Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 10:26:17
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Eric B
Vandaag om 10:23:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:22:31
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 10:15:31
Spoor stroomloos schakelen met omzetten van wissel, analoog door johnflorijn
Vandaag om 10:13:42
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 10:10:08
Wie kan dit solderen voor mij? door NandDRR
Vandaag om 09:59:43
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:58:40
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:58:18
BR 03 154 met Günther ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:52:48
Vermindering reizigers bij NS door HRP
Vandaag om 09:37:32
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door HRP
Vandaag om 09:28:30
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pauldg
Vandaag om 09:22:22
Faller Car System, probleem met aansluitingen. door Berttrein
Vandaag om 09:11:42
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
Vandaag om 08:44:12
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
Vandaag om 08:36:45
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 07:42:23
Halling 2021 Rotterdamse E1 tram door henk
Vandaag om 07:24:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:13:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
06 maart 2021, 23:44:57
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door NS264
06 maart 2021, 22:53:27
D1245/D1244 HoekWarszawa Express discussie door MathieuN
06 maart 2021, 22:49:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
06 maart 2021, 22:27:30
Bouw diorama tolhuisje aan de tramlijn van "Ol Graitje". door MOVisser
06 maart 2021, 22:24:05
Projekt 083-338 door 44
06 maart 2021, 22:23:30
Rosestraat in 0m/0, bouwdraadje door Marc tramt
06 maart 2021, 21:52:01
Bouw SHD 2205 met sneeuwschuiver door GerardvV
06 maart 2021, 21:50:42
Fleischmann 4103 BR03 tender uit elkaar halen door Nijboer
06 maart 2021, 21:28:47
Bouw Siemens Velaro door Jeronimos
06 maart 2021, 20:55:39
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Rolando
06 maart 2021, 20:44:44
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 458853 keer)

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11253
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4290 Gepost op: 01 januari 2021, 21:35:24 »
...........................................
Maar ook al gebeurden er weer een paar van die dingen ..........................De zwakke plekken lijken er nu zo'n beetje uit en de problemen die er nu nog zijn komen vrijwel geheel voor rekening van het materieel .................. Toch ligt de baan op een paar plekken nog niet helemaal 100% perfect naar mijn zin.  :-[

Dit zijn twee plekken waar de baan nog niet helemaal optimaal is: de linker BB van Jan zijn bak hangt iets af:


.....en de rechter zelfs nog iets meer:


Dit zijn niet de enige BB's die iets naar beneden hangen: het is al vaker vermeld en die van mijn eigen bak doen het ook. Het heeft te maken met toleranties in de constructie, maar ook met dat de bevestigingsbouten aan de bak nogal laag zitten, nl. 5 cm boven onderkant bak. Ik zal een dezer dagen eens kijken hoe ik de BB's - al of niet provisorisch -  recht kan krijgen.
Overigens vinden op deze plekken weinig tot geen ontsporingen plaats met de scheefhangende BB als oorzaak.

Leen.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1474
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4291 Gepost op: 02 januari 2021, 19:46:13 »
Oesje, hebben we dit over het hoofd gezien bij het 'upgraden' van de bak vorig jaar?
( toch nog es vermelden dat deze bak er eentje van het eerste uur en oorspronkelijke normen was.)


Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11253
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4292 Gepost op: 02 januari 2021, 20:06:25 »
@ Jan
We weten al heel lang dat de BB's soms naar beneden hangen, maar meestal staan de bakken aan elkaar gekoppeld en dan hebben we er niet veel last van. En daarom schenken we er niet veel aandacht aan. Nu staat de bak alleen en leunen de boogbakken er tegenaan. Ik zal morgen eens kijken of we de BB's ietsje rechter kunnen krijgen.

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1395
  • Britse ModuleBaan
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4293 Gepost op: 02 januari 2021, 20:42:26 »
Misschien bij de linkse BB ook even naar dat kromme plankje kijken?

