Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
DR4024 door Josephes
Vandaag om 09:35:08
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:50:32
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?  (gelezen 135704 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #375 Gepost op: 19 februari 2019, 18:44:30 »


Zo ziet  't er nu dus uit.

De koppeling van de andere kant even los ernaast gelegd. Je gaat vermoeden dat er wel zo'n inklikding bestaat met een NEM-schacht eraan (al rijd je dan misschien niet buffer-aan-buffer?).

Sterker nog, op zoek naar info over die geheimzinnige Chinese copieën (??) van het merk Altaya kwam ik op deze pagina, waar de onderdelen die ik zoek lijken te staan (onder het midden); en lijkt er zelfs buffer-aan-buffer mee gereden te worden. Helaas kan ik het Frans niet helemaal volgen -- waarnaar verwijst 'boucle' ('gesp' )?

http://dud.train.pagesperso-orange.fr/dud/materiel/altaya/oe.htm
Met boucle bedoelt hij waarschijnlijk de beugel van de beugelkoppeling die er origineel aan zat. Die moet er dus af...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #376 Gepost op: 20 februari 2019, 00:02:54 »
Mocht iemand het onderdeelnummer weten van die koppelbomen, dan houd ik me aanbevolen...

Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 692
    • flickr
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #377 Gepost op: 20 februari 2019, 08:37:14 »


Dit is geen kortkoppeling. Het is ingekorte koppelingshouder. Il suffit de couper la boucle = Gewoon de koppelingshouder afsnijden. (met de Franse slag???)

Als je alleen maar rechtuit rijd is dit de oplossing. En anders gewoon een kortkoppel mechaniek aanbrengen.

Mvg.Erik.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #378 Gepost op: 20 februari 2019, 10:30:35 »
Volgens mij werkt het ook prima in bogen. Ding zit vast aan het draaistel en dat zwenkt al mee, daarnaast kan de koppeling nog links en rechts uitslaan. Wat die Fransoos bedoeld is dat je van de bestaande koppeling prima een koppeling met nem schacht kan maken, waar je jouw eigen koppeling in steekt. En blijkbaar kan het spul dan ook nog kortgekoppeld rijden. Nou ja, one way to find out...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #379 Gepost op: 20 februari 2019, 10:46:02 »


Dit is geen kortkoppeling. Het is ingekorte koppelingshouder. Il suffit de couper la boucle = Gewoon de koppelingshouder afsnijden. (met de Franse slag???)

Als je alleen maar rechtuit rijd is dit de oplossing. En anders gewoon een kortkoppel mechaniek aanbrengen.

Het klopt wat Tomasso zegt; ze werken ook prima in bogen. Mijn fourgon heeft het bovenstaande onderdeel ook, maar dan officieel gefabriceerd, en het werkt gewoon als normaal. Op recht spoor staan de rijtuigen net niet buffer aan buffer maar wel bijna.
De houder is dus door Rivarossi gewoon gemaakt, ik kan er alleen geen onderdeelnummer van vinden.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
    • Mijn website
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #380 Gepost op: 27 februari 2019, 14:06:04 »


En (teleurstelling alom) alle modellen van Fleche d'Or rijtuigen met nummers 4001-4015 (O.a. RivaRossi, maar ook Elettren en Fulgurex in spoor 0 en J&M in spoor 1) zijn dus verkeerd kwa raamindeling.

Groet
Fred
Er blijkt toch een fabrikant te zijn die wel kijkt naar het origineel. En dan nog wel in N!
Zie hier de correcte Kato (let op de 2 rechter ramen):


En hier de verkeerde RivaRossi ook in N (als voorbeeld, maar iedereen (voorzover ik weet) heeft het verder fout gedaan):


Groet
Fred
Meer plaatjes in mijn e-book over CIWL modellen: http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2019, 15:48:54 door sncf231e »
Mijn website: http://sncf231e.nl/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #381 Gepost op: 27 februari 2019, 19:43:57 »
Interessant....

Fred, weet jij ook of dit bij de Etoile du Nord 9-ramers ook zo was aan de gangpadzijde van de keuken?

