Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 80 wel of geen antislipbandjes? door Hans Mol
Vandaag om 08:11:16
NS modelbaan Hoekdam H0 door mass am see
Vandaag om 08:04:41
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door prutser
Vandaag om 07:45:31
Welke (spuitbus)primer voor messing en styreen? door Joran
Vandaag om 07:41:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 07:08:41
Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer door henk
Vandaag om 05:48:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door UKRyan
Vandaag om 01:53:07
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door wjmeijer1986
Vandaag om 01:29:22
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 00:38:29
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) door roadster36
Vandaag om 00:23:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:08:39
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
19 november 2019, 23:57:55
Franse treinen en scenery door Syb030
19 november 2019, 23:35:56
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door Martin Hornis
19 november 2019, 22:58:27
DR5000 icm Mardec stuurt wissels niet meer aan. door Bert_Apd
19 november 2019, 22:50:38
De Noordelijke Spoor- en modelbouwdagen in Veendam. door Martin Hornis
19 november 2019, 22:49:08
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
19 november 2019, 22:42:09
Intellibox II en WLAN door Ronald Koerts
19 november 2019, 22:10:36
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door Robert E
19 november 2019, 22:05:55
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sean
19 november 2019, 22:01:08
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
19 november 2019, 21:52:01
Piko h0 NS 2200 door Bert van Gelder
19 november 2019, 21:38:31
Stof, hoe en waarmee kun je dit het beste van je modelbaan verwijderen? door RICROO
19 november 2019, 21:24:43
Fleischmann BR220 (4235), digitaal. Rumoerig, iets aan te doen? door Nijboer
19 november 2019, 20:57:24
Projekt 083-338 door 44
19 november 2019, 20:55:28
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
19 november 2019, 20:39:06
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
19 november 2019, 19:20:37
Hoe kun je tekst op gebouw maken zonder papier of sticker? door San-Markos
19 november 2019, 19:18:50
Dwergsein met vrijgave rangeren lamp door De eerste Ivo
19 november 2019, 19:14:19
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 50083 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #165 Gepost op: 13 oktober 2019, 15:19:24 »
Bedankt voor de aanvulling. Ik ben wel Rotterdammer van geboorte, zo precies kon ik deze foto niet lokaliseren. Jammer genoeg staat dit mooie huizenblok er niet meer.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #166 Gepost op: 14 oktober 2019, 08:45:16 »
Pas de laatste jaren begin ik een idee te krijgen van de omvang van het goederenvervoer in de stad. Dat was veel groter dan ik ooit had gedacht.
Niet alleen op Zuid, maar ook in West, wat in spoortermen werd aangeduid als RMO.

Het gaat dus om dit gebied:



Ik heb nog wat foto's gevonden van het emplacement Vierhavenstraat / Hudsonstraat.


1954


1935  @ Ronald, bedoelde je deze voetgangersbrug?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10519
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #167 Gepost op: 14 oktober 2019, 10:25:35 »
Aan de linker zijde blj de brug, de kant van Wilton Feijenoord, lag de draaischijf. Deze was alleen bedoeld voor het draaien van de locomotieven. Wachtspoor lag aan de bovenzijde Hudsonstraat thv het Marconieplein
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #168 Gepost op: 14 oktober 2019, 10:52:17 »
Bedankt voor de aanvulling.
De draaischijf zal na 1957 wel zijn verwijderd, hoewel?

Op onderstaand sporenplan is hij niet meer terug te vinden.


Piggelmee

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Rondom Charlois
« Reactie #169 Gepost op: 14 oktober 2019, 10:58:11 »
Citaat
Ronald, bedoelde je deze voetgangersbrug?

Ja, deze brug bedoelde ik.
1935, in die jaren liep mijn vader hier wel over naar het zwembad dat in de Koushaven lag.
De Koushaven is op de kaart juist ter plekke van het woorde MAAS.

Het hoge gebouw is er nog steeds, de levensmiddelen fabriek van HaKa , Handels Kamer. De producent voor de winkels als Co-oP.
Tegenwoordig monument.

In de nadagen van dit industrieterrein schreef Martin Bril in de Volkskrant een column over "Willem's kantine", tegenover de HaKa.

Het 'Westelijk"en "Hoofdemplacement" speelden waarschijnlijk een rol bij het 'vergeten bombardement' van de geallieerden die op 31 maart 1943 hun bommen vliegend over het hoofdemplement  bij "3029"  op de scheepswerf hadden moeten lossen maar zich orienteerden op het westelijke emplacement en de woonwijk bombardeerden... Een monument kwam er pas na tientallen jaren

Ronald van der Meer

Piggelmee

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Rondom Charlois
« Reactie #170 Gepost op: 14 oktober 2019, 11:07:43 »
Ik kan me geen draaischijf herinneren.