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11253
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4294 Gepost op: 02 januari 2021, 21:01:53 »
Ja, dat heb ik al gedaan, maar het spoor lijkt wel recht te liggen. Ik zal het morgen nog eens even met het gele precisie-instrument nameten.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2021, 21:16:19 door St00mboy »

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11253
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4295 Gepost op: 03 januari 2021, 21:11:26 »
Misschien bij de linkse BB ook even naar dat kromme plankje kijken?

Het plankje ligt nu recht. Ik heb hem met een schroef vlak gedraaid. De BB's kunnen alleen rechtgemaakt worden als we de schroefgaten hoger maken. Overigens hebben we vandaag geen enkele ontsporing gehad.

Leen.

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11253
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4296 Gepost op: 10 januari 2021, 23:19:36 »
Zoals iedereen inmiddels weet is het rijden op de BMB-baan één groot onverdeeld genoegen en dat is de reden dat we het met zijn allen nu al ruim 5 jaar volhouden. (y) Helaas wordt af en toe het grote genoegen even onderbroken door plotseling optredend onheil als kortsluitingen, ontkoppelingen of ontsporingen op de baan.  Meestal wordt zoiets tijdens een rijdag of beurs snel hersteld en daarna wordt er gauw weer verder gereden, meestal zonder de oorzaak op te sporen. In deze post zoomen we wat dieper in op het aspect van ontsporingen en ontkoppelingen en de oorzaak daarvan.
De inspiratie voor dit verhaal ligt eigenlijk in een ander, trouwens heel interessant, topic over de prachtige baan van forumlid Meino. Daarin kwam ik toevallig een discussie tegen over de gevolgen van het werken met code 70 en RP25-materieel:

......
Met het gedoe bedoelde ik, dat de combinatie code70+rp25 veel gevoeliger is. Amerikaanse loks zijn vrijwel altijd met draaistellen en ook de wagons hebben altijd draaistellen, dat is niet het geval met europees materiaal. Kortom alles moet veel precieser kloppen, vooral met stoomloks. Alleen de philotrain 2100 reed gelijk probleemloos, maar die heeft een gecompenseerd onderstel, de rest dus niet en dat heeft gewoon veel aandacht nodig.
Het probleem met de meegebogen wissel zit niet in de spoorbreedte, die is wel goed, maar om deze wissels geschikt voor DCC te maken, heb ik de oorspronkelijke verbinding tussen de wisseltongen verwijderd (bij Shinohara is dat een metalen plaatje) en de wisseltongen met pennetjes aan de plastic tiebar verbonden. Ik had toen dat de afstand tussen de tongen iets kleiner moeten maken dan was er meer speling geweest. Maar dat is kennis achteraf, en dat kan ik nu niet meer veranderen. Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg3221802180#msg3221802180

Er zitten inderdaad strijkregels op die plek in de engelse wissels. Als je naar een wissel kijkt dan is er een gat in de spoorstaaf in het puntstuk, bij een gewoon wissel zit echter aan de andere kant een strijkregel die voorkomt dat een wiel de verkeerde kant in dat gat opgaat. Helaas bij een engels wissel zit aan beide kanten een puntstuk (bij de rode cirkel) met een onderbreking en daar is het wiel een paar mm ongeleid. Hier moet het wiel door zijn inertie rechtdoor gaan. Meestal gat dat goed, maar als de B2B afstand iets te groot is, kan het wiel de verkeerde kant opgaan. Te minste dat is mijn ervaring. Overigens is dit alleen het geval als het wissel rechtdoor bereden wordt.

Bij NEM wielen is de standaard flenshoogte meestal toch groter, waardoor de toleranties toch ook groter zijn, vooral bij starre frames van stoomloks, waardoor ik denk dat er minder problemen zijn. Mijn ervaring is dat de combinatie code70+rp25 toch hogere eisen stelt aan de bouw van het spoor. Dat weet ik nu, maar helaas heb ik daar bij de bouw toch te weinig aandacht voor gehad.

