Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 663464 keer)

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1012
BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3750 Gepost op: 31 oktober 2019, 22:44:46 »
Jelle/Leen,
Ik had inderdaad veel problemen met deze wagons. De Hornbies waren prima, de Dapols ontspoorden voortdurend. Na heel veel zoeken en testen heb ik waarschijnlijk de oorzaak gevonden; ik heb de wielen op de middelste as iets dichterbij elkaar gezet. Bij mij ontspoorden de wagons alleen op wissels. Kennelijk raakte het middelste wiel ofwel een puntstuk ofwel een checkrail. Ik heb sindsdien eigenlijk geen problemen meer. Wel heb ik de Dapol wagons iets verzwaard door wat loodkorrels in de tank te gieten. Voor melk zijn ze nu dus ongeschikt! :)
Met de koppelingen heb ik geen problemen gehad.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3751 Gepost op: 01 november 2019, 00:02:43 »
Ontsporen op wissels gebeurt ook, dus de aanpassing van de middelste as ga ik uitproberen. Dank voor deze tip.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3752 Gepost op: 02 november 2019, 18:16:37 »
Over exact twee weken staat de BMB weer op de Verzameljaarbeurs, het is al eerder vermeld. We pakken met een baan van ca. 54 meter groots uit!  (y)
Hierbij alvast een teaser: de cab-ride op onze baan van de vorige Verzameljaarbeurs:

<a href="https://www.youtube.com/v/DBV-PCOvx38" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/DBV-PCOvx38</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2019, 18:33:23 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3753 Gepost op: 06 november 2019, 22:26:36 »
AVONTUREN MET EEN PECO-WISSEL

Dit is het verhaal over mijn avontuur met een Peco wissel. Ik vermeld dat hier omdat ik tegen een aantal zaken aanliep die betrekking hebben op het functioneren van Peco wissels in het algemeen.

Zoals bekend bestaan er twee soorten Peco wissels: insulfrog en electrofrog. De eerste heeft een plastic puntstuk, waarop je met korte lokjes problemen kan verwachten. Daarom gebruiken wij wissels met electrofrog, waarbij het puntstuk elektrisch geschakeld moet worden. Peco rails zijn oorspronkelijk ontworpen om de stroom door het contact van de switch rails met de stock rails naar het middenstuk te geleiden, maar dat is een niet erg betrouwbare oplossing. Onze wissels worden dan ook DCC voorbereid volgens de beschrijving halverwege deze pagina onder de tekst "Congatulations Peco!":
http://www.wiringfordcc.com/pecoelec_C75-2002_r90.gif

Daarbij worden de twee buitenste rails aan weerzijden met elkaar verbonden en worden onder het wissel de bruggetjes doorgeknipt die de isolatie in de beide middelste rails overbruggen.
Elektrisch bestaat het wissel dan uit drie delen:
1) De twee buitenste rails aan één kant zijn met de rode rijstroomdraad verbonden.
2) De twee buitenste rails aan de andere kant zijn met zwart verbonden.
3) Het middendeel boven de zwarte plastic onderbreking in de beide middelste rails onderaan op de foto is met grijs verbonden:


Dat middelste gedeelte bestaat uit twee aparte delen, die met een ongeïsoleerde draad met elkaar verbonden zijn:
1) De wing rails.
2) De crossing nose oftewel frog.

Voor het schakelen van de frog bestaan diverse methodes. Zo gebruik ik nu meestal een Gaugemaster DCC80, een soort frog juicer. Je soldeert er drie draadjes op en klaar! (2 draadjes van de rijstroom de ene naar de frog):
https://hattonsimages.blob.core.windows.net/products/BPDCC80_3245334_Qty1_1.jpg


Een tijdje terug had ik twee Peco wissels nodig voor de nieuwe BMB-keerlus, die ik aan het maken was, een SL-E 187 en een SL-E 188, beide code 75 wissels. Ik vond in de oude voorraad een nieuwe SL-E 187 en een heel oude gebruikte afgeragde SL-E 188:




