Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Swarzach naar Swarzburg door jerrytrein
Vandaag om 19:28:14
LS NS fiets/bagage rijtuig D/Df van modeltreinexpress exclusief door Silvolde
Vandaag om 19:28:10
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 19:23:47
Fleischmann NS 1200, schema bedrading gezocht door henk
Vandaag om 19:23:27
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Noordernet
Vandaag om 19:20:46
Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem? door Bert V
Vandaag om 19:11:21
Modelspoorvereniging door VAM65
Vandaag om 19:11:15
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 19:02:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Lucf
Vandaag om 19:00:44
Consist adress op piko smart decoder 4.1 door Kaptein Koek
Vandaag om 18:56:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:51:15
Uit en Thuis, de bouw door Paralectic
Vandaag om 18:49:23
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door peterha
Vandaag om 18:43:55
Artitec 3737, rijdt slecht op Fleischmann rails. Betere opties? door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:12:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:17:49
(van Somda) Gezelschapsrit en roestrijden met de 766 door Edwin2121992
Vandaag om 17:10:09
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
Vandaag om 17:08:59
Artitec 3737/SS731 lichtinstelling met cv door 008200
Vandaag om 17:07:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 17:02:35
NS modelbaan Hoekdam H0 door Landsee
Vandaag om 16:54:05
Eurospoor 2018 door IJsselsteyn
Vandaag om 16:48:38
Trams van de HTM in 1/87 door Den Zoeterdam
Vandaag om 16:44:45
Rookontwikkeling Suethe in Br 85 trix (22702) Digitaal door rjr
Vandaag om 16:33:37

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 267466 keer)

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3120 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:03:44 »
  … waaronder celticjan. ...

Vrij vertaald voor Nederland: 'iarnrod'

Tja, ... Aalst is maar een uurtje sporen of met de wagen.

(Al is het voor mij al te laat: Ik kan het Hollandse ge***; grappen, grollen en dollen al niet meer missen)
Dus blijf ik toch ook gewoon maar 3-4 uren richting het noorden, met al dan niet vervangende busdiensten sporen...
Gelukkig heb ik af en toe het gezelschap van m'n Ierse vriend, Paddy.
(Mmmm Misschien moet ik dan toch ook maar es die Bachmann D9001 gaan aanschaffen, met nog 2 Kentse beurzen te bezoeken dit jaar...)

Bwa. Gewoon es een weekendje de modulebouw promoten.
Te Leuven op zondag toch de opmerking gekregen dat velen elkaar reeds op zaterdag tegengekomen waren: … te Houten.
Dus omgekeerd is het ook maar even ver.

De MSM N-spoorders hebben een goede start gemaakt. Waarom zou het niet met de grotere schaal kunnen?

Gr,
Jan(tje)

« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2018, 18:12:49 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
« Reactie #3121 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:13:16 »
Het is duidelijk.
De stand van zaken is dat er blijkbaar MSM-bakken naar Rail komen. Dan komt er dus een baan van Modulebaan.nl en de MSM, waarbij wij met een paar bakken kunnen aansluiten.
We zullen inventariseren welke deelnemers eventueel wèl willen aansluiten en passende actie ondernemen (Jan, schiet je al een beetje op met je bak?  ;D ).
Ik hoop dat er ruimte genoeg zal zijn.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2018, 18:15:39 door St00mboy »

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #3122 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:28:52 »
Moet dringend uit m'n zomerslaap komen. Den flex moet eerst terug op de bak. en nieuwe rails op de rechter blackbox.
Es kijken of ik een van m'n eigen genomen foto's kan uitvergroten voor de achtergrond.
Voor de rest groen, véél groen... (Kijkende/kwijlende naar de foto's van de passages op de bak van Werner, komen die oranje loc's goed op uit) Zowel te Faversham als Folkstone een fabrikant gezien van die typische Iers/Engelse muurtjes.
Had eerst het idee om deze zelf te maken (maar weet er niet hoe aan begonnen).
Wellicht ga ik er de komende weken eventueel wel voor de bijl te Whistable of Broadstairs. Echt duur zijn ze niet...

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2018, 18:36:33 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3123 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:30:19 »
Onze grote boogbakken zijn hier al menigmaal langsgekomen, zelfs op een wenskaart:

Het zijn de onderste drie bakken op de foto. We hebben ze maar weinig kunnen gebruiken vanwege het grote formaat. De kleine bogen zijn maar een fractie van de grootte van de grote  ;) , en die nemen we steeds mee naar rijdagen en ook naar de beurzen. Zonde eigenlijk, want met de grote bogen heb je echt een heel mooie boog en ook nog eens twee opstelsporen.
Ik heb vorige week 6 van onze grote boogbakken, bij elkaar goed voor een halve boog, laten verzagen. De rails liggen er nog gewoon op, maar de bakken zijn nu een heel stuk handzamer. Als ik ze afgewerkt heb, dan kunnen we ze stapelen en vééél gemakkelijker transporteren dan voorheen.

Maar zover is het nog niet, ze zien er nu zo uit:

Achteraan staan de 6 grote boogbakken en vooraan het stuk wat eraf gezaagd is. Met deze kleinere stukken kunnen we eventueel een medium formaat boog maken met een radius van ca. 2 meter, dat staat nog te bezien.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 15:52:59 door St00mboy »

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #3124 Gepost op: 18 oktober 2018, 19:58:52 »
Het is duidelijk.
De stand van zaken is dat er blijkbaar MSM-bakken naar Rail komen. Dan komt er dus een baan van Modulebaan.nl en de MSM, waarbij wij met een paar bakken kunnen aansluiten.
We zullen inventariseren welke deelnemers eventueel wèl willen aansluiten en passende actie ondernemen (Jan, schiet je al een beetje op met je bak?  ;D ).
Ik hoop dat er ruimte genoeg zal zijn.  ;D

Leen.

???
Hendrik Jan
Ja, nee, precies!

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3125 Gepost op: 18 oktober 2018, 22:00:40 »
Het gaat altijd om de juiste informatie.
Zojuist krijg ik vanuit Modulebaan.nl de informatie, dat zij uitgenodigd zijn voor Rail en dat daarbij geen sprake is van een uitnodiging aan andere modulebanen.
Samen op de beurs staan is voor hun een optie, maar niet het primaire uitgangspunt. Dat is logisch, lijkt me.
Daarmee liggen de kaarten dus weer anders dan het eerder voorgesteld is en hoeven we geen actie te ondernemen, tenzij we onszelf aan willen melden.

Leen.

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #3126 Gepost op: 18 oktober 2018, 22:41:47 »
Blijkbaar kreeg ik van iemand de verkeerde info, waarvoor mijn oprechte ekskuses

Ik zal die man er morgen op aanspreken, want ben hier helemaal niet happy mee.

Grtz,

Samuel.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 06:04:34 door sdz1976 »
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3127 Gepost op: 18 oktober 2018, 22:57:04 »
Ik vind het niet zo'n probleem hoor. Er is geen man overboord.
Jullie hebben een leuke ervaring in Leuven gehad met de mannen van modulebaan.nl, en Jan en jij willen graag een vervolg. Niets mis mee toch?
Stel je eens voor dat alles professioneel in één keer goed zou gaan?
Dat is toch saai, daar is geen moer aan.  :-\

Het blijft natuurlijk wel zo dat BMB-ers zich eventueel individueel bij Modulebaan.nl kunnen aanmelden om aan te willen koppelen. Ik wil ze daarbij best helpen.
Maar het is niet vanzelfsprekend dat hun deelname dan inderdaad door zal gaan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 15:55:31 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3128 Gepost op: 19 oktober 2018, 20:12:09 »
Hier zie je nogmaals onze verzaagde grote boogbakken. Natuurlijk scheelt het al een heel stuk in het vervoer nu ze een flink stuk kleiner zijn en ook als je ze stapelbaar maakt, maar dan heb je een stapel van 90 cm hoog en als die omvalt..... :-\ :

Ik loop er al heel lang over te denken hoe je ze nòg eens ongeveer de helft kleiner kan maken door er twee in elkaar te schuiven. Daarbij moet de frontplaat, en eigenlijk ook de achterplaat (want ze staan wel eens andersom) intact blijven en de integriteit van de constructie ook.  Er mag dus eigenlijk alleen in de zijplaten gezaagd worden en in hetgeen er onzichtbaar onder de bak zit. De bakken zijn van eersteklas hout gemaakt, dus is de constructie navenant stevig, maar die moet dat ook blijven.

