Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 2801 van MK modelbouwstudio door Ivo tB
Vandaag om 12:24:35
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door NS8714
Vandaag om 12:24:14
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Haradigi
Vandaag om 12:21:28
Het ontstaan van Trammenlandt door Sven
Vandaag om 12:14:42
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Haradigi
Vandaag om 12:11:26
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 11:57:48
Jeveco conservenfabriek H0 244x40 cm door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:04
stroomonderbrekingen door henk
Vandaag om 11:25:56
EifelBurgenBahn door Hendrik Jan
Vandaag om 11:25:33
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 10:57:47
AVT NS6300 reactiedraadje door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 10:46:33
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door sncf231e
Vandaag om 10:43:26
Waar is dit? door Sobat Kras
Vandaag om 10:42:05
Gelijmde styreen (?) weer losmaken: mogelijk? door oudebiels
Vandaag om 10:29:46
Modelbaan Waldbach Süd door NS1220
Vandaag om 10:04:17
Prijsvraag Fairtrains: maak een ontwerp kleurstelling voor de 1315 door Rondje_HO
Vandaag om 09:59:01
Verzendperikelen door tijgernootje
Vandaag om 09:57:47
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 09:27:01
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Mcn1986
Vandaag om 09:04:28

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 267748 keer)

Thijs1271

• Offline Offline
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3135 Gepost op: 04 november 2018, 17:28:51 »
Heb je netjes gedaan Leen! Die grote bogen zijn toch wel het allermooist.  (y)

Vandaag was ik in Blaricum in het Cultureelcentrum De Malbak waar de plaatselijke modelspoorvereniging haar jaarlijkse open dag organiseerde. Ik had een beetje hoop dat we daar in de toekomst wellicht eens acte de présence zouden kunnen geven. Wel leuk dat daar een Engelse N baan in wording te zien was. Maar de ruimtes zijn te klein en het geheel is hokkerig. Het kan niet allemaal Vredepeel zijn  :-[ Dus maar verder zoeken  ;)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #3136 Gepost op: 04 november 2018, 18:56:59 »
Het FabLab Brainport komt binnenkort in het hoofdgebouw op de Brainport Industries Campus (BIC). Ik ben al bezig om toestemming te krijgen om daar in 2019 een rijdag te kunnen organiseren. De publieke ruimte wordt er zo groot, dat de grote bogen er makkelijk kunnen staan.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

• Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
« Reactie #3137 Gepost op: 04 november 2018, 23:19:35 »
Dat zou niet gek zijn, Hans.  (y)

Leen.

Edsko Hekman

• Team Beurzen & PR
  • Offline Offline
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
« Reactie #3138 Gepost op: 04 november 2018, 23:34:31 »
Nou, als dat inderdaad zo groot is, dan is het misschien wel leuk als ook wij daar bij zijn. Wellicht om er aan vast te knopen?

Gr.

Edsko

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #3139 Gepost op: 05 november 2018, 00:05:32 »
@Leen, sta jij daar nu al rechts op dat plaatje?  ;D
Tregonissey Dries, China clay in Cornwall (1/76).

Mijn Flickr-pagina

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #3140 Gepost op: 05 november 2018, 00:22:36 »
Is in ieder geval zijn dubbelganger Werner.  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3141 Gepost op: 05 november 2018, 10:44:17 »
@Leen, sta jij daar nu al rechts op dat plaatje?  ;D
Ik vroeg het me gisteren zelf ook al af.  ;D

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3142 Gepost op: 05 november 2018, 20:38:36 »
Nu weer even verder met de verzaagde boogbakken...... Of liever gezegd met de poten ervan.....

De grote boogbakken stonden elk op een poot. Voor een halve boog heb je dus 6 poten nodig. Als ik op basis daarvan zowel poten ga maken voor de medium als voor de grote boogbakken, dan zou ik 12 poten moeten maken. Dat ben ik nooit van plan geweest..... Bovendien mag het geen extra ruimte innemen en ook niet veel kosten, dat telt altijd zwaar mee.

