Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw

(1/4) > >>

MMTB:
Goedemorgen,

De tramliefhebber kent hem vast wel van de Prefo/H&P bouwpakketten, namelijk de Großer Hecht uit Dresden. Het bouwpakket van Prefo/H&P is een drama qua onderdelen en de beglazing maakt deel uit van de zijkant. Hierdoor moet je moeilijk gaan lijmen en spuiten. Dit was ook de reden dat het bouwpakket altijd onaangeraakt in de kast is blijven liggen.

Een jaar of 5 geleden kwam DelPrado (voorganger van Atlas) met een metalen kopie van de Prefo/H&P, maar leek qua detaillering en vormgeving nergens op. Alleen het dak was wel netjes gelukt en apart opgezet van plastic. Voor een paar pond heb ik hem destijds op de Engelse Ebay gekocht en sinds dien in een la weggelegd....

Atlas is de derde fabrikant die zich waagt aan de Großer Hecht en het is een best net model geworden. Helaas is de kopvorm te vierkant en het dak fantasie, maar oogt verder wel prima. De raamlijsten zijn iets te dik, maar wel op maat te maken. Omdat ik toch wel een Hecht op mijn baan wil laten rijden, heb ik besloten om het beste van de 3 modellen te gebruiken om 1 tram van te maken. Ik gebruik de Atlas kap, het dak van DelPrado en de details en onderstel van H&P.

Hier zie je het Atlas model in originele staat:



Het meest in het oog springende is de beglazing van het H&P model. Hiervoor heb ik de originele raamstijlen verwijderd en de de kap uitgefreesd zodat hij in één keer past. Hij knapt er gelijk een stuk van op. Verder is het dak alvast kaal gemaakt en de gaten kunnen gevuld gaan worden:



De bodemplaat is van metaal en om de originele H&P aandrijving passent te krijgen, moest hij compleet uitgefreesd worden. Sinds de winter beschik ik over een Proxxon freestafel en na wat experimenteren is het gelukt om een redelijk nette uitsparing te maken. Wel heb ik alle beginnersfouten hierin verwerkt, zoals een deel met een budget freesje te werken en een keer uit te schieten in de schortplaat omdat ik hem niet goed vastgezet had. (buiten beeld van de foto)



Wordt vervolgt!

Groeten, Mark

Floris Dilz:
als ik zo die prefo-beglazing zie hebben ze destijds wel een goede keus gemaakt qua beglazing en wand uit 1 deel... zo moeilijk is dat toch niet afplakken? lap goed tape grofweg over de ramen, goed aandrukken en met een scalpel langs de ribbeltjes snijden. Met losse raamstijlen wordt de boel altijd of te zwak of te dik...

Michel van den Hof:
Leuk project Mark.
Het voorbeeld is een mooie en beroemde tram.
Qua model vraag ik me af of de overhang in scherpe bogen niet erg groot is.

Mvg,
Michel

Floris Dilz:
dat was in het echt ook zo, daarom heeft ie van die puntjes. Werkt in model ook...

MMTB:

--- Citaat van: Michel van den Hof op 27 juni 2015, 13:39:21 ---Qua model vraag ik me af of de overhang in scherpe bogen niet erg groot is.

--- Einde van citaat ---

Of hij op mijn trambaan niets aantikt weet ik pas volgend jaar, want de baan staat opgeslagen tot de volgende beurs.

Verder heb ik vandaag weer aan het model gewerkt en met de frees de raamuitsparing groter gemaakt. Nu past hij zonder dat er spanning op staat:



De loopplanken komen uit de H&P set, maar ik mis daar de steunbalken voor. Deze zitten bij de bouwset aan het dak gegoten, maar die past niet op het Atlas model. Hierdoor heb ik ze uit styreen gemaakt en dat gaat tegenwoordig heel snel sinds ik een chopper heb. Een ideaal stukje gereedschap, maar wel loeischerp als je niet oppast....



Hier is het dak compleet en ik heb uit 0.3mm messingdraad nog de handrails gemaakt om het dak op te klimmen. De volgende fase is het dak grijs spuiten:



Word vervolgd.
Groeten, Mark

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie