kenner van ketelwagens weet hier meer over?


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #217 Gepost op: 27 oktober 2019, 15:39:43 »
Nog wat anders van Märklin:


Bij mij de enige goederenwagens waar de deuren van open kunnen, altijd leuk voor op een losweg of aan het laadperron.

Bij dit setje 46141 zit een nogal forse vrachtwagen. Ik heb er ander model naast gezet.


Is de ene nu te groot of de andere te klein?


Of zijn ze allebei correct?


« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2019, 15:47:41 door Alewijn »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6172
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Rondom Charlois
« Reactie #218 Gepost op: 27 oktober 2019, 18:02:18 »
1 op 76  of 1 op 87 of 1 op 100 etc.  dat maakt veel verschil uit.

Ik weet uiteraard niet wat de schalen zijn van de modellen die op de foto staan

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #219 Gepost op: 27 oktober 2019, 21:12:22 »
Dat maakt zeker verschil.
Het leek mij onwaarschijnlijk dat Märklin zo maar een vrachtwagen in schaal 1/76 of zelfs 1/72 zou verkopen als passend bij H0-wagens. Maar het lijkt er wel op. Ik heb nog even wat vergelijkingsmateriaal opgezocht en erbij gezet.




Het Lego wagentje (3e van rechts) past heel goed. De Märklin wagen kan in het archief.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2019, 21:44:33 door Alewijn »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #220 Gepost op: 27 oktober 2019, 21:17:10 »
Is dat geen 0 model?
Daar zijn wel liefhebbers voor.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #221 Gepost op: 27 oktober 2019, 21:46:48 »
Bedankt voor de suggestie, maar
a. Het Märklin setje houd ik liever compleet.
b. Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit Schaal 0 is.
c. Stel je voor dat er wel degelijk zulke grote MAN vrachtwagens waren...
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2019, 21:49:05 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #222 Gepost op: 28 oktober 2019, 09:49:07 »
Nog wat Märklin spul oud vs nieuw.


Pas gekregen van familie: een Gbrs-v 245 (Märklin 4627)  een wagen die zo'n 20 jaar lang in het assortiment heeft gezeten. Deze heeft tijdperk 4 opschriften, maar er is ook een Europ versie uit tijdperk 3. Dan is het een Glmmehs 57


Ter vergelijking ernaast een veel nieuwer model van Märklin: een Glmhs 50 (uit startset 29855, variant van 4700 en 4710 - zie post 143). Dat is toch wel een heel verschil.


Verfijnder, kortgekoppeld en niet te vergeten op lengte: 142 vs 133 mm, de voorbeelden waar beide modellen op gebaseerd zijn zijn als ik het goed heb begrepen even lang.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #223 Gepost op: 28 oktober 2019, 10:39:15 »
Nog een klassieker:


Ik denk de eerste Nederlandse wagen van Märklin. Deze wel in de tijdperk 3 versie. Onder hetzelfde nummer 4639 kwam later een tijdperk 4 variant. Wel leuk natuurlijk zo'n NS wagen, maar was de 4627 te kort, deze is te lang.


De kleur bruin die Märklin gebruikte vond ik vroeger mooi, nu veel te fel. Maar met een wash is dat snel verholpen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #224 Gepost op: 28 oktober 2019, 13:57:09 »
Toch mooi die 4639, een model van ruim 50 jaar oud. Natuurlijk, er zijn nieuwere, veel betere modellen. Maar ik zie ze als iconen uit een andere tijd. Zo ook de twee autotransporters (4612)


Die reden in vaste combinaties van twee. Volgens mij moest je een 4612 en een 4613 combineren voor de juiste opschriften (correct me if I'm wrong).
Hoe dan ook, deze kwamen ook in Nederland, oa om Volkswagens te brengen.



Dat kan in model natuurlijk ook:


Maar daar heb ik niet genoeg Kevers voor. Dan maar wat andere automobielen, waaronder op de achterste wagen het lichtgrijze Märklinmodel van een Ford 12M.



De Ford 12Ms zaten in de 60-er jaren in een set met een platte wagen (4504) of met vier stuks op een autotransporter (4613). Die van mij komt waarschijnlijk van zo'n 4504, want een paar van die platte wagens hadden wij vroeger ook. In mijn startset zat al een platte wagen van de nieuwere generatie (een 4423) die ik veel mooier vond en nog altijd vind. Zo'n autotransporter met een grijze binnenkant zoals op deze laatste foto heb ik overigens vorig jaar op een beurs gevonden in een grabbelbak. Maar dan zonder bovendek. Ik hoop zo'n bovendek nog eens tegen te komen, anders misschien zelf iets maken...


« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2019, 17:11:33 door Alewijn »