Het topic van Meino gaat inderdaad over een heel fraaie baan, maar het is juist in die zin een heel interessant en uniek topic omdat het er - naast over andere op het forum meer gangbare zaken om tot een mooie baan te komen - ook gaat over hoe zijn treinen met RP25 wielen goed op zijn code 70-rails kunnen rijden, een in vrijwel alle topics op het forum onderbelicht onderwerp.  ;) Dit alles komt me niet geheel onbekend voor. Onze BMB gebruikt code 75 met Britse treinen, met wellicht niet altijd even strak genormeerde RP25 wielen, maar wel kieskeuriger m.b.t. de ligging van het gebruikte spoor dan het in dit land meer gangbare H0-materieel van Teutoons origine. Het is dan ook heel herkenbare materie, want Meino loopt op zijn stationaire baan en met zijn treinen grotendeels tegen dezelfde problematiek aan als die wij bij de BMB-baan ervaren: het gaat erover dat er op een bepaalde plek, bijv. op een wissel of kruising, iets gebeurt en dat betreft vrijwel altijd een ontsporing of ontkoppeling. Hoe komt dat en hoe los je dat op?  ???

Bij de BMB is er geen sprake van een stationaire thuisbaan, dat is best nog wel een groot verschil met Meino. Als modulebaan zetten wij op elke rijdag zo snel mogelijk weer een nieuwe baan op en die heeft mechanisch elke keer na het opzetten weer andere rij-eigenschappen. Dat komt doordat er in elke baanopstelling weer andere bakken tegen elkaar aan komen te staan en tevens omdat het opzetten niet elke keer op elke plek met dezelfde zorgvuldigheid door dezelfde mensen gebeurt. Bovendien betreft het veel - denk daarbij aan een aantal van 40 tot 60 of meer - dubbelsporige tot 8-sporige bakovergangen die elke keer opnieuw weer goed afgesteld moeten worden.

De BMB-baan met -tig bakovergangen.

Heb je in een thuisbaan dagen de tijd om een bakovergang goed te krijgen, in ons geval hooguit maar een paar minuten. Bij de BMB gebeuren de meeste ongelukken dan ook ergens op een bakovergang of anders wel op een wissel of een overgang van gebogen naar recht spoor en er is natuurlijk altijd ergens een oorzaak. Na 5 jaar ervaring zijn de meeste bakovergangen in onze baanopstellingen tegenwoordig vrijwel op elke rijdag gelukkig wel in orde en doen problemen zich doorgaans alleen voor met bepaalde treinen op bepaalde plekken, meestal bakovergangen of wissels. Maar ook al zijn dit uitzonderingen is het telkens weer een vervelende verrassing.  :-\

Indien een trein ergens ontspoort zijn er twee factoren die daarbij een rol spelen: de eigenschappen van de trein en die van het spoor op de ontsporingsplek. In ons geval komt het regelmatig voor dat de nodige treinen al urenlang perfect rondrijden en dat er vervolgens één zojuist opgestelde trein op een bepaalde plek ontspoort of ontkoppelt. Natuurlijk is dat klo- te (er is maar één ander passend woord voor, maar dat pikt de censuur hier ook al niet ;D), maar als zo'n trein technisch in orde is (bijv. geen te laag hangende Kadee koppelingen, back-to backs van de wielen correct) op 20, 30 of meer meter baan rondrijdt en alleen maar op één enkel lullig plekje ontspoort of ontkoppelt, dan is daar linksom of rechtsom gewoon iets aan de hand. Het valt niet altijd mee om dat tijdens een plezierig verlopende rijdag of beurs te accepteren, omdat het nu eenmaal een onaangename onderbreking is.  :-\ Maar wel belangrijk is om uit te vinden hoe het kon gebeuren. Ligt het aan de trein of aan de baan?  Of misschien aan allebei een beetje? ??? In dit soort gevallen moeten we soms accepteren dat er iets aan de trein bijgesteld zal moeten worden, bijv. omdat een voorloopwiel van een stoomlok niet goed geveerd wordt of dat inderdaad een Kadee koppeling te laag hangt. Maar niet zelden ligt de oorzaak niet alleen in de trein, anders zou hij wel op meer plekken ontsporen.

Een ontsporing van een lok met een "zwak" voorloopwiel. Lag het echt alleen maar aan dat wiel?  ???

