Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664280 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3495 Gepost op: 23 maart 2019, 22:14:36 »
Het was zeker een aangename beurs/rijdag. Wij waren heel blij met de plek op het podium die ons in staat stelde om een leuk BMB-plein neer te zetten, waar de treinen overal om je heen reden. De baan functioneerde feilloos en zonder storingen al zaten er wel 2 of 3 onvlakke gedeeltes in. De wereldprimeur  ;D van de VA-bak met de VV-AA bak heeft goed gewerkt en er was veel aanloop op het podium. Dáár gebeurde het!   (y)
De organisatie gaf aan tevreden te zijn over ons optreden en wij zijn zelf ook heel tevreden.
Morgen een iets uitgebreider verslag.

Het podium met de Britse Modulebaan is bijna niet te missen:

(Foto van Henk (Derailed)

Er werd zelfs thee gedronken.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 12:49:27 door St00mboy »

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3496 Gepost op: 24 maart 2019, 10:23:03 »
Mooie opstelling, en het podium was niet te missen.
Leuk weer wat mensen gesproken te hebben, en weer wat inspiratie opgedaan te hebben.

Onderweg hele verhalen van mijn jongste over Thomas :-)

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3497 Gepost op: 24 maart 2019, 11:05:56 »
Leuk, Werner heeft Thomas speciaal voor hem laten rijden!   ;)

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3498 Gepost op: 24 maart 2019, 12:26:48 »
Onderweg hele verhalen van mijn jongste over Thomas :-)

Kijk, daar worden we vrolijk van.  (y)


Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3499 Gepost op: 24 maart 2019, 13:00:52 »
Rondje BMB de villum. :angel:

https://youtu.be/WaUEojlYWvM
Mvg Henk.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3500 Gepost op: 24 maart 2019, 13:13:34 »
 (y) en dat zonder ontsporen  ;)

Tijd om aan de binnenkant van de blackboxen ook (verlichte) naambordjes te plaatsen, zodat je kunt zien welke bak de cameratrein oprijdt :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3501 Gepost op: 24 maart 2019, 13:28:38 »
Dat vind ik een heel leuk idee (y)
Mvg Henk.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3502 Gepost op: 24 maart 2019, 15:05:32 »
En dat ik gisteren een bijzonder fijne rijdag heb gehad. We stonden er weer prachtig bij en ik heb erg leuke reacties gehad. Dank allemaal!
En omdat ik van de afdeling doorkijkjes en details ben, drie photo's







Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3503 Gepost op: 24 maart 2019, 16:56:05 »
Wij hebben, het mag inmiddels duidelijk zijn, als BMB deelgenomen aan de expositie "Carmeliet op Stoom" te Schoonhoven. Dit wordt al jaren georganiseerd door echte hobbyisten op het gebied van stoom, die zelf ook deelnemen. Schoonhoven is sinds kort verhuisd naar de Gemeente Krimpenerwaard, en drie van onze deelnemers zijn al jaren binnen die gemeente woonachtig.

Hoewel het geen grote treinenbeurs als Eurospoor betreft, kregen we een riante ruimte op het podium toegewezen waarop we met een nagenoeg even grote baan als op Eurospoor 2017 konden deelnemen. De baan had een rijlengte van ca. 56 meter.  We hebben besloten om onze baan min of meer dezelfde vorm te geven als die van Ontraxs vorig jaar, omdat we dat een heel plezierige opstelling vinden. We hebben er vanaf het begin rekening mee gehouden hoe we de baan binnen de gegeven ruimte goed tot zijn recht konden laten komen. Het baanplan is al eerder in dit topic gepost, maar hierbij nogmaals, voor de vergeetachtigen onder u:



In de opstelling zijn uiteindelijk Gerard, Cor en Werner nog van plaats gewisseld en de bovenste keerlus is ook omgewisseld.

Vrijdagmiddag zijn we vanaf een uur of 2 begonnen met het opzetten van de baan. Eerst werden alle veertien bakken en de keerlussen opgezet en daarna werden die één voor één op hoogte afgesteld en met elkaar verbonden. Het hielp ons enorm dat Gerard en Michel samen zelfstandig de keerlussen hebben opgezet, voor de BMB was dat een primeur. Cees heeft samen met Werner de nieuwe medium boog in de hoek naast zijn bak opgezet. Tot nu toe waren het steeds dezelfde drie die altijd de baanbakken opzetten, maar het geeft veel minder stress als meerdere deelnemers dat met een prima resultaat in de vingers hebben. (y) De vaste hoogte-afstelploeg (Rob en Paul) was deze keer afwezig, dus werd het nu door anderen gedaan. Werner heeft het lumineuze idee gehad om ons grote BMB-bord voor de hele zaal zichtbaar aan de fiddle yard te hangen.  (y) Rond 18h00 was de baan technisch gereed en kon er gereden worden. Er moest nog wel het een en ander gedecoreerd worden, maar dat was voor de volgende morgen.

