Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 663467 keer)

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3255 Gepost op: 13 januari 2019, 20:35:48 »
Met de Jaarbeurs als mijn "coming out" in het vooruitzicht moet ik natuurlijk wel iets laten zien.
Dus vandaag, na het lezen van het baanconcept, de bedding en de rails verlegd zodat het klopt met het concept.



Nu even wachten op nieuwe raillasjes en printplaat om de BB's te voorzien van rails en aansluitingen.
Inmiddels ook een begin gemaakt met het eerste pakhuis voor de achterzijde.

En ik twijfel nog of ik het deel achter het spoor, dus de bak in als het ware, voorzien van 3mm dik kurk als bodem of dat ik er 2,5cm schuim in leg. Dat maakt het misschien wel wat te hoog, maar is waarschijnlijk visueel wel aardig...
Genoeg om over na te denken..

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3256 Gepost op: 13 januari 2019, 20:40:41 »
Een beetje hoogte in je baan is visueel wel mooi. En in schuim kan je makkelijk boompjes prikken etc :).

Groet,
Chris

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3257 Gepost op: 13 januari 2019, 21:11:55 »
Goed om de eerste stappen te zien, Sjoerd. Dat komt wel goed voor april.

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3258 Gepost op: 13 januari 2019, 21:40:45 »
Vrij plotseling heeft de BMB, met dank aan nieuwe deelnemer Michel, weer een rijdag op touw kunnen zetten. De rijdag zal op zaterdag 2 februari a.s. plaatsvinden in Rijen. We gaan dus op zijn Hollands rijje in Rijen!  ;D   Het werd eigenlijk wel weer eens tijd, want de laatste keer was in het weekend van 13 oktober vorig jaar. Dat is dan alweer bijna 4 maanden geleden.
We verwachten er in Rijen weer een gezellige dag van te kunnen maken.

Op 23 maart worden we, zoals reeds eerder vermeld, bij "Carmeliet op Stoom" in het Bastion te Schoonhoven verwacht. We komen daar op een heus podium te staan en denken er met 6 à 7 bakken en de fiddle yard een mooie opstelling te kunnen neerzetten. Deze beurs biedt voor het publiek gratis toegang en iedereen is dus welkom om te komen kijken.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2019, 19:40:02 door St00mboy »

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3259 Gepost op: 14 januari 2019, 18:24:51 »
Dank je Chris en Werner, we zijn nu echt begonnen met het definitief bouwen.
Leuk en toch wel een beetje spannend, moet natuurlijk wel "iets" hebben :-)

Schuim gaat het worden, iets in de verhoging voegt zeker iets toe.
Moet gewoon niet teveel twijfelen en het gewoon doen.

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3260 Gepost op: 15 januari 2019, 21:30:58 »
In een ander topic heb ik mijn BMB-bak inmiddels wat beter transportabel gemaakt. Het verzendpakket bevat nu naast de twee bakken ook alle panelen m.u.v. de zijpanelen.

Het is natuurlijk leuk als je de bakken zo compact maakt om ze te kunnen vervoeren, maar het afgelopen weekend kreeg ik weer zowat een trauma van de poten. Ik weet dat de meeste modulebaners alleen maar hun eigen bak met twee of vier poten meenemen. Dan kun je de poten netjes rechtop naast de bak zetten en hou je - afhankelijk van het type auto - waarschijnlijk nog ruimte over. Maar ik neem naast mijn eigen bak meestal nog twee keerlussen, branchline bakken, fiddle yard bakken, bruggen en/of boogbakken mee met de bijbehorende poten. In dit topic staan al de nodige foto's van mijn afgeladen auto op een rijdag. Om ruimte te besparen leg ik de poten altijd onderop en zet ik de bakken er bovenop. Op die manier probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van de hoogte die de auto biedt. Maar als je meer dan twee poten mee moet nemen dan wordt het in de auto gelijk een zootje. Poten zijn groot en passen niet mooi in de auto: ze liggen altijd half op elkaar en daardoor kun je de rest niet meer lekker neerzetten. Hier zie je vier poten kris-kras op elkaar liggen. In de auto ligt het natuurlijk niet helemaal op die manier, maar zeker qua volume scheelt het niet veel:

Als je de palen allemaal mooi naast elkaar in de auto zou kunnen leggen, dan heb je een solide basis om daar een aantal bakken bovenop te zetten. Bovendien kun je veel meer poten meenemen. In Rijswijk is er een op deze manier gemonteerde set poten getest en die voldeed. Ik heb dus gelijk vandaag zeven standaardpoten uit elkaar gehaald. Ik heb de onderdelen losgezaagd met een heel dunne Japanse trekzaag uit een speciaalzaak met 4 letters. Op die manier heb ik een heel dunne zaagsnede kunnen realiseren en is de lengte van de dwarsbalken 479 mm. Ik zie dat ze op tekening 5 mm korter zijn, dus dat is in elk geval nog lang genoeg.  ;D
Hier zie je de onderdelen van 5 poten op tafel liggen op de manier zoals ik ze op de vloer van mijn auto wil vervoeren. Het geeft een solide basis om alle te vervoeren bakken op te zetten. Er moeten wel nog gaten in de staanders geboord worden en de draadeinden moeten ook nog gemonteerd worden:


