...........................................Maar ook al gebeurden er weer een paar van die dingen ..........................De zwakke plekken lijken er nu zo'n beetje uit en de problemen die er nu nog zijn komen vrijwel geheel voor rekening van het materieel .................. Toch ligt de baan op een paar plekken nog niet helemaal 100% perfect naar mijn zin.
Misschien bij de linkse BB ook even naar dat kromme plankje kijken?
......Met het gedoe bedoelde ik, dat de combinatie code70+rp25 veel gevoeliger is. Amerikaanse loks zijn vrijwel altijd met draaistellen en ook de wagons hebben altijd draaistellen, dat is niet het geval met europees materiaal. Kortom alles moet veel precieser kloppen, vooral met stoomloks. Alleen de philotrain 2100 reed gelijk probleemloos, maar die heeft een gecompenseerd onderstel, de rest dus niet en dat heeft gewoon veel aandacht nodig.Het probleem met de meegebogen wissel zit niet in de spoorbreedte, die is wel goed, maar om deze wissels geschikt voor DCC te maken, heb ik de oorspronkelijke verbinding tussen de wisseltongen verwijderd (bij Shinohara is dat een metalen plaatje) en de wisseltongen met pennetjes aan de plastic tiebar verbonden. Ik had toen dat de afstand tussen de tongen iets kleiner moeten maken dan was er meer speling geweest. Maar dat is kennis achteraf, en dat kan ik nu niet meer veranderen. Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg3221802180#msg3221802180Er zitten inderdaad strijkregels op die plek in de engelse wissels. Als je naar een wissel kijkt dan is er een gat in de spoorstaaf in het puntstuk, bij een gewoon wissel zit echter aan de andere kant een strijkregel die voorkomt dat een wiel de verkeerde kant in dat gat opgaat. Helaas bij een engels wissel zit aan beide kanten een puntstuk (bij de rode cirkel) met een onderbreking en daar is het wiel een paar mm ongeleid. Hier moet het wiel door zijn inertie rechtdoor gaan. Meestal gat dat goed, maar als de B2B afstand iets te groot is, kan het wiel de verkeerde kant opgaan. Te minste dat is mijn ervaring. Overigens is dit alleen het geval als het wissel rechtdoor bereden wordt.Bij NEM wielen is de standaard flenshoogte meestal toch groter, waardoor de toleranties toch ook groter zijn, vooral bij starre frames van stoomloks, waardoor ik denk dat er minder problemen zijn. Mijn ervaring is dat de combinatie code70+rp25 toch hogere eisen stelt aan de bouw van het spoor. Dat weet ik nu, maar helaas heb ik daar bij de bouw toch te weinig aandacht voor gehad.
Op enkele cm's vanaf de segmentscheiding wordt aan weerszijden het spoor met een biels vastgezet,
...En nu zijn er binnen een week toch ineens weer plannen voor mini-rijdagen. ................................Gisteren heb ik met René afgesproken dat ik evenals dit voorjaar in zijn garage weer een BMB-baan op ga zetten. De baan mag daar twee maanden blijven staan, dus ongeveer tot 1 februari. Ik verwacht daar 12 tot 15 meter lengte kwijt te kunnen, best een aardige baan dus. Jan zijn Ierse bak "Baile na Leipreachán" zal daarin weer het visuele attractiepunt vormen. 👍...........................Als de baan eenmaal staat kan hij de komende twee maanden gebruikt worden om mini-rijdagen te houden..............................
..............................Een paar jaar geleden hebben we al eens de BMB (Britse Module Baan) in het leven geroepen.............Daarna is het echter stil gebleven, het èchte ei werd nooit gelegd..........................Mijn vraag is nu: wie wil er meedoen met zo'n 00-baan?.........................................