Dit weekend heb ik bedacht hoe ik op een KISS simpele manier poten kan maken, die geschikt zijn voor alle bakken, die wij hebben. Dus niet alleen voor deze boogbakken, maar ook voor alle andere. De poten moeten voor transport eventueel gedemonteerd kunnen worden om op die manier ruimte te besparen.
Vandaag ben ik op zoek gegaan naar het juiste materiaal hiervoor. Ik had er graag de wat lichtere 34 x 34 mm balkjes voor willen kopen, maar het bleek dat 44 x 44 balken minder dan de helft kostten, nl. €1,25 per meter. Verder gebruik ik M8 draadeinden van €1,00 per meter. Op deze manier kost een poot incl. afvalmateriaal nog geen €6,50 per stuk. Voor dit bedrag kan ik hem ook in hoogte verstelbaar maken, maar ik weet nog niet of ik dat op mijn zelf uitgevonden goedkope manier ga doen. Er zijn nl. slimme mensen bezig om de poten aan de bovenkant verstelbaar te maken, maar tot nu toe ben ik er nog niet 100% van overtuigd dat daar alleen maar voordelen aan zitten, vooral als je al een stuk of dertig poten hebt die nog onderaan versteld moeten worden. Maar wie weet.......  ???

Nadat alle materialen aanwezig waren ben ik aan de slag gegaan om eerst maar eens een prototype te maken om te kijken of het goed werkt en even stevig is als een traditionele Welberg-poot. Want dat blijft toch de referentie. Maar na montage bleek de poot even stevig en dat viel niet tegen. Ik ga er dus mee door.
Hier zie je de poot voor de smalle bakken van de medium boog, de inkeping bovenaan en de stelpoot onderaan zit er nog niet op:

De dwarsverbinding is een stuk M8-draadeind:

Aan de binnenkant van de beide palen draai ik  een moer op twee draadeinden van de juiste lengte (ze mogen niet te ver uitsteken). Dan steek ik de draadeind-uiteinden door de in de houten paal geboorde gaten en zet ze aan de buitenkant van de paal vast met M8-moeren. Zoals je op de foto ziet gebruik ik grote ringen om het stevig aan te draaien. Als alles goed zit, dan zet ik de 4 moeren aan de binnenkant van de poot vast met Loctite, daarmee klopt de afstand tussen de palen altijd. Als ik deze zelfde poot voor een andere, bredere bak wil gebruiken, dan gebruik ik op dezelfde manier gewoon een ander, langer stuk draadeind.

Ik verwacht voor een kwartboog van deze kleine bakken slechts één poot nodig te hebben en voor een halve boog drie of misschien vier. Voor de grote bogen ga ik wel zes poten maken. Het betekent dat ik voor deze 12 bakken slechts 6 poten hoef te maken i.p.v. 12 om 0% aan stabiliteit in te leveren t.o.v. voorheen.
Als ik errug veel moet transporteren, wat wel eens zo is, dan haal ik de poten uit elkaar. De palen liggen dan allemaal netjes naast elkaar in de auto en in de ruimte van twee normale poten kan ik er dan minstens een stuk of 12 meenemen. De draadeinden doe ik apart in een zak of zo en die leg ik bijv. onder een stoel.
Nu nog het in hoogte verstelbaar maken. Het goedkoopste is om dat op deze manier te doen:

Je zaagt onderaan de poot een stuk af en plakt daar een stuk draadeind in. Onderaan de afgezaagde poot doe je een rampamoer. Dan kun je de poot makkelijk stellen door onderaan aan het afgezaagde stukje hout te draaien. Lekker KISS, daar heb je zelfs geen steeksleutel voor nodig.  (y)
Maar misschien is er een betere oplossing.  ??? Er is nog tijd.......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2018, 14:36:14 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3143 Gepost op: 06 november 2018, 20:33:59 »
Vandaag de eerste twee grote boogbakken onder handen genomen. Ze zitten al in elkaar geschoven, al ging het iets ingewikkelder dan bij de kleinere bakken. De kabels moeten ontweken worden en het middenschot vereist wat extra attentie anders gaat het los. De nieuwe frontplaat moet er nog op gemaakt worden. Links zie je ter vergelijking de medium boogbakken. Het verschil is niet heel groot:

Met nog 4 bakken te gaan lijkt het meeste werk nu gedaan, maar schijn bedriegt. Nadat de zes bakken in elkaar geschoven zijn moeten de voorplaten erop komen en de gaten moeten erin geboord worden om ze aan elkaar te kunnen schroeven. Dan moeten alle 12 bakken grijs geverfd c.q. opgeknapt worden. Het lichtgrijze dek moet dezelfde kleur worden als de fiddle yard:

Op de medium boogbakken moet nog rails gelegd en aangesloten worden. Er moeten totaal 12 palen t.b.v. de poten gemaakt worden, compleet met inkepingen en instelbare hoogte. Voor de poten hebben we 12 draadeinden nodig t.b.v. de grote bogen en 8 t.b.v. de medium bogen. Die moeten op maat gezaagd worden en er moeten twee moeren op vastgemaakt worden.

Als het allemaal klaar is kunnen we eindelijk eens een testritje maken met Werner zijn prototypische Thomas trein:

Het zal wel na de Kerst worden, maar ik kijk er nu al naar uit.  :laugh:

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2018, 22:50:18 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3144 Gepost op: 07 november 2018, 19:21:02 »
Vandaag hebben vier grote boogbakken hun nieuwe voorplaten, beschermkappen, aansluiting op de ringleiding (dat was nog niet bij alle bakken gereed) gekregen en de oude voorplaat is bij alle vier goed vastgezet, want die zat alleen aan het middenschot vastgeplakt. Alle vier de bakken kunnen nu in elkaar geschoven worden.
Nu nog slechts 2 bakken inzagen en dan is het rotste werk gedaan. Want het schuin inzagen van het zijschot is echt wel een rotklus hoor.  :-\
Maar als het eenmaal klaar is, dan was het hopelijk de moeite waard.
Hier heb je vast een voorproefje. Stel je wil/moet twee grote boogbakken in de auto meenemen. Dan was het eerst zoveel als de twee bakken die boven op elkaar staan (waarvan de onderste veel kleiner lijkt, maar dat is niet zo), en nu is het nog maar het pakketje wat er links op de foto naast staat:

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2018, 22:28:03 door St00mboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #3145 Gepost op: 07 november 2018, 19:59:48 »
Dat scheel dus heel veel ruimte!  (y) Het is dat we midden in de drukste periode op het werk zitten, anders was ik je komen helpen! Nog een maand, dan keert de rust terug!

Thijs

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3146 Gepost op: 07 november 2018, 20:14:48 »
Ik denk dat ik er over een maand nog wel mee bezig ben hoor.
Dan kun je waarschijnlijk komen verruvvuh. ;D

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #3147 Gepost op: 07 november 2018, 20:16:36 »
Komt goed!  ;D

Dutch

• Offline Offline
« Reactie #3148 Gepost op: 07 november 2018, 21:24:49 »
Dat ziet er erg goed uit!  (y)
Mvg, Bjorn.

Hard aan het werk aan dubbele modulebak Ventnor!

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3149 Gepost op: 08 november 2018, 22:03:28 »
De BMB staat dit jaar dan wel niet op Eurospoor, maar we zijn daar wel vertegenwoordigd.
Onze keerlussen doen er mee in de BNLS-Forumbaan. Hierbij een kleine impressie.
De A-keerlus:

De B-keerlus:

Morgenochtend hangen er netjes gordijnen onder.
De Forumbaan vanavond rond 19h45:

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 november 2018, 22:05:32 door St00mboy »