Op zaterdagmorgen waren we rond 7h30 aanwezig om nog een stel gordijnen en de vlaggen op te hangen en nog wat puntjes op de i te zetten, zoals het corrigeren van een paar overgangen en hoogteverschillen. De vlaggen kwamen van de organisatie en dienden in de eerste plaats om de op het podium zichtbare achterkanten van de bakken te bedekken. Omdat we daar nu maar één bak hadden hebben we de andere vlag bij de ingang van onze baan naast Thijs zijn bak opgehangen:


Op deze manier was het vanaf de ingang wel duidelijk waar de Britse Modulebaan te vinden was, niet geheel onbelangrijk.  (y) Het ziet er met de vlaggen wel erg patriottistisch uit, maar op treinengebied zijn we dat natuurlijk ook best wel een beetje.  ;)

Op de show verliep nagenoeg alles naar wens. Voor ons als BMB-ers is een beurs ook gewoon een rijdag en dit was een hele leuke. OK, er is van tevoren wat meer stress dan bij een gewone rijdag omdat alles wat meer tot in de puntjes netjes en verzorgd moet zijn, maar als alles eenmaal rijdt, dan maakt het niet zoveel meer uit. En gelukkig klopte gisteren alles aardig en dat maakte het voor ons een ontspannen dag. Enkele van onze deelnemers waren een flink deel van de dag zelfs te vinden bij andere standhouders, gewoon omdat het kon en omdat daar ook wat leuks te beleven viel.  (y) Er kwam aardig veel publiek op het podium kijken, waaronder de nodige bekenden uit onze woonplaats. Dat is best wel speciaal. Soms was het gewoon echt druk en dan weet je dat je het niet voor niets doet.
Hierbij zoals gebruikelijk weer de foto's die ik gemaakt heb.

Zaterdagmorgen vóór de show:


Het grote bord voor onze baan:


De hoek met Cees zijn bak:


En hier is Cees druk met rangeren op de eigen bak:


Werner maakt vast foto's van de bakken:


Thijs zit gezellig bij zijn vrienden  ;D:


Onze baan gezien vanaf de entree. De kisten zijn van de buren:


De halve Class 156 in de medium boog:


En de LNER-trein in de kleine boog:


De BR/WR autotrain op de Suxton branch:


De wereldpremière van de AV en de VV-AA bak. Met publiek:


En zonder publiek:


Het publiek:






Er was ook lekkere jus d'orange  :P:



Dit was ons uitzicht vanaf het podium:


Na de show was er voor het opruimen gezellig eerst even een hapje en een drankje:


En na het opruimen gingen we met de voltallige groep (en mijn gezin) lekker eten:


Het was een superdag! Met dank aan de organisatie voor de prettige samenwerking en de goede verzorging, en ook voor de vlaggen, die we mogen houden! (y)
Volgende keer zullen we een paar bankjes voor de kinderen meenemen, dat is eigenlijk het enige verbeterpunt.

En nu op naar Utrecht! Nog drie weken.........

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2019, 21:05:04 door St00mboy »

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3504 Gepost op: 24 maart 2019, 17:06:26 »
Mvg Henk.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3505 Gepost op: 24 maart 2019, 17:25:16 »
En omdat ik van de afdeling doorkijkjes en details ben, .....

Nog een doorkijkje dan.


Meer plaatjes op onze Flickr pagina.

Werner


Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3506 Gepost op: 24 maart 2019, 20:41:20 »
Heel mooie indruk van de strakke sporen bij het filmpje. Jammer dat ik er niet bij kon zijn. Goed te horen dat het een goede dag was voor de BMB-ers, de organisatie en de bezoekers.


Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3507 Gepost op: 25 maart 2019, 11:38:56 »
Wat ik bedoelde is dit: stel, je draait enkel de bak 180`. De achtergrond blijft waar hij was.
Het achterste spoor ligt nu niet meer op 175mm vanaf de voorkant (hoh) maar op 175mm vanaf de achterkant PLUS de dikte van de achterwand.

Dit lijkt mij het meest praktisch. Maar jullie hebben er al langer over nagedacht, dus ik hoor graag waar mijn denkvaudt zit.