Nadeel van deze opzet is natuurlijk dat je bij het opzetten van de baan op de rijdaglocatie eerst tijd kwijt bent aan het monteren van de poten. Dat is altijd jammer, maar je kunt nu wel gewoon dingen meenemen die je anders achter zou moeten laten. Wij hebben bij de BMB om die reden bijna nooit onze grote boogbakken kunnen gebruiken. Bij de BMB wordt er niet voor iedere scheet een bus gehuurd, omdat wij vinden dat het laagdrempelig moet blijven. Niet iedereen heeft het even breed en we willen geen gezeur over geld. Op deze manier kunnen we vanaf nu waarschijnlijk niet alleen de grote, maar ook de medium boogbakken meenemen. En op een rijdag dat je niet zoveel mee hoeft te nemen blijft het altijd mogelijk dat je de poten vast van tevoren in elkaar zet en gemonteerd meeneemt. Zoveel werk is dat nou ook weer niet,....als je het in één keer goed doet tenminste.  ;D
Ik moet nog even kijken naar de stelvoeten. Er zijn korte en lange poten. De lange zijn 25 mm langer, omdat de grote boogbakken een opstaande kant van 25 mm hebben. Op zich vind ik dat alle poten standaard moeten zijn en dat je de staanders zonder te kijken door elkaar moet kunnen gebruiken. Ik ga dus 25 mm van de lange poten afzagen, zodat zij ook onder normale bakken geschikt zijn voor de 1m30 rijhoogte van de concept. De stelhoogte van de huidige voet is 50 mm en die van mijn afgezaagde voet is 80 mm:


Als ik dus de stelvoet vervang door een blokje dan blijft de poot gewoon geschikt voor de bakken met de kortere zijkanten. Op de foto staat trouwens een blokje met een wiel. Die ga ik er nu nog niet standaard onder monteren. Ik wil er wel één of twee poten mee uitvoeren om eens te kijken hoe wij die zouden kunnen toepassen. Bij ons zijn lang niet alle bakken geschoord en dan kan het toepassen van wielen best wel eens problemen geven.
Er worden nu 7 demontabele poten voor een standaardbak gemaakt . Verder hebben we staanders voor 8 poten, die we naar keuze kunnen gebruiken als poten voor de grote boog (6), voor de medium boog (4), voor de fiddle yard of de branch (2) of onder een standaardbak (2). De eerder gemaakte poten zijn van dikker materiaal gemaakt (ca. 43 mm), de oude vandaag uit elkaar gezaagde poten zijn van 40 mm balkjes gemaakt. Het onderscheid is duidelijk te maken en het verdient aanbeveling om ze niet door elkaar te gebruiken.
Ook in de schaarse opslagruimte kan er nu een heleboel ruimte bespaard worden. Ik mag deze spullen bij René opslaan, maar inmiddels staat er alweer aardig wat meer dan vorig jaar. Het komt dus mooi uit dat ik ook de poten kleiner kan maken. Nu alleen nog een manier bedenken om al die palen goed op te kunnen slaan. Neerleggen is hier geen optie, daar voorziet de ruimte niet in.

Wordt vervolgd.........

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2019, 22:23:42 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3261 Gepost op: 15 januari 2019, 21:37:48 »
@Leen,

(y) Ik zou willen dat ik zo handig was als jij.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3262 Gepost op: 15 januari 2019, 21:45:47 »
Ik zou willen dat ik handig was. Dan was het al lang klaar geweest.  ;D

Leen.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2212
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3263 Gepost op: 16 januari 2019, 11:43:14 »
 ;D ;D ;D ;D ;D


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3264 Gepost op: 16 januari 2019, 19:41:49 »
Als je van zeven poten de dwarsliggers los zaagt, dan heb je 28 onderdelen. In de 14 staanders moeten elk twee gaten geboord worden. Ik heb de gaten zodanig geboord, dat ze eventueel samen met de reeds eerder op die manier gemaakte poten dienst kunnen doen. De kortere poot is nu even lang gemaakt als de 7 langere en heeft nu een blokje als stelvoet. Ik heb ontdekt dat met al deze poten een minimale rijhoogte van ca. 1m 29 haalbaar is. Dat lijkt mij voldoende. De referentiehoogte is 1m30. Voor noodgevallen heb ik altijd een zaag bij me.  ;D
In de 14 dwarsliggers heb ik 7,5 mm gaten geboord voor M8 draadeinden:


Er moeten 28 stukken draadeind van ca. 137mm voor gezaagd worden. Ik doe het gewoon met een zaag:


Uit één meter gaan 7 stukken:


Nu nog 21.......