Op een ontsporing of ontkoppeling in de BMB-baan tijdens een rijdag of beurs zit natuurlijk niemand te wachten, maar de mate van (on-) plezier bij de probleemoplossing hangt vooral af van de plek waar het onheil plaatsvindt. Meestal betreft het een klein hoogteverschil op een bakovergang, waar onze treinen nogal gevoelig voor zijn. Indien dat op utilitaire bakken plaatsvindt, dan spoor je de oorzaak op en corrigeer je het zo goed mogelijk. Over het algemeen is dat meestal wel goed te doen, tenzij het defect technisch gecompliceerd blijkt te zijn, bijv. een defect stuk rail of iets wat gebroken is. Indien het onheil tussen twee deelnemersbakken plaatsvindt, dan is het al wat lastiger, heus niet alleen vanwege de - soms onbegrijpende - deelnemer, maar vooral omdat het niet altijd makkelijk is om op zo'n plek tussen de aan elkaar bevestigde en daardoor heel zware bakken correcties toe te passen terwijl je eigenlijk drie of vier handen nodig hebt en er bijv. maar plek is voor twee. Het is echter een compleet ander fenomeen indien het ontsporen of ontkoppelen gebeurt op of naast de landschapsbak. Natuurlijk kan het bij elke bak wel eens gebeuren dat een black box een paar tienden te laag of te hoog hangt, maar het is nu eenmaal bij modulebanen een bekend fenomeen, dat niet elke deelnemer even goed in staat is tot het bouwen van perfect lopend spoor met dito bakovergangen. Bij het tijdens een beurs of rijdag corrigeren daarvan komt in belangrijke mate het sociale aspect om de hoek kijken, vooral in het geval van de reeds genoemde onbegrijpende deelnemer.  ;D "Ik weet zeker dat het goed zit" of "Hoe kan dat nou! Het heeft altijd goed gewerkt!"  :-\ Probeer het maar eens uit te leggen. ;) Uiteindelijk gaat het om maar één doel nl. dat het spoor perfect wordt en gelukkig begrijpt ook de meest niet-begrijpende deelnemer dat uiteindelijk wel. Ik denk dat het ook een kwestie van vertrouwen is.  (y)


"Het heeft altijd goed gewerrukt!"  ;)

Onheil op wissels is vaak nogal raadselachtig, vooral als het maar één bepaalde trein betreft die ontspoort. Indien de oorzaak in de trein ligt betreft het doorgaans een voorloopwiel of bogie van een stoomlok met slechte eigenschappen of anders een foutieve back-to-back (afstand tussen de wielen op een as). Dit alles leidt ertoe, dat de wielen ergens op het wissel klauteren. Toch ligt het vaker aan het spoor dan je zou denken. Om te beginnen staan onze Peco wissels nogal eens bol, waardoor ze in het midden iets omhoog staan en dus niet helemaal vlak liggen. Hierdoor kunnen de wielen met of zonder gevolgen iets opgetild worden. Bovendien betreft het een massa-geproduceerd product, wat onderhevig is aan toleranties. De switch blades kunnen bijv. iets boven de rails uitsteken of niet helemaal aansluiten aan de buitenste stock rails. Mijn Heljan Beyer Garratts sporen dit soort fratsen feilloos op: ze ontsporen op een wissel en bedenk dan maar eens waardoor het komt.??? Dat is heus niet altijd direct duidelijk. Daarnaast heb ik ervaren dat onze wissels het best functioneren indien het naastliggende aanrij-spoor recht is. Wanneer er naast een wissel gebogen spoor ligt kunnen er soms onverwachte dingen gebeuren, doordat een uit een boog op het wissel aangekomen trein nog niet goed in balans is. In bijna al onze baanopstellingen worden op een aantal plekken wel wissels vanaf gebogen spoor aangereden. Als er na 50 of 100 keer ineens iets op zo'n plek ontspoort is lang niet altijd duidelijk wat de oorzaak is. Ik ga dan altijd kijken of er iets verbeterd kan worden. Soms verleg ik bijv. het spoor 1 mm en dan is het in orde.

