Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Knipperlichtschakeling door Erik Baas
Vandaag om 16:09:20
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 16:09:00
Mardec WIDO door eichddraig
Vandaag om 16:00:30
Piko NS1100, materieelbespreking door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:54:12
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Hendrik Jan
Vandaag om 15:54:07
Wensendraadje Nederlands 2020 door Luit
Vandaag om 15:42:12
Roco Geoline wissel digitaal gemaakt, werkt niet. door bmwpiet
Vandaag om 15:37:57
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door FHJ Seller
Vandaag om 15:21:39
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 15:17:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:52:22
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Bartje81
Vandaag om 14:46:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 14:34:42
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door bask185
Vandaag om 13:52:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door ChristiaanB
Vandaag om 12:57:50
Fleischmann modellgleis wissel in elkaar zetten door Joost O
Vandaag om 12:55:37
Roco 2019 door Sander Fondse
Vandaag om 12:55:23
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:33:38
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door Deetrein
Vandaag om 12:24:52
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 11:54:36
Een klein stukje Scotland door Hendrik Jan
Vandaag om 11:47:07
WLAN maus + Z21 'P' error door Sven
Vandaag om 11:17:27
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door St00mboy
Vandaag om 11:14:41
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:12:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 11:01:08
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Bob R.
Vandaag om 10:24:37
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Bob R.
Vandaag om 09:13:19
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 07:38:31
Geweatherde Challenger, O-schaal, MTH door Ronald Halma
Vandaag om 06:46:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
12 december 2019, 23:01:15
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
12 december 2019, 22:51:59

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 352430 keer)

St00mboy

• Britse ModuleBaan
  • Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3825 Gepost op: 16 november 2019, 22:48:39 »
Het is zo goed als we het kunnen. Het gat in de gordijnen bij het bord heb ik later ook gedicht om het er beter uit te laten zien en het rijdt prima, maar op de 4-track mainline moet er nog wel wat met de decoratie gebeuren.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2019, 22:55:48 door St00mboy »

St00mboy

• Britse ModuleBaan
  • Offline Offline
« Reactie #3826 Gepost op: 17 november 2019, 23:43:56 »
Het weekendje Verzameljaarbeurs zit er weer op. De spullen liggen nog achterin de wagen. Vanavond geen puf meer op het uit te laden.
Ik kijk met veel plezier op het weekend terug, ook al heb ik sinds vrijdagavond veel last van een nare verkoudheid/griep. Ik had het voor geen goud willen missen.
Helaas hadden Michel en Cor zich ziek gemeld. Beterschap, mannen!  (y)

Vanuit onze positie was dit zo'n beetje het uitzicht over de beurs. Iets verderop zie je de klassieke Amerikaanse auto's:

We hebben niet alleen een langere, maar ook een leukere baan opgesteld dan vorige keer. De baanlengte bedroeg ca. 52 meter en de rijlengte bijna 105 meter. Dat is voor ons een record! Er zaten wat experimenten in, en die zijn over het algemeen goed bevallen. Het opstellen van de fiddle yard aan de publiekszijde houdt in zeker opzicht altijd een risico in, maar het bleek een succes te zijn. Alleen moeten we de volgende keer beter aangeven dat het publiek ook bij de bakken achter de FY mag komen. De FY was volgens schema continu door twee Fat Controllers bemand en we hielden ons goed aan de afspraken. Dat was ook te merken in het rijden: we hadden nauwelijks storingen. Dit was één van de Fat Controller teams:

Bovendien liep de baan van meet af aan goed, dat wil per keer ook nogal eens verschillen.
Het experiment om de medium boogbakken aan het slingerspoor toe te voegen vond ik minder geslaagd. Op de video"s is duidelijk te zien dat de twee slingers naast Werner zijn bak bij het BMB-bord niet erg fraai ogen. Dit gaan we dus niet herhalen.
De geïmproviseerde halve boog met de tussenbakken naast de FY functioneerde goed, maar kan volgende keer vervangen worden door de medium bogen. Dat is een veel betere en mooiere oplossing. Het idee van Werner om de bakken in te laten springen met twee medium boogbakken was een leuk idee, alleen moeten de beide zijkanten van de betrokken bakken dan eigenlijk wel beschilderd zijn en we moeten de halve afdekplaten voor de BB's hangen:

De publieke belangstelling was een veelvoud van de vorige keer. Het gedeelte waar wij staan is bepaald niet het drukste deel van deze beurs, maar we hadden deze keer eigenlijk continu aanloop. Gistermiddag kwam forumlid Richard (nighttrain1) bij ons op bezoek. Hij is de hele middag gezellig bij ons gebleven:

Gisteravond is het grootste deel van de ploeg gezamenlijk uit eten gegaan:

Vanmorgen hebben we samen eerst het gedenkplaatje van onze kort geleden overleden deelnemer Ferre op de baan aangebracht. We hebben een stukje spoor naar hem vernoemd:

Het was ondanks de beurs allemaal toch een beetje plechtig:

Het opruimen van de baan na afloop is nooit een erg leuke klus, maar iedereen hielp mee met het opruimen en hopelijk komt alles goed over.

Onze opdrachtgever vroeg aan het einde van de beurs of wij de volgende keer ook weer willen komen en er volgde een unaniem "ja!"  (y)
Dus normaal gesproken staan we er in april 2020 opnieuw, van mij mag het.

Hierbij nog een impressie met wat foto's.
De nieuwe symmetrische keerlus:

Foto © Richard

Beeld van de BMB-baan

Foto © Richard

Bezoek van een vreemde snaak:

Foto © Gerard

Bedrijvigheid bij de fiddle yard:

Beeld van de FY met daarachter de bakken:

Gisteren heb ik een video laten zien van de A3 met 10 rijtuigen. Vandaag heb ik er voor de lol nog twee teak rijtuigen bij gedaan  ;):
<a href="https://www.youtube.com/v/l3SQIF6KR4Q&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/l3SQIF6KR4Q&amp;feature=youtu.be</a>

En nog deze :
<a href="https://www.youtube.com/v/jKxlDwZX_FM&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/jKxlDwZX_FM&amp;feature=youtu.be</a>

Het enige minpuntje wat ik mezelf aanreken is dat ik het meegenomen kinderbankje tot twee keer toe in de auto heb laten staan. Eenmaal tijdens de beurs kun je niet meer even snel naar de auto lopen en wordt het een serieuze wandeltocht.  :-\ We hebben ons zo goed mogelijk beholpen met de aanwezige lagere bankjes.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 20 november 2019, 20:36:26 door St00mboy »

Pinkelpa

• EMV & BMB
  • Offline Offline
« Reactie #3827 Gepost op: 18 november 2019, 13:15:55 »
Het was zeker een zeer geslaagd weekend, jammer voor de zieken die op het laatste moment er niet bij konden zijn. In Rijskwijk, straks in januari,  krijgen ze een herkansing  :)

Wat Leen scheef over de niet zo goed bevallen medium bogen, hier goed te zien, is duidelijk en voor snelle, wat langere treinen een verschrikking:

De grote bogen, in slingerstand, geven een veel soepeler rijgedrag, zoals hier te zien:

Jelle.

St00mboy

• Britse ModuleBaan
  • Offline Offline
« Reactie #3828 Gepost op: 18 november 2019, 14:51:37 »
Het volgende optreden van de BMB-baan staat gepland bij de Nederlandse Modelspoordagen op 11 en 12 januari 2020. Het is de bedoeling dat wij daar onze opwachting maken op de stand van BNLS. Naast de BNLS-Forumbaan en wij zullen er nog andere banen op de stand te zien zijn en ook de demogevers zullen er weer bij zijn, heb ik begrepen.
De BMB heeft aangegeven met 9 of 10 modulebakken (calamiteiten en ziekte voorbehouden) plus fiddle yard in Rijswijk aanwezig te kunnen zijn. Op dit moment ontbreken nog de gegevens op basis waarvan ik een baanopstelling zou kunnen maken. Ik verwacht deze binnenkort te ontvangen en dan plaats ik de baanopstelling weer hier.
Ik verwacht in Rijswijk weer veel gezelligheid  (y) en hopelijk genoeg licht bij het opzetten en afbreken.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2019, 15:05:18 door St00mboy »

St00mboy

• Britse ModuleBaan
  • Offline Offline
« Reactie #3829 Gepost op: 18 november 2019, 17:33:50 »
Onze opdrachtgever vroeg aan het einde van de beurs of wij de volgende keer ook weer willen komen en er volgde een unaniem "ja!"  (y)
Dus normaal gesproken staan we er in april 2020 opnieuw.....

