Doel:€250.00
Donaties:€180.00

Per saldo:€-70.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hema by Lima door gvandersel
Vandaag om 15:17:30
Projekt 083-338 door Basilicum
Vandaag om 15:00:53
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 14:15:44
Extra OPEN DAG MSG Drechtsteden door St00mboy
Vandaag om 13:50:27
Simpele kit voor een NS 600/2000 in N door Rick
Vandaag om 13:34:17
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Ronald Hofmeester
Vandaag om 13:25:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:18:05
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Gerard
Vandaag om 13:17:03
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Sobat Kras
Vandaag om 13:12:34
De soap die Fyra heet door henk
Vandaag om 13:11:23
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 12:39:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Petertrein81
Vandaag om 12:05:00
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:01:21
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 11:27:16
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door dimo1_dimo1
Vandaag om 10:52:15
HTM stoomwagens 151-157 door skiptram
Vandaag om 10:15:11
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 09:27:12
VERPLAATST: Welke fabrikant maakt dit type hekwerk? door Bert van Gelder
Vandaag om 09:22:57
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 09:10:21
Welke fabrikant maakt dit type hekwerk? door Wim Hesselink
Vandaag om 08:23:33
Schrootbaan in spoor 1 door Marco EB
Vandaag om 08:03:34
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 07:41:26
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 07:13:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mcnjasper
Vandaag om 07:10:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 07:09:11
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Ivo tB
Vandaag om 00:53:25
Elotrains NS1500 door Biesje
Vandaag om 00:34:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
Vandaag om 00:09:51
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 263111 keer)

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3060 Gepost op: 10 augustus 2018, 08:15:24 »
Het was een gezellige avond  (y)
Mvg Henk.

Mijn grootste angst is, dat mijn vrouw na overlijden, mijn spullen verkoopt voor de prijzen die ik haar altijd verteld heb.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5006
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3061 Gepost op: 10 augustus 2018, 10:16:49 »
Zoals eerder vastgesteld: je moet ergens een keuze maken.

Je kunt bij een VA-bak ervoor kiezen dat de sporen zo zijn gelegd, dat je enkel de modulebak hoeft om te draaien.
Zijwanden en achterwand blijven dan zitten, Black Box wordt aangepast qua sporen (moet hoe dan ook)
(heeft mijn voorkeur, omdat je dan inbrengen kunt bouwen die je naar keuze toont met de sporen voor of achter)

Of de variant van Henk:
een bak van 60cm diep.
Het voorste spoor ligt links op de standaardplek: 175mm vanaf de voorkant van de bak.
En rechts ligt het achterste spoor op 175mm vanaf de achterkant van de bak.

Uiteindelijk maakt het niet zo heel veel uit. Met een paar lijmklemmen is iedere oplossing compatibel ;D
Het belangrijkste is, dat het spoor naar achteren weer een heel nieuw beeld oplevert.
Het geeft weer nieuwe mogelijkheden qua scenery en spoorverloop, die niet haalbaar zijn als dat spoor aan de voorkant ligt.

Ik blijf jullie volgen.

cheers
Hendrik Jan

Ja, nee, precies!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8141
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3062 Gepost op: 18 augustus 2018, 13:29:44 »
In maart jl. stond de BMB voor het laatst in het openbaar opgesteld in het Spoorwegmuseum bij Modeltrein Expo Ontraxs in Utrecht. Tot dusver stond er voor de nabije toekomst nog geen evenement gepland waar we aan deelnemen, maar sinds vandaag staat er weer een publiek optreden op de agenda.