Het wissel is flink smerig van de verf en de corrosie en zoals je op de tweede foto ziet is de tie bar aardig ingekort. Het veertje werkt nog wel, maar niet echt soepel. Eigenlijk zou er beter een nieuw veertje in kunnen, misschien vind ik er nog wel een. Ik weet niet meer hoe ik aan het wissel kom. Het is mogelijk dat ik het voor een pond of 2 van een beurs meegenomen heb. In dit geval was het bijna een godsgeschenk, want ik hoefde geen nieuwe te kopen en had nog maar weinig tijd tot de BMB-rijdag in Vredepeel.
Na een testrit bleek de keerlus in orde en een paar dagen later werd hij in Vredepeel opgezet. Het nieuwe wissel functioneerde zoals verwacht, maar met het oude deden zich een paar problemen voor. Korte lokjes kwamen er niet doorheen, tenzij met heel veel vaart. Er werd spanning gemeten en gespeculeerd: het nog aanwezige vuil aan de binnenkant van de rails zou het doorgeven van de stroom en detectie door de DCC80 onmogelijk maken, de DCC80 zou defect kunnen zijn etc. Maar ja, tijdens het rijden haal je het wissel natuurlijk niet los. De meeste loks reden er trouwens probleemloos overheen.

Vanmiddag heb ik het wissel eens uitgebreid onderzocht. Ja, het was inderdaad smerig, maar de meeste contactvlakken waren schoon. Na nog wat gepoetst te hebben eerst een testrit met een hééél klein lokje. Dat bleek ook nu op de frog te stoppen.  :o De gemeten spanning op de frog bleek ca. 3 V te bedragen en op de rest van het wissel 19V. De frog wordt normaal van spanning voorzien met het ongeïsoleerde draadje wat Peco onder het wissel heeft gemaakt, maar dat was hier losgegaan.  ??? Er was dus geen sprake meer van een doorverbinding: de frog kreeg geen spanning en dat vraagt om een oplossing. Het is mogelijk om de frog vanaf de belendende rails spanning te geven. Dan moet je het isolasje gewoon iets verderop in de beide rails leggen en de grijze frog-kabel aan de betreffende rails solderen. Op die manier heb je daarvoor veel meer ruimte dan onder het wissel.
Maar in dit geval heb ik er toch voor gekozen om het naakte draadje van Peco onder het wissel aan de frog vast te solderen:


Het ziet er niet uit, maar het zit goed vast en het werrukt!  (y) Na nog een aantal metingen bleek dat nu de wingrails en de frog goed met elkaar verbonden zijn.  Probleem opgelost!  (y)
Maar iets verderop in de wing rails zitten de scharnierpunten naar de switch rails. Ik heb geen idee hoe daar in dat scharnier precies de stroomdoorgifte geregeld is, maar de stroom kwam mooi niet door het scharnierpunt heen. Op de foto zie je de spleetjes van de scharnieren in de middelste twee rails zitten:


Het scharnierpunt wordt in de literatuur niet gezien als een slecht contact, maar kan dat wel degelijk zijn, zo bleek nu. Na het nodige schoonmaakwerk en heen en weer schakelen van het wissel had ik weer verbinding, maar of die betrouwbaar is?  ??? Ik moet maar eens wat contactvloeistof op de kop tikken.  ;)

