Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:18:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 10:11:14
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Theo Mol
Vandaag om 10:08:37
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:09:31
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Video's over werken met Traincontroller  (gelezen 34669 keer)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Video's over werken met Traincontroller
« Gepost op: 29 mei 2015, 13:57:19 »
Video's over werken met Traincontroller

Na enkele dagen spelen met Traincontroller kan ik alleen maar zeggen dat ik veel plezier heb met de software. Zoveel plezier, dat ik van plan ben m'n layout ermee te gaan besturen.

Het leek me een aardig idee om tegelijk een serie video's te maken over 'Working with Traincontroller'.

Dit is de eerste van de serie, over het downloaden, installeren en het aansluiten van het Command Station.

Link naar Traincontroller video 01.




RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 02: Let's Drive Some Trains!
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2015, 10:50:57 »
De tweede video over Traincontroller staat online.

Nu de software is geïnstalleerd en de connectie met het Command Station is gemaakt kunnen we gaan rijden.

Op de blog staat een korte uitleg welke stappen nodig zijn om een bedieningspaneel te maken voor enkele locomotieven.

Link naar Traincontroller 02: Let's Drive Some Trains!




RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 03: Create a Switch Panel
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2015, 11:37:46 »
Video nr 3 over werken met Traincontroller gaat over het maken van een bedieningspaneel waarmee de wissels geschakeld kunnen worden.

TC heeft een 'Draw' tool waarmee het tekenen van een layout werkelijk secondewerk word. Wissels worden automatisch ingevoegd wanneer twee lijnen elkaar raken.

Daarna elke wissel even dubbelklikken om het DCC adres op te geven en ... klaar.

Link naar de Traincontroller 03 video.

In de volgende video's worden blokken en bezetmelders toegevoegd, waarna het automatisch rijden kan starten.



« Laatst bewerkt op: 04 juni 2015, 16:23:56 door RudyB »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 04: Divide The Layout Into Blocks
« Reactie #3 Gepost op: 07 juni 2015, 12:30:16 »
De vierde Traincontroller video is online.

Voor automatisch rijden zijn nog twee voorbereidingen nodig: opdelen van de layout in blokken (deze video) en plaatsen van trein-detectoren in de blokken (volgende video).

Voor het opdelen in blokken is er wat Traincontroller betreft maar 1 belangrijke regel: geen wissels of kruisingen binnen een blok. Verder is het niet nodig blokken aan te maken tussen wissels die dicht op elkaar staan. De tracks daartussen gaan deel uitmaken van de wisselstraat en worden op de juiste manier gereserveerd en vrijgegeven.

Elk blok heeft een verzameling eigenschappen, zoals bijvoorbeeld naam, max snelheid, toegestane rijrichtingen, max treinlengte, toegestane treinen, en nog heel wat meer.

Terwijl de blokken aangemaakt worden, berekent Traincontroller automatisch de routes tussen de blokken. Die kunnen later gebruikt worden om wisselstraten in 1x te schakelen, of om op te nemen in uitgebreidere routes, 'Schedules' genaamd. Hiermee wordt een zeer gevarieerd rijgedrag voor automatisch rijden mogelijk.

Link naar video Traincontroller 04: Divide The Layout Into Blocks



Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #4 Gepost op: 07 juni 2015, 21:31:35 »
Hallo Ruud,

Dat zijn mooie en duidelijke filmpjes! Je films worden ook steeds professioneler. De wijze waarop je de films maakt met de diverse verschillende beelden,inserts enz zijn echt top. Mijn interesse voor Traincontroller is in ieder geval gewekt. Wellicht beetje off topic maar hoe maak jij je films. Welke software gebruik je daarvoor?

Gr. Frits
Groet Frits

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Video software
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni 2015, 23:53:02 »
Hoi Frits, bedankt voor je leuke feedback.