Niet zo lang geleden kreeg ik een nieuw idee om twee bakken in elkaar te schuiven en vanmiddag heb ik eindelijk de koe bij de horens gevat. Ik heb besloten om te beginnen met twee van de kleine bakjes vooraan op de foto en daar een soort prototype van te maken. Na wat gezaag met een zaag van €2,00 en gevijl met een vijl van €2,00 uit een bekende speciaalzaak pasten de twee bakken eindelijk in elkaar op de manier zoals ik dat voor ogen had:

Wat je ziet? In alle zijkanten van beide bakken heb ik op een bepaalde plek een smal stukje schuin weggezaagd ongeveer ter dikte (12mm) van het hout en ter grootte van de halve hoogte van de zijplaat. Je ziet de punt van de onderste bak te voorschijn komen uit de zijplaat van de bovenste bak. De middenschotten komen onder de bakken naast elkaar te liggen en ik moest daarvan vooraan een klein stukje van een cm of 2 weghalen anders past de grijze frontplaat van de onderste bak niet in de bovenste bak en v.v. Dat is weliswaar een concessie aan de constructie, maar gezien de stevigheid en de afmeting van de bak lijkt me dat geen enkel probleem. Let wel de voorplaat aan de gezaagde kant zit nog niet op de bakken. Dat doe ik later, want zonder voorplaat kan ik beter zien wat ik doe.

Is het nu helemaal goed? Nee, het is nu bijna goed, want de grijze plaat van de onderste bak moet nog een klein stukje naar achteren, pas dan kan de frontplaat van de bovenste bak erop geplakt worden. Er moet dus nog wat weggevijld worden aan de zijkant. Dit alles komt omdat ik in het begin nog niet 100% doorhad wat de mogelijkheden waren. De eerste bak is daardoor eigenlijk niet goed afgetekend en dat kom je vanzelf tegen hoor.

Volgende week ga ik er weer mee verder. Als het klaar is, dan heb ik een prototype waarvan ik de zaagmaten op kan meten. Dan kan ik dezelfde truc uithalen met de andere 4 kleine bakken en heb ik alvast wat ervaring opgedaan voor de grote boogbakken. Het zou toch wat zijn als je die verkloot? Ik moet er niet aan denken.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 21:24:13 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3129 Gepost op: 22 oktober 2018, 15:55:08 »
Dit jaar (en nu dus ook volgend jaar  :-\ ) geen Eurospoor voor de BMB, maar op zaterdag 17 november luistert de BMB met een baanopstelling wel de Open Dag van de MSG Drechtsteden op:

Wij zijn van plan om met een opstelling van zes bakken en onze fraaie Britse treinen naar Dordrecht te komen en zullen daar ons beste beentje weer voorzetten.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2018, 16:07:13 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3130 Gepost op: 26 oktober 2018, 20:17:17 »
Na nog wat gevijl en gezaag passen de twee bakken op de foto hierboven nu eindelijk netjes in elkaar.
Ze hebben hier ook een nieuwe voor- (of achter-) plank gekregen. De lijm is nu aan het drogen:

Nu eerst de andere vier bakken op deze manier geschikt maken voor gebruik en ze dan op poten zetten. We hebben best veel poten maar voor deze bakken hebben we eigenlijk nog niets. Ik denk aan een nieuw type poot.

Met drie van deze bakken kunnen we een iets mooiere kwartboog maken dan met de kleine bogen die we tot dusver gebruiken. We kunnen met zes bakken een halve boog maken met een radius van ca. 1m90.
Het is ook mogelijk om ze voor een keerlus te gebruiken, maar daarvoor ontbreken op dit moment nog drie baandelen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 20:50:24 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3131 Gepost op: 26 oktober 2018, 20:34:25 »
......Ik heb nog 3 van die GW annex NE karretjes voor achter de Q6 gevonden voor £4.  ;D

De drie karretjes komen niet. Ik kreeg een bericht dat ze op het moment van verpakken niet in het magazijn bleken te liggen en dat er een intern onderzoek naar komt.
Ik denk dat ze bedoelen dat er twee mogelijkheden zijn:
1) De karretjes zijn verkeerd opgeborgen en ze konden ze niet vinden.
2) De karretjes zijn gepikt.

Blijkbaar zijn ze niet aan een ander verkocht, want dan hoeven ze niets te onderzoeken. Ik heb mijn geld teruggestort gekregen, dus is er voor mij niets aan de hand.
Wel jammer....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 20:51:04 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3132 Gepost op: 27 oktober 2018, 22:25:01 »
De BNLS Forumbaan heeft momenteel nog niet de beschikking over keerlussen en bogen. Dat manco zou de presentatie van de baan op Eurospoor niet ten goede komen. Daarom heeft de BMB desgevraagd de BMB- keerlussen en -bogen aan de Forumbaan ter beschikking gesteld om op Eurospoor met een mooie baan te kunnen verschijnen. Vandaag werd in Eindhoven de generale repetitie gehouden voor hun optreden op Eurospoor. Daartoe werd er een baan van een meter of 35 opgesteld.