Het onderhoud aan dit wissel heeft mij aan het denken gezet over Peco wissels in het algemeen. Het zijn natuurlijk prima wissels, maar je moet wel weten waar zich de zwakke punten kunnen manifesteren. Norman Solomon, een bekende banenbouwer, legde op een "Right Track" DVD uit dat het een massa geproduceerd produkt is waarbij sprake is van toranties. Hij vijlt de switch rails aan de bovenkant glad af met de stock rails voordat hij een wissel in de baan legde. Niemand doet dat, maar het zou eigenlijk wel moeten.
Over de verbinding met het naakte draadje van de beide spoordelen in het middelste wisseldeel zijn doorgaans geen klachten, maar het is maar een minuuscuul verbindinkje en als er later iets mee is kun je er niet meer bij.  :-\
De stroomdoorgifte over het scharnierpunt kan problemen geven, blijkt nu. Ik ga binnenkort nog eens wat wissels nameten. OK, wat contactvloeistof zou dat kunnen oplossen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2019, 11:24:09 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3754 Gepost op: 08 november 2019, 20:18:11 »
Ik heb het scharnierpunt nog met alcohol schoongemaakt en daarna het wissel getest. Het lijkt nu goed te gaan: de Terrier ging er feilloos overheen.
Tijdens het rijweekend in Vredepeel, waar deze keerlus voor het eerst werkend was, waren kabels, railuiteinden, frog juicers en de keerlusmodule nog volledig onbeschermd. De module lag er los op, en die heb ik na afloop weer losgeschroefd en terug in de verpakking gedaan.
Vandaag heb ik de keerlusmodule weer aangesloten en van de beschermkap voorzien, die ik eerst vanmorgen in een speciaalzaak gekocht had.
Aan de onderkant zitten de uitgaande kabels bijeen gebonden en het stuk kabelgoot beschermt ook kabels:


Op de ene helft van de splitsing zit de keerlusmodule samen met de DCC80 onder een beschermkap. Onderaan zit de railbeschermer:


Op de andere helft zit de DCC80 onder een beschermkapje. De railbescherming zit er inmiddels ook op. Op deze helft moet nog een extra keerlusmodule komen t.b.v. het binnenste spoor:


We hebben nog 6 dagen, en dàn:
<a href="https://www.youtube.com/v/DVF0D0dOcCM&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/DVF0D0dOcCM&amp;feature=youtu.be</a>


Wordt vervolgd......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2019, 20:54:35 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3755 Gepost op: 09 november 2019, 23:45:24 »
Het is haast niet voor te stellen  :o, maar volgende week rond deze tijd hebben we alweer een dag op de Verzamelbeurs achter de rug. De Verzamelaarsbeurs is Europa's grootste vintage evenement met maar liefst 5 hallen in de Jaarbeurs met antiek, curiosa, speelgoed, glas, aardewerk, boeken, munten, kaarten, postzegels, archeologie, platte zaken, fifties spullen en design woon – en interieurartikelen, kortom, alles wat je maar kunt bedenken. Er is ook een reusachtige mega vinylplaten en CD beurs.

Vrijdagmorgen begint het feest! Elke keer weer als je in zo'n lege hal aankomt zinkt de moed je in de schoenen: binnen een paar uur moet je daar met anderhalve man en een paardenkop een reusachtige treinenbaan opgebouwd hebben! Waar moet je beginnen? Het lijkt alsof er echt een wonder voor moet geschieden ::):


Maar na wat gesjouw, geschroef en gesleutel begint het er al snel aardig op te lijken:


En op een gegeven moment staat er dan weer een baan:


En het leuke begint pas als hij ook nog goed werkt!  (y) Dat geeft altijd weer plezier en voldoening!  :)

Het is handig als je bij het opzetten van de baan je plan niet vergeet, zoals ik meestal doe.  :-\ Maar bijna altijd komen er op het laatste moment toch weer een paar aanpassingen in de opstelling. Dat zal deze keer waarschijnlijk niet anders zijn. Ik vind dat we niet exact dezelfde baan als vorige keer moeten neerzetten, ook al hebben we met de beschikbare ruimte van 54 x 5,5 meter niet veel mogelijkheden om het ècht helemaal anders te doen. Als we alles achter elkaar zetten dan ziet het er ongeveer als volgt uit:


Ik denk dat het nu beter is om van deze opstelling uit te gaan:


Deze opstelling is een meter of acht korter dan die van het eerste plaatje. De lage bakken van de fiddle yard en de 4-track mainline staan naar voren opgesteld. Daarmee creëren we iets van een prettig plein tussen de landschapsbakken en de knusse FY (het is soms net een bar ;D) en staan de lage bakken van het slingerspoor goed in het zicht zodat we tijdens het rijden minder hoeven te lopen om onze trein in het oog te houden. Bovendien staat de hele groep deelnemers vóór de bakken, wat plezieriger is, vooral bij zo'n langgerekte baan. Normaal gesproken zetten we de fiddle yard op een beurs liever niet vóór de baan maar erachter, om Piet Vingervlug c.s. minder kans te geven. Maar er komt bij deze beurs minder publiek op ons af dan bij een grote modelspoorbeurs, hebben wij gemerkt, en daarom verwachten we de boel wat makkelijker goed in het oog te kunnen houden.