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
    • Mijn website
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #382 Gepost op: 27 februari 2019, 22:29:49 »
Bij de Etoile du Nord WPc was iets soortgelijks (maar minder opvallend); de 3 rechtse ramen hadden enige afstand tot het vierde raam (van rechts); ik vond zo gauw geen betere foto.



Het Jouef Prestige model laat dit ook (correct dus) zien:



Verder was bij de later gebouwde 8 ramers type FdO de asymmetrie er niet ( WPc nummers 4031-4040, 4051-4065), dus wagens van RivaRossi etc met deze nummers kloppen wel in dit opzicht. En van de WPc nummers 4081-4085 weet ik het niet (nog geen plaatje van gevonden (dus als iemand een plaatje heeft!)).
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #383 Gepost op: 01 maart 2019, 21:08:08 »
Er was ooit zo'n mooi informatiedocument op internet met foto' s en gegevens over de inzet van Pullmanrijtuigen in Nederland, volgens mij was dat onder deze link:
http://www.spoorinfo.nl/ciwl/pullmansinholland.htm

maar daar zit nu iets heel anders onder. Heeft iemand toevallig dat document opgeslagen? Of is de auteur soms hier ook actief?

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #384 Gepost op: 01 maart 2019, 21:09:25 »
-- Fred, bedank voor die plaatjes van de Etoile du Nord-zijwand. Helemaal helder nu!

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
    • Mijn website
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #385 Gepost op: 01 maart 2019, 23:30:24 »
Er was ooit zo'n mooi informatiedocument op internet met foto' s en gegevens over de inzet van Pullmanrijtuigen in Nederland, volgens mij was dat onder deze link:
http://www.spoorinfo.nl/ciwl/pullmansinholland.htm

maar daar zit nu iets heel anders onder. Heeft iemand toevallig dat document opgeslagen? Of is de auteur soms hier ook actief?
Vanaf pagina 43 in dit document: http://www.semgonline.com/coach/coupe/pull_ciwl-news002.pdf

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #386 Gepost op: 01 maart 2019, 23:54:05 »
Ja, inderdaad! Fantastisch. Dank. Ik ga nu in elk geval een print maken. En het document opslaan!

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #387 Gepost op: 04 maart 2019, 20:12:08 »
Weer iets wat ik niet snap. Ik kom met grootbedrijffoto' s al helemaal niet verder, dus even met modellen.

Fred toonde een model van een Etoile du Nord 9-ramer met keuken:


Hier neemt de keuken de ruimte in van 3 compartimenten.

Maar bij dit model zie ik een keukendeel en 7 normale coupes; dus neemt de keuken de plaats van 2 compartimenten in. Hoe zit het nu?



Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #388 Gepost op: 04 maart 2019, 20:34:53 »
Als ik het zo zie, dan is het 7e raam  (van rechts af bekeken) meer naar rechts geplaatst, de afstand tussen het 6e en 7e raam is kleiner, dus is er meer ruimte voor de raampartij van de keuken...

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
« Reactie #389 Gepost op: 04 maart 2019, 20:45:34 »
Maar dat levert niet genoeg ruimte op om een heel raam verschil te verklaren.

Edit
Ik vind een link die ik nog niet eerder gezien heb, met zowaar een tekening van precies zo'n rijtuig, als ik me niet vergis:
https://www.ecosia.org/images?q=etoile+du+nord+wspc#id=29DACF683A0565D325CF08C03CE8F41C5DC6FCD1

Hiet neemt de keuken iets meer dan 2 normale compartimentslengtes + het eindraampje over. De laatste coupe voor de keuken lijkt een dienstcoupe met maar twee zitplaatsen ipv vier, hierdoor ontstaat de kortere tussenruimte voor het 7e raam waar Wijktrein op wijst.
Maar het effect dat ik bij het door Fred getoonde model zie, waar je dus aan de andere zijde ook achter raam 7 (van links geteld) de achterkant van de keuken ziet, zou dan denk ik niet kloppen.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2019, 21:14:58 door janw »