Als je ècht wil weten hoe goed je spoor is, dan laat je een paar héééél ontsporingsgevoelige loks zoals de Heljan Beyer Garratt over je baan rijden. Die spoort de meeste zwakke plekken feilloos op.  (y) Bedenk daarbij wel dat andere ontsporingsgevoelige loks toch weer andere zwakke plekken in je baan zullen ontdekken. Ja, treintje rijden is eigenlijk net koorddansen.  ;D


De Beyer Garratt op zoek naar zwakke plekken in de BMB-baan.

Hebben wij dan tijdens onze 29 rijdagen en 6 mini-rijdagen nooit eens 100% perfect op onze baan gereden? Over het algemeen rijden we op onze baan bijna perfect zonder ontkoppelingen of ontsporingen, maar het verschilt per keer. Een enkele keer is het ècht perfect zoals bijv. 2 jaar geleden in Rijen of vorig jaar november op de Verzamelaarsbeurs, meestal is het bijna perfect zoals de laatste keer in Rijswijk, maar soms is het ook gewoon minder dan perfect. Dan komt het er vooral op aan hoe we er met elkaar toch een plezierige rijdag van kunnen maken. Gelukkig is ons dat al vaak genoeg gelukt.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 22:21:18 door St00mboy »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2953
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4297 Gepost op: 11 januari 2021, 08:23:44 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11253
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4298 Gepost op: 18 januari 2021, 22:13:44 »
Het is alweer bijna 6 jaar geleden dat wij bij de BMB de gebaande paden verlieten en voor ons code 75 spoor op de bakovergangen schuiflasjes gingen toepassen:


Het is in die jaren gebleken dat hiermee, zeker in de juiste handen, 100% perfecte bakovergangen te maken zijn. Ik ga hier nu verder niet in op de eigenschappen, want daarover staat hier en hier al een uitgebreid lulverhaal. Als je geen zin hebt om dat allemaal te lezen kom je maar een keer bij de BMB kijken, als we weer operationeel mogen zijn.  :-\

Op onze bakken wordt standaard Peco code 75 flatbottom (FB) rail gebruikt, m.u.v. één deelnemersbak met code 100 en één of twee deelnemersbakken met bullhead (BH) code 75 rail. De schuiflasjes kunnen niet alleen gebruikt worden voor zowel rechte als scheve overgangen op utilitaire bakken en bij de overgang van BB's naar landschapsbakken, maar ook op de overgang van Peco code 75 FB naar code 75 BH.

Onlangs werd er ineens ergens geroepen dat het tussen twee landschapsbakken niet mogelijk was om schuiflasjes te gebruiken met bullhead rail en dat de rails dus conform de gebaande paden "koud" tegenover elkaar gezet moesten worden. Is dat zo? Hebben we het wel eerst uitgeprobeerd?   Het is echter niet voor niets dat wij daar indertijd - na een soort godsdienstoorlog - van afgestapt zijn: onze treinen ontspoorden er altijd op. :-\  Maar ja, als het nou eens echt niet mogelijk is?  ::)

Hier zie je een bakovergang met code 75 BH-spoor tussen twee landschapsbakken op Backwater Goods Yard. De bakken zijn in 2017 gemaakt en niet onderhouden, vandaar de kale plekken naast de overgang:


De bedoeling van het schuiflasje is niet alleen dat de raillasjes de rails recht uitgelijnd houden maar ook dat de biels de lelijke gleuf tussen de bakken afdekt om een beter visueel effect te verkrijgen. De overgang was een experiment, het was er een van een leerproces. Deze ene is aardig geslaagd, maar in het begin waren er ook een paar mindere bij. Hoe dan ook krijg je met wat zorg en ervaring op die manier beslist niet alleen een goede, maar ook een mooie overgang. Hij is als volgt gemaakt:
1) Op enkele cm's vanaf de segmentscheiding wordt aan weerszijden het spoor met één of twee bielzen vastgezet, zodat de railuiteinden (maar niet de bielzen) nog een klein stukje heen en weer kunnen bewegen. Dat bewegen hoeft niet veel (een paar tienden mm) te zijn, maar net genoeg om de werking van het hout op te kunnen vangen. Er werd voor het vastzetten een PCB biels gebruikt, waarop de rails vastgesoldeerd werden. De PCB-biels werd met railspijkers resp. lijm vastgezet en -geplakt.
2) De schuiflas wordt met passende korte lasjes in elkaar gesoldeerd. De PCB-biels wordt vervolgens van onderen zo dun mogelijk afgevijld. Hierdoor blijft hij tijdens het schuiven van de schuiflas boven de ballast hangen. De schuiflas op de foto werd gemaakt met Peco spoor Z-lasjes:


