Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664290 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3000 Gepost op: 05 augustus 2018, 18:16:53 »
Bij de BMB rijden wij zelf. Het naar een scherm staren is een andere hobby.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2018, 18:45:15 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3001 Gepost op: 06 augustus 2018, 12:25:54 »
 (y) (y) (y)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3002 Gepost op: 06 augustus 2018, 13:47:04 »
Gezien de andere hobby van een aantal BMB'ers is dat automatisch rijden zo gek nog niet.  ::)

 ;D

Werner

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3003 Gepost op: 06 augustus 2018, 18:57:49 »
4) De router staat niet correct opgesteld. Op de laatste rijdag stond de router onder mijn bak opgesteld en ook niet in het midden van de baan. Waarschijnlijk daardoor hadden we op een keerlus af en toe problemen met onbestuurbare treinen.

Heel herkenbaar ;D

Maar als je met iemand aan de praat raakt en de aandacht verliest, dan kan er wèl een probleem ontstaan.
Ach, in dat geval zet je jouw trein toch even op het opstelterrein? ;)

Ik moet trouwens zeggen dat bij de laatste rijdag ik wel echt overtuigd ben geraakt van de voordelen van draadloos rijden. Voor zo'n grote baan is het ideaal om bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat treinen niet boven op elkaar knallen ;D

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3004 Gepost op: 06 augustus 2018, 19:07:05 »
@Streamliner,

Ook thuis is het rijden via mijn Apple zakcomputer - annex telefoontje erg prettig. Zeker met die nieuwe Z21 App. Je kunt je treinen en of accessoires vanaf elke plek bedienen. En zeker bij eventuele storingen, zit je bediening altijd vlakbij. Je moet alleen wel naar het (kleine) schermpje staren.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3005 Gepost op: 09 augustus 2018, 16:34:41 »
We moeten maar eens een keer kijken wat er gebeurt als we de achterwand met lijmklemmen aan de voorkant (wat nu de achterkant was) vastklemmen. Om de achterkant (nu de voorkant) netjes te krijgen kun je een opzetfrontje maken, dat lijkt geen probleem. Als je dat doet dan kun je zien hoe je de 4 cm extra ruimte aan de zijkanten visueel weg kan werken, zodat het weer een normale bak lijkt. Misschien moet je nieuwe zijkanten maken, of kun je die een beetje aanpassen, dat weet ik nu nog niet. Misschien ga ik het wel een keertje doen, want mijn bak leent zich daar wel voor.

Overigens weten we vrijwel zeker dat het spoor op 166 mm vanaf de achterkant moet komen i.p.v. op 175 mm, maar voor de zekerheid gaan we dat binnenkort bij jou in de buurt uittesten, dus als je zin hebt dan ben je welkom om erbij te zijn.

Daarover hebben we het een tijdje geleden gehad, en gisteravond was het zover: Henk had Hendrik Jan uitgenodigd en hij had buiten in de achtertuin een feestelijke opstelling gemaakt met op zijn VA-bak een inmiddels heel fraai viaduct:


Henk (L) zijn "Fleetwood" stond achterstevoren naast de VA-bak. We hadden Hendrik Jan (R - tegenwoordig deelnemer bij modulebaan.nl) op bezoek, die geïnteresseerd was en bereid om mee te denken.


Het achterliggende spoor was trouwens al verschoven naar 166mm vanaf de achterkant BB.

