Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664362 keer)

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2520 Gepost op: 25 juni 2017, 23:15:02 »
Edsko,

Dus ook in de UK ;)

Klik maar eens op de link van Leen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2521 Gepost op: 26 juni 2017, 11:04:46 »
Ziet er goed uit, idd lange rijafstanden! En je ziet dat jullie plezier gehad hebben. Jammer dat ik er dit keer niet bij kon zijn en door mijn a.s. emigratie naar Oostenrijk zit het er voorlopig ook niet meer in. Ik ga me concentreren op het opbouwen van een modulaire baan aldaar! Maar blijf uiteraard de Engelse draadjes wel volgens.

Gerard

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2522 Gepost op: 26 juni 2017, 16:00:35 »
Edsko,

Dus ook in de UK ;)

Klik maar eens op de link van Leen.
Daar klikte ik dus op en kwam in de US of de A terecht. Vandaar mijn opmerking.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2523 Gepost op: 26 juni 2017, 17:35:48 »
@Edsko
Ja, het is mogelijk dat er ook links uit de Steets bij staan. Die hebben een heleboel uit Engeland gekopieerd, dus dan kom je dezelfde namen tegen.
In de UK wordt het gebied bij Boston, King's Lynn en Spalding Holland genoemd en het lijkt er ook best veel op. Het is vlak en wijds, er zijn akkers en hier en daar zijn zelfs bloembollenvelden.

@Gerard
We hebben speciaal voor jou de baan vlakker gemaakt  ;D, dus jammer dat je nu niet kon komen.
Nee hoor, het was leuk geweest als je gekomen was, maar wat het zwaarst is moet nu eenmaal het zwaarst wegen.
Misschien een andere keer als je hier op vakantie bent of zo.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2017, 20:57:22 door St00mboy »

Red Racing Rebel

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2524 Gepost op: 26 juni 2017, 20:33:57 »
Ook ik heb me zeer goed vermaakt afgelopen weekend. Je komt 's ochtends als rijgast binnen en eind van de avond ben je ineens BMB lid... ;)  Wordt nu vooral ernstig nadenken over wat er op de module moet gaan komen, maar daar komen we vast wel uit.

Mallard heeft helaas even de geest gegeven. Vandaag op de operatietafel kwam er rook van onderdelen af die normaal niet horen, dus maar een mailtje richting Dapol gestuurd.

Verder, nogmaals bedankt voor het toevoegen en tot snel.

Groeten,

John

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2525 Gepost op: 28 juni 2017, 22:24:16 »
Gisteren doken er ineens twee erfenisjes op van vorig jaar.
Ik kwam er opeens zomaar achter dat de grote boogbakken, die we zaterdag gebruikt hebben, helemaal niet bedraad zijn.  :-[ ::)
Onder twee van de 6 bakken zat geen ringleiding, maar de andere 4 ringleidingen zijn waarschijnlijk zelfs niet eens op de rails aangesloten.
Gelukkig hebben we er niets van gemerkt.  8)

Hoe dat zomaar kan? Nou, dat is vorig jaar gebeurd en het wordt hier in post #1514 uitgelegd.
Vlak voor de vierde rijdag gingen we ineens keerlussen maken, omdat we in De Meern nu eenmaal niet zonder keerlussen konden rijden.
Toen heb ik de bogen even laten vallen, en later was ik vergeten waar ik precies gebleven was.
Maar goed, nu weet ik het weer.
De drie boogbakken die ik hier heb zijn inmiddels bedraad. Ik vermoed dat de ringleidingen van de andere drie bakken nog aangesloten moeten worden.

Verder hebben we vorig jaar twee puntbakken gemaakt voor de kleine bogen. In combinatie met 2 grote boogbakken kon je daarmee een halve boog maken:


Dat ziet er eigenlijk best goed uit, maar met het meenemen van 4 grote boogbakken creëren we wel een transportprobleem.  :-\
Inmiddels heeft Werner bij de EMV één set bogen in gebruik, en zij hebben daar andere, mooiere poten voor gemaakt. De tweede set bogen wordt nu standaard gebruikt voor de keerlussen en is daarop aangepast.

Op de rijdagen in Haarlem en De Meern hebben we ontdekt, dat de kleine bogen onze baan een heel stuk leuker kunnen maken, maar ze moeten wel goed ondersteund worden. Een puntbak kun je zo op een poot zetten en dat is een ideale ondersteuning. Zaterdag in de S-bocht hebben we een recht tussenstuk op de puntbak gezet en de twee bogen sloten daarop aan.
Alleen voor het transport is een puntbak best een onhandig ding. Ze zijn meer dan een meter lang en nemen daarmee de nodige plek in:


Nu we de punten niet meer gebruiken heb ik ze eraf gezaagd. Het zijn nu puntloze bakken i.p.v. puntbakken:


Transportproblemen met de kleine bogen behoren nu helemaal tot het verleden. we kunnen er zelfs nog wel een paar bij maken.  ;D

Leen.