Met een voor ons record baanlengte van ca. 54 meter, zo'n 110 meter rijlengte over het hoofdspoor, gebruiken we bij deze opstelling 40 meter van de beschikbare lengte in de hal. Omdat deze lengte korter is dan vorige keer mogen we verwachten dat het niet zo moeilijk zal zijn om de baan weer goed draadloos aangestuurd te krijgen. Hiervoor gebruiken we naast de router een access point, wat we een meter of 15 verderop neerzetten.

WEES VOORAL WELKOM!
Mocht je ons niet kunnen vinden? Wij staan in Hal 7 op de modelbouwafdeling, waar ook met vliegtuigen gevlogen, met auto's gereden en met boten gevaren wordt. Een soort Trains and boats and planes dus:

<a href="https://www.youtube.com/v/zGwunrwgcC4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/zGwunrwgcC4</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 22:33:55 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3756 Gepost op: 10 november 2019, 13:46:12 »
In maart vorig jaar, één week voordat we op Ontraxs stonden, heb ik BMB-er Cor al eens geholpen om het spoor op zijn bak wat beter uitgelijnd te krijgen:

BMB-deelnemer Cor stond op Eurospoor naast mij en er zaten flinke gaten in de rails tussen onze BB's. Dat konden we daar gelukkig aardig opvangen door e.e.a. iets te verschuiven, maar we hebben toen al afgesproken dat we daar eens goed naar zouden kijken. Dat heeft even geduurd, maar vanmorgen heb ik Cor geholpen om de rails op zijn BB's beter uit te lijnen en op lengte te maken.

Ik heb ze tweeënhalf jaar geleden zelf op lengte gemaakt, maar nu bleek dat de rails op de rechter BB een mm of 3, 4 te kort geworden waren  :-[ . Was het hout misschien gekrompen? Hadden we tweeënhalf jaar jaar geleden niet secuur genoeg gewerkt? Was er iets anders aan de hand? Wie het weet mag het zeggen, het kan allemaal.
Het voorste spoor moet op de BB wel een flinke boog maken, omdat Cor het spoor op zijn bak nogal ver naar voren heeft liggen. Maar het kan allemaal net.
Ook de uitlijning van het spoor was niet perfect. Op de bak kwam het voorste spoor met een flauwe boog, dus zoiets: ), aan en de boog op de BB stond daar a.h.w. haaks ) op. Nou ja, overdreven dan, maar goed uitgelijnd was het niet.
Nu zit het beter uitgelijnd en de verspringing verloopt soepeler:


.......En de BB-bak overgang:


Ja, het blauwe schuimspul ziet er gehavend uit, maar functioneert nog goed.
Het zit vastgeplakt en het leek ons geen goed idee om het nu te vervangen.
We mogen er nu vanuit gaan dat het spoor op Cor zijn bak volgende week vloeiend loopt en geen problemen zal geven.  (y)

Het spoor, hoewel niet helemaal vlak, heeft sindsdien goed gefunctioneerd, maar alweer een flinke tijd geleden hebben we afgesproken dat we de slinger op de rechter BB nog wat beter zouden maken. Daarvoor moet het spoor op de landschapsbak gedeeltelijk losgehaald worden, en vandaag was het dan zover.  (y):


De rails op de BB waren nu weer iets te lang....  :-\, dus die hebben we eerst iets korter gevijld.
We hebben aan de railuiteinden van de scenery bak de midibiels van BNLS/MB gemonteerd:


De onderste had iets verder naar rechts gemoeten, daar letten we even niet goed op. Maar het werkt wel en we hebben nu een mooie boog.
Die lelijke slinger is er eindelijk uit! :