Door Henk zijn opstelling was het effect zichtbaar van het spoor wat van de voorkant naar de achterkant van de bak loopt. Dat is een flinke stap vooruit voor onze modulebaan. Bovendien weten we nu op een plezierige manier en zonder na te hoeven denken wat er aangepast moet worden om een daarvoor geschikte bestaande bak als bijv. de mijne in deze configuratie beursvriendelijk te maken:
1) De onafgewerkte achterkant van de bak zit nu aan de voorkant. De zijschotten  en de BB's steken links en rechts 4 cm uit. Er moet dus een nieuw front gemaakt worden met een plank van 15 cm hoog om de bak weer in lijn te brengen met de belendende bakken.
2) Het dak komt achterstevoren op de zijschotten te liggen. Daarvoor moeten de gaten in dak of zijschotten aangepast worden. Ik vermoed zelf in de zijschotten.  ;D
3) De achterwand kan bijv. met lijmklemmen aan de afgewerkte voorkant (nu de achterkant) van de bak bevestigd worden. Daardoor komt hij 1 cm verder naar achteren en ontstaat er links en rechts achteraan een kier. Die kier moet zo onzichtbaar mogelijk opgevuld worden.
4) De blindplaat aan de rechterzijde moet bevestigd kunnen worden.
5) Hier en daar een verfje om het e.e.a. in te passen.
Bestaande bakken met bergen en gebouwen op de achtergrond zijn hiervoor minder geschikt, tenzij alles afneembaar gemaakt is. Mijn bak is een "platte bak" met alleen maar een rangeerterrein met ervoor en erachter resp. een mainline en een branchline, dus ik zie mogelijkheden.  (y)


Hendrik Jan, Henk en ik hebben elkaar in 2014 leren kennen en natuurlijk hebben we ook het lief en leed besproken wat we sinds dat jaar met elkaar gedeeld hebben.
We spraken er verder o.a. over dat er momenteel maar liefst drie modulebanen zijn, drie alternatieven dus voor potentiële deelnemers  (y) , en er zijn daarnaast nog minstens twee projecten op basis van hetzelfde concept.
Het gaat het er daarbij zeker niet in de laatste plaats om hoe we er met zijn allen als kartrekker of deelnemer in zitten. Ik heb voorgesteld dat het een mooie insteek zou zijn als we met alle deelnemers gaan proberen om de drie modulebanen in de lucht te houden. De BMB is bereid om daaraan in de vorm van samenwerking een bijdrage te leveren. Gewoon omdat we elkaar al zo lang kennen, steeds weer tegenkomen en onderhand dus aardig weten wat we aan elkaar hebben. En omdat we wederzijds belangstelling hebben voor waar we mee bezig zijn. Dat is de afgelopen jaren wel gebleken.

En gelukkig hebben we zo'n beetje dezelfde smaak van drank  :P :



We hebben met zijn drieën een nuttige en gezellige avond gehad en de tijd vloog:


Aan het einde hebben we afgesproken om voor een volgend project weer bij elkaar te komen. Dat project is nu nog een verrassing maar het zit eraan te komen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2018, 19:55:56 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3006 Gepost op: 09 augustus 2018, 20:33:47 »
Het was me een groot genoegen, mannen!

Dat VA-plan mag zich ook bij Modulebaan.nl in warme belangstelling koesteren.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3007 Gepost op: 10 augustus 2018, 08:15:24 »
Het was een gezellige avond  (y)
Mvg Henk.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3008 Gepost op: 10 augustus 2018, 10:16:49 »
Zoals eerder vastgesteld: je moet ergens een keuze maken.

Je kunt bij een VA-bak ervoor kiezen dat de sporen zo zijn gelegd, dat je enkel de modulebak hoeft om te draaien.
Zijwanden en achterwand blijven dan zitten, Black Box wordt aangepast qua sporen (moet hoe dan ook)
(heeft mijn voorkeur, omdat je dan inbrengen kunt bouwen die je naar keuze toont met de sporen voor of achter)

Of de variant van Henk:
een bak van 60cm diep.
Het voorste spoor ligt links op de standaardplek: 175mm vanaf de voorkant van de bak.
En rechts ligt het achterste spoor op 175mm vanaf de achterkant van de bak.

Uiteindelijk maakt het niet zo heel veel uit. Met een paar lijmklemmen is iedere oplossing compatibel ;D
Het belangrijkste is, dat het spoor naar achteren weer een heel nieuw beeld oplevert.
Het geeft weer nieuwe mogelijkheden qua scenery en spoorverloop, die niet haalbaar zijn als dat spoor aan de voorkant ligt.

Ik blijf jullie volgen.

cheers
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3009 Gepost op: 18 augustus 2018, 13:29:44 »
In maart jl. stond de BMB voor het laatst in het openbaar opgesteld in het Spoorwegmuseum bij Modeltrein Expo Ontraxs in Utrecht. Tot dusver stond er voor de nabije toekomst nog geen evenement gepland waar we aan deelnemen, maar sinds vandaag staat er weer een publiek optreden op de agenda.

