Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzwald boerderij door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:44:13
Font wisselnummers door Jeanne
Vandaag om 02:09:12
DR-4088 i.c.m. LDT RM-GM-8 door Opa Treintje
Vandaag om 01:14:15
Diepladers en overwegen, een slechte combinatie door Noordster
Vandaag om 00:34:51
Vandalen vernielen complete modeltreinbeurs in Engeland door Sven
Vandaag om 00:07:35
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 mei 2019, 23:43:09
Heljan containerkraan hijsmechanisme werkt niet door KNed
21 mei 2019, 23:41:13
Fleischmann 4472, Plan V pantograaf stoel? door Duikeend
21 mei 2019, 23:39:54
Raadplaatje door dennie
21 mei 2019, 23:07:41
Roco 62502A, ledverlichting werkt niet naar behoren. door Klaas Zondervan
21 mei 2019, 22:57:42
Woudstervenen in wording door Hielke
21 mei 2019, 22:54:06
Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door daempfer
21 mei 2019, 22:44:38
Spoor op industrieterrein Lage Weide door thevandijks
21 mei 2019, 22:27:18
Faller Car System, parkeerplaats 161674, problemen met sommige bussen. door Coen Burki
21 mei 2019, 22:18:43
Projekt 083-338 door DE-II
21 mei 2019, 22:15:25
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Eric B
21 mei 2019, 22:14:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 mei 2019, 21:50:09
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door JeanR
21 mei 2019, 21:45:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door ruudns
21 mei 2019, 21:44:49
Vriendendag Ver. Vrienden Spoowegmuseum, zaterdag 22 juni 2019 door Reinier Z.
21 mei 2019, 21:38:16
Rocky Rail 6406/6409 door J65018
21 mei 2019, 21:15:21
DCS52 Zephyr Express - ervaringen? door no_rail_today
21 mei 2019, 20:46:44
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
21 mei 2019, 19:58:55
Status van de Arduino zelf naar uitgang zetten? door Ronald Hofmeester
21 mei 2019, 19:49:05
Digikeijs Servo's servobeugel gezocht door RudyB
21 mei 2019, 18:40:43
NS 8100 in Spoor-1 door Carel Ruysink
21 mei 2019, 17:15:05
C8, Coupérijtuig in schaal 0 door FritsT
21 mei 2019, 16:36:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
21 mei 2019, 16:20:50
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
21 mei 2019, 15:37:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
21 mei 2019, 12:51:37
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 313926 keer)

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2985 Gepost op: 24 mei 2018, 21:37:40 »
Ander hersenspinsel.

Zou een dergelijk probleem ook niet, deels, op te lossen zijn door in plaats van een korte boog een lange boog te plannen?
Wat dan wel inhoudt dat er alsnog aan de andere kant een uitdaging kan opdoemen.
Én je dus minimaal in een L-opstelling moet staan.....
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
  • BMB
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2986 Gepost op: 24 mei 2018, 22:21:40 »
We kunnen het zelfs met een korte boog opvangen. Dat is echter wel afhankelijk van de opstelling (L of U-vorm). Vandaar mijn opmerking over de planning.

Werner
Tregonissey Dries, China clay in Cornwall (1/76).

Mijn Flickr-pagina

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9048
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2987 Gepost op: 24 mei 2018, 22:35:03 »
Ik zie geen enkel probleem.
Het enige is, dat als een deelnemer een VA-bak gaat maken, dat een volgende deelnemer die dat wil, pas weer een volgende VA-bak kan maken, als er eerst een AV-bak gemaakt is.
Ik dacht dat je dat met planning bedoelde.


Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2018, 10:09:34 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9048
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2988 Gepost op: 25 mei 2018, 10:32:18 »
Ik zal mijn vorige post nog even toelichten.
Op rijdagen kan een VA-bak altijd probleemloos gebruikt worden. We zetten hem neer als laatste bak en achter de VA-bak kunnen we de keerlus vastmaken. Die komt dan 20cm verder naar achteren te staan. Als er een of meer AA-bakken aanwezig zijn, dan plaatsen we die uiteraard achter de VA-bak, komt de keerlus daarachter en maakt dat voor de opstelling in principe verder niet uit.