Spoor Z-lasjes passen wel om C&L, maar niet om Peco BH-rails, omdat die aan de onderkant een dikkere rand heeft. Voor Peco kan gebruik gemaakt worden van een stuk van een SL-110 code 75-raillas of - indien die te solderen zijn - van de fraaie Peco BH-raillasjes. Hier zie je ze liggen naast een schuiflasje met SL-110-raillassen:


3) Op het spoor wordt m.u.v. direct naast de segmentscheiding standaard ballast aangebracht. Tussen de buitenste bielzen van een bak en de segmentscheiding wordt fijnere ballast in dezelfde kleur aangebracht. Hierdoor kan het lasje boven de ballast heen en weer schuiven.

De bielzen van de op de foto gebruikte C&L of SMP-rails zijn veel dunner dan die van bijv. de Peco SL-108F BH-rails. Door gebruik te maken van dikkere bielzen stel je jezelf in staat om het schuiflasje makkelijker schuifbaar te maken.
Op deze foto zie je drie overgangen:


Bij de middelste overgang komen we niet helemaal goed uit met de bielzen en dus laat de biels van het schuiflasje de overgangsgleuf onbedekt. Dat had natuurlijk beter gemoeten.  :-[  Op de schuine overgang zitten de lasjes verschoven op de biels gesoldeerd, zodat ze recht onder de railovergang zitten. Bovendien dekt de biels de gleuf goed af. Dat hij niet helemaal strak ligt is op een goederenstation niet zo erg, maar op een mainline natuurlijk wel.

Evenals in 2015 geldt nog steeds dat er buiten de gebaande paden meer mogelijk is dan je denkt, als je maar bereid bent om het uit te vinden.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2021, 10:46:38 door St00mboy »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5969
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4299 Gepost op: 18 januari 2021, 23:02:14 »
Raillasjes op zo'n printplaatje solderen: klinkt als een goed idee! En om dan de spleet in een landschapsovergang ermee te camoufleren: wow. Ik zit juist met een schuin oog naar de segmentovergangen van m'n baan thuis te kijken. Daar waar ik een raillas heb gebruikt is de aansluiting perfect, daar waar niet gaat het niet altijd goed.

Wel heb ik eens een stukje rail losgetrokken dat per ongeluk nog net met een raillas vastzat toen ik segmenten uit elkaar haalde...
Wat dat betreft lijkt volgende zin op dat probleem te slaan:

Citaat
Op enkele cm's vanaf de segmentscheiding wordt aan weerszijden het spoor met een biels vastgezet,

Dus: spoor met een reguliere printplaatbiels op een paar cm vanaf de rand vastzetten? Beschermt dat genoeg tegen eventuele foutjes?
Laat maar: het staat in die eerste link van jou al prima uitgelegd :)

Nou, in ieder geval heb ik weer wat ideeën gekregen :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 23:21:23 door Reinout van Rees. Reden: Aangepast na de aanpassing :) »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11253
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4300 Gepost op: 18 januari 2021, 23:23:02 »
@Reinout

Bedankt voor je opmerking. Ik heb de tekst aangepast.

Op onze BMB-bakken wordt het spoor op een aantal cm afstand van het bakuiteinde vastgezet om de mechanische kracht op te vangen die evt. op het flexibele railuiteinde wordt gezet. Daarnaast worden de flexibele railuiteinden tijdens transport e.d. beschermd door z.g. BMB © PRO railbeschermers ( ;)):


Die heb ik van oud laminaat en stukken kabelgoot gemaakt. Van onderen zitten ze met een nylon touwtje aan een schroefoog vast zodat ze tijdens het treintje rijden onder de bak hangen:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2021, 10:48:12 door St00mboy »