Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:00:34
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door ingenium
Vandaag om 01:45:52
Rocky rail 6400 door Biesje
Vandaag om 00:57:21
Viessmann 5214, pendelautomaat. Vertaling/uitleg aansluiting gevraagd. door Bert van Gelder
Vandaag om 00:44:58
De laatste wagens. door Reeks77
Vandaag om 00:24:25
RTM in 0m door JanHdH
Vandaag om 00:05:24
(BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven. door Age van Dijk
18 oktober 2018, 23:54:46
Het ontstaan van Trammenlandt door Sven
18 oktober 2018, 23:40:58
Het Veluws landschap door Harold Content
18 oktober 2018, 23:04:59
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
18 oktober 2018, 22:57:04
Projekt 083-338 door jerrytrein
18 oktober 2018, 22:34:15
Berghuizer papierfabriek door Harold Content
18 oktober 2018, 22:34:06
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door steven346
18 oktober 2018, 22:18:48
2 kleuren led met 4 aansluitingen door Klaas Zondervan
18 oktober 2018, 22:11:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 oktober 2018, 22:11:22
Montage bouwkit Weinert BR 93 door NS1220
18 oktober 2018, 21:59:24
Baanontwerp door Frans Peeters
18 oktober 2018, 21:54:31
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door wob
18 oktober 2018, 21:47:31
Den Overslag & Marchan'Dix door Frans Peeters
18 oktober 2018, 21:38:55
Depot door jerrytrein
18 oktober 2018, 21:30:16
Verslag van de rondreizende geisoleerde goederenwagen in h0 door Sobat Kras door jerrytrein
18 oktober 2018, 21:29:33
Stopsectie Conrad werkt niet door Klaas Zondervan
18 oktober 2018, 20:56:39
Spoor 1 locs programmeren met IBI door phdirk
18 oktober 2018, 20:38:26
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 262504 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
  • Busje rijden...
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2955 Gepost op: 22 april 2018, 19:43:02 »
De oplossing is al uitgedokterd, met 1 extra keerlusmodule moeten volgens mij alle situaties oplosbaar zijn en je hoeft geen dedicated inbreng van 2 of 3 bakken lang te hebben voor de overgang.
Vriendelijke groet, Servé.
Rangeerder & Seinhuiswachter bij de ZLSM

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8128
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2956 Gepost op: 22 april 2018, 19:53:34 »
 (y)
Vertel eens verder?
Ik zie als voornaamste obstakel dat op elke module de voorste met de achterste rails verbonden zijn.
Als dat niet zo is, dan kun je m.i. met één keerlusmodule volstaan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2018, 19:59:14 door St00mboy »

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
  • Busje rijden...
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2957 Gepost op: 23 april 2018, 19:51:02 »
Ohja klopt, die sporen hangen aan elkaar...

Terug naar de tekentafel, er moet vast een handige oplossing voor zijn :)
Vriendelijke groet, Servé.
Rangeerder & Seinhuiswachter bij de ZLSM

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8128
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2958 Gepost op: 23 april 2018, 21:20:33 »
Als je die doorverbinding doorknipt en schakelbaar maakt bijv. op twee bakken, dan kun je de achterste rails van die twee bakken aan een keerlusmodule koppelen als je met de MSM gaat rijden.
Daarna schakel je weer om en dan wordt het weer  gewoon RZRZ.
Als je het met een dubbele bak doet, dan kun je een meter of 3 aan treinlengte laten rijden en is het meer foolproof, lijkt me

Leen.

Pinkelpa

  • EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2959 Gepost op: 23 april 2018, 21:31:07 »
En een WHJHO schakeling, zou dat niets zijn?

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
  • Busje rijden...
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2960 Gepost op: 23 april 2018, 21:55:38 »
Wie?
Vriendelijke groet, Servé.
Rangeerder & Seinhuiswachter bij de ZLSM

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8128
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2961 Gepost op: 23 april 2018, 22:14:41 »
Als je die doorverbinding doorknipt en schakelbaar maakt bijv. op twee bakken, dan kun je de achterste rails van die twee bakken aan een keerlusmodule koppelen als je met de MSM gaat rijden.
Daarna schakel je weer om en dan wordt het weer  gewoon RZRZ.
Als je het met een dubbele bak doet, dan kun je een meter of 3 aan treinlengte laten rijden en is het meer foolproof, lijkt me


Pffffff  ;D
Als er al een keerlus module zit, dan hoef je er geen schakelaar meer bij te zetten, oen.  :-[

Leen.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1090
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2962 Gepost op: 25 april 2018, 18:25:37 »
Es wa werderzijds PR maken: http://irishrailwaymodeller.com/topic/6795-baile-na-leipreach%C3%A1n/
Zo weten de Ieren nu ook dat we op het vaste continent ons ook aan de "scale 1:76" wagen... .