Indien de deelnemer met de VA-bak ontbreekt en we hebben deelnemers met AA-bakken, dan moet er een probleem opgelost worden en daarvoor hebben we meer opties:
1) We zetten de AA-bakken achterstevoren. Ik ga er hierbij van uit dat de achterste sporen op de BB van AA- en VA bakken op dezelfde maat vanaf de achterkant BB liggen, als de voorste sporen op een VV-bak vanaf de voorkant BB, nl. 175 mm, zoals Henk die nu voor zijn VA-bak aan het maken is.
2) We zetten een brug tussen de VV- en de AA-bakken. De brug kan recht zijn of een S-bocht hebben. In beide gevallen komt de aansluitende AA-bak naar voren, tenzij de brug met de S-bocht langer gemaakt wordt dan ca. 70 cm. Voor een rijdag lijkt me dat geen probleem.
3) Tussen de VV- en de AA-bakken gebruiken we bogen, zoals Marcel en Werner aangeven.

Op een beurs kunnen we alleen gebruik maken van optie 2 of 3, maar hopelijk is de VA-bak dan gewoon wel aanwezig.
Indien we twee deelnemers een VA-bak laten maken, dan wordt de puzzel wat ingewikkelder en verspringen de bakken bij een rechte baanopstelling wel erg veel. Het is daarom verstandiger om de tweede deelnemer eerst een AV-bak te laten maken, voordat een derde deelnemer weer een VA-bak maakt, want op die manier hou je de planning van de baanopstelling een beetje simpel en hou je het verspringen van de bakken een beetje in de hand.
Overigens is het nog maar de vraag of het zal stormlopen met AV- en VA-bakken..... ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2018, 09:38:30 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2989 Gepost op: 25 mei 2018, 10:38:31 »
Optie 1 lijkt me geen goed idee, want dat zou betekenen dat de aankleding van de AA bak altijd zo gemaakt moet worden dat die van twee kanten te benaderen is. Dat vergt nogal wat van de bouwer en als ik de huidige bakken voor de geest haal, is dat maar bij een enkeling mogelijk.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

BMB and proud of it

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9048
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2990 Gepost op: 25 mei 2018, 10:43:13 »
Het gaat erom hoe we op een rijdag kunnen rijden en bij nieuwe toevoegingen zoals eerder de fiddle yard en de keerlussen, en nu de sporen achterin de bak, kijken hoe het goed functionerend binnen het bestaande concept in te passen is. De aankleding doet er dan eigenlijk minder toe.

Voor op een beurs heb je natuurlijk volkomen gelijk.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2018, 18:58:56 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4002
    • Medway Valley Line
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2991 Gepost op: 25 mei 2018, 13:52:23 »
@Leen,

Ik heb ook vaak gedacht dat aan de achterzijde geen mensen wonen. Martin Welberg heeft me ervan overtuigd dat je de achterzijde ook gewoon moet aankleden. Zeker omdat we er tegenwoordig met kleine camara’s Langs rijden. Mijn huidige bak kan in principe niet omgekeerd gebruikt worden, omdat kleine heuvels en mijn tunnelportaal daar niet op zijn ingericht. De nieuwe bak (met Albert/Martijn) kan echter wel ingericht worden voor “omgekeerd” gebruik.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9048
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2992 Gepost op: 25 mei 2018, 19:07:38 »
Elke bak zal first and for all technisch in het concept ingepast moeten kunnen worden.
En als we binnen het concept meer mogelijkheden creëren, dan zal elke bak first and for all goed moeten kunnen functioneren binnen alle mogelijke opstellingen die wij zullen kunnen maken.
In principe gaan we ervan uit dat bakken niet achterstevoren ingezet worden.
Maar als een bak op een rijdag een keer andersom moet staan om binnen dat concept mee te kunnen rijden, dan maar andersom.  ;D

Op een beurs telt daarnaast bovendien de presentatie en daar leggen we de lat zo hoog als we kunnen en staan er geen bakken achterstevoren. ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2018, 09:46:13 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9048
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2993 Gepost op: 26 mei 2018, 18:14:56 »
@Leen,

De nieuwe bak (met Albert/Martijn) kan echter wel ingericht worden voor “omgekeerd” gebruik.

