Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2 door Remunj
Vandaag om 12:50:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronaldp
Vandaag om 12:42:45
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Calimero
Vandaag om 12:27:56
Mijn LEGO modellen. door Calimero
Vandaag om 12:22:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen-V
Vandaag om 12:03:41
Overlijdensbericht Ad Vink, Bouwer Gotische Boog door zuylen
Vandaag om 12:00:31
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door WilcoV
Vandaag om 11:58:03
DCC rijdt gewoon, Motorola doet niets door bellejt
Vandaag om 11:57:55
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:48:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:07
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door Mispoes
Vandaag om 11:16:29
Kleine baan in H0, DB/DR door hvand
Vandaag om 11:05:20
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 10:50:41
Loconet en S88 bezetmelders door phdirk
Vandaag om 10:45:44
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 10:31:46
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 10:26:59
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door Ronald Halma
Vandaag om 10:26:45
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 10:00:48
Z21 app van Apple naar Android door Ronald Koerts
Vandaag om 09:44:56
Servotester voeden met trafo of batterijen? door gvandersel
Vandaag om 09:42:44
Kranenberg, een exercitie in code 70 door gvandersel
Vandaag om 09:25:30
Dioramaatje 009 door Tjalling
Vandaag om 07:59:30
Tuinbaan Heinenoord door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:41:12
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Chris
Vandaag om 00:22:12
DCC++ programmeerspoor werkt niet error 308 "No acknowledge" door larahoun
21 maart 2019, 23:18:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 maart 2019, 23:11:04
"Carmeliet op Stoom", Schoonhoven op zaterdag 23 maart a.s. door St00mboy
21 maart 2019, 22:36:01
Vierheim Epoche III/IV H0 door roadster36
21 maart 2019, 21:57:50
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
21 maart 2019, 21:43:52

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 297044 keer)

St00mboy

• Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3525 Gepost op: 11 maart 2019, 21:58:20 »
Hoewel "Carmeliet op Stoom" op 23 maart a.s. in het Bastion te Schoonhoven geen gigagroot evenement is verwachten wij er met een aardig mooie baan van 7 bakken en met een lengte van ca. 25 meter te kunnen staan. De baan komt op een podium te staan en het is voor de BMB de eerste keer dat we op een podium voor publiek optreden. Veel applaus zullen we niet krijgen, maar dat is bij dit soort evenementen gelukkig normaal. ;D

We verwachten er met de volgende baanopstelling onze opwachting te kunnen maken:

Het is mogelijk dat we nog een last-minute aanpassing (kunnen of moeten) doen, als de ruimte het toelaat c.q. vereist, of als een deelnemer onverhoopt op het laatste moment af moet zeggen.  :-\

De toeschouwer, die de trap naar het podium oploopt, loopt verder langs onze beide keerlussen en staat dan gelijk op het BMB-plein, waar in de modulebakken met landschap de Britse treinen aan alle kanten om hem heen rijden. Links op de tekening zie je 4 bakken van onze fiddle yard met de opstelsporen en vandaar rijden we door de 7 bakken heen en weer terug. We komen voor de eerste keer publiek met een VA- en een AA-bak, dat is zowaar een BMB-wereldpremière! ;D  Deze bakken hebben het spoor niet aan de voorkant liggen, maar laten het spoor op een viaduct van voor naar achter verspringen, wat met een rijdende trein een fraai gezicht oplevert.

De locatie van "Carmeliet op Stoom", het Cultureel Centrum "Het Bastion", is gelegen net buiten het centrum van Schoonhoven en de toegang is er gratis!  (y) Dus kom gerust langs!  Er is op loopafstand (ca. 5 minuten) genoeg parkeerruimte te vinden op de parkeerplaatsen bij het veer net buiten het stadscentrum.

