Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerstukje Bas door roadster36
Vandaag om 01:04:39
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:38:34
Class 66, vraagje voor de kenner. door FritsT
05 december 2021, 23:47:35
Bouw Villefranche de Conflent in H0m en Train Jaune, le Canari door HuubvG
05 december 2021, 23:45:05
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
05 december 2021, 23:24:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
05 december 2021, 23:15:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
05 december 2021, 23:15:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
05 december 2021, 22:56:20
Langstraatspoorlijn modulebaan door DJV
05 december 2021, 22:54:46
Zolderbaan in de Keistad, H0 door DJV
05 december 2021, 22:39:03
Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload? door Fritsprt
05 december 2021, 22:32:42
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
05 december 2021, 22:30:20
LGB-treinen rijden niet.. door Piet Groot
05 december 2021, 22:19:22
Leuke NL baan! door MartinH0
05 december 2021, 22:19:17
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
05 december 2021, 22:11:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 december 2021, 22:10:23
Vannacht (04-12-2021) marathonuitzending Rail-away door Ronald Halma
05 december 2021, 21:56:40
Kleinbahn: het is voorbij door Karben
05 december 2021, 21:54:01
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
05 december 2021, 21:40:21
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door MiHe
05 december 2021, 21:40:07
Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N) door Mispoes
05 december 2021, 21:38:01
Handmatig rangeren met Koploper of RocRail. De verschillen? door Hans1963
05 december 2021, 21:29:45
Rondom Charlois door hrp
05 december 2021, 21:23:22
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Frank103
05 december 2021, 21:09:49
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
05 december 2021, 20:57:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 december 2021, 20:45:44
OcCre BR 18 Bavarian Dream, schaal: G, in hout en metaal, zelfbouw. door Quintillius
05 december 2021, 20:24:34
Oude Jouef bruggen verbouwen door HuubvG
05 december 2021, 19:57:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 december 2021, 19:49:37
Ketelwagens, welke hebben jullie? door clickmaniac
05 december 2021, 19:30:37
  

Auteur Topic: Voorbeelden van belading  (gelezen 31651 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • sleutelspoor
Zakgoed (aardappelen)
« Reactie #45 Gepost op: 16 mei 2015, 23:18:57 »
Zakgoed (aardappelen) laden aan de openbare los- en laadplaats

In de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw was het nog gemeengoed dat er aan de toen nog volop bestaande openbare los en laadwegen gesloten wagens met zakgoed geladen werden. Na deze periode is het snel bergaf gegaan met dit kleinschalige goederen vervoer. Niet effectief en dus te duur voor het spoor. Een heel enkele keer kan het nog wel eens voorkomen dat een lokale vertegenwoordiger uit de agrarische sector zijn producten per spoor wil verzenden.
In ons voorbeeld is dit een aardappelhandelaar die zijn waren wil exporteren naar het buitenland. Daar het zomer is, heeft hij van de spoorwegen voor dit aardappel-zakgoed transport een een Gs ter beschikking gekregen. In een periode met kans op vorst zal hiervoor een geïsoleerdewagen gebruikt moeten worden

1
Een Gls wordt aan de openbare los- en laadplaats beladen met zakken aardappelen. De zakken mogen volgens de ARBO niet meer dan  50 kilogram wegen.

2
De laatste zakken worden gestuwd voor dat er een bakkie gedaan kan worden!

3
Na de laatste zak? is in detail te zien hoe men de tijd doorbrengt tot de aflossing. De aardappelzakken zijn “koud” in de wagen geladen zonder gebruik te maken van pallets. Waarschijnlijk beschikt men op de losplaats toch niet over een vorkheftruck. Let even op de “vergeten”zak die op de lege pallets op de hanger is achter gebleven

4
Het laden van de wagen op de modelbaan. Het model is van Roco en stelt de 21 RIV 84 NS 134 0 028-2 Gls-v 144 voor uit het depot Roosendaal. Dit is eigenlijk een Sigarettenwagen die gereserveerd is/zijn/was voor Philip Morris Bergen op Zoom

5
NS beveelt in de zomer de S-CHO aan voor het transport van Aardappelen.

6
Uit het boekje voor elk vervoer een wagen van de voormalige NS

7
Even een blaasje pakken




12
De geïsoleerde koelwagen welke door NS werd aanbevolen voor het transport van vorstgevoelige producten zoals bv aardappelen.

13
Details en maten van de S-CHVO.

15-
Aardappelen zijn zeer vorst gevoelig. Daarom in perioden dat vorst verwacht word, aardappelen transporteren met deze geïsoleerde wagens.

16
De koelwagen is ontstaan uit een Dapol bouwpakket. Hier heb je de keuze met bouwen tussen een open of een dichte deur.

