Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:10:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door NS2408
Vandaag om 18:26:02
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
  

Auteur Topic: Video's over werken met Traincontroller  (gelezen 34683 keer)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #105 Gepost op: 28 augustus 2017, 14:24:26 »
Hi

Nu wil ik een BW bouwen met meerdere stoomloc's (per spoor) achter elkaar.
Als ik het dus goed begrijp zal ik dan meerdere bezetmelders moeten maken dus.
b.v. voor 5 loc's dus met 5 x bezetmelder van b.v. 30 cm.
Schuiven dan steeds door en uiteraard de snelheid ook goed geijkt.
Is hier iemand die ook een BW met veel loc's gaat bouwen of al heeft.

groet
Harald

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #106 Gepost op: 24 september 2017, 19:04:14 »
Ik heb een schaduwstation met 16 sporen, aan de voorkant rijden de treinen er uit, rijden via een paar blokken en een keerlus weer terug naar de achterkant van het schaduwstation, en rijden daar naar een willekeurig vrij spoor. Dat geheel zit in een schedule, die zichzelf als successor heeft.

Dat werkt op zich goed, maar ik merk dat als ik de schedule start, deze maar voor 1 trein aan de gang gaat. Ik moet dus blijkbaar voor iedere trein in het station, het schedule starten. Dat lijkt me niet de bedoeling... ik heb nu 6 treinen opgesteld staan, ik moet dus 6x hetzelfde schedule starten om alles in beweging te krijgen.

Hoe kan ik het schedule éénmalig starten zodat alle treinen die er aan voldoen, er mee aan de gang gaan?

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #107 Gepost op: 24 september 2017, 21:24:02 »
Een schedule is altijd gekoppeld aan een trein (en staat in de trein-lijst genoemd achter de trein). Om meerdere treinen op hetzelfde schedule te laten rijden moet je inderdaad het schedule meerdere keren starten. In dit geval even vaak als het maxmum aantal treinen in het schaduwstation.

Je kan op het switchboard een drukknop of aan/uit schakelaar aanmaken en in de operations tab meedere keren het benodigde schedule zetten, dan vergt het starten van meerdere treinen slechts 1 actie.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2017, 21:25:40 door RudyB »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #108 Gepost op: 24 september 2017, 22:00:10 »
Ja, dat doe ik nu ook, maar als het aantal treinen uitbreidt moet je er weer 1 schedule bijzetten etc. Of ik moet er gewoon inderdaad standaard 16x het schedule alvast inzetten ook al heb ik er nu maar 5 of 6 nodig... Je zou denken dat er een elegantere oplossing is :)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #109 Gepost op: 24 september 2017, 23:25:47 »
Hangt er van af hoeveel treinen je tegelijkertijd op hetzelfde schedule wilt laten rijden, dat hoeft niet per se 16 te zijn. Doordat het schedule als eigen successor zichzelf weer opstart (eventueel met geforceerde treinwissel) blijft het verkeer doorstromen (met variatie), ook al start je het initieel niet 16x.

Kan ook zijn dat je verschillende schedules wilt starten, dan kan je die elk een aantal keer onder de knop zetten.

In de schedule 'Rules' 'train may stay in start block' aanvinken. Ook kan je 'only select trains in start blocks' uit zetten, dan pakken ook treinen elders op de route het schedule op.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2017, 23:32:37 door RudyB »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #110 Gepost op: 24 september 2017, 23:34:27 »
Als ik het schedule 1x opstart, dan pakt het schedule 1 willekeurige trein en gaat daarmee rondjes rijden. De rest komt nooit aan de beurt. Als het schedule dus zichzelf aanroept, blijft het schedule maar als enige actief, zelfs als hij van trein wisselt. Er zal dan dus maar steeds 1 trein rijden ipv 3 of 4.

Ik zit te denken om voor elk blok in het schaduwstation wat bezet is (dus voor elke trein) een actie oid te maken die het schedule start als dat blok bezet is. Die 16 acties of macro's hang ik dan onder een knop. Als er dan bijv.5 treinen in het schaduwstation staan worden er ook 5 schedules opgestart. Helaas nog steeds met random treinen, maar uiteindelijk wel alle 5.

Er is niet een soort for-each loop ofzo te maken in traincontroller?

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #111 Gepost op: 28 september 2017, 21:00:50 »
Je kunt 1 schedule maken, met de 16 blokken van het station als start- en eindpunten,  een 'normal' schedule, met zichzelf als successor.

Dit schedule kan je 4x starten dmv de operations tab in een schakelaar op het switchboard. Vaker starten hoeft niet, want als er 4 blokken tussen start en eind zitten kunnen er niet meer dan 4 treinen rijden.

Geef de blokken in het station een geplande wachttijd van minimaal 1s, dat verzekert je ervan dat de trein stopt en een andere start. Geef bij het schedule op dat de successor een andere trein start, dus niet 'keep'.