Hoe dan ook verwachten we er volgende week zaterdag voor het publiek, maar ook voor onszelf, weer een gezellig BMB-plein van te kunnen maken.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2019, 22:41:35 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3526 Gepost op: 12 maart 2019, 21:03:45 »
Vandaag eerst alle printplaatjes op de baan doorgeslepen en daarna getest of er geen kortsluiting was. Vervolgens de nieuwe ringleidingen op de tostibakken aangesloten. Het hele BNLS-concept staat in dit stuk baan op zijn kop, omdat we drie van de zes boogbakken achterstevoren zetten en daarbij de draadkleuren wisselen. Op de tostibakken kunnen de losse ringleidingen eigenlijk maar op één manier goed aangesloten worden, maar de vraag is hoe je dan op elke bak met de kleuren uitkomt. Ik heb nu voor de configuratie van vanmorgen ervaren hoe dat werkt en heb de kabels en de tostibakken met kleuren gemerkt, zodat het een volgende keer misschien, zelfs per ongeluk, weer correct aangesloten kan worden.  ;)
Dit stuk baan is nu technisch in orde en gebruiksklaar. Ik kan het over twee weken dus volledig weer opzetten om het visueel verder af te maken en eventueel te testen.

Verder de kabelbevestigingen onder de tostibakken gemaakt en de railbeschermingen bevestigd:

Tijdens het afbreken heb ik alle bakken weer transportgereed gemaakt, de vier tostibakken voor het eerst:

Hierbij nog een laatste foto van het stuk van bijna 9 meter mainline vanaf de ene kant:

en vanaf de andere kant:

Het is een aardig stuk baan hoor!  (y) Dat is nu dus opgeruimd en alles bij elkaar (excl. de poten) staan alle componenten hier op de foto:

Wordt vervolgd.......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2019, 11:23:24 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3527 Gepost op: 13 maart 2019, 20:36:56 »
Vandaag BB-dag.
De BB's van Jan hadden problemen gegeven op de laatste rijdag in Rijen en ik heb hem aangeboden om er even naar te kijken.
Een paar weken geleden had ik er de rails al opnieuw opgelegd en de foutief geboorde gaten dichtgemaakt. Vandaag heb ik eerst de gaten aan de buitenzijden in orde gemaakt. Die zitten nu volgens het concept. Verder heb ik er ook de gaten voor de medium bogen in geboord. In deze gaten past ook de professionele BMB ©Pro railbeschermer en die heb ik er gelijk opgezet:

Aan de andere kant van de BB zit een eenvoudiger model. Als je de linker schroef losdraait komt hij eraf:

Verder de bakken gelijk bedraad:

Daarna Henk zijn extra BB's gelijk maar onder handen genomen. We hadden daar in 2016 Roco schakelaartjes op gezet om de wissels te schakelen, maar die bevielen niet. Op de andere twee BB's zijn deze al een tijdje geleden vervangen. Henk wil er evenals op de andere twee drukknoppen op, maar hij heeft geen tijd en vindt het bovendien onplezierig werk. Ik heb vanmiddag de 8 schakelaars in de bak gemaakt en deze opnieuw aan de decoder aangesloten:

Hopelijk werkt het nu. Helaas kan ik het niet testen.
In deze BB's is geen gebruik gemaakt van de BMB-kleurencode.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2019, 10:17:59 door St00mboy »

Derailed

• Offline Offline
« Reactie #3528 Gepost op: 14 maart 2019, 06:39:12 »
Ziet er goed uit Leen! Bedankt  (y) (y) (y)
Mvg Henk.

Mijn grootste angst is, dat mijn vrouw na overlijden, mijn spullen verkoopt voor de prijzen die ik haar altijd verteld heb.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3529 Gepost op: 14 maart 2019, 20:20:56 »
Vandaag eerst het leuke werk gedaan.
De twee BB's van Jan moesten nog in elkaar geschoven worden. Dat is nu geregeld:

Daarmee zijn ze nu eindelijk helemaal rijdag-gereed.

