Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 663460 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4335 Gepost op: 10 mei 2021, 20:03:55 »
Overigens moet je Britse schapen ook niet onderschatten.
Hendrik Jan

Zeker niet! Hoewel.........
https://www.youtube.com/watch?v=y07at1bU89Q

Cheers, Gerard
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2021, 20:07:53 door BrightonBelle. Reden: aanvulling »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4336 Gepost op: 10 mei 2021, 20:54:09 »
@Gerard,

Wij hebben een Labrador. Daar hoef je dit niet mee te proberen. 😀

Gr, Hans

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4337 Gepost op: 11 mei 2021, 12:54:03 »
Overigens moet je Britse schapen ook niet onderschatten.
https://www.youtube.com/watch?v=fAYF5Dz5ITc

Rule Britannia!
Hendrik Jan

Geniaal!!  ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4338 Gepost op: 18 mei 2021, 13:13:15 »
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2021, 13:15:32 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4339 Gepost op: 18 mei 2021, 17:27:16 »
Briljant! Thx for sharing!

Grtz Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
« Reactie #4340 Gepost op: 30 juli 2021, 20:22:07 »
Hierbij nog wat beelden van de Fiddle Yard. De besturing gebeurt d.m.v. de oude Roco app op een tablet. Hij stond deze keer op de oude vertrouwde positie aan het linker uiteinde van de fiddle yard, maar de volgende keer zet ik hem in het midden, om een beter zicht op de wissels te hebben:

<a href="https://www.youtube.com/v/UEHomm2_qZo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UEHomm2_qZo</a>

De werking van de nieuwe besturing was zoals verwacht voor alle deelnemers niet gelijk even helder. Gelukkig kan hij nog wat vrouwvriendelijker gemaakt worden en daaraan wordt gewerkt.
Alle wissels van de fiddle yard zijn genummerd en kunnen bestuurd worden:
1) met de eigen WLAN-muis.
2) met de multimuis van de fiddle yard.
3) met de tablet, waarop het overzicht ongeveer op deze manier te zien is:


4) met de Roco Route Control, waarop een flink aantal rijpaden ingesteld staat.
5) met de eigen foon, al proberen we het rijden met de foon zoveel mogelijk te voorkomen.

Er wordt op dit moment ook een tweede tablet in gereedheid gebracht om eventueel op de "oude" plek neer te zetten. Of dat verstandig is? We gaan het zien, maar ook afgelopen weekend bleek eens temeer de noodzaak van een vaste Fat Controller.

Leen.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
een tweede tablet

Nóg een tablet?

Gewoon hardwarematig (dus via een draad) lijkt me dan zinvoller. Anders ga je je mogelijkheden qua verbindingen nog verder beperken voor de rijders.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
De multimuis en de Route Control lopen al via draad, dus als het draadloos uitvalt hebben we een backup. We zouden nog panelen kunnen maken - de voorziening is er al -  maar ik vraag me af hoe zinvol dat is.
Het bedienen van de fiddle yard door de deelnemers is nooit echt een succes geweest. Er worden gigaveel vaudten bij gemaakt met als gevolg kortsluitingen en soms ontsporingen. Als we twee of drie deelnemers opleiden, dan kunnen die op rijdagen roulerend de post van Fat Controller op zich nemen. Op die manier werkt het altijd het beste. Tot nu toe waren Werner en Servé onze beste Fat Controllers. Bedenk wel dat het niet alleen om het omzetten van de wissels gaat, maar ook over het regelen van het treinverkeer op de FY. Vooral als het druk is moet dat wel goed gebeuren.

Leen.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Waar ik meer op doel is dat met een 3-tal aangesloten tablets er nog 7 muizen draadloos gebruikt kunnen worden.

Vanwege het limiet dat de z21 aan verbindingen heeft.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Ik heb ook nog 5 of 6 WAMmen. Daarmee maak je de X-bus verbinding draadloos.
Het rijden met bedrade muizen doen we bij de BMB al vanaf 2016 niet meer. We willen met de trein mee kunnen lopen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2021, 21:44:12 door St00mboy »

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Als we twee of drie deelnemers opleiden, dan kunnen die op rijdagen roulerend de post van Fat Controller op zich nemen. Vooral als het druk is moet dat wel goed gebeuren.
Leen.


Klopt als een bus! We hebben hier ook al een aantal keer geoefend met een vol schaduwstation. Bij twee op elkaar ingespeelde mensen gaat het prima, echter vergt het wat concentratie als mensen tegen je aan gaan kletsen. Nu gaan we de komende weken verder met automatisch rijden.
Groeten Eeg

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Ja, het afgeleid worden is zeker een probleem. Dat is het al bij de rijders, maar bij de FC's nog meer.

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Citaat
Waar ik meer op doel is dat met een 3-tal aangesloten tablets er nog 7 muizen draadloos gebruikt kunnen worden.