« Laatst bewerkt op: 28 juni 2017, 22:44:46 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2526 Gepost op: 28 juni 2017, 22:35:05 »
Wat betreft "mijn" groet boogbakken, die zijn ook volledig bedraad. Dus daar geen probleem.
Maar ons kennende voor alle zekerheid de eerstvolgende rijdag met grote bogen toch maar gewoon wat extra ringleiding meenemen  ;D

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2527 Gepost op: 28 juni 2017, 22:46:24 »
Mooi, dan zijn ze nu allemaal volledig bedraad.  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2528 Gepost op: 07 juli 2017, 19:12:23 »
Gisteren in Frankrijk hoorde ik het slechte nieuws over het overlijden van Michael Staats (draisinenl), BMB-er en Litter Binner van het eerste uur.

Samen met Michael en Cor heb ik twee keer een trip naar Engeland gemaakt en met zijn drieën hebben we heel leuke en gezellige trips gehad. Want gezellig was het met Michael zeker. Hij had interesse in alles op wielen, zoals hij zelf zei, en wist daar veel over te vertellen.
In de auto waren er dan ook altijd geanimeerde gesprekken.

Al in 2012 sloot Michael zich bij de BMB-groep aan en toen wij in 2015 eindelijk modulebakken kregen en gingen rijden was hij ook van de partij. Later kwam hij er als smalspoor- en kleine treintjes man achter dat de BMB eigenlijk zijn ding niet is, en daarom heeft hij uiteindelijk zijn modulebak te koop gezet en is hij sinds een paar maanden geen deelnemer meer.
Maar verder zijn we gewoon op de oude voet doorgegaan, in de Litter Bin en ook "buiten" als we elkaar ontmoetten. Op de BMB-rijdag van mei jl. in De Meern was hij er zelfs weer bij en daar waren wij als BMB-groep best wel een beetje trots op. Natuurlijk was het als vanouds weer gezellig.

Michael, we zullen je gezelligheid missen.

Wij wensen aan zijn familie en vrienden veel sterkte toe.

Namens de BMB-deelnemers,
Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2017, 19:29:24 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2529 Gepost op: 13 juli 2017, 20:38:17 »
Nu eindelijk de vakantie periode aangebroken is, heb ik eindelijk tijd om meer aandacht en tijd te besteden aan mijn BMB modulebak. Dat is wel nodig ook, want op de bak zelf is nog heel weinig te zien en over krap 4 maanden staan we wel op Eurospoor. Dus nu maar stevig aan de gang.

Uitgangspunt bij het ontwerp van de bak is dat de bak moet ook buiten de BMB rijdagen om gebruikt moet kunnen worden. Maar gelet op de beperkte ruime zal dat beperkt blijven tot rangeren, wat ik overigens geen enkel probleem vind, integendeel Daarom heb ik het sporenplan zo uitgewerkt dat het in feite een Inglenook met extra’s is geworden, zodat er genoeg te “spelen” is.
 
Het thema van de bak is het eindpunt van een aantal Private Sidings die een aantal grote bedrijven met de plaatselijke branchline en zo weer met het hele spoorwegnet verbindt. Het speelt zich af in de West Ridings, in het grijze gebied tussen de LMS en de LNER. Het tijdperk is 2e helft jaren dertig van de vorige eeuw, maar met een slimme wisseling een enkele vrachtwagen kan er ook heel goed met jaren vijftig rollend materieel gereden worden.
Dit industrie gebied is ontstaan in de eerste helft van de negentiende eeuw en werd in eerste instantie van materialen en vooral steenkolen voorzien via het netwerk van kanalen. Dat was tamelijk eenvoudig , want met name steenkool kwam van min of meer om de hoek, terwijl de door de bedrijven geproduceerde goederen, vooral machinerie, ook nabij werden afgezet.
Maar toen de spoorwegen zich over heel Engeland verspreiden, kreeg dit gebied al snel een eerste aansluiting waardoor de goederen ook verder weg werden verkocht. Zowel de bedrijven als het spoorwegnet breiden uit, en de eerste voorzichtige aansluiting van een enkel spoortje op een lokaal lijntje veranderde in de jaren in een uitgebreidere Siding, terwijl de Branchline al snel werd uitgebreid tot dubbelspoor. De aansluiting van alle private Sidings werd gecombineerd en kwam verderop te liggen.
Ook het terrein waar de bedrijven zich bevonden werd steeds voller bebouwd en hier en daar staan nog oude niet meer in gebruik zijnde gebouwen en gebouwtjes. Al met al een thema waar ik me de komende jaren kan uitleven op de modelbouw en waar allerlei kleinere scenes te bedenken en te maken zijn.

