Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Oude vervallen treinen in Belgie  (gelezen 26558 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #15 Gepost op: 17 juni 2015, 16:20:18 »
Dus foto's van echte ouwe zooi met roest, vuil, mos, alg. Ook in de havens rijdt nog veel van dit spul rond.

Al even niet meer in België geweest?

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #16 Gepost op: 17 juni 2015, 17:59:29 »


Treignes-Wallonië  Voorjaar 2015

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #17 Gepost op: 17 juni 2015, 23:03:03 »
Deze:

(van www.eisenbahnhobby.de)

bedoel ik wat Maldegem betreft.


Is dat niet een accu-motorwagen?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #18 Gepost op: 17 juni 2015, 23:08:16 »
lees nou gewoon de link die dwem gaf, daar staat zelfs een foto van de 633 801 op zn huidige plek
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2015, 09:06:30 door Falkenberg »

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #19 Gepost op: 17 juni 2015, 23:12:58 »
@ Sicco Dierdorp,

Of ik al een tijdje niet meer in België ben geweest een vraag zeg....in de eerste regel van dit draadje schrijf ik " ik ben gisteren in België geweest.  ;D Tijdens mijn werk zie ik zat ouwe zooi in de havens, alleen kan ik niet overal foto's van maken. Er zullen ook nog wel private afgetrapte diesellocjes zijn her en der. En het materieel hoeft niet persee in dienst te zijn. Ook afgestelt op een kopspoor of rangeerterrein is ook prima.

@ Jajo,

De foto van de stoomloc is ook super !

Ik zou tegen iedereen zeggen " next please "

Groeten Ruud.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #20 Gepost op: 17 juni 2015, 23:18:08 »
Is dat niet een accu-motorwagen?
Dat is inderdaad niet een accu-motorwagen.   ;D.
Dieseltje dus maar volgens mij is de wagenbak/kop vrijwel identiek aan de accumotorwagens baureihe 515, die ooit tussen Maastricht en Aken reden.
No dress rehearsel, this is our life.

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2015, 13:23:04 »
Zoals beloofd zou ik nog wat meer foto's van vervallen treinen in België plaatsen. Vandaag post ik maar meteen 1 van de meest fraaie voorbeelden van een vervallen trein in België, namelijk een kopbak van het overigens niet zo bekende type 620 van de NMBS. Deze uit 1936 (!) stammende gestroomlijnde treinen waren ooit de trots van de NMBS, maar zijn na buitendienststelling zo goed als allemaal gesloopt. Alleen deze kopbak is bewaard gebleven en staat ergens in Vlaanderen weg te roesten. Officieel moest deze kopbak opgeknapt gaan worden en in het Belgische spoorwegmuseum geplaatst gaan worden, maar omdat dat nog niet van de grond is gekomen zijn er ook nog geen plannen met deze bak.





Zoals hier te zien valt ziet de kopbak er slecht uit. Diverse beplating begint al flink door te roesten.



De tweede klasse is ook weinig meer van over.



De eerste klasse is niet in al te beste staat meer, maar het geeft nog wel echt de sfeer van het reizen van weleer aan. Een echte tijdmachine waar je instapt!  (y)





Zoals te zien was, was in deze treinen de eerste klasse ook nog echt de eerste klasse en niet zoals tegenwoordig een bankje met een ander kleur stofje erop en een extra prullenbakje.  ;)



Helaas was de deur naar de rest van de eerste klasse en de cabine helemaal dicht, dus daar zijn we helaas niet binnen gekomen. Foto's hiervan zijn echter met een beetje zoekwerk wel op het interweb te vinden.  :)



Toch heeft het ook wel weer zo zijn charmes, zo'n verroeste trein.  ;)



Wat de toekomst is van deze trein weet niemand, maar voorlopig staat deze hier nog wel even weg te roesten. Hij staat niet echt in de weg, en België kennende gaat het ook nooit zo hard met de ontwikkelingen betreffende zulk soort treinen. Het zal mij niets verbazen als deze achteraf toch gesloopt gaat worden, dan is België weer een kostbaar stukje spoorweggeschiedenis armer. Maargoed, aangezien het nog maar de helft van het tweedelige treinstel is (en volgensmij ook het motorloze deel) acht ik de kans niet zeer groot dat we deze vooroorlogse soorgenot van de Nederlandse DE-III ooit nog rijvaardig terug gaan zien. Maar het heeft ook wel zijn charmes in deze staat; namelijk als een vergeten en verroeste trein waarin je toch weer zo'n 60 jaar terug in de tijd gaat. En dat is met alle lightrail- en highspeedmeuk van tegenwoordig ook een verademing. Een ware tijdmachine voor iemand die eens wat verder wil gaan dan een museum.  ;)