De tablets zijn om die reden ook een beetje onpraktisch omdat ze wel op Wifi werken terwijl de tablets stationair zijn. Wifi is handig als je met je treintjes wilt meelopen. En elke tablet betekent  idd 1 maus minder.

Ik zie voor dit probleem drie mogelijkheden.
  • Faseer de tablets uit en maak zelf schakelpanelen met een arduino die je op de X-net bus kan aansluiten. X-net is wel zo makkelijk hiervoor.
  • Gebruik een 2e z21 + WLAN router of andere centrale met WLAN voor speciaal de wissels. Het idee is dat de wissels dan hun eigen DCC bus krijgen van een 2e centrale die je dan via een 2e Wifi netwerk kan aansturen.
  • KISS, gebruik schakelaars in de baan zoals jullie ook al gedaan hebben
Ze hebben alle drie voor en nadelen. 1 is makkelijker dan het lijkt dankzij mr Ghatows libaries. Ik kaartte dit ook al aan in het beveilingsdraadje toen ik voorstelde om een arduino op de X-net bus aan te sluiten zodat je automatisch kan wissels openrijden. Wissels kan je dan ook met schakelaars ansturen.

Ik heb dus per toeval 5 van deze printjes waarvan ik er al 2 heb gesoldeerd. Een er van gaat straks naar Werner, hij gaat er mee wisselstraten leggen. Die andere 4 wil ik met liefde doneren aan de BMB.

Je kan ze op een uno of mega prikken en doen ze XpressNet ;D. En dynamisch dat de arduino's zijn, kan je zonder veel moeite ook nog wisselstraten aan knoppen koppelen ed, of je kan zelfs een Nx systeem met start en stop knoppen maken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
We moeten wat er vorige week allemaal misging natuurlijk wel in het juiste perspectief plaatsen. We kregen weer eens te maken met een groot aantal kortsluitingen en dat is beslist niet de eerste keer. Deze keer hadden we bovendien voor het eerst te maken met een fiddle yard met nieuwe digitale aansturing en een branchline, beide met erg veel wissels  en voor het grootste deel van de tijd geen vaste Fat Controller. Daarnaast werden er weer kortsluitingen veroorzaakt op de keerlussen, vooral die met de aftak. Voor zover we konden nagaan werden alle kortsluitingen op een of andere manier door deelnemers veroorzaakt. Uit schaamte daarvoor is het wel eens moeilijk om ervoor uit te komen, maar als we in het vervolg kortsluitingen willen voorkomen is dat wel van groot belang. Dus steek even je arm op en laat weten dat het bij jou gebeurde. We vreten je heus niet op, hooguit wordt er even "prutser!" o.i.d. geroepen.  ;D
Het niet correct oprijden van wissels en keerlussen is van alle tijden, dus daar moeten we wel nodig wat aan doen. Er waren deze keer ook problemen met de wisselaansturing op de branchline en na elke kortsluiting - het waren er echt veel -  moest de FY eerst gereset worden voor we weer verder konden. Dat laatste gaf uit onbegrip - want dit hoefde vroeger nooit - ook nog flink wat extra kortsluitingen. Het positieve is dat we niet één raadselachtige kortsluiting hadden, die nergens vandaan leek te komen. Dat is wel eens anders geweest!  (y)
Ik zou dan ook graag eerst de oplossing van het probleem van het oprijden van de wissels willen tackelen. Henk gaat daarvoor de hele branchline opnieuw bedraden en ik ga de reset-sessie van de FY vrouwvriendelijker maken. Daarnaast hebben we het in het beveiligingstopic al gehad over het aanbrengen van wat voorzieningen bij de wissels. Alles moet natuurlijk wel gedaan worden en daarom ga ik eerst voor de minst ingrijpende oplossing. Ik zie erg veel brood in de tablets en de wisseldecoders en wil ze zeker handhaven totdat blijkt dat het niet goed werkt. Extra schakelpanelen kunnen t.z.t. op de wisseldecoders aangesloten worden, de aansluitingen zitten er al. Ik ga eerst bij 10 wissels (trailing points) op de FY twee rode leds aanbrengen. Je mag dan niet met je lok over een brandende led heenrijden. De led-verbindingen kan ik aan de decoders vastsolderen.
Bas had het daarnaast zondag over een voorziening voor op de keerlussen, omdat ook daar weer het nodige misging.

