Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 656124 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #180 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:05:14 »
Wat een mijmeringen allemaal over het mooie Rotterdam. Ik vind zelf Rotterdam er helemaal niet minder op geworden. Ook al is de haven steeds meer richting zee  verschoven. De mannen van Kaj-M hebben wel laten zien dat ook van die nieuwere havens iets moois te maken is.

Maar goed: terug naar de tijd dat de havensporen nog door en vlak langs de stad liepen.
Op de vooroorlogse luchtfoto is inderdaad heel veel te zien.
Ik vond een foto van hetzelfde gebied genomen vanaf de Euromast:


1965

Ik ben helemaal weg van het grote pakhuis aan de St Jobshaven, bouwjaar 1913, hier prominent in beeld.
Op de foto is het niet goed te zien maar er liggen op de kade ervoor twee sporen.
Aan de achterkant lagen ook twee sporen (zie het sporenplan hierboven).

Het gebouw staat er voor een deel nog steeds, is verbouwd tot een appartementencomplex. St Jobsveem heet het nu.
Het rechtergedeelte van het gebouw was een graansilo. Maar vooral het linkergedeelte vind ik bijzonder: een pakhuis van zes verdiepingen met kranen op de kade en op het dak. Een gebouw van Amerikaanse proporties. Ideetje voor Koen 264?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 21:14:55 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #181 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:16:30 »
Nog een paar oudere plaatjes:




NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #182 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:34:46 »
Hoi,

Citaat
Een gebouw van Amerikaanse proporties. Ideetje voor Koen 264?

Jazeker wel, ik ben me nu aan het verdiepen in de het 'Werkspoorkathedraal' een hippe term(wat Jowi zegt)in het heden naar verleden.
Er is zelfs een café.

Ik heb dus heel veel gehad aan "Feijnoordse meesters" en vele andere pagina's waar dit soort mooie prenten opduiken..
Gelukkig is er in de loop der jaren veel beeldmateriaal online gezet.

In sommige gebouwen/bedrijven waar ik kom voor mijn werk hangen ook nog wel eens oude prenten van de oude fabrieken.
Moet er maar net binnen komen.

Gewoon mooi om te zien en te bouwen.

Gr Koen.

 
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #183 Gepost op: 15 oktober 2019, 09:04:09 »
Op het Blauwhoedenveempakhuis is men aan de rechter zijde het logo van Pakhoed aan het schilderen, dus na de fusie van Pakhuismeesteren en Blauwhoedenveem.
Toen ik het appartementengebouw een paar jaar geleden tijdens een Monumentendsag bezocht waren er aan de kade nog steeds twee sporen.
Aan de straat zijde toen ook nog.
Jammer dat ze daar verdwenen zijn. De keien en spoorrails geven toch karakter aan zo'n voormalig havengebied.

In de Afrikaanderwijk - dan zijn we weer op de Linker Maasoever van dit CHARLOISdraadje! - is een monumentje ter herinnering aan de havensporen. https://www.ad.nl/rotterdam/herinnering-aan-een-spoorlijn~a49a12b6/?referrer=https://www.google.com/

Opvallend afwezig op de foto zijn containers.
Alles werd nog overgeslagen: boot/spoor/auto.
Zie het enorme Van Gend&Loos gebouw. Als ik het zo aan de hand op Google-earth schat, zo'n 600 meter lang.

Het zou natuurlijk ook mooi zijn als er oude schepen in dergelijke havens zouden liggen/ aanmeren.
Dat geeft toch wat meer karakter dan enorme luxe jachten zoals je vaak ziet. Bijvoorbeeld in de Entrepothaven, waar ook dergelijke kranen in stand gehouden zijn.

Ronald

Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #184 Gepost op: 15 oktober 2019, 12:58:12 »
Ronald, wat een leuke wetenswaardigheden.
Maar vooral gaaf hoe je de foto's 'leest': daar valt zoveel uit af te leiden, zoals die fusie tot Pakhoed.
In de jaren '50 was het pakhuis dus nog van Blauwhoedenveem. Overigens een firma met een roemrijke historie, die teruggaat tot de VOC-tijd.

Koen, mooi toch om zo te zoeken naar industriële voorbeelden.
Eerder hebben we het al eens gehad over de raakvlakken met de Amerikaanse architectuur.
Om te beginnen de bouwstijlen rond 1900.