Hier in de Krimpenerwaard is "Carmeliet op Stoom" al een aantal jaren de Ontraxs van de streek.  ;)
Vanmorgen heb ik met de organisator van "Carmeliet op Stoom" gesproken en de uitnodiging voor de volgende show staat nu vast.
Dat houdt in dat de BMB op 23 maart 2019 met een opstelling bij "Carmeliet op Stoom" in het Bastion te Schoonhoven komt te staan

Het zal de eerste keer zijn dat wij op een wat kleinere beurs acte de présence geven. We gaan kijken hoe we de show met een leuke en gezellige opstelling op kunnen sieren, liefst zo dicht mogelijk bij de bar.  :P

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2018, 22:09:51 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3010 Gepost op: 25 augustus 2018, 22:30:31 »
Vandaag met BMB-ers Cees, Cor en Gerard in Houten rondgelopen. De hallen hebben een facelift gehad met o.a. nieuw tapijt en de muren tussen de twee grote achterste hallen waren verdwenen. Hierdoor heb je nu achteraan één heel grote hal.
We hebben op wat klein spul als verf, gereedschap en scenic spul na niet veel aankopen gedaan, gewoon ook omdat er niet veel Brits materieel te zien was deze keer. Kortom, weinig van onze gading.

Natuurlijk ging het gesprek veelal over onze bakken en de plannen die er zijn m.b.t. de modulebanen. Gerard is behalve BMB-er ook deelnemer aan de BNLS-modulebaan.

We kwamen vandaag niet veel bekenden tegen - we zagen ook geen andere BMB-ers - maar voor mij persoonlijk was het een mooi moment om Bas van Kesteren (van de BNLS-baan) en Walter Smit (van Modulebaan.nl) weer te ontmoeten en even bij te praten.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3011 Gepost op: 26 augustus 2018, 19:27:42 »
Vandaag aan BMB-er Gerard stap-voor-stap uitgelegd hoe de vederlichte BMB-keerlussen opgebouwd moeten worden:


De keerlussen zijn tweeënhalf jaar geleden op basis van onze kleine bogen even snel in concept gebouwd vanuit het doel om ze in een 3 meter brede ruimte te kunnen gebruiken en ze makkelijk te kunnen transporteren.
Ze hebben sindsdien op alle rijdagen m.u.v. één dienst gedaan, ook op Eurospoor en Ontraxs, en ze hebben ons nooit in de steek gelaten.
Je moet echter wel weten hoe je ze moet opzetten, afbreken en gebruiken. Het ontwerp is zogezegd niet vrouwvriendelijk.  ;D
We hebben al eerder aan onze BMB-deelnemers uitgelegd hoe het opzetten en afbreken in zijn werk gaat, maar op de laatste rijdag bleek helaas dat er van die kennis niet veel was blijven hangen.  :-\ Dat komt waarschijnlijk vooral doordat we het niet wekelijks doen.
Maar als je het niet goed doet, dan werkt het niet goed en/of de boel raakt beschadigd tijdens het transport. Ik merk dat er voor dat laatste wel eens te weinig aandacht is, hoewel dat de laatste tijd gelukkig niet meer zo is als voorheen. Toch heb ik al de nodige reparaties uitgevoerd, de laatste twee vandaag nog.
Mede daarom zal ik hierna nog een keer stap-voor-stap hier op het forum een uitleg geven. Gerard heeft er allemaal foto's van gemaakt dus die kunnen dat mooi illustreren. Wacht maar vol spanning af.........  ::)