Hier in de Krimpenerwaard is "Carmeliet op Stoom" al een aantal jaren de Ontraxs van de streek.  ;)
Vanmorgen heb ik met de organisator van "Carmeliet op Stoom" gesproken en de uitnodiging voor de volgende show staat nu vast.
Dat houdt in dat de BMB op 23 maart 2019 met een opstelling bij "Carmeliet op Stoom" in het Bastion te Schoonhoven komt te staan

Het zal de eerste keer zijn dat wij op een wat kleinere beurs acte de présence geven. We gaan kijken hoe we de show met een leuke en gezellige opstelling op kunnen sieren, liefst zo dicht mogelijk bij de bar.  :P

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2018, 22:09:51 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8141
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3063 Gepost op: 25 augustus 2018, 22:30:31 »
Vandaag met BMB-ers Cees, Cor en Gerard in Houten rondgelopen. De hallen hebben een facelift gehad met o.a. nieuw tapijt en de muren tussen de twee grote achterste hallen waren verdwenen. Hierdoor heb je nu achteraan één heel grote hal.
We hebben op wat klein spul als verf, gereedschap en scenic spul na niet veel aankopen gedaan, gewoon ook omdat er niet veel Brits materieel te zien was deze keer. Kortom, weinig van onze gading.

Natuurlijk ging het gesprek veelal over onze bakken en de plannen die er zijn m.b.t. de modulebanen. Gerard is behalve BMB-er ook deelnemer aan de BNLS-modulebaan.

We kwamen vandaag niet veel bekenden tegen - we zagen ook geen andere BMB-ers - maar voor mij persoonlijk was het een mooi moment om Bas van Kesteren (van de BNLS-baan) en Walter Smit (van Modulebaan.nl) weer te ontmoeten en even bij te praten.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8141
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3064 Gepost op: 26 augustus 2018, 19:27:42 »
Vandaag aan BMB-er Gerard stap-voor-stap uitgelegd hoe de vederlichte BMB-keerlussen opgebouwd moeten worden:


De keerlussen zijn tweeënhalf jaar geleden op basis van onze kleine bogen even snel in concept gebouwd vanuit het doel om ze in een 3 meter brede ruimte te kunnen gebruiken en ze makkelijk te kunnen transporteren.
Ze hebben sindsdien op alle rijdagen m.u.v. één dienst gedaan, ook op Eurospoor en Ontraxs, en ze hebben ons nooit in de steek gelaten.
Je moet echter wel weten hoe je ze moet opzetten, afbreken en gebruiken. Het ontwerp is zogezegd niet vrouwvriendelijk.  ;D
We hebben al eerder aan onze BMB-deelnemers uitgelegd hoe het opzetten en afbreken in zijn werk gaat, maar op de laatste rijdag bleek helaas dat er van die kennis niet veel was blijven hangen.  :-\ Dat komt waarschijnlijk vooral doordat we het niet wekelijks doen.
Maar als je het niet goed doet, dan werkt het niet goed en/of de boel raakt beschadigd tijdens het transport. Ik merk dat er voor dat laatste wel eens te weinig aandacht is, hoewel dat de laatste tijd gelukkig niet meer zo is als voorheen. Toch heb ik al de nodige reparaties uitgevoerd, de laatste twee vandaag nog.
Mede daarom zal ik hierna nog een keer stap-voor-stap hier op het forum een uitleg geven. Gerard heeft er allemaal foto's van gemaakt dus die kunnen dat mooi illustreren. Wacht maar vol spanning af.........  ::)

Dit punt krijgt hier nu even speciale aandacht omdat de BNLS-Forumbaan onze keerlussen graag wil gebruiken op de komende rijdag en op Eurospoor. Gerard heeft als BMB-er al een paar keer meegeholpen om de boel op te zetten, maar moet daar nu in zijn hoedanigheid als BNLS-deelnemer zelf het voortouw bij nemen. Hij moet dus gewoon weten waar hij op moet letten, nu er op de aanstaande rijdag van 22 september waarschijnlijk geen andere deskundige BMB-er bij aanwezig zal zijn.
We hebben vanmiddag samen stap-voor-stap  een keerlus opgezet en bij elke stap uitgelegd waar op gelet moet worden. Boutje zus, schroefje zo, beschermkapje zus en boogje zo. Onze flexibele module-schuiflasovergang wordt vooral op de keerlussen flink op de proef gesteld, vanwege de scheve module-overgangen en die in de bogen. Nadat je de schuiflasjes gepositioneerd hebt, moet je steeds wel even goed kijken of de (enigszins flexibele) boog goed ligt en deze eventueel iets bijstellen.
Het afbreken gaat nagenoeg in omgekeerd volgorde, maar vooral daarbij is zorgvuldigheid van belang om transportschade te voorkomen: railuiteinden en kabels moeten zo goed mogelijk beschermd zijn.