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3752
    • Medway Valley Line
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2963 Gepost op: 25 april 2018, 18:38:15 »
@Jan(tje),

Ik mis de link naar onze nieuwe website:
https://britsemodulebaan.wordpress.com

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8128
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2964 Gepost op: 25 april 2018, 18:45:02 »
Es wa werderzijds PR maken: http://irishrailwaymodeller.com/topic/6795-baile-na-leipreach%C3%A1n/
Zo weten de Ieren nu ook dat we op het vaste continent ons ook aan de "scale 1:76" wagen... .

 (y) (y)

Leen.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1090
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2965 Gepost op: 25 april 2018, 19:21:58 »
@Jan(tje),

Ik mis de link naar onze nieuwe website:
https://britsemodulebaan.wordpress.com

Gr, Hans

De Ieren missen dan op hun beurt weer de Engelse taal. Die zijn de Nederlandse taal dan ook niet meester, Hans  ;)

Gr,
Jan

Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8128
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2966 Gepost op: 26 april 2018, 22:06:38 »
Een maandje of zo geleden hebben wij een BMB-topic geopend op RMWeb.
Niet dat het daar zo druk is hoor... :-\

Maar eigenlijk was ik ook wel benieuwd naar de stand van zaken rond de Modulebaan van RMWeb.
Toen wij met de BNLS-baan begonnen en later met de BMB ontstond er bij RMWeb ook een dergelijk initiatief.
Ik heb daar later niet veel meer van vernomen en vermoedde dat het niet van de grond gekomen was.
Maar dat is niet helemaal waar....

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van RMWeb in 2015 werden er door Andy York drie competities aangekondigd.
Een daarvan was de modulebaan. Er zijn toen wat topics geopend, één ervan een Algemeen Discussiedraadje van 57 pagina's, en er werd  door de hoge heren direct een standaard met de normen neergezet.
Die hielden in het kort het volgende in:
Peco code 75 rail,
Hart-op hart afstand bij dubbelspoor de 50mm Peco-afstand,
Bakhoogte 45 in (ca. 114 cm),
Minimum radius spoor 36 in (91 cm).
Het spoor moet haaks op de bakeinden uitkomen.
Er wordt met DCC gereden.
Standaard wordt er uitgegaan van 18 in (45 cm) brede bakken.

Ik heb begrepen dat het de bedoeling was om de modulebaan regionaal te gaan uitvoeren. In zo'n groot land kan het ook bijna niet anders en op RMWeb hebben ze het wel vaker over hun RMWeb-Area Group.
Een van de draadjes ging wat specifieker in op wat de RMWeb-competitie inhield en daarin wordt door Cromptonnut, de voorman van de SECAG (South East Coastal Area Group) gelijk opgeroepen tot een bijeenkomst. Ik heb trouwens nergens gelezen hoe hij modulebaanvoorman van de SECAG geworden is, misschien was hij wel de enige die het initiatief nam. Dat komt wel vaker voor. :-X
Hier gaat het over de details van deze eerste meeting, die op 27 juni 2015 plaats zou gaan vinden in Merstham, Surrey ten zuiden van Londen.

Over deze gedenkwaardige dag is er wel het e.e.a. te vermelden. Hier wordt er met veel foto's verslag van gedaan.
Er waren 6 deelnemers met 8 modules die daar een soort Fremo-achtige baan vormden van zo'n 15 meter lang met een junction en een fiddle yard.
De baan werd aangestuurd met JMRI met een Wifi throttle en daar waren wat "issues" mee.
Ze hebben ook nog een tripje gemaakt op de Merstham Valley Railway, een 7 1/4 in spoortje.
Ik denk dat ze dikke pret gehad hebben.  (y)
Van de baan is zelfs ook nog een video gemaakt.
Het is een heel ander soort baan dan de BMB-baan, maar ik heb er wel een paar ideeën uit kunnen halen.