Hans heeft mij uitgelegd hoe hij dit eigenlijk bedoelt. Dat was nodig, want ik begreep het niet. :-[

Een leuk aspect binnen ons concept is dat de "hoed" bij de EMV-bakken (het horizontale gedeelte met de rails en het landschap) omgedraaid kan worden, waarbij de achterkant en de zijkanten en de rest gewoon kunnen blijven staan. Een paar deelnemers hebben zo'n bak.
Op deze manier kun je naar keuze de bak met de rails voor- of achterin de bak gebruiken.
Hans vertelde verder dat het landschap op de vermelde bak voor dit gebruik ingericht gaat worden.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2018, 14:54:47 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9048
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2994 Gepost op: 29 mei 2018, 11:00:54 »
................De Zestiende BMB-Rijdag vindt plaats op zaterdag 28 april a.s. te Eindhoven.
De Zeventiende BMB-Rijdag vindt plaats op zaterdag 14 juli a.s. te Stolwijk (bij Gouda)....................

Zoals gewoonlijk zijn belangstellenden van harte welkom.
Indien je belangstelling hebt om langs te komen, graag even een PM aan mij.

N.B. Op onze rijdagen wordt de baan zo snel mogelijk opgezet en dus niet helemaal opgetuigd met gordijnen, daken en andere tierelantijnen.


Onze Zeventiende BMB-Rijdag a.s. te Stolwijk (bij Gouda) is met twee weken vervroegd en vindt nu plaats op zaterdag 30 juni.
Daar hebben we vorig jaar ook een plezierige rijdag mogen beleven:



Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2018, 11:50:58 door St00mboy »

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix; 2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2995 Gepost op: 29 mei 2018, 12:52:47 »
helaas, helaas, helaas, dan kan ik niet komen kijken, ben te ver weg.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9048
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2996 Gepost op: 29 mei 2018, 14:44:00 »
Ja, dat had ik al begrepen.
Fijne vakantie, Richard!  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9048
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2997 Gepost op: 29 mei 2018, 18:08:32 »
Even een heel speciale uitleg voor een heel speciale BMB-er.

Dit is het Hornby model van een ex-LMS Stanier Black Five:


En dit is het Bachmann model van een Riddles BR Standard Class 5:


De Standard Class 5 is er ook in het groen, de Black Five niet:


Alle foto's © hattons.co.uk


Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2018, 19:04:12 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4002
    • Medway Valley Line
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2998 Gepost op: 05 juni 2018, 23:03:36 »
... Een leuk aspect binnen ons concept is dat de "hoed" bij de EMV-bakken (het horizontale gedeelte met de rails en het landschap) omgedraaid kan worden, waarbij de achterkant en de zijkanten en de rest gewoon kunnen blijven staan. Een paar deelnemers hebben zo'n bak.

Een plaatje zegt toch meer dan 1.000 woorden...



De hoed valt over de nokken van de draagbak. De laatste is 141mm hoog. De hoed is 59mm hoog, en kan dus worden omgekeerd.



We hebben bij de EMV deze hoed-draagbak combinatie gekozen, omdat we dan heel snel de content van de module kunnen wisselen. De modulekast hoeft immers niet steeds opnieuw te worden gemaakt.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2018, 05:34:07 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2999 Gepost op: 06 juni 2018, 04:29:17 »
Het wisselen kan ik begrijpen.

Maar bij het omdraaien zullen de rails dus exact in het midden van de hoed moeten liggen?
Indien dit niet is zullen alle bakken moeten worden omgedraaid om te kunnen rijden?

Of begrijp ik het niet?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.