Ja, wij hadden er inderdaad al langer over nagedacht, maar ook met de nodige denkvaudten.... ;D
Inmiddels heb ik mijn bak omgebouwd tot VV-AA bak, d.w.z. dat hij naar keuze met het spoor voorin of met het spoor achterin gebruikt kan worden. Zaterdag was de wereldpremière en die is goed verlopen.
Bij het ombouwen heb je in de grote lijn een paar mogelijkheden:
1) Je zet de BB's in lijn met die van de buren, lijnt het hoofdspoor uit en verplaatst vervolgens de achterwand naar zijn nieuwe locatie. De achterwand moet netjes tegen de oude voorkant bevestigd worden, bijv. met lijmklemmen. Dan staat aan de nieuwe voorzijde de landschapsbak nu 4 cm naar achteren t.o.v. de BB's. Je maakt daarvoor een nieuw opvulstuk van 3 of 4 cm (?) om de voorkant van de bak links en rechts weer gelijk met de BB's te krijgen en een nieuwe voorplaat om de nieuwe bakvoorkant weer netjes in stijl te krijgen. In de zijwanden zul je nieuwe gaten voor het dak moeten maken, zodat je aan de voorkant weer goed uitkomt als het dak er omgekeerd op ligt. De blindplaat komt rechts op de BB, dus daarvoor moet ook nog iets gemaakt worden. Achterin bij de zijplaten en het dak zal misschien iets van een kier te zien zijn, die nog verborgen moet worden.
De bak als geheel wordt een cm of 4 dieper.

2a)  Je verplaatst de achterwand als bij 1 naar de nieuwe achterkant. Links en rechts steken de BB's nu een cm of 4 uit t.o.v. voorkant van de bak. Je zaagt een stuk van de BB's af, zodat ze gelijk komen met de voorkant bak. De zijwanden worden een cm of 2 korter gemaakt, zodanig dat ze zowel bij VV- als bij AA-gebruik nog net naast de achterkant komen en aan de voorkant gelijk met de bak en de BB's. Ze kunnen nu naar behoefte een of twee cm van voor naar achteren geschoven worden bij VV of AA-gebruik van de bak. De bevestigingsgaten voor het dak moet aangepast worden. De bak komt in de baan als geheel nu een cm of 3 naar voren, dus de ligging van de sporen op de BB moeten wel aangepast worden om weer aan te kunnen sluiten.
2b) Alternatief stel je eerst de bak als bij 1 met uitgelijnde sporen op en je zaagt de BB's niet af. Dan staat de voorkant bak een cm of 4 naar achteren t.o.v. de overige bakken en moet je links en rechts met een verticaal latje o.i.d. de ruimte opvullen tussen de blindplaat en voorkant bak/BB. Dit is de eenvoudigste manier, maar dan staat je bak aan de voorkant niet "flush" met de rest.

Let op: het achterste hoofdspoor ligt nu in alle gevallen op 166 mm vanaf de achterkant BB, dus nooit op 175mm, want er is geen achterplaat.

Ik heb voor mogelijkheid 2a gekozen, maar moet hiervan zeggen dat het niet voor iedereen even handig is dat de uitlijning van het spoor op de BB's dan niet meer uitkomt. Maar ik leg nu eenmaal liever spoor dan dat ik een nieuw voorfront in elkaar moet kliederen. Ik heb dat voor zaterdag even opgelost met een extra BB, en hiermee komt het werken met afneembare verwisselbare stukken hoofdspoor ook weer in beeld.
Overigens had ik al een verticaal latje t.b.v. oplossing 2b klaarliggen, maar ik vond deze 2a-oplossing mooier en spannender.  ;D De volgende keer op een rijdag maak ik het latje er wel aan om eens te kijken hoe dat weer gaat.

Ik heb zoveel mogelijk helemaal onderin de voorplaat gaten geboord om de achterwand mee te bevestigen. De klittenbandstrip bedekt deze gaten bij "normaal" VV-gebruik vrijwel 100%:


Je kan natuurlijk ook een nieuwe, vééél lichtere achterkant maken, want deze is weliswaar heel zwaar en sterk, maar hoeft bijna niets te dragen.

In Schoonhoven stond de voorkant van de bak in lijn met de overige bakken. Hier staat hij rechts naast "Bacon Hill":


Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2019, 14:40:37 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3508 Gepost op: 25 maart 2019, 12:33:23 »
Leen,

dank voor je uitgebreide reactie.
Er leiden meerdere wegen naar Rome en je moet ergens een keuze maken.

Wat is Bacon Hill een mooie bak geworden trouwens (y)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3509 Gepost op: 25 maart 2019, 14:27:22 »
Henk heeft visie en ook nog supergroene vingers!  (y)

Leen