In Amerika is alles wel een maatje groter. De treinen zelf natuurlijk met hun ruimere omgrenzingsprofiel. Maar ook veel gebouwen.
Daarom vind ik dat pakhuis aan de St Jobshaven zo mooi, en de graansilo aan de Maashaven! Ook in Nederland werd er groots gebouwd (vooral in Rotterdam natuurlijk :)).

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #185 Gepost op: 15 oktober 2019, 13:11:28 »

Rechts de Meneba? In iedergeval zicht op de Maashaven op Zuid
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #186 Gepost op: 15 oktober 2019, 13:32:37 »
Hi

Ga eens informeren bij het "Museum van Zuilen" te Utrecht.
(Gaat verhuizen naar het oude Werkspoor terrein)
Daar weet Wim van Scharenburg alles over Werkspoor.

Klik hier

groet
Harald

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Rondom Charlois
« Reactie #187 Gepost op: 15 oktober 2019, 13:39:04 »
Wat een schitterende plaatjes hier! Je blijft kijken!  (y)

In de Afrikaanderwijk - dan zijn we weer op de Linker Maasoever van dit CHARLOISdraadje! - is een monumentje ter herinnering aan de havensporen. https://www.ad.nl/rotterdam/herinnering-aan-een-spoorlijn~a49a12b6/?referrer=https://www.google.com/

Erg leuk initiatief van die mevrouw! Ik wist hier nog niet vanaf. In dat artikel staat ook een prachtige foto: 



Jammer toch dat dit bijna allemaal verdwenen is, en niet alleen in Rotterdam.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #188 Gepost op: 15 oktober 2019, 13:50:08 »
@vislijn (en Ronald): ik ga zeker eens kijken bij dat monument. En er is inderdaad veel moois verdwenen. Gelukkig hebben we de foto's nog...

@Harald, daar kunnen Koen en andere Utrechters wellicht wat aan hebben.

@Hans, jij voegt weer een mooi plaatje toe van de Brielselaan aan de zuidkant van de Maashaven, waar we het eerder in dit draadje (oa blz 4) uitgebreid over hebben gehad. Maar dat is al weer vier jaar geleden...

Het Meneba complex is in de verte te zien. Rechts op de foto staat de beroemde graansilo, waar ik een model van heb gemaakt, maar dan van de andere zijde, de kant van de Maashaven. Links daarvan de Quaker fabriek.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #189 Gepost op: 15 oktober 2019, 13:58:23 »
Rechts Meneba?
Nee uiterst rechts de silo van de GEM (Graan Elevator Maatschappij) tegenwoordig poppodium Maasilo.
Er naast, met deel schoorsteen: Quaker Oats.
In de verte doemt wèl de Meneba op.
Tussen de gebouwen zie je in de Maashaven een paar graanelevatoren liggen.
Een zo'n museumstuk dobbert bij het Havenmuseum in de Leuvehaven.

Een plaatje genomen op een Feijenoordzondag. (februari 1968, eerste maal na de opening van de metro?*)
Op de voorgrond nadert een Düwag van lijn 2 richting Tuinenhoven bij de halte.
De drie andere trams zijn van de voetballijn naar het Stadion. Administratief lijn 20, maar er werd steeds 'blank' gefilmd.
De voetballiefhebbers stapten dus dààr in, er zijn wat dranghekken geplaatst en bij de openstaande deuren verkopen 'stand-conducteurs' de kaartjes.
Eind jaren zestig, de metro heeft nog eigen kaartjes met magneetstrips en een eigen type ontwaarder.
Overstappen ging dus niet op een kaartje. Er waren aparte metro en tram/buskaarten.
Het zone tarief werd pas ingevoerd toen in 1974 de metro naar Zalmplaat werd verlegd.
Rotterdam was daarmee een soort proeftuin voor het latere landelijke zonesijsteem.