Wordt vervolgd.......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2019, 22:49:04 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3265 Gepost op: 17 januari 2019, 07:30:38 »
De poten aan de binnenzijde voorzien van een kleurtje, om onderscheid te kunnen maken welke poot waar voor is.
Misschien een idee?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3266 Gepost op: 17 januari 2019, 10:52:12 »
In principe wil ik dat alle potenstaanders overal voor gebruikt kunnen worden. De lengte van alle staanders is nu zodanig, dat ze allemaal door elkaar gebruikt kunnen worden, dat is geen probleem. De met zwarte verf gemarkeerde staanders zijn bovendien geschikt voor het schoren van de bakken.
Probleem bij universeel gebruik is wel de lengte van de dwarsliggers in relatie tot de dikte van het gebruikte balkmateriaal. De meubelmakers hebben onze oude poten van mooi gevlakte 44mm balken gemaakt, zodat ze nu 40mm zijn. Ik heb meubelmaker Ton dat zien doen en ik neem aan dat Martin dat ook op die manier gedaan heeft. Daarmee krijg je de bekende mooie strakke balk. Ik heb voor mijn nieuwe poten 44 x 44 balken bij de Praxis gekocht, maar heb geen tool om ze mooier en smaller te maken. Bovendien ben ik er in eerste instantie vanuit gegaan dat we ze enkel voor de boogbakken zouden gebruiken. Mijn eigengemaakte poten zijn dus dikker dan de oude en ik heb de dwarsliggers daarvoor geschikt gemaakt, dus zijn die eigenlijk iets korter.

Er zijn nu 4 bakbreedtes en daarom dwarsliggers in 4 lengtes. De korte dwarsliggers voor de bogen zijn gemaakt van stukken draadeind met moeren erop gedraaid. De lange voor de fiddle yard, de branchline en de standaardbakken zijn gemaakt van een balk met aan weerszijden draadeinden. De dwarsliggers die ik tot nu toe van draadeind of dikke balk gemaakt heb, zijn geschikt voor de dikke staanders. De dwarsliggers die ik nu ga maken zijn geschikt voor de dunne staanders. Ik moet op dit moment nog checken of ze ook door elkaar heen gebruikt kunnen worden, dat weet ik nu nog niet. Dat hangt er vanaf hoeveel speling we hebben bij de inkepingen waar de bak in komt te liggen. De meubelmakers hebben daarbij strak 10 mm aangehouden, maar mijn toleranties zijn wat ruimer en daardoor zou het wel eens kunnen passen, een geluk bij een ongeluk.  ;) De dwarsliggers die te kort zijn kunnen we met een ring verlengen, dus is het hoe dan ook oplosbaar. En als er iets te lang is kun je altijd ergens iets afzagen of afvijlen, dus dat is sowieso nooit een probleem.
Inmiddels, het heeft even geduurd  ;D ,  heb ik ook bedacht dat we na het verzagen van de grote boogbakken geen zeven extra poten voor standaardbakken meer nodig hebben, hooguit twee. Maar we hebben dankzij de branchline nu wel meer 45 cm bakken. Ik ga dus naast de twee reeds gemaakte, nog zes dwarsliggers maken voor standaardbakken, dan kunnen we daarmee vier poten maken. De overige dwarsliggers ga ik nu verzagen voor onze 45 cm bakken. Dan hebben we voorlopig keus genoeg.

Op de dwarsliggers met een balk zal ik met een stift de bakmaat zetten t.w. 45 of 56cm/standaard. OK, het ziet er misschien allemaal niet erg vrouwvriendelijk uit, maar het lijkt me voor iemand die bereid is om een beetje na te denken niet erg problematisch. We moeten eerst maar eens kijken hoe het in de praktijk gaat werken. Daarom ga ik nu nog niet gelijk alle poten verzagen. Die van de fiddle yard laat ik nog even heel. De poten die nu verzaagd zijn waren die van de oude boogbakken en die zouden we hoe dan ook niet meer kunnen gebruiken. Alleen zaten de twee poten voor de keerlussen er ook bij, dus we gaan het in ieder geval op de eerstvolgende rijdag daarmee uitproberen.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2019, 12:48:59 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3267 Gepost op: 17 januari 2019, 21:05:17 »
Leen,

Doe eens even rustig aan met die ideeën van je.
Straks kunnen we van de buren al die goede oplossingen niet meer op één dag maken.  (y)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3268 Gepost op: 17 januari 2019, 21:08:00 »
Welke buren?  ???
 ;D


Vandaag trouwens niets gedaan en a.s. zaterdag ook niet.

Leen.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3269 Gepost op: 17 januari 2019, 21:24:02 »
Buren van de Algemene Module Baan.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube