Een copie van onderlinge correspondentie m.b.t. NS mutaties--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Hierbij nu een eerste overzicht van hetgeen ik denk dat we als varianten kunnen beschouwen.Sommige details hebben dan ook hun uitwerking op leidingen, zowel op de lok als de tender. Stoomverwarming: beschrijving zie blz. 368 boven. (red. De Waldorp)Ketel:1. Ladder, soms recht, soms met knik aan de bovenkant, soms met extra greepje ("verlengstuk") aan de bovenkant, vrijwel altijd aan de rechterzijde, maar een enkele keer ook aan de linker zijde (loc 4444). 2. Ketelvoeding-leidingen naar "top-feed" kleppenkasten tussen dom en schoorsteen, twee varianten, soms buiten de ketelbeplating, soms onder de ketelbeplating. Beide varianten komen ongeveer evenveel voor. Incidenteel bekleding van de klepkasten, maar bij latere productie (na het soms aanbrengen ander model klepkast) is deze bekleding-beplating weggelaten. 3. Luchtpomp. Vrijwel altijd dezelfde zoals telefonisch al is doorgenomen. Waar de incidentele afwijkende pomp vandaan komt weet ik niet. De leidingen lopen in principe allemaal gelijk, alhoewel natuurlijk soms door een lokale "loodgieter" een bocht iets anders genomen is als oorspronkelijk de bedoeling was. De afwijkende leidingen van jouw fotootje 3 is niet relevant, want die is van een Syrische 1'E austerity. 4. Windleiplaten: kwamen maar bij drie machines voor, alle zonder verlengde schoorsteen, vrij snel vervangen door de verlengde schoorsteen. (4444, grote platen zie blz. 368) (4482 kleine platen op rookkast), (4487 ander model kleine platen op rookkast) 5. Schoorsteen, drie uitvoeringen: geen verlengstuk, cilindrisch verlengstuk (eerste locomotieven met verlengde schoorsteen, foto komt nog), later kregen alle NS-locomotieven een licht-conisch verlengstuk. 6. Vacuümrem: oorspronkelijk op alle locs, na 1948 allemaal verwijderd. Zichtbaar door dikke aanzuigleiding onder de horizontale handgreep aan de linkerzijde van de ketel. Bij verwijderde vacuümrem soms blindflens met twee tapeinden/moeren nog zichtbaar aan linkerkant rookkast. Soms ook zichtbaar "opgelast" plaatje, soms ook netjes ingelast en weggeslepen. Ook natuurlijk al dan niet zichtbaar door vacuüm remslangen op bufferbalken (deze steken hoog boven de bufferbalken uit, zoals je getekend had op de tendertekening in het rood. 7. Lantaarnijzers voorzijde: hoog voor op zijkanten rookkast. Later (na 1948) aangebracht op vrijwel alle locomotieven Lantaarnijzer op rookkastdeur later aangepast aan het NS-model (echter niet altijd!) 8. Fabrieksplaten: North British loco's altijd op tuimelas-plaat boven schaarmechanisme. ruitvormige plaat ("diamant"). Sommige Vulcan-platen soms eveneens op die plaats, maar ook vaak ergens op het frame, plaats onbekend. De 4433 van North British heeft nooit een fabrieksplaat gehad (niet de 4432 zoals gisteren abusievelijk is aangegeven).Machinistenhuis:1. Houten rugschotten, al vanaf 1946 door NS aangebracht, ondanks dat ze nog niet in eigendom waren. 2. Dakventilatie: door NS na 1948 aangebracht. 3. Schuiframen zijramen: door de NS vanaf 1947 aangebracht. Mogelijk iets verschillende uitvoeringen. Schetstekening zal ik maken. Beschildering: de meeste locomotieven waren op dezelfde wijze als de oudere NS-locomotieven afgewerkt, namelijk zwartgroen afgebiesd. Nummers op drie verschillende manieren op machinistenhuis aangebracht: zonder letters "NS", met letters "NS" boven het nummer, met letters "NS" links naast het nummer. Er zijn nooit nummerplaten gebruikt! En het onderzoek duurt voort......Effe nog verder gezocht. Gemakkelijk herkenbaar verschil 4300-5000 op "top-feed": 4300 geen beschermkap, 5000 wel. Zijkant machinistenhuis: opschrift NS-nummer, bv. "NS 4310" (vrijwel?) altijd naast elkaar, niet onder elkaar zoals bij 8800. Vergeten aan te geven: omstreeks 1948 werden (eenvoudige) deurtjes tussen loc en tender aangebracht. Op een frontaanzicht zag ik tussen het frame onder de rookkast twee deksels, waarschijnlijk om alleen maar kruipgaten te dichten (zie vertrekkende trein foto 23). Die gestroomlijnde 4300 (foto 11) kwam natuurlijk niet vaak voor....Ladders in allerlei vormen: op foto 38 loopt de ladder van rechts over de ketel helemaal naar links. Ik denk dat er zeker vier of misschien wel vijf verschillende soorten ladders zijn.Op de achterkant (en zijkanten achteraan) gewijzigde NS-lantaarnijzers. Op nog weinig foto's de stoomverwarming aangetroffen. Remmo C. Statius Muller