Dit punt krijgt hier nu even speciale aandacht omdat de BNLS-Forumbaan onze keerlussen graag wil gebruiken op de komende rijdag en op Eurospoor. Gerard heeft als BMB-er al een paar keer meegeholpen om de boel op te zetten, maar moet daar nu in zijn hoedanigheid als BNLS-deelnemer zelf het voortouw bij nemen. Hij moet dus gewoon weten waar hij op moet letten, nu er op de aanstaande rijdag van 22 september waarschijnlijk geen andere deskundige BMB-er bij aanwezig zal zijn.
We hebben vanmiddag samen stap-voor-stap  een keerlus opgezet en bij elke stap uitgelegd waar op gelet moet worden. Boutje zus, schroefje zo, beschermkapje zus en boogje zo. Onze flexibele module-schuiflasovergang wordt vooral op de keerlussen flink op de proef gesteld, vanwege de scheve module-overgangen en die in de bogen. Nadat je de schuiflasjes gepositioneerd hebt, moet je steeds wel even goed kijken of de (enigszins flexibele) boog goed ligt en deze eventueel iets bijstellen.
Het afbreken gaat nagenoeg in omgekeerd volgorde, maar vooral daarbij is zorgvuldigheid van belang om transportschade te voorkomen: railuiteinden en kabels moeten zo goed mogelijk beschermd zijn.

Ik heb er alle vertrouwen in dat Gerard nu weet hoe je een betrouwbare BMB-keerlus opzet en afbreekt.
Gerard, het was weer een gezellige dag vandaag.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2018, 19:51:06 door St00mboy »

geer63

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3012 Gepost op: 26 augustus 2018, 20:08:22 »
Leen bedankt voor de cursus, het was weer gezellig

Gerard.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3013 Gepost op: 29 augustus 2018, 21:19:13 »
Zoals opmerkzame lezertjes hier en bij onze buren al hebben kunnen lezen, is het bij de BMB de laatste tijd drukker geweest met uitbreidingen van het concept dan met rijdagen en beurzen en het publiceren daarover.
Maar de rijdagen zijn de "bread and butter" van de BMB en er is de laatste tijd veel over nagedacht om die met twee varainten nog vééél leukerder ( (y) ) te maken.
De variant met het spoor achterin de bak lijkt nu aardig uitgekauwd en is op rijdagen al bruikbaar. Voor beurzen moet er nog wel het e.e.a. voor gebeuren, zoals bijv. bakken bouwen met het spoor achterin. Het heeft niet veel zin als je deze variant toepast zonder zulke bakken. Het is ook mogelijk om sommige bestaande bakken ervoor geschikt te maken, maar ook daarvoor moet er eerst nog het nodige gebeuren.

De tweede variant is een enkelspoor, een branchline zoals we dat in Engeland  bijv. op museumbanen zien en meemaken. Het is natuurlijk leuk om er zoiets bij de BMB-baan bij te hebben en het is ook een vorm van meer prototypisch rijden. Om zoiets in het bestaande concept in te passen heeft nogal wat voeten in de aarde, heb ik gemerkt. En dan is er nog geen meter gereden, want zeker het rijden met een branchline erbij zal anders worden dan we gewend zijn. In het voorjaar is er op een maandagavond een bespreking geweest over dit onderwerp en daar is o.a. afgesproken dat we eerst een concept branchlijntje gaan bouwen om er op de rijdag mee te leren rijden. Hiervoor is nodig een junction, een bak met een omloopspoor en daar tussenin een stel bakken of planken met een enkel spoortje erop voor de rijlengte. Verder zijn er afspraken gemaakt rond de maatvoering van de kopse kanten van de bakken (45 cm) en de maximale lengte van een branchline trein (125 cm). Je mag dus niet met je express de branchline op. Dat zal voor sommigen niet meevallen!  ;D
Er kwam een loterij wie de concept branchline mocht bouwen, en het lot viel op mij.  ;D Het is de bedoeling dat hij op 13 oktober gebruikt kan worden.

Omdat alles zoals gewoonlijk low-cost gaat, hebben we eerst de materialen verzameld. Van John mogen we er zijn 4 bakken van 75 x 45 x 10 cm voor gebruiken, dat was een mooi begin!  (y)   Henk had rails, wissels en een kromme plank en ikzelf had ook rails en wissels. Ook andere BMB-ers boden wissels aan, maar voor nu hebben we er genoeg. Voor de bakken kunnen we toevallig met een kleine aanpassing onze fiddle yard poten gebruiken, waarvan ik er juist 4 extra besteld had. Er moet nog wel een voorziening aan de poten komen om die 5 cm langer te maken, omdat John zijn bakken 10 cm hoog zijn i.p.v. 15.