Daarna zou ik a.s. zaterdag nog wat scenic spul meenemen naar Henk zodat hij dat kan begrassen. Henk vindt begrassen en tuinieren leuk en ik doe liever andere dingen. Maar goed ik heb vier stukken talud gezaagd, gevormd en in de gloep gezet:

Dit moet op de tostibakken komen. Het zijn stukken MDF waarop tempex geplakt zit. Ik heb daar al twintig jaar twee platen van liggen en hoop dat ze op de BMB beter tot hun recht komen dan thuis.

Wordt vervolgd..........

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #3530 Gepost op: 14 maart 2019, 23:27:29 »
Citaat
Henk vindt begrassen en tuinieren leuk 
Och, de Groene Vingers van Henk...ze zijn vermaard!  (y) 

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3531 Gepost op: 16 maart 2019, 23:20:15 »
Het is me toch een treinenweekend!!  :o :o
Na het plezierige dagje dagje Ontraxs van gisteren ben ik vandaag naar de Demodag van Domburg Train Support in Ermelo gegaan. Daar waren Henk en Thijs zomaar met hun BMB-bakken treintje aan het spelen, wat een verrassing!  ;D Ook John was er met "John's Valley".  (y) Er waren nog meer leuke dingen en interessante demo's te zien en er was dan ook veel belangstelling.
Omdat ik stomtoevallig wat materieel bij me had  ;D mocht ik met Henk en Thijs meedoen en zo werd het een heel plezierige rijdag met geïnteresseerd publiek. Ja, het was behoorlijk druk en er werden vragen gesteld, die we zo goed mogelijk probeerden te beantwoorden. We hebben met elkaar daar in Ermelo een heel leuke dag gehad en werden prima verzorgd door de organisatie, waarvoor onze dank!  (y)

Een korte impressie:
John:

Pieter (pietervde):

De 1F op Henk zijn VA-bak "Bacon Hill":

De melktrein rijdt door  Radipole:

Leen.

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #3532 Gepost op: 17 maart 2019, 08:12:47 »
Ziet er weer goed uit, heren. Ben wel benieuwd naar Henk zijn bak. Volgende week eens besnuffelen.

Werner
Tregonissey Dries, China clay in Cornwall (1/76).

Mijn Flickr-pagina

Pinkelpa

• EMV
  • Offline Offline
« Reactie #3533 Gepost op: 17 maart 2019, 10:39:45 »
Heel mooi,alleen vrees ik as zaterdag misschien niet te kunnen komen maar ik ga het wel proberen !

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Derailed

• Offline Offline
« Reactie #3534 Gepost op: 17 maart 2019, 11:05:52 »
Dank je wel Werner. Het kan nog beter, maar we hebben wel een hele leuke dag gehad.
Mvg Henk.

Mijn grootste angst is, dat mijn vrouw na overlijden, mijn spullen verkoopt voor de prijzen die ik haar altijd verteld heb.

Derailed

• Offline Offline
« Reactie #3535 Gepost op: 17 maart 2019, 11:44:12 »
Een heel kort filmpje.
https://youtu.be/qDbWSTZYlb0
Mvg Henk.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3536 Gepost op: 17 maart 2019, 13:48:41 »
Mooie villum, Henk!  (y)

Leen.

Derailed

• Offline Offline
« Reactie #3537 Gepost op: 17 maart 2019, 13:51:29 »
Dank je Leen.  (y)
Mvg Henk.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #3538 Gepost op: 17 maart 2019, 15:46:21 »
Leuke villum van een erg leuke dag!  ;D Zwager en zijn kleinzoon waren nog even geweest, mail vol met foto's en enthousiaste commentaren. In Utrecht gaan we ze weer zien. De bak met alle toebehoren (lees tassen en koffers en wat dies meer zij) staan pontificaal in de woonkamer, in afwachting van komend weekeind.  (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #3539 Gepost op: 17 maart 2019, 15:54:04 »
@Thijs,

Nog even en de BMB (of een deel) komt tweewekelijks bij elkaar. 😀

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)