De kaart. RMO oost.
Links, Westzeedijk, staat RET.
Hier was het kopeindpunt van lijn 15, Ruigeplaatbrug.
Verderop de aftakking van lijn 10, Westkousdijk.
Beide vervielen in 1963.
Het zuidelijk NS spoor over de Ruigeplaatbrug kwam voor de NS te vervallen, de RET maakte er in beide richtingen gebruik van, lijn 15 kreeg een eindpunt nabij het Hudsonplein, lijn 10 reed via het Hudsonplein en Spanjaardstraat naar de Schiedamseweg en verder.
Uiteindelijk kwam de Ruigeplaatbrug te vervallen, er kwam een dam op Delta-hoogte.
15 jaar geleden reden hier de laatste treinen.
Als opvolger van lijn 10 rijdt hier nu alleen nog lijn 8.

Ronald

Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10519
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #171 Gepost op: 14 oktober 2019, 16:10:22 »

De bedoelde draaischijf
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #172 Gepost op: 14 oktober 2019, 16:36:05 »
Bedankt, Hans. Wat een sfeervol, ik zou haast zeggen, knus tafereel. Echt iets om in model na te bouwen.

Ronald, ook weer bedankt voor de aanvullingen. Boeiend gebied.

En herkenbaar, maar dan omgekeerd. De huizen van de Hudsonstraat, zie post 163, geven mij een gevoel van herkenning. Die staan daar net zo langs het emplacement als op het Charlois-gedeelte van mijn baan. Ik zou de hele boel kunnen omgooien en het draadje 'Rondom Delfshaven' kunnen noemen. Doe ik maar niet.
Maar ik ben nog niet uitgekeken op RMO. Nog even wat plaatjes.


1958

Leuke wisselstraten, waarvan H.F. Enter zou zeggen: is die dubbele rij wissels wel echt nodig?
Nog zo'n mooi lijnenspel:



De laatste foto is helemaal aan de oostzijde, bij de St Jobshaven en Parkhaven.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10519
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #173 Gepost op: 14 oktober 2019, 16:45:47 »
Links het van Gent&Loos gebouw.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Rondom Charlois
« Reactie #174 Gepost op: 14 oktober 2019, 17:37:43 »
Dat was een aardig groot gebouw. Ik heb zelf weinig herinneringen aan RMO. Die loods ben ik wel eens langsgefietst. Wat lelijk! dacht ik toen. Nu denk ik: wat interessant! En wat mooi met al die 'Artitec' Dafjes...




Piggelmee

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Rondom Charlois
« Reactie #175 Gepost op: 14 oktober 2019, 17:42:28 »
De draaischijf is dus op de foto uit 1935 te traceren voorbij de loopbrug. Het gebouwtje met het schuine dak staat op beide foto's. Alleen het Haka-pand is er nog.

Op de kaart van SporenOnline, is het sporenstelsel bij 24 en 25 van de gasfabriek - op een van de foto's zie je een flink aantal schoorstenen op rij . Hier reden tot het aardgas de Maasstad bereikte stoomlokjes. En ook een vuurloze stoomlok. De stoomlokjes belanden uiteindelijk - na een NVBS-afscheidsrit over het WSM-net met blokkendozen - bij de TS in Hoorn.

De electrische kolentram van de electriciteitsfabriek reed over de grijs weergegeven sporen van de Keilenhaven (6) naar het kolenpark. Er waren twee electrische wagens en een bijwagen. Het spoor liep dus door de Gallileïstraat naar het emplacement West. In een deel van deze straat was tot in de jaren zestig ook bovenleiding. (http://www.industriespoor.nl/Kolentrams%20Rotterdam.htm) en http://www.rovm-digitaal.nl/diverse-verzamelingen/bijzondere-trams/de-kolentram/

Op de beide kopsporen bij de RET kruising (Marconiplein) is de Spoor Stichting Nederland ooit begonnen met de restauratie van haar eerste lok. Later verhuisden ze naar de Spaanse Polder en nu dus in Rotterdam-Crooswijk.

De "mooie lijnenspel" foto: links Van Gend & Loos (tot 2003?) , de linker twee sporen liepen tot nabij de Parkhavenbrug en voor de aanleg van de parksluizen tot aan het Park en takten zelfs af langs de Parkhaven aan de zijde van de huidige Euromast!
Zowat alles op de foto is verdwenen, alleen het gebouw met het koepeltje staat er nog en verderop het pand van de Havenpolitie.