Nu nog over de netwerkbelasting. Op zondag leek er na een hele reeks van kortsluitingen heel even een moment iets te zijn wat op overbelasting van de app zou kunnen duiden, maar het was snel over en de rest van de dag hebben we er geen last meer van gehad. Nadat wij in 2016 op draadloze besturing overgingen hebben we meermalen meegemaakt dat de app niet meer werkte en de treinen zonder besturing gewoon rond bleven rijden. Met foons gaf het altijd problemen, maar sinds wij in 2017 WLAN-muizen gebruikten hebben we er nooit meer last van gehad. Ik maak de lezer er wel even op attent dat er iig op zaterdag ook met foons gereden werd. Op zondag waarschijnlijk ook, maar dat weet ik niet zeker.
Het is nu dan ook de tweede keer in 5 jaar dat de belasting van het draadloze Roco-app-netwerk ter sprake komt. Ik ben het helemaal met Bas en Marcel eens dat de extra belasting van een of meer tablets voor ons netwerk bedreigend zou kunnen zijn, al zijn we daar vorige week zaterdag met een maximale bezetting van 11 deelnemers nog niet tegenaan gelopen. Het probleem is dat testen tot de boel finaal instort alleen mogelijk is op een rijdag met veel deelnemers zoals vorige week en dat is niet de gewenste manier. Maar voorkomen is beter dan genezen, dus als we de communicatie van de tablets op een of andere manier via een kabel op de X-Bus voor elkaar zouden kunnen krijgen is dat m.i. pure winst.

Zoals hierboven vermeld heb ik in 2017 met vallen en opstaan en de nodige hulp van het forum op basis van het z21-emulatieproject van Gahtow al eens loks met foons aangestuurd, maar nog nooit geprobeerd om er wissels mee om te zetten. Het probleem om het crashvrij werkend te krijgen was toen o.a. dat de oude Roco app niet erg stabiel was en ikzelf de kennis niet bezat om de sketch voor ons doel te minimaliseren en effectief te krijgen (wij wilden immers geen volledige Z21 emuleren). Met de gewaardeerde hulp van forumlid Dick Koning kwam er op een gegeven moment toch een sketch waarmee we uiteindelijk 6 draadloze verbindingen via de X-Bus werkend hadden om loks mee te besturen. Met de Digitrains app boekten we de beste resultaten en die zouden we evt. ook nu kunnen overwegen. Die WAMmen liggen hier nog ergens te rollen, want sinds wij bij Eurospoor 2017 WLAN-muizen gingen gebruiken hebben we ze niet meer gebruikt. Zij werkten trouwens goed met foon en tablet, maar niet met de WLAN-muis.  :-\
Het werkte als volgt: de WAM bestaat uit een Arduino Uno of Mega met een ethernetshield en een RJ12 interface. Hij zit in een sigarenkistje. Je sluit hem aan op een 9V-voeding, de X-bus en de router en gaan met die banaan!:


Ik ben heel benieuwd waartoe het printje van Bas in staat is om deze aansturing te realiseren.

@Bas
Kunnen we het printje en de keerlusoplossing binnenkort eens uitproberen? (y) (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2021, 13:09:32 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
De keerlus oplossing moet ik nog tot een print verwerken en bestellen, duurt ca een maandje.

Die XpressNet print is opzich zo klaar. Als je vertelt wat je er precies mee wilt doen, kan ik ook programma er voor je inschieten die je achteraf nog een beetje kan wijzigen door hier en der een nummertje aan te passen.

Ik heb ook nog steeds een keerlus print liggen die de polariteit kan schakelen waar we het ooit over gehad hebben.

    if( btn[0].readInput() == FALLING )                 // knopje  1
    {
        //XpressNet.setTrntPos( addr, state, active ) ;  // je hoeft alleen de // weg te halen, en een adres en een 'state' (0 of 1) in te vullen. En ik gok dat active ook een 1 moe worden?
        //XpressNet.setTrntPos( 4, 1, 1 ) ;
        //XpressNet.setTrntPos( addr, state, active ) ;
    }
    if( btn[1].readInput() == FALLING )                 // knopje  2
    {
        //XpressNet.setTrntPos( addr, state, active ) ;
        //XpressNet.setTrntPos( addr, state, active ) ;
        //XpressNet.setTrntPos( addr, state, active ) ;
    }
    if( btn[2].readInput() == FALLING )                 // knopje  3
    {
        //XpressNet.setTrntPos( addr, state, active ) ;
        //XpressNet.setTrntPos( addr, state, active ) ;
        //XpressNet.setTrntPos( addr, state, active ) ;
    }
    if( btn[3].readInput() == FALLING )                 // knopje  4
    {
        //XpressNet.setTrntPos( addr, state, active ) ;
        //XpressNet.setTrntPos( addr, state, active ) ;
        //XpressNet.setTrntPos( addr, state, active ) ;
    } 
Elke blokje code hier zijn slechts wisselaansturingen. Het idee is dan dat als er een knopje wordt ingedrukt dat je een X aantal wissels naar een bepaalde positie kan sturen. Het is makkelijk uit te breiden zonder dat je veel programmeerkennis nodig heb.

Kind kan de was doen  :P

Die Ghatow heeft volgens mij ook software voor arduino dingen met ingebouwde WiFi. Die heb je al voor ~5€ en dat scheelt je een wlan router  ;D Moet je maar eens op zijn site grondig bladeren wat hij allemaal heeft  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)