Ik heb er alle vertrouwen in dat Gerard nu weet hoe je een betrouwbare BMB-keerlus opzet en afbreekt.
Gerard, het was weer een gezellige dag vandaag.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2018, 19:51:06 door St00mboy »

geer63

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3065 Gepost op: 26 augustus 2018, 20:08:22 »
Leen bedankt voor de cursus, het was weer gezellig

Gerard.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8141
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3066 Gepost op: 29 augustus 2018, 21:19:13 »
Zoals opmerkzame lezertjes hier en bij onze buren al hebben kunnen lezen, is het bij de BMB de laatste tijd drukker geweest met uitbreidingen van het concept dan met rijdagen en beurzen en het publiceren daarover.
Maar de rijdagen zijn de "bread and butter" van de BMB en er is de laatste tijd veel over nagedacht om die met twee varainten nog vééél leukerder ( (y) ) te maken.
De variant met het spoor achterin de bak lijkt nu aardig uitgekauwd en is op rijdagen al bruikbaar. Voor beurzen moet er nog wel het e.e.a. voor gebeuren, zoals bijv. bakken bouwen met het spoor achterin. Het heeft niet veel zin als je deze variant toepast zonder zulke bakken. Het is ook mogelijk om sommige bestaande bakken ervoor geschikt te maken, maar ook daarvoor moet er eerst nog het nodige gebeuren.

De tweede variant is een enkelspoor, een branchline zoals we dat in Engeland  bijv. op museumbanen zien en meemaken. Het is natuurlijk leuk om er zoiets bij de BMB-baan bij te hebben en het is ook een vorm van meer prototypisch rijden. Om zoiets in het bestaande concept in te passen heeft nogal wat voeten in de aarde, heb ik gemerkt. En dan is er nog geen meter gereden, want zeker het rijden met een branchline erbij zal anders worden dan we gewend zijn. In het voorjaar is er op een maandagavond een bespreking geweest over dit onderwerp en daar is o.a. afgesproken dat we eerst een concept branchlijntje gaan bouwen om er op de rijdag mee te leren rijden. Hiervoor is nodig een junction, een bak met een omloopspoor en daar tussenin een stel bakken of planken met een enkel spoortje erop voor de rijlengte. Verder zijn er afspraken gemaakt rond de maatvoering van de kopse kanten van de bakken (45 cm) en de maximale lengte van een branchline trein (125 cm). Je mag dus niet met je express de branchline op. Dat zal voor sommigen niet meevallen!  ;D
Er kwam een loterij wie de concept branchline mocht bouwen, en het lot viel op mij.  ;D Het is de bedoeling dat hij op 13 oktober gebruikt kan worden.

Omdat alles zoals gewoonlijk low-cost gaat, hebben we eerst de materialen verzameld. Van John mogen we er zijn 4 bakken van 75 x 45 x 10 cm voor gebruiken, dat was een mooi begin!  (y)   Henk had rails, wissels en een kromme plank en ikzelf had ook rails en wissels. Ook andere BMB-ers boden wissels aan, maar voor nu hebben we er genoeg. Voor de bakken kunnen we toevallig met een kleine aanpassing onze fiddle yard poten gebruiken, waarvan ik er juist 4 extra besteld had. Er moet nog wel een voorziening aan de poten komen om die 5 cm langer te maken, omdat John zijn bakken 10 cm hoog zijn i.p.v. 15.