Mvg,

Maarten

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #22 Gepost op: 18 juni 2015, 13:36:21 »
Zoals beloofd zou ik nog wat meer foto's van vervallen treinen in België plaatsen. Vandaag post ik maar meteen 1 van de meest fraaie voorbeelden van een vervallen trein in België, namelijk een kopbak van het overigens niet zo bekende type 620 van de NMBS. Deze uit 1936 (!) stammende gestroomlijnde treinen waren ooit de trots van de NMBS, maar zijn na buitendienststelling zo goed als allemaal gesloopt. Alleen deze kopbak is bewaard gebleven en staat ergens in Vlaanderen weg te roesten. Officieel moest deze kopbak opgeknapt gaan worden en in het Belgische spoorwegmuseum geplaatst gaan worden, maar omdat dat nog niet van de grond is gekomen zijn er ook nog geen plannen met deze bak.

Sinds september 2012 is men in België hard bezig met het bouwen van een Belgisch spoorwegmuseum en wel in de Brusselse wijk Schaarbeek.
Het pand wordt momenteel ingericht en de eerste recent én strak  (y) gerestaureerde treinen zijn in de nieuwe loods geplaatst. Volgens hun website trainworld.be of op hun facebook pagina is de opening voorzien voor ergens in dit jaar...

Meerdere treinen die jaren stonden weg te kwijnen in de loodsen van Haine St. Pierre en Leuven (of zelfs buiten zoals deze kopbak) krijgen een plaats in het museum. De rest wordt verdeeld over de verschillende museumbedrijven. Wat er precies met die kopbak gebeurd....weet ik niet zeker. Iemand?

De collectie in Leuven moet in ieder geval al weg zijn. De oude museumbewaarplaats schijnt inmiddels tegen de vlakte te zijn gegaan. Deze maakt plaats voor een nieuwe stelplaats voor bussen. Verder komt er een parking etc.

Groetjes Davy

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #23 Gepost op: 18 juni 2015, 13:50:22 »
Duidelijk een representant van de stroomlijn"woede" uit de 30-er jaren van de vorige eeuw. Zou zonde zijn, slechts de USB-aansluitingen ontbreken... ;)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2015, 14:37:12 »
Ze stond ook in Leuven.


Ik ben nog bij de laatste open dag geweest, zie hier de foto's
Vr. groeten,
Bob

d.vanaalst

  • Online Online
  • Berichten: 200
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2020, 22:12:44 »
Goed, hoewel ik me realiseer dat er de afgelopen 30 dagen in dit topic geen nieuwe berichten zijn geplaatst, maar toch heb ik een paar vragen over het militaire treinstel (de VT 33 8wat in Kemzeke staat, misschien weten jullie antwoord.
1. Staat het stel er nog en is het dan nog steeds in deze staat, of staat het inmiddels binnen ofzo?
2. Weet iemand of er inmiddels al andere plannen voor zijn?
3. Is het stel gemakkelijk om bij te komen, of staat het binnen een afgesloten terrein? Als ik zoek op google earth zie ik daar nergens een spooraansluiting

Groet Dennis

Groeten Dennis

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2020, 23:07:50 »
Per stom toeval afgelopen weekeind erlangs gereden, staat er nog steeds :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2020, 23:19:16 »
Bedoel je deze: google streetview

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2020, 11:33:52 »
Kan je zonder problemen bij komen.  Staan voor het museum van de Verbeke Foundation. 
Vanuit Antwerpen afrit Hulst nemen
Aan rond punt 2de afrit nemen en parallel aan de Express weg blijven rijden.
Kan je niet missen.
Petdig1

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Oude vervallen treinen in Belgie
« Reactie #29 Gepost op: 27 januari 2020, 12:23:50 »
Ik had dit draadje nooit eerder gezien maar het is zeker interessant!
Ik wist trouwens ook niet dat Belgie pas sinds kort een spoorwegmuseum heeft...

...De eerste klasse is niet in al te beste staat meer, maar het geeft nog wel echt de sfeer van het reizen van weleer aan. Een echte tijdmachine waar je instapt!  (y)



Zoals te zien was, was in deze treinen de eerste klasse ook nog echt de eerste klasse en niet zoals tegenwoordig een bankje met een ander kleur stofje erop en een extra prullenbakje.  ;)
Tsja, dat is niet helemaal direct te vergelijken.... Ten eerste is in 1956 de 1e klasse afgeschaft. De overbijvende 2e en 3e klasse werden ombenoemd tot 1e en 2e klasse :)
Daarnaast moet ik zeggen dat de beenruimte op bovenstaande foto alles behalve ruim te noemen is... Zelfs al zou je hier alleen zitten. Dan liever een bankje met een ander kleurtje stof er op, maar wel meer ruimte ;)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256