En dan is het bijna drie jaar stil, en is het tot nu toe bij de eerste meeting in Surrey gebleven en, jammer genoeg, is er in de overige Area Groups helemaal niets van de grond gekomen.
Maar een paar weken geleden, drie jaar later dus, komt er op het forum ineens een nieuw modulebaantopic: "Is it dead?(y)

In dat topic polst Cromptonnut opnieuw de animo voor de modulebaan. Ja, je zal maar een modulebak hebben? ;D
Je ziet er de gebruikelijke smoesjes  ;D , ehhh....... excusus, maar uiteindelijk concludeert hij dat de animo er toch wel is en gaat weer aan de slag.
In het laatste topic heeft hij een ruimte opgemeten van 32 x 28 ft (9m70 x 8m45) en kondigt een tweede meeting aan, die begin 2019 plaats moet gaan vinden, dus volgend jaar.

Ik weet hoe wij met de BMB en ook de Forumbaan de afgelopen jaren gevaren zijn. Dat is absoluut niet te vergelijken met het RMWeb-modulebaan verhaal.
In de RMWeb topics heb ik lang niet alles gelezen, maar naar de grote lijn gezocht. Het kostte me best nog de nodige klikken om de geslaagde bijeenkomst te vinden.
Door dit hele verhaal heb ik veel respect voor Cromptonnut gekregen, die ondanks alles na drie jaar opnieuw een fijne rijdag gaat proberen te organiseren.
Ik heb ook een vaag idee over zijn favoriete lok:

Foto © hattons.co uk


In tegenstelling tot onze Britse broeders heeft de BMB alleen dit jaar al 4 rijdagen achter de rug, één eind januari in Eindhoven en drie op Ontraxs.
En a.s. zaterdag hebben we de vijfde rijdag, wéér in Eindhoven.
Het is ongelijk verdeeld..... ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2018, 22:35:39 door St00mboy »

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2967 Gepost op: 27 april 2018, 07:52:12 »
Mooie Class 33 Leen (y)
Mvg Henk.

Mijn grootste angst is, dat mijn vrouw na overlijden, mijn spullen verkoopt voor de prijzen die ik haar altijd verteld heb.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8128
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2968 Gepost op: 27 april 2018, 22:45:33 »
Morgen BMB-rijdag in Eindhoven.
De baan was vorige week al opgebouwd, is vandaag verder uitgebouwd en er is ook al mee gereden.
Morgen alleen nog even de bakken van de deelnemers ertussen zetten.

Ik heb Tostiplank 2 van de fiddle yard nu ook klaar. Die kunnen we mooi testen.
Bijgevoegd zit een eenvoudige oplossing om twee tostibakken aan elkaar te kunnen maken zonder dat ze inzakken of omver kukelen.
Met deze bak erbij hebben we nu een fiddle yard van 7m20, maar de vraag is of we altijd genoeg ruimte in de auto's hebben om al die bakken mee te kunnen nemen.


Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2018, 23:07:23 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3752
    • Medway Valley Line
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2969 Gepost op: 28 april 2018, 19:05:11 »
Vandaag hebben we weer een uiterst gezellige rijdag gehad. Wederom in Eindhoven, dus lekker dicht bij huis. Ik heb de rijdag vooral gebruikt om onze nieuwe locs uit te testen. Het was vooral een dag van de kleine locjes.



Hier passeert een Peckett (van Hornby). Een uiterst kleine, maar sterke model locomotief. Met deze loc zette Hornby vorig jaar een nieuwe kwaliteitsmaatstaf neer.



Qua detaillering gaat deze P Class (van Hattons) er royaal overheen. Het is een fenomenale loc, waarbij een aantal additionele onderdelen wordt geleverd van slechts enkele millimeters groot. Goed voor een loc in een vitrine, maar niet zo handig op de baan.

Deze kleine loc, blijkt over een geweldige krachtbron te beschikken. Hij trekt met gemaak 6 lange rijtuigen - op topsnelheid.



Op de laatste foto rijdt de H Class (van Hornby) voorbij. Een zeer gedenkwaardige loc voor mij. Zonder mijn BMB vrienden, had ik deze fraaie loc immers niet gehad. 😀

De loc is een stuk groter dan de twee ander locs. Toch lijkt hij moeite te hebben met een lange reizigerstrein. De wielen slippen door, en hij gaat moeizaam door de toch zeer ruime bogen van de BMB ModuleBaan. Met 3 rijtuigen erachter, is het daarentegen geen probleem. Dus prima voor de stam Birdcages die uit drie wagens bestaat.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)