Vorige week ben ik eerst begonnen om op 3 bakken het omloopspoor te maken. Dat is het meeste werk. Omdat de bakken 45 cm diep zijn zitten de gaten nu op dezelfde plek als bij de fiddle yard. Dat moest nog wel even bedacht worden. Inmiddels liggen alle rails en wissels op de bakken en de meeste bedrading zit er ook al aan. De wissels zijn nog niet motorisch operationeel en de vraag is of ik dat voor de rijdag nog ga redden. Maar een handbediend wissel op zo'n plek misstaat natuurlijk niet.  ;D
Hier zie je een foto vanaf de ene kant:



En hier vanaf de andere kant:


Vanaf het enkelspoor kom je a.h.w. de eerste foto oprijden en zet je je trein neer achter het wissel (wel eerst het wissel op rechtuit zetten! ;D ). Dan koppel je de lok af, rijd door naar achteren, zet de wissels goed, zodat je op het spoor rechts op de foto langs je trein kan rijden. Hierna zet je het driewegwissel weer goed, en koppel je de lok andersom aan de trein. Dan ben je weer gereed voor vertrek richting de mainline.
De twee sporen links zijn opstelsporen. Ik verwacht dat die als zodanig dienst zullen doen. Mocht het ècht prototypisch worden, dan kunnen ze altijd nog als goederenstationnetje dienst doen. Achteraan het rechter spoor is nog plek om een lok op te stellen.

Tot zover de omloopspoorbakken, nu de junction.

Ik heb bedacht dat de junction uit 3 wissels bestaat en naast de keerlus komt. Omdat ik alleen rechtse wissels heb is de keuze niet moeilijk: er komt een aftak naar rechts.  ;) Voor de junction gebruik ik een van onze houten bruggen, die we al een tijdje niet meer gebruikt hebben (de tweede is al een tijdje zoek  :o :'( ). In de brug kunnen de drie wissels gemaakt worden en daar vandaan gaan we met een boog de branchline op.
Gisteravond heb ik naar een stuk boog gezocht en ja hoor! heb ik eindelijk zowaar een mooie boog gevonden voor een enkelspoortje, vindt Henk die weer te smal.  >:(

Dat was even pech!  :'( :



Dus vandaag maar met het beschikbare hout, Henk zijn plank (eigenlijk ook te smal), bekeken of er een boog uit kan. Dat was nog een heel gepuzzel, maar ik geloof dat ik het voor elkaar heb:



Het rechte stuk is de brug waar de junction op komt, het linker platte stuk is de plank waarop ik de boog afgetekend heb, zodanig, dat ik nog genoeg hout overhou om de boog aan de junction vast te kunnen maken. Ik heb bij het tekenen van de boog rekening gehouden met een overgangsbocht van het wissel (36" radius) naar de boog (24" radius). Het zou dus goed moeten kunnen gaan.


Hoe je rijdt? Je rijdt met je branchline treintje door de keerlus heen, daarna door de wissels rechtsaf en weer rechtsaf en dan de branchline op. Als je in omgekeerde richting terug vanaf de branchline komt, dan ga je eerst weer door de keerlus heen en dan heb je de keuze: a) je gaat weer terug naar de branch (dat heeft wel de voorkeur  ;) ) of b) je rijdt een stuk over de dubbele mainline (en houdt daar het overige verkeer op  ;D ).
E.e.a. vereist wat meer discipline en goede afspraken dan we tot dusverre gewend zijn. Vooral bij de junction zal er streng toezicht moeten zijn.  Ik denk aan het aanstellen van een soort Herr Flick.  :police:

Als de boog uitgezaagd is kan ik weer verder met de junction.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2018, 22:40:52 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8141
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3067 Gepost op: 30 augustus 2018, 11:13:24 »
Op speciaal verzoek hierbij een eenvoudige schets van de wijze waarop de branchline junction in de mainline past:



Let wel: dit is slechts één manier om de branchline in te passen, het is niet de enige manier. De inpassing is afhankelijk van de baanopstelling. Er zullen dus nog varianten komen, bijv. als we weer een stuk hout hebben.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2018, 11:20:49 door St00mboy »

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3068 Gepost op: 02 september 2018, 08:23:41 »
Mooi werk Leen, leuk om te zien dat er zoveel inpasbare variaties op het bestaande thema mogelijk zijn.