Als je specifieke trenen wilt starten,bijvoorbeeld personentrein of een goederentrein, dan kan je meerdere schedules aanmaken, de allemaal we dezelfde blokken bevatten,maar waar je inde 'trains' tab de treinen opgeeft die je wilt. Op het switchboard maak je dan meerdere schakelaars, bijvoorbeeld 'start personentrein' en 'start goederentrein'.

Misschien kan je proberen te omschrijven wat je wilt bereiken qua rijgedrag, want ik begrijp momenteel denk ik niet goed wat precies het issue is.



« Laatst bewerkt op: 28 september 2017, 21:15:02 door RudyB »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #112 Gepost op: 28 september 2017, 21:10:40 »
Nu zijn het nog maar 4 blokken, omdat het schaduwstation pas gebouwd is en als test een keerlus heeft meteen weer terug het station in. Later komen er natuurlijk tientallen blokken bij als de helix en de daadwerkelijke baan ook gebouwd zijn.

Ik heb als test elk opstelspoor een schedule gegeven om 'naar buiten' te rijden naar het eerstvolgende blok, en vanaf daar 1 algemeen schedule die rond rijd en terug het station in gaat, random naar 1 van de 16 sporen. Dat werkt wel netjes; zo kan ik die 16 startschedules allemaal onder 1 knop zetten, (desnoods met een conditie die checkt of er uberhaupt wel een trein op dat spoor staat) of ik zet een button op de sporen om specifiek het schedule voor dat spoor te starten, zoals ik ook in je video's zie.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #113 Gepost op: 28 september 2017, 21:32:28 »
Als het werkt, dan werkt het. :) Het klinkt alleen nogal omslachtig.

Wat gaat er mis als je 1 schedule hebt en het 16x start?

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #114 Gepost op: 28 september 2017, 21:47:32 »
Op zich niets; maar het idee dat je iets start wat niet nodig is, staat me niet aan... ;D zal wel komen omdat ik in de IT zit denk ik ;)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 44 : versie 9 heeft een nieuwe user interface
« Reactie #115 Gepost op: 10 december 2017, 14:26:00 »
Sinds september 2017 is versie 9 van Traincontroller uit. Tijd voor een paar nieuwe videos over de nieuwe functies die TC9 biedt.

De eerste video gaat over de nieuwe user interface en over de visual styles waarmee je de software geheel naar eigen smaak kan instellen.

Link naar demo downloads, user manual, meer info en de video.




...

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #116 Gepost op: 10 december 2017, 14:55:00 »
Rudy, er zit bijna geen geluid bij ???
Je klinkt heel zachtjes...

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 45: Pins
« Reactie #117 Gepost op: 16 december 2017, 14:45:05 »


Een van de nieuwe features van TC9 zijn de 'Pins' die op het switchboard geplaatst kunnen worden. Er zijn drie soorten pins:

1: Dr. Railroad pins. Met Dr. Railroad kan je de layout doorlichten, hij geeft een lijst van alle issues waar iets vergeten is of waar iets niet klopt. Het handige van de DR. Railroad pins is dat deze grafisch op het switchboard aangeven waar het issue zich bevindt. Dat scheelt een hoop zoekwerk.

2: System pins. Deze zijn handig als je Schedules hebt gemaakt en ze doen niet precies wat je had verwacht. De System pins geven aan waar op de route het Schedule 'gehinderd' wordt, en waar het Schedule reserveringen maakt.

3: User pins. Dit zijn 'sticky notes' die je zelf kunt plaatsen om iets te onthouden. Handig als je een test doet en een maand later niet meer weet wat je veranderd had, of als je tijdens de bouw een paar 'To Do' punten wilt onthouden voor de volgende keer als je weer tijd hebt om verder te gaan.

Link naar de video.




Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #118 Gepost op: 17 december 2017, 13:23:58 »
Hi Rudy,

Weer bedankt bekijk het met veel interesse al worstel ik nog steeds om een keuze te maken.

groet
Harald

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 46: Switchboards en Switchboard Windows
« Reactie #119 Gepost op: 24 december 2017, 15:59:38 »


Switchboard Windows zijn nieuw in TC9. Er was wat verwarring bij bestaande gebruikers, omdat de oude plek in het TC8 menu om een nieuw switchboard aan te maken in TC9 geen switchboard aanmaakt, maar een switchboard window. 

Het werkt hetzelfde als met een train window ... je open een window en in een dropdown kan je kiezen welk switchboard je in dit window wil tonen. Zeer flexibel. Maar ... hoe maak ik nu in TC9 een swichboard aan?

De video toont hoe:
- meerdere switchboards aan te maken
- switchboards een naam geven
- switchboard windows openen en sluiten
- een switchboard verwijderen

Link naar de video




...