Onze keerlussen en bogen zijn heel gemakkelijk te transporteren, maar het opzetten en afbreken ervan vereist enige ervaring. Bovendien maakt de Forumbaan gebruik van andere railovergangen dan de BMB en wij hebben er bij de BMB een paar oplossingen voor bedacht om bogen en eventueel ook de keerlussen zonder extra bak toch te kunnen aankoppelen. Daarom hebben Werner en ik de BNLS-deelnemers vandaag geholpen bij het opzetten van bogen en keerlussen. Voor het koppelen van de keerlussen wordt trouwens wel gebruik gemaakt van een extra overgangsbak die door BNLS gemaakt is.

Na het opzetten van de baan verliep het rijden op de keerlussen probleemloos. Hier staat een van onze keerlussen in Eindhoven opgesteld. Er hangen nog geen gordijnen onder:

Een impressie van de baan en de aansturing ervan. Onze tweede keerlus staat achter de beide personen rechts op de foto:

Het werd een plezierige rijdag en ja, het is hier eigenlijk off-topic, maar ik heb er zowaar een NS-trein laten rijden  ;D :

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 23:52:48 door St00mboy »

Edsko Hekman

• Team Beurzen & PR
  • Offline Offline
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
« Reactie #3133 Gepost op: 27 oktober 2018, 22:34:31 »
Hi Leen,

wij zijn BMB zeer erkentelijk voor het uitlenen van de bogen en lussen. Erg fijn dat we dit zo snel hebben kunnen regelen.
Helaas beschikken we idd nog niet over eigen spullen, maar daar word wel aan gewerkt. Dat zal ws pas klaar zijn na Rijswijk is het vermoeden. Het is nu eenmaal een puist werk zoals jullie ook heel goed weten.

Het heeft vandaag allemaal bijna probleemloos gereden. Het was tijdens het opstellen even zoeken en uitvogelen hoe alles aan elkaar komt te zitten. Eenmaal klaar met uitvogelen heeft het prima gereden. Er is heel weinig mis gegaan en dat is een fijn vooruitzicht voor Eurospoor!  (y)

Nogmaals onze dank en we hopen jullie te zien tijdens Eurospoor!

Cheers!

Edsko

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3134 Gepost op: 02 november 2018, 23:15:38 »
Hoe zat het ook alweer?  ???
Hierboven in post #3130 was ik bezig met de doorgezaagde grote boogbakken:

Inmiddels heb ik alle zes de kleine bakken voorzien van een nieuwe voorplaat en je kunt ze nu in elkaar schuiven:

Dat levert natuurlijk een aanmerkelijke volumebesparing op, maar het doel was om volume op de grote boogbakken te besparen, deze kleinere zijn eigenlijk een bonus. Zij zullen vooral als kwartboog gebruikt gaan worden, verwacht ik.
Maar hoeveel volumebesparing aan de grote bogen levert dit werk ons eigenlijk op? En zullen we de grote boogbakken dan wèl mee kunnen nemen?

Eerst de berekening van de besparing, we gaan niet tot zes cijfers achter de komma rekenen:
Ik heb van een bak bijna één derde afgezaagd, dus dan blijft er nog zo'n 70% van over. Maar als ik twee bakken in elkaar schuif, dan neemt het volume nòg eens met een kleine 40% af, laten we zeggen 37,5%. Dan besparen we voor het transport van deze bakken zo'n 55%. Er blijft dus ca. 45% over t.o.v. het oorspronkelijke transportvolume van de grote bogen.
Natuurlijk moet je jezelf nooit rijk rekenen: de poten zijn in dit verhaal niet meegenomen. Ik denk erover om andere poten te maken, die ook minder ruimte innemen, maar voorlopig doen we het nog even met wat we nu hebben: geen besparing op de poten dus.
Nemen we deze bakken nu wèl mee naar rijdagen?  ???
We hadden de grote boogbakken natuurlijk gewoon weg kunnen gooien, omdat ze  toch maar in de weg staan, maar daarvoor hebben we er teveel in geïnvesteerd en zijn de bogen gewoon te fraai:

We gaan er dus voor om ze zonder grote investeringen in geld beter bruikbaar te kunnen maken. Op deze manier levert deze operatie ons ook nog eens een bruikbare halve medium boog op met twee of drie sporen, dat staat nog te bezien. Het geeft allemaal mogelijkheden die we tot nu nog niet hadden, om onze treinen door iets fraaiere bogen te laten rijden dan de kleine die we nu steeds gebruiken:

Niks mis mee, maar hoe groter de boog hoe mooier. Alleen moet het nog wel in de auto passen. En in de rijdagruimte.... ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2018, 19:39:02 door St00mboy »