Terug naar de foto.
Je ziet dat de tramsporen links afbuigen.
Daar was en is de lus Van Gaesbeekstraat.
Sinds 1968 keerden hier de trams van spitslijn 12 en de stadiontrams.
De stadionlijn werd in 1972 opgeheven.
Tegenwoordig - sinds het EK in Nederland - is er weer een stadionlijn. Nu via de Erasmusbrug, want vanaf het CS. Een nieuwe lijn 12.
Als de voorste tram richting stadion is vertrokken neemt de tweede die plaats in. In de lus staan nog een of twee wagens. Meestal werd met tien trams gereden. Voor de wedstrijd elke wagen twee maal heen en weer, na afloop afgeladen wagens een rit en de laatste leeg naar de remise Hilledijk.
Tijdens de wedstrijd was er juist plaats voor dit aantal langs het tramemplacement Olympiaweg.

Ronald
* eerste keer, want ik heb nooit dranghekken daar gezien; er staan ook aardig wat bobo's plus politieman met helm en staat er aan de overkant een tramhobbyist een foto te maken? Tot de opening van de metro reden de stadiontrams net als nu van CS naar Stadion, via een andere brug en met Allanstellen...)



« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2019, 14:09:49 door Piggelmee »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #190 Gepost op: 15 oktober 2019, 14:43:39 »
Nu we toch bij de Maashaven zijn, hier twee foto's van een vrachtwagen van ATO/Van Gend&Loos.





Ik vraag me af:
1. Waren er naast het gebouw aan de Westzeedijk andere locaties van Van Gend&Loos in de stad? Aan de Maashaven bijvoorbeeld of in de buurt van de Waalhaven?
2. Herkent iemand de plek waar deze foto's genomen zijn? In het bijschrift staat Maashaven, mei 1951. Is het inderdaad de Maashaven en aan welke kant dan?

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #191 Gepost op: 15 oktober 2019, 15:16:22 »
1. Maashaven?
Ik denk het niet. Die is links.
Rijnhaven, op de foto met zicht op de rivier zie je rechts het HAL gebouw met de twee groene torentjes. Thans Hotel New York, Wilhelminakade.
Ik denk dat de foto is genomen op de kade van Provimi. Diervoeders, stonk als de hel!
Katendrecht.

Aan de overkant van de rivier links Het Park.
Daarnaast de panden aan de Westerkade. Op de plaats van de linker panden staat sinds de jaren zestig het kantoor van Van Ommeren, thans VOPAK. Bij de bouw was op het dak een landplek voor een heli.

Nooit geweten dat pallets al zo lang bestaan.

2. Meer vestigingen Van Gend & Loos: ja.
Volgens een recent artikel in De Oud Rotterdammer schreef een oud medewerker dat er meer vG&L locaties in de Maastad waren.
Zie: https://www.deoudrotterdammer.nl/archief/dor/2019/week38_2019/index.pdf

Ronald

« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2019, 15:30:06 door Piggelmee »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #192 Gepost op: 15 oktober 2019, 15:59:59 »
Bedankt, Ronald. Nu zie ik ook de torentjes van de Holland Amerika Lijn.

Van Gend en Loos had dus naast de Westzeedijk ook vestigingen aan de Wilhelminakade (tussen Rijnhaven en de Nieuwe Maas) , de Stadionweg en de
Kromme Zandweg. Van de Stadionweg had ik nog een foto met alweer zo'n mooie Daf.


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #193 Gepost op: 15 oktober 2019, 16:50:29 »
Hi Alewijn,

Ik kon die andere lokaties niet plaatsen, maar deze van de Stadionweg zal dus geweest zijn waar de nieuwe Kuip komt (?), tussen de scheepswerven.
Jaren zestig, niet meer het rood zwarte vignet op de cabinedeur.
Links een Commer, met links stuur en vouwdeur?

Vestiging aan de landelijke Kromme Zandweg kan ik niet helemaal plaatsen, zat van Gend soms in de oude werkplaats van de RTM?

De Wilhelminakade was voor de ontwikkeling in kader van Kop van Zuid niet openbaar, afgesloten met een hek en bijbehorende portier.

Ronald
Groet,
      Ronald

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: Rondom Charlois
« Reactie #194 Gepost op: 15 oktober 2019, 17:56:36 »
Kromme zandweg is inderdaad RTM. De RTM had zelf uiteraard een pakketdienst die in de voormalige werkplaats huisde en later (uit mijn hoofd) opging in VGL.
No dress rehearsel, this is our life.