17
De voorganger van de S-CHO was de S-CHR Deze groentewagen werd gebruikt voor het vervoer van allerlei goederen, waaronder het arbeidsintensieve laden van zakgoed.

18
Details van deze groentewagen

19
Artitec vertaalde de S-CHR  naar het model

20

21
Aardappelzakken uit DAS klei
22

Dat krijg je als je oude postzakken gebruikt.
23

24
Lege pallets en een palletwagen

« Laatst bewerkt op: 16 mei 2015, 23:23:43 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • sleutelspoor
Re: Voorbeelden van belading
« Reactie #46 Gepost op: 29 september 2015, 11:50:15 »
deel 2 "staal producten"

Profielstaal.

Van alle getoonde wagens en belading kan ik een beschrijving geven (als er belangstelling voor is)


Staaldraad op rollen


Blokken geperst aluminium




geperst schroot


Dg
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
Re: Voorbeelden van belading
« Reactie #47 Gepost op: 29 september 2015, 11:53:49 »
Hoe zijn die staaldraad op rollen gemaakt?

Grt,
Marcel 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

raccolta di ferroviari olandesi

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • sleutelspoor
Re: Voorbeelden van belading
« Reactie #48 Gepost op: 29 september 2015, 14:50:50 »
Hier kom ik nog uitgebreid op terug.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • sleutelspoor
Re: Voorbeelden van belading
« Reactie #49 Gepost op: 22 oktober 2015, 15:45:57 »
Vandaag was er weer wat beladings activiteit op de kade te bespeuren

Gaan we straks verder mee in het draadje DEPOT
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • sleutelspoor
Re: Voorbeelden van belading
« Reactie #50 Gepost op: 07 december 2020, 13:48:19 »
Balen turf.

« Laatst bewerkt op: 08 december 2020, 13:28:07 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
Re: Voorbeelden van belading
« Reactie #51 Gepost op: 07 december 2020, 19:19:09 »
Leuk Hans!
Heb je wel lang over gedaan, vanaf oktober 2015 tot nu toe. :laugh: (y)

Ik ben benieuwd naar de volgende lading.

Wim

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
Re: Voorbeelden van belading
« Reactie #52 Gepost op: 08 december 2020, 22:06:26 »
ha hans,

Mooi om hier weer mee door te gaan.
Hoe heb je de turfbalen gemaakt?
Ik wil ze ook maken maar heb nog geen goed plan bedacht.
In ong. 1968 was er een keer zon beladen wagen in Heerde en het lijkt mij leuk dat na te bootsen

groeten jandcargo

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • sleutelspoor
Turfmolm
« Reactie #53 Gepost op: 09 december 2020, 20:11:03 »
TURF: EEN OUDE BRANDSTOF


001 De grondsoort veen is opgebouwd uit afgestorven plantenmateriaal. Deze grondsoort bestaat uit metershoge lagen afgestorven planten in moerasgebieden. Het dode plantenmateriaal zakte in de loop van vele duizenden jaren naar de bodem van het moeras. Hier bleef het bewaard onder natte en zuurstofarme condities. Door het gebrek aan zuurstof kunnen bepaalde bacteriën die voor een normale afbraak zorgen hun werk niet doen.Andere bacteriën zorgen nu voor de aanmaak van methaan en hierdoor ontstaat veengrond. Wanneer het natte veen droog wordt in deze conditie is het bruikbaar als brandstof. Het gedroogde product turf was eeuwenlang van grofweg de 11e tot 18e eeuw - de belangrijkste brandstof. Het gebruik van turf als brandstof wordt al in de Romeinse tijd vermeld.


002 Turfwinning kwam echter pas op grote schaal op gang toen in de middeleeuwen het hout te schaars werd om de groeiende de bevolking van brandstof te voorzien. Turf werd een belangrijke brandstof voor zowel het huishouden als de industriële praktijken. Men verhitte er onder andere ovens en brouwerijen mee. Voornamelijk in Groningen en Drenthe waren veel veengebieden te vinden, doch ook langs de kust bevonden zich delfplaatsen.De dikke veenlaag van afgestorven plantenmateriaal baggerde men op en legde men te drogen op akkers.


003 Omdat de behoefte van de groeiende steden niet te temmen was, werd het veen tot onder de waterspiegel weggebaggerd. Hierdoor kwamen deze plaatsen onder water te staan. In sommige gevallen werd na de veenwinning het ontgonnen landschap gereedgemaakt voor landbouw; op andere plaatsen bleven grote plassen over, zoals we die in het hedendaagse landschap nog aantreffen.