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8141
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3069 Gepost op: 09 september 2018, 21:08:11 »
De drie bakken plus een bak met een enkelspoortje zijn vandaag compleet bedraad en gereedgemaakt voor transport. Alleen de ST16 pluggen moeten er nog op.
Hier staan ze gereed voor transport:



Ze gaan a.s. dinsdag naar Henk, want hij gaat er de aansturing voor de wissels op maken. Daarna zijn ze compleet en gereed voor de test op de rijdag.
Ik heb er van 4mm triplex ook gauw nog even een bescherming voor de railuiteinden op gemaak, anders blijven we knutselen  :-\ :



De bedrading aan de onderkant is deels volgens een nieuwe methode aangelegd. Smaken verschillen, maar het gaat er steeds netter uitzien, lijkt het wel.  ;D
Alle draden zitten gesoldeerd op een printplaat. Dat heb ik zo al vaker gedaan, maar deze keer heb ik dat ook met de ringleiding van 2,5 mm2 gedaan. De trekontlasting zit iets verderop, waar de kabels met een tie wrap vastgemaakt zijn:



Omdat de bakken 10cm hoog zijn i,.p.v. 15cm moeten er langere poten onder:


Ik zag vanmiddag ineens deze boodschap liggen op een van de bakken:


Geen idee waar die vandaan kwam, maar de boodschap is duidelijk. Hoewel het werken met precisie zoveel mogelijk vermeden wordt proberen we wel nauwkeurig te zijn.  ;D


Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2018, 21:48:30 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8141
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3070 Gepost op: 11 september 2018, 23:37:33 »
Er is nu ook een junctionbak voor de branchline. Die ziet er nu nog ongeveer zo uit:


Ik heb er een oude brug voor gebruikt die we eigenlijk al een tijd niet meer gebruikten en een ongeveer op maat gezaagd stuk 10 mm ply van Henk.
De aftak wordt onder de brug vastgemaakt met een ander stuk 10mm ply, wat eronder zit. Dat puntstuk onderaan moet nog evenwijdig aan het hoofdspoor afgezaagd worden, zodat de boog exact 90 graden wordt.

Hier zie je alle onderdelen m.u.v. het ijzerwerk:


Vanmiddag heb ik met Henk in Leusden afgesproken om deze junction samen met de 4 eerder gemaakte branchlinebakken aan hem over te dragen ter goedkeuring  ;) en om het af te maken. Hij gaat de analoge wisselaandrijvingen erop maken en zorgt ervoor dat het op 13 oktober op de rijdag functioneel is.
Hier ligt het allemaal achterin Henk zijn auto:


Oei, dat is alweer aardig wat zo in de auto..... Zou zijn bak er nog wel bij kunnen?  ???

Zo'n branchline is een reuzeleuk idee, maar je moet het allemaal natuurlijk wel mee kunnen nemen samen met de spullen die je al had.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2018, 11:05:09 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3071 Gepost op: 12 september 2018, 00:06:00 »
@Leen Je bent er hartstikke druk mee geweest. Dank je wel, dat wordt fijn rijden in oktober!

@Henk Succes met het functioneel maken.

Jullie zijn onbetaalbaar! (y) (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3072 Gepost op: 12 september 2018, 00:10:09 »
Ziet er weer vakwerk uit  (y) (y), echt jammer dat jullie volgende rijdag samen met Leuven valt.


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8141
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3073 Gepost op: 12 september 2018, 00:16:01 »
Ja, dat is zeker jammer. Ik was deze keer graag naar Leuven gegaan, met of zonder bak.

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3074 Gepost op: 12 september 2018, 07:25:30 »
@Samuel,

We zijn nog jong  ;D en we komen de volgende keer graag naar Leuven.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

BMB and proud of it