Het wagenpark van VG&L stond in de jaren zestig heel wat netter op soort in het gelid.
Het was een heel langgerekt pand.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 18:00:03 door Piggelmee »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10519
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #176 Gepost op: 14 oktober 2019, 18:25:29 »

Zo ziet RMO er vandaag de dag uit. Links de Hudsonstraat en rechts de vierhavenstraat. Kijken in de richting van de Parksluizen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10519
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #177 Gepost op: 14 oktober 2019, 18:35:05 »
Nog een lekkermakertje :P

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Piggelmee

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Rondom Charlois
« Reactie #178 Gepost op: 14 oktober 2019, 19:58:59 »
Zeker een lekkermakertje....

1931?
Links aan de kop van de Parkhaven - met havenactiviteiten aan de Parkzijde - is men bezig met de bouw van de Parkhavenbrug. En sluizencomplex.
Recht voor de haven nadert een stoomwagenveer vanuit CHARLOIS naar de Parkkade. (voorloper van Maastunnel)
Niet te zien, het kopeindpunt van lijn 1.
Deze reed langs via de Parkkade en Parklaan naar het Westplein waar nu lijn 25 rijdt en verder naar Kralingen, Honingerdijk.

Eind jaren zestig was er het idee om in 1970 in het kader van 25 jaar bevrijding en de feestelijke manifestatie C'70 een historische tramlijn met trams uit andere steden te laten rijden van het CS naar de Parkkade. Helaas kwamen de rails niet terug.
Wat wel kwam: museumtrams uit Amsterdam (bw 946, mw 1454) Leiden (A327) en NBM 20. Behalve de NBM-er werden ze ondergebracht in de gesloten RET remise Delfshaven. Er kwam een TS Werkgroep en er werd begonnen met het herstel van de trams. Intussen was er ook de bak van RET bijwagen 1355 gearriveerd. Deze was rond 1974 de eerst herstelde wagen van de werkgroep. Het onderstel werd zelf gebouwd, al was er ook een onderstel aangevoerd van een duitse bijwagen.

Terug naar de luchtfoto.
Het grote gebouw centraal op de afbeelding, met het boogdak is het kantoor van Stokvis. Hier kwamen in onze jeugdjaren Puch, RAP en Solex brommers vandaan. En heel wat technisch meer: Heemaf gereedschap, Fasto geijsers, Erres bruingoed, ....

De stoomboot met twee schoorstenen ligt aan de Loyddkade, ooit vertrok hier de legendarische Willem Ruys...

Aan de andere kant van de rivier de Dokhaven met aantal gemeentelijke dokken. De straat met beboomde middenberm is de Wolphaertsbocht waar lijn 2 reed naar de Vlaskade, de kade rechts van de dokken.

Hier lagen ook de havensporen waar dit draaitje om draait. Rechts naar de Waalhaven, iets links van de dokken naar boven  en naar links afbuigend naar de Brielselaan met zijn meelsilo's van Meneba en waaar ook de RTM trams reden.
In de Maashaven eveneens een dok.
Uiterst links het vertrekpunt van de HAL. Ligt daar bij het huidige Hotel New York de Statendam?
Het nu 50 jarige ss Rotterdam ligt de laatste jaren in de monding van de Maashaven, aan de zijde van de landtong Katendrecht, destijds ook Chinatown..
En ook daar heel wat havensporen.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 20:04:48 door Piggelmee »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 1986
Re: Rondom Charlois
« Reactie #179 Gepost op: 14 oktober 2019, 20:42:23 »
Pas de laatste jaren begin ik een idee te krijgen van de omvang van het goederenvervoer in de stad. Dat was veel groter dan ik ooit had gedacht.
Niet alleen op Zuid, maar ook in West, wat in spoortermen werd aangeduid als RMO.
Rotterdam was eigenlijk 1 grote haven met rangeerterreinen en daartussen wat woningen... daar is nu helaas niets meer van over. Afgelopen jaren is het zo hard gegaan... het is een compleet andere stad. Ik woonde er tot voor kort, maar kwam de laatste jaren niet meer echt in de stad, gewoon omdat het niet meer het Rotterdam was waar ik min of meer ben opgegroeid. Op foto's herken ik het nog. Het is nu 1 grote nieuwbouw wijk met wolkenkrabberts en hele hippe mensen die allemaal ontzettend kleinzielig en aanstellerig zijn, en vreselijk veel studenten en buitenlanders. Het wordt langzaam een soort Amsterdam. De mentaliteit van niet lullen maar poetsen is ver te zoeken. Maar goed, ik dwaal af... mooie foto's (y)