Zet maar vast in de agenda: de volgende Verzameljaarbeurs wordt gehouden op 18 en 19 april 2020:

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2019, 14:28:39 door St00mboy »

St00mboy

• Britse ModuleBaan
  • Offline Offline
« Reactie #3830 Gepost op: 25 november 2019, 14:41:00 »

Het is alweer ruim twee jaar geleden dat Michael Staats, "Draisinen" op dit forum, is overleden. .........Michael was ook vrijwilliger in ons museum, maar ook lid van de Dutch group van de 009 society. Ted Polet zal daarom zijn Engels normaalspoor op een beurs in Engeland verkopen. De opbrengst naar de 009 society.

Een paar weken geleden tijdens de Smalspoordagen stond Ted Polet bij Michael's Saksische smalspoorbaantje "Daheeme". Ted houdt zich met de nalatenschap van Michael bezig en vertelde o.a. dat hij voor het Britse spul hier in Nederland nauwelijks markt zag en het daarom in Engeland wilde verkopen. Ik heb toen aan hem gevraagd of hij de BMB-deelnemers een kans wilde geven om eventueel hun belangstelling kenbaar te maken. Ted is daarop ingegaan en ik kan nu zeggen dat de BMB-groep bijna alle Britse spullen van Michael overgenomen heeft. Ook zijn oude BMB-bak uit 2015 is nu in ons bezit en een van onze deelnemers wil er een fraaie BMB-bak van maken. Ik hoop dat het lukt om met deze bak in de BMB-baan op de beurs van Rijswijk aanwezig te zijn en dat hij hopelijk nog lang als BMB-bak met ons meedoet.

Natuurlijk hadden wij liever gehad, dat Michael gewoon nog BMB-deelnemer was, maar helaas, de hogere goden hebben anders beslist. Het positieve is dat hij op deze manier toch weer een beetje in ons midden gekomen is.

Uit de groep van BMB-deelnemers werd in oktober de wens geuit om een donatie te doen aan de 009-Society als dank dat de BMB voor de overname van Michael's nalatenschap in aanmerking mocht komen. In overleg met Ted Polet werd besloten om het bedrag tijdens de Warley Model Railway Show aan de daar vertegenwoordigde 009 Society te overhandigen. Gisteren rond de middag ontmoetten 4 BMB-ers, Cees, Gerard, Cor en ik, Geoff Bowyer om het bedrag aan de Society te overhandigen:

Foto's © Gerard

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2019, 16:28:44 door St00mboy »

Pinkelpa

• EMV & BMB
  • Offline Offline
« Reactie #3831 Gepost op: 25 november 2019, 15:00:35 »
Mooi gebaar

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #3832 Gepost op: 25 november 2019, 22:46:52 »
Super!  (y)
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #3833 Gepost op: 25 november 2019, 22:48:11 »
Mooi gedaan!
Ed

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #3834 Gepost op: 26 november 2019, 12:39:05 »
Mooie actie.

cheers
Hendrik Jan

St00mboy

• Britse ModuleBaan
  • Offline Offline
« Reactie #3835 Gepost op: 02 december 2019, 21:28:07 »
Meestal laden we de wagens bij terugkomst van een rijdag gelijk dezelfde dag nog uit, maar deze keer gebeurde dat na de Verzamelaarbeurs wegens griep pas op de vrijdag erna, bijna een week later dus. We hebben snel alles bij René in de garage gezet met de bedoeling om het zo snel mogelijk weer op te ruimen. Maar toch duurde het best nog lang voordat alles eindelijk weer een beetje op zijn plek stond. Er waren wat reparaties n.a.v. het optreden in de Jaarbeurs en er werden nog een paar puntjes op de i gezet. O ja, en soms gewoon even geen zin....
Een van de puntjes van de i was, dat de zes grote boogbakken niet goed op het karretje bleven staan. Omdat ze te zwaar zijn om te sjouwen, had ik er alweer bijna een jaar geleden een karretje (we noemden het een "hondje"  ;D) voor gekocht:
.......Het pakket van zes bakken is behoorlijk aan de zware kant. Hoe maak je nu het hondje  ;) (Lidl-karretje) er zodanig onder, dat de krachten van het gewicht van de bakken op de juiste manier op het karretje komen te rusten?:

Uiteindelijk besloten om de bakken per twee recht overeind te zetten. Dan rust in feite overal het gewicht van één bak op het karretje en kan er m.i. niets door gaan hangen of los gaan laten. De spanband houdt het complete pakket incl. hondje mooi bij elkaar:

.....................