Vorige week ben ik eerst begonnen om op 3 bakken het omloopspoor te maken. Dat is het meeste werk. Omdat de bakken 45 cm diep zijn zitten de gaten nu op dezelfde plek als bij de fiddle yard. Dat moest nog wel even bedacht worden. Inmiddels liggen alle rails en wissels op de bakken en de meeste bedrading zit er ook al aan. De wissels zijn nog niet motorisch operationeel en de vraag is of ik dat voor de rijdag nog ga redden. Maar een handbediend wissel op zo'n plek misstaat natuurlijk niet.  ;D
Hier zie je een foto vanaf de ene kant:



En hier vanaf de andere kant:


Vanaf het enkelspoor kom je a.h.w. de eerste foto oprijden en zet je je trein neer achter het wissel (wel eerst het wissel op rechtuit zetten! ;D ). Dan koppel je de lok af, rijd door naar achteren, zet de wissels goed, zodat je op het spoor rechts op de foto langs je trein kan rijden. Hierna zet je het driewegwissel weer goed, en koppel je de lok andersom aan de trein. Dan ben je weer gereed voor vertrek richting de mainline.
De twee sporen links zijn opstelsporen. Ik verwacht dat die als zodanig dienst zullen doen. Mocht het ècht prototypisch worden, dan kunnen ze altijd nog als goederenstationnetje dienst doen. Achteraan het rechter spoor is nog plek om een lok op te stellen.

Tot zover de omloopspoorbakken, nu de junction.

Ik heb bedacht dat de junction uit 3 wissels bestaat en naast de keerlus komt. Omdat ik alleen rechtse wissels heb is de keuze niet moeilijk: er komt een aftak naar rechts.  ;) Voor de junction gebruik ik een van onze houten bruggen, die we al een tijdje niet meer gebruikt hebben (de tweede is al een tijdje zoek  :o :'( ). In de brug kunnen de drie wissels gemaakt worden en daar vandaan gaan we met een boog de branchline op.
Gisteravond heb ik naar een stuk boog gezocht en ja hoor! heb ik eindelijk zowaar een mooie boog gevonden voor een enkelspoortje, vindt Henk die weer te smal.  >:(

Dat was even pech!  :'( :



Dus vandaag maar met het beschikbare hout, Henk zijn plank (eigenlijk ook te smal), bekeken of er een boog uit kan. Dat was nog een heel gepuzzel, maar ik geloof dat ik het voor elkaar heb:



Het rechte stuk is de brug waar de junction op komt, het linker platte stuk is de plank waarop ik de boog afgetekend heb, zodanig, dat ik nog genoeg hout overhou om de boog aan de junction vast te kunnen maken. Ik heb bij het tekenen van de boog rekening gehouden met een overgangsbocht van het wissel (36" radius) naar de boog (24" radius). Het zou dus goed moeten kunnen gaan.


Hoe je rijdt? Je rijdt met je branchline treintje door de keerlus heen, daarna door de wissels rechtsaf en weer rechtsaf en dan de branchline op. Als je in omgekeerde richting terug vanaf de branchline komt, dan ga je eerst weer door de keerlus heen en dan heb je de keuze: a) je gaat weer terug naar de branch (dat heeft wel de voorkeur  ;) ) of b) je rijdt een stuk over de dubbele mainline (en houdt daar het overige verkeer op  ;D ).
E.e.a. vereist wat meer discipline en goede afspraken dan we tot dusverre gewend zijn. Vooral bij de junction zal er streng toezicht moeten zijn.  Ik denk aan het aanstellen van een soort Herr Flick.  :police:

Als de boog uitgezaagd is kan ik weer verder met de junction.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2018, 22:40:52 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3014 Gepost op: 30 augustus 2018, 11:13:24 »
Op speciaal verzoek hierbij een eenvoudige schets van de wijze waarop de branchline junction in de mainline past:



Let wel: dit is slechts één manier om de branchline in te passen, het is niet de enige manier. De inpassing is afhankelijk van de baanopstelling. Er zullen dus nog varianten komen, bijv. als we weer een stuk hout hebben.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2018, 11:20:49 door St00mboy »