Inmiddels waren er ook klachten over de onvlakheid van het spoor op de bak, en met behulp van een precisie meetinstrument hebben we die samen inderdaad geconstateerd. Op de brug, maar ook op sommige andere plekken, ligt het spoor niet helemaal vlak.  :-\ De oorzaak is het zachte schuim wat eronder ligt en ook dat er na reparaties ballast onder het spoor terechtgekomen is. Met de kennis van zaken van 2015 hebben we toen gebruik gemaakt van het zachte schuim om het spoor op te leggen. Maar als je het iets te stevig aanschroeft, dan krijg je een hobbel in je spoor. Als we het helemaal perfect willen hebben, dan zou het hele spoor even opnieuw gelegd moeten worden, maar dat gaan we niet doen. Als deze bak goed stond, dan reed nagenoeg alles er ondanks de slingers etc. al vier jaar probleemloos overheen. Dat zou nu nog iets beter geworden moeten zijn en zonder slinger zal het er zeker ook beter uitzien.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 22:38:17 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3757 Gepost op: 10 november 2019, 21:01:46 »
De tweede keerlusmodule zit nu ook op de keerlussplitsing en alle beschermattributen zijn aangebracht:


.....en de beschermkapjes t.b.v. de keerlusmodule en de frog juicers zijn daarna weer losgemaakt om te kunnen verven. Hier ligt een keerlusspitsingssegment te drogen:


Deze keerlus was op 12 oktober in Vredepeel technisch berijdbaar, maar alles zat er toen nog provisorisch op, er was niets beschermd voor het transport en het tweede spoor was niet goed berijdbaar.
Nu hij "af" is hebben we als het goed is het a.s. weekend dus een keerlus met een werkend inhaalspoor.
De andere heeft nog gewoon ouderwets een opstelspoor en zo'n scherpe S-bocht.
Deze nieuwe keerlus is m.u.v. de symmetrische splitsing volledig gemaakt met bestaande componenten. In Vredepeel leek het alsof hij een stuk groter en ruimer was dan de oude keerlussen, maar de bogen zijn gewoon hetzelfde en de lengte van de nieuwe keerlus is ongeveer gelijk aan de 2m30 van de oude incl. de daarvoor noodzakelijke BB. Ik vind keerlussen meestal lelijk omdat het er totaal niet als het prototype uitziet, maar als je een trein mooi door de bogen ziet gaan dan kan dat een fraai gezicht opleveren.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2019, 19:59:06 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3758 Gepost op: 11 november 2019, 21:08:13 »
Vandaag de keerlus getest en nog een keer geverrufd.
Ik zag ook dat er nog twee ST16 pluggen aan de oude keerlusbogen moeten. :-\
Verder even gekeken of er nog aanpassingen aan onze BB's nodig zijn om de baanopstelling voor a.s. weekend te kunnen maken.
Uiteindelijk lijkt dat niet nodig.

Vanaf vorig jaar oktober ben ik bijna de hele winter bezig geweest met een project om onze grote boogbakken beter bruikbaar te maken:
.....Ik heb vorige week 6 van onze grote boogbakken, bij elkaar goed voor een halve boog, laten verzagen. De rails liggen er nog gewoon op, maar de bakken zijn nu een heel stuk handzamer. Als ik ze afgewerkt heb, dan kunnen we ze stapelen en vééél gemakkelijker transporteren dan voorheen.

Maar zover is het nog niet, ze zien er nu zo uit:


Achteraan staan de 6 grote boogbakken en vooraan het stuk wat eraf gezaagd is. Met deze kleinere stukken kunnen we eventueel een medium formaat boog maken met een radius van ca. 2 meter, dat staat nog te bezien.