Ja, de spanband hield het hele pakket weliswaar mooi bij elkaar, maar toen we er op rijdagen een stukje mee gingen rijden bleek al snel dat de bakken bij het minste of geringste scheef op het karretje gingen hangen en dat je minstens met zijn tweeën moest zijn om ervoor te zorgen dat de boel niet omflikkerde. Naar de Jaarbeurs toe heb ik het karretje zelfs thuisgelaten. :-\ Maar vanmiddag heb ik een paar latjes op het karretje geschroefd om scheefzakken in het vervolg te voorkomen:

Als je het pakket er nu op de juiste manier opzet staat het solide en kun je er rustig een stukje mee gaan rijden, lijkt het:

Verder nog een nieuw soort poot gemaakt voor de nieuwe keerlus. Hier zie je de onder- en de bovenkant tegelijk  ;):

De bedoeling hiervan is dat deze dienst gaan doen als we de brackets kunnen vervangen, waarmee we de tostibakken van onze keerlussen ondersteunen:

Die dingen zijn heel nuttig maar ze nemen erg veel plaats in bij opslag en transport. Daarvoor komt binnenkort iets anders en dan proberen we deze poten.

Tot slot eindelijk Henk zijn verzaagde boogbakken uitgeladen. Ze lagen al een week in de auto:

Na het opruimen was er nu eindelijk wat plek om ze neer te kunnen zetten.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2019, 22:50:37 door St00mboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3836 Gepost op: 04 december 2019, 17:33:36 »
Zoals la eerder hier op het forum gemeld hebben de BMB leden zich ontfermt over de modelspoor nalatenschap van Michael Staats. Ikzelf heb zo een fraaie Midland 1F lok aan mijn collectie toe kunnen voegen.
Het leek me daarbij passend om door middel van een naamplaat ook via deze lok de nagedachtenis aan Michael levend te houden. Vandaag arriveerde dan ook de in Engeland bestelde messing naamplaat en die heb ik voor het beeld even provisorisch met hot glue op de lok "geplakt". Let niet op de nog zichtbare lijmsporen, de plaat wordt later nog definitief gelijmd en dan wordt de lok weer schoongepoetst.

Rob

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

BMB and proud of it

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #3837 Gepost op: 04 december 2019, 17:35:42 »
👍 👍 👍
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

• Britse ModuleBaan
  • Offline Offline
« Reactie #3838 Gepost op: 04 december 2019, 20:24:26 »
In Rijswijk kunnen we "Michael" waarschijnlijk op de BMB-baan live zien rondrijden.  (y)

Leen.

St00mboy

• Britse ModuleBaan
  • Offline Offline
« Reactie #3839 Gepost op: 04 december 2019, 20:43:45 »
........Tot slot eindelijk Henk zijn verzaagde boogbakken uitgeladen. Ze lagen al een week in de auto.........
Na het opruimen was er nu eindelijk wat plek om ze neer te kunnen zetten.  (y)

We gaan dus evenals vorig jaar weer een half rondje bakken ombouwen.
Vandaag om te beginnen eerst maar eens van 12mm dik afvalhout even 72 potenblokjes gezaagd voor de verbouwde boogbakken. Daarna bij een houthandel hout o.a. voor de voorplaten gehaald:

Het hout van de bouwmarkt was me vorige keer niet goed bevallen. Nu kreeg ik precies wat ik wilde.  (y)
De medium boogbakken worden tegenwoordig bij de BMB steeds vaker gebruikt i.p.v. de kleine bogen. Ze geven een veel mooiere boog en het transport ervan geeft geen problemen. Er zijn ook nog andere mogelijkheden voor deze boogbakken. We gaan er nu zelfs creative dingen mee doen, zoals bijv. de verspringing van de bakken in de Jaarbeurs:

Het komt hier op de foto niet zo mooi tot zijn recht omdat de juiste afwerking ontbreekt (het was een last-minute idee), maar een volgende keer verzorgen we dat uiteraard beter. Het geeft volgens ons een wat speelser element aan de baan en dat kan wellicht ook nog op andere manieren.
Daarom heb ik besloten om de medium boogbakken nu het eerst in orde te gaan maken. Ik heb ze vanmiddag alle zes alvast van nieuwe voorplaten voorzien:

Hier liggen ze te drogen:

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2019, 22:15:13 door St00mboy »