Het sporenplan is vrij simpel, 3 doodlopende sporen, met 2 contra wissels waarvan er 1 leidt tot een klein service spoortje voor de plaatselijke lok en 1 weer toegang geeft tot een fabriek. De Sidings worden bediend door een kleine Tank Engine, die het meeste rangeerwerk voor haar rekening neemt. Zij is zoals gebruikelijk hij de LNER gestationeerd in een nabij gelegen Subshed, waarheen zij elke avond na gedane arbeid terugkeert. Maar ook de loks die de goederen wagons brengen en halen, moeten af en toe mee rangeren, daartoe gedwongen doordat de Sidings hier geen omloopspoor kent.

Zoals gezegd ligt het thema in het gebied dat door zowel de LMS als de LNER wordt bediend. Dat geeft dus veel mogelijkheden voor de inzet van materiaal. Hoofdrolspelers worden een paar kleinere Tank Engines van de LNER, die het leeuwendeel van het rangeerwerk verrichten. Maar ook grotere (tender)engines zullen de bak bezoeken, zij het met korte treinen van max. 6 a 7 wagons. Omdat de Module ook makkelijk de jaren vijftig kan weergeven, zijn in dat geval de mogelijkheden van inzet van materieel bijna onbegrensd

De opslag van de module in gebouwde vorm levert ruimtelijk problemen plus dat het lastig is dat ding de trap op te sjouwen, wordt het landschap modulair gemaakt. Dat wil zeggen dat grotere landschap elementen en gebouwen los komen te staan en dat de bak op een rijdag ter plaatse wordt `aangekleed`. Alle kleinere onderdelen blijven wel permanent op de bak, maar op deze manier kan de bak met minder volume vervoerd worden.
Uitdaging is om het “landschap” zo natuurgetrouw mogelijk te maken, zowel trackwork, gebouwen, landschap, voertuigen etc. Dat zal nog veel studie vergen en de bak is zeker de eerste tijd (jaren?) nog niet voltooid.

Er is al enige tijd stilletjes gewerkt aan het maken van de kenmerkende gebouwen, merendeels gemaakt van kartonnen en papieren modellen van Scalescenes en andere leveranciers. Gisteren en vandaag zijn de eerste `massa` studies gedaan om te kijken of dat ook werkelijk past en de impressie geeft die ik wil bereiken. Hier de eerste foto´s voor een eerste indruk:








De planning is de komende weken in elk geval de rails te leggen en van daaruit verder te werken. Ik ga mijn best doen om de voortgang ook fotografisch vast te leggen en met jullie te delen.

Wordt hopelijk spoedig vervolgd.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2530 Gepost op: 13 juli 2017, 23:39:26 »
 (y) (y)

Leen.

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2531 Gepost op: 14 juli 2017, 09:42:17 »
Goed bezig Rob (y) dat kan heel mooi worden 8)
Mvg Henk.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2532 Gepost op: 14 juli 2017, 16:42:53 »
Nog meer sporen om wagentjes op te zetten.  :)

 (y)

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2533 Gepost op: 30 juli 2017, 21:45:34 »
Tussen het vakantie vieren door (en het leeghozen van de achtertuin  ;D) bezig geweest met het uitleggen en uitmeten van de rangeersporen.
Op een klein stukje dat in een fabriek komt na is nu alles uitgemeten:



Het uitmeten was best nog een klus, want er moet rekening gehouden worden met de plaats van de servo's voor de wisselbedieningen, de magneten voor de ontkoppeling en de doorvoer van de stroomdraadjes. Altijd slordig om een wissel zodanig te plaatsen dat de dwarsverbinding van de bak in de weg zit voor de servo  :laugh:

En verder lukte het me niet om de Peco finescale 75 wissels met rail joiners te verbinden met de Peco Bullhead. Na enige pogingen besloten om dan maar de C&L Finescale bullhead rail en plastic bielzen te gebruiken. Die lagen al enige tijd in het magazijn en komen zo mooi van pas. Hier passen zowel de finescale rail joiners als de bullhead Fishplates prima op. Hier een foto van het in elkaar zetten van de C&L track:



Op zich past alles prima bij elkaar.
Volgende stap wordt het solderen van de bedrading aan de stukken track. Voor de betrouwbaarheid krijgt elke wissel en stuk track een eigen aansluiting op de centrale stroomvoorziening. Het rangeer spoor wordt apart van het hoofdspoor gevoed zodat er op rijdagen op het rangeerterrein gereden en gerangeerd kan worden zonder dat dit invloed heeft op het hoofdspoor.

Wordt weer vervolgd.

Rob

« Laatst bewerkt op: 31 juli 2017, 00:41:21 door Edsko Hekman »
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2534 Gepost op: 30 juli 2017, 22:33:21 »
Goed bezig!  (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)