Dat project is nu al een tijdje klaar, maar we hebben er nòg zes:


En die staan nu achterin mijn auto:


Vorig jaar hadden we besloten om met het verzagen van de 6 boogbakken van Henk nog even te wachten, om eerst de kat uit de boom te kijken. Stel je voor dat het geen succes zou worden!  :-\ Maar in het voorjaar waren de vernieuwde bakken klaar en inmiddels hebben we ze al vaker gebruikt dan in de vier jaar ervoor. Nu wil Henk, dat zijn bakken eindelijk ook eens gebruikt gaan worden. En dus worden deze bakken a.s. donderdag op dezelfde manier verzaagd als de eerste zes.
Wat we ermee gaan doen? Dat zal de tijd leren, maar het plan is om er nog 6 medium boogbakken van te maken. Die gebruiken we nu sinds maart i.p.v. de kleine bogen en wij denken best af en toe nog wel een baan te zullen maken met meer dan twee kwartbogen. Met de grote boogbakken heb ik een slingerspoor gemaakt, wat overwegend positief ontvangen is. Inmiddels hebben we daarmee twee keer opgetreden en het a.s. weekend zal de derde keer zijn. Daarnaast hebben we deze bakken in Aalst als grote boog gebruikt. Het aan het 9 meter lange slingerspoor toevoegen van nòg zes bakken voegt m.i. niet veel meer toe, maar ik wil dit spoor graag toch nog wel met een paar bakken evt. wat langer kunnen maken, bijv. in een grote hal, of het kunnen verlengen met een viersporige kwartboog. Er komen dus nog drie boogbakken bij het slingerspoor.

Het plan met de overige drie bakken is om er een scenic module van te maken. Hoe die vorm gegeven gaat worden is nog niet helemaal duidelijk, maar er zijn diverse mogelijkheden. De bedoeling ervan is om een fraaie onderbreking te creëren in de rechte opstelling van de landschapsbakken. Onze tuinmannen zullen zich hierover ontfermen.

Komend weekend maken we voor het eerst van de medium bogen ook een meanderende 2-track mainline:


Leen.

« Laatst bewerkt op: 11 november 2019, 21:12:39 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3759 Gepost op: 11 november 2019, 21:29:45 »
 (y)  (y)
Wij gaan echter op zaterdag (nog maar eens... > laten ze nog maar een paar keerde Brexit uitstellen ¶< ) naar  de Expo te Broadstairs, vlakbij Hornby Margate.

Kijken of ik nog wat spulletjes kan versieren om m'n bak nog wat te gaan verfraaien... .

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3760 Gepost op: 11 november 2019, 21:39:54 »
Stel jij wel de juiste prioriteiten?  ;D
Veel plezier in de snoepwinkel, Jan!  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3761 Gepost op: 12 november 2019, 19:42:34 »
Hoewel de keerlus nu af was, was hij niet naar mijn zin: de twee tostibakken pasten niet op elkaar omdat de beschermingskappen van de keerlusmodule op dezelfde plek zaten en eigenlijk te hoog waren. Daardoor pasten ze niet mooi plat op elkaar. Nadat de keerlusmodule van de ene bak verplaatst is gaat het nu wel goed:


Dat is lekker plat.

Verder nog een paar taludjes beplakt:


Er moeten er nog een heleboel, ik geloof 11 of 12. Dat ga ik niet meer redden.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2019, 19:54:30 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3762 Gepost op: 14 november 2019, 18:22:58 »
Vandaag eerst alles klaargezet en daarna ingeladen.
Er moet van alles mee. De eigen bak en een heleboel poten:


De fiddle yard, 5 black boxen en een paar tussenbakken :


Gereedschap etc.:


De slingerspoorbakken:


De keerlusbogen:


En nog meer spullen die je hier niet op de foto's ziet. Uiteindelijk zat de auto propvol:


Als je de deur opendoet vallen er gelijk 4 BB's uit  (y):


Een soort kouwe koffie:


Een paar dingen konden niet mee. Morgen laden we de rest in Cor zijn auto en dan gaan we in de Jaarbeurs de baan opzetten. Ik hoop maar dat ik niks vergeten ben en vooral dat het een superbaan wordt!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 18:37:22 door St00mboy »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3763 Gepost op: 14 november 2019, 18:48:18 »
Veel succes en nog veel meer plezier daar in Utreg  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3764 Gepost op: 14 november 2019, 19:01:20 »
Dank je wel, Eric!  (y)

We staan in Hal 7 hoor!  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2019, 22:29:12 door St00mboy »