De gebruikte software is NCH Debut voor screen capture en VSCD voor video nabewerking.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2015, 16:42:00 »
Hallo Rudy, heb met veel genoegen naar je filmpjes en uitleg van Traincontroller gekeken. Als je het zo voor je ziet werkt dat beter dan alleen een handleiding. Ik hoop dat er nog vele filmpjes volgen, ik kijk er naar uit.

Groeten Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Cor Stoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2015, 02:29:39 »
Hallo Rudy,

allereerst de complimenten over de zeer duidelijke voorlichting filmpjes op YT. (y)
Het beeld en geluid zijn van goede kwaliteit.
Ik vraag mij echter 1 ding af, waarom moet het in hemelsnaam in het Engels. Je antwoord zal waarschijnlijk zijn: "Dan bereik ik een groter publiek" en dat vind ik geen goed argument, want je schrijft hier op het forum toch ook in het NL. Alle forumkijkers moeten eerst alles weer omzetten in het NL en sommige woorden gebruik ik anders dan jij, ik heb daar een ander referentiekader voor en dan schiet het zijn doel miz voorbij.
Graag jouw  mening.
mvg,
Cor.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Engels
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2015, 21:16:11 »
Bedankt voor je positieve feedback op de filmpjes Cor.

Wat betreft de taal ... 75% van de kijkers op de blog komen van buiten Nederland. Dankzij het Engels hebben 4x zo veel mensen er iets aan. Het is me gewoon te veel werk om alles in twee talen te doen.

EDIT: Voordeeld van zomaar een dag - 11 juni 2915:



« Laatst bewerkt op: 12 juni 2015, 10:57:20 door RudyB »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 05: Add Train Detection Sensors
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2015, 13:33:23 »
Na het aanmaken van de blokken in de vorige video, is nu nog een ding nodig ter voorbereiding van automatisch rijden: het opnemen van de treindetectie sensoren in de switchboard layout.

TC kan overweg met zowel permanente (stroomdetectie) als met momentane sensoren (bijv. reed schakelaars). TC heeft aan 1 permanente sensor per blok, of 2 momentane sensoren, eentje aan elke kant van het blok (indien tweerichtingsverkeer, anders is 1 kant voldoende), eigenlijk genoeg.  Wanneer de snelheidsprofielen van de locomotieven geijkt zijn (wat uitgevoerd kan worden met een ijkprocedure in TC zelf) dan zorgt het gecontroleerd remmen van TC er voor dat de loc stil staat op een exact aantal centimeters na de trigger. Indien gewenst kan natuurlijk ook met 2 of meer detectoren per blok gewerkt worden.

Link naar Traincontroller video nr 5

In de volgende video gaan we, eerst nog handmatig, rijden via routes en kunnen we de sensoren testen. In de video's daarna gaan we automatisch rijden.



RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 06: Drive Trains Manually with Routes
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2015, 10:59:28 »

In de voorgaande video's zijn alle voorbereidingen getroffen om nu rond te kunnen rijden terwijl de routes beveiligd zijn door het gebruik van blokken en treindetectie.

Trouwens ... mocht je het leuk vinden om mee te spelen met de video's ... er hoeft geen fysieke layout aangesloten te zijn, TC heeft een ingebouwde Simulator. Die wordt in deze, en ook in de meeste van de volgende video's, gebruikt.

We plaatsen een paar locs in een paar blokken. Als we gaan rijden, dan ziet TC waar ze zijn dankzij de aangebrachte bezetmelders. Op het 'Switchboard' wordt de locatie van de treinen grafisch weergegeven.

Als we routes kiezen (een route is een pad tussen twee blokken) dan schakelt TC de benodigde wissels. Langere routes, over meerdere blokken, kunnen heel gemakkelijk aangemaakt worden met behulp van de 'Route Recorder".

Wissels die deel uitmaken van een actieve route worden geblokkeerd zodat ze niet per ongeluk handmatig geschakeld kunnen worden. Dit voorkomt mogelijke ongelukjes.

In deze video bedienen we de treinen nog met de hand. In de volgende video maken we een begin met automatisch rijden, en het nauwkeurig remmen.

Link naar video Traincontroller 06: Drive Trains Manually with Routes




RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 07: Automatic Driving – Auto Train by Drag and Drop
« Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2015, 11:38:48 »

Het is leuk om treinen met de hand te bedienen, maar bij meer dan twee wordt het echt oppassen. Automatisch rijden en er dan een of twee treinen met de hand tussendoor loodsen is wellicht nog veel leuker. TC kan het aan om dit door elkaar heen te doen, zonder ongelukken te maken.

Er zijn verschillende 'modes' voor geautomatiseerd verkeer:
– Auto Train by Drag and Drop (van A naar B, met regels)
– Spontaneous Run (willekeurige routes, met regels)
– Auto Train Toolbar (van A,B,C naar D,E,F met regels en voorwaarden)
– Schedules (een verzameling routes, met regels en voorwaarden en ook met opvolgers, zeer veelzijdig en krachtig!)
– Time Tables

Deze video gaat over Auto Train by Drag and Drop.

Het zendt een trein van A naar B, met de hand geselecteerd. De route wordt beveiligd. De trein regelt zelf zijn snelheid op basis van blok-instellingen en stopt bij rode seinen indien de route verderop nog niet vrij is. Bij aankomst verdwijnt de route uit de lijst.




RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 08: Automatic Driving - Spontaneous Run
« Reactie #12 Gepost op: 21 juni 2015, 14:22:51 »
Een van de verschillende manieren om automatisch te rijden met Traincontroller is de zogenaamde 'Spontaneous Run'.

Na het selecteren van een trein en het klikken op het SR icoontje in de gewenste vertrekrichting in de toolbar, zal de Spontaneous Run toegevoegd worden in de 'Schedules' kolom van de treinen tabel.

De trein zoekt zelf zijn route. Uit alle blokken die bereikt kunnen worden wordt er willekeurig een gekozen. Hierbij wordt telkens twee blokken vooruit gekeken.

Is het pad nog niet vrij dan wacht de trein in zijn start blok totdat vertrek mogelijk is. Ook onderweg wordt natuurlijk keurig halt gehouden indien de route verderop gereserveerd is.

Pas bij aankomst op een doodlopend spoor komt de SR tot zijn einde. Tenzij in de SR Regels een vinkje is gezet bij 'Automatisch Omkeren', in dat geval wordt de SR opnieuw gestart.


Link naar de video over 'Spontaneous Run'



RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Traincontroller 09: Automatic Driving with Auto Train Toolbar
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2015, 13:33:33 »
In de vorige 2 video's zagen we hoe we gemakkelijk een trein van A naar B kunnen sturen met Auto Train by Drag and Drop en hoe we treinen een willekeurige route over onze layout kunnen laten rijden met Spontaneous Run.

Als we meer controle willen hebben over hoe en waar onze treinen rijden, dan is de Auto Train Toolbar een mooi hulpmiddel. Er kunnen meerdere begin- en eindpunten aangewezen worden, en er kan een shuttle of cycle operatie aangemaakt worden.

Auto Train Toolbar is in staat om gevarieerde routes aan te maken, die ook kunnen worden opgeslagen voor later (her)gebruik. In Traincontroller wordt een verzameling routes met bijbehorende instellingen en regels een 'Schedule' (schema) genoemd. De opgeslagen Schedules zijn te vinden in het Dispatcher Window onder de Schedules tab.

De Auto Train Toolbar gebruikt dezelfde rij-regels als Auto Train by Drag and Drop. Ze kunnen aangepast worden via het menu Schedule > Auto Train Rules.

Link naar de Traincontroller Auto Train Toolbar video.




clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Video's over werken met Traincontroller
« Reactie #14 Gepost op: 03 juli 2015, 13:41:43 »
Ziet er goed uit, bedankt! ik ga ze bookmarken voor als ik eindelijk een windows-computertje aan de praat heb.