004 De veenwinning was de eerste stap van Nederland richting de vroege industrialisatie in de Gouden Eeuw. Veenwinning lanceerde Nederland op deze manier het industriële tijdperk in. Vandaag de dag hebben wij in Nederland verschillende plaatsnamen te danken aan de turfwinning. Denk aan Hoge Veen, Lage Veen, Veendam en Veenendaal. De veenwinning werd uiteindelijk weggeconcurreerd door de opkomst van andere fossiele energie, zoals olie en gas die in de vorige eeuw populair werden. Voor de productie van actieve kool en potgrond werd turf tot het midden van de 20e eeuw nog op kleine schaal in Nederland gewonnen. Vandaag de dag wordt het nog steeds gebruikt als materiaal in diverse industrieën alleen komt het uit nu elders uit Europa.


005 Grofweg zijn er twee soorten turf te onderscheiden: witte turf en zwarte turf. De zwarte turf is het oudste en heeft bijgevolg per turfblokje de grootste hoeveelheid aan brandbaar materiaal. Tuinturf is doorgevroren zwartveen dat gebruikt wordt in potgrond. Als het veen nog vochtig is, wordt het doorgevroren. Daarna wordt het gedroogd, gemalen en gezeefd. Niet doorgevroren zwartveen neemt na droging zeer moeilijk weer water op en werd vroeger als brandstof in de vorm van turven gebruikt. Doorgevroren turven (smoezen) zijn als brandstof ongeschikt. Voor de winning van het zwartveen wordt eerst de bovenste laag grond verwijderd. Deze bovenste laag heet bolsterveen en komt als turfstrooisel, ook wel turfmolm genoemd, in de handel. Ook turfstrooisel neemt in gedroogde toestand gemakkelijk veel water op. Het onderliggende zwartveen wordt over de gehele diepte weggegraven en tot tuinturf verwerkt. Tuinturf en potgrond werd vanouds door de tuinders zélf bereid. Omstreeks 1945 kwamen er in Nederland ook gespecialiseerde potgrondbedrijven die gewoonlijk gevestigd waren op plaatsen waar zich veel tuinders bevonden, zoals in het Westland. Uiteraard moest de turf naar deze streken worden vervoerd. Uiteindelijk begonnen ook de verveners interesse te krijgen voor dit product.. Naast de smoezen werd ook voor stort een toepassing gezocht. Storf is gemengd veen dat vrijkwam bij het graven van kanalen en dergelijke.


006 In 1961 ontstond de eerste vraag naar balen doorgevroren zwartveen. De productie van tuinturf kwam op gang, wat een nieuwe toepassing betekende voor het zwartveen, dat de turfstrooiselfabrikanten nog tot hun beschikking hadden nu het grauwveen uitgeput raakte. De afzet van het product steeg en nieuwe toepassingen werden gezocht, onder meer in de aardbeienteelt en bij de aanleg van sportvelden. De tuinturf werd zowel geleverd in balen, in zakken, en in bulk. Een nadeel van het product was de weersafhankelijkheid waaraan de verveners waren onderworpen: het moest immers enkele dagen gevroren hebben. Vanaf 1967 werd ook de tuinturf in plastic verpakt. Een aantal turfstrooiselbedrijven ontwikkelden zich tot producenten van tuinturf en potgrond. De benodigde turf kwam niet langer meer uit Nederland, waar in1992 de vervening werd gestaakt, en in steeds mindere mate uit Duitsland en Engeland, maar steeds verder weg, uit Ierland en de Baltische staten, met name Estland. Een nadeel van het gebruik van turf en veen is dat bij het vervenen soms waardevolle natuurgebieden worden vernietigd. Het ontstaan van veen kost veel meer tijd dan nodig is het te vernietigen en de kans op herstel is zeer klein, zeker op de korte termijn.
Na deze achtergrond informatie is het tijd om de balen turfmolm in model na te maken. Hier voor hebben we grofweg nodig: Witte houtlijm. Stokje vierkant hout en koffiedrab


007 Van een houtenstokje van 6 x 6 mm rond, zoiets als waar vuurpijlen mee afgeschoten worden, en zaag daar blokjes van 14.5 en van 29 mm af. Kantjes een beetje bij werken en voila het begin is er.( Maten hebben te maken met de lengte en breedte van de meeste h0 rongenwagens)


008 Neem ruim voldoende gedroogd koffiedrab in een bakje. Smeer de blokjes hout aan alle kanten ruim in met witte houtlijn van bv Bison en rol de ingesmeerde blokjes stevig door de drab. Vergeet niet de kopsekanten goed in de dompelen en aan te drukken.


009 Het is aan u om te beslissen welke rongen wagen er voor het transport van de balen turfmolm gebruikt gaan worden. Ik zelf heb gekozen voor de 12.50 meter lange S-LWO met een draagvermogen van 23 ton. Meer tijdperk gebonden is de 13.90 meter lange LWW/LWGK met een draagvermogen van 17.5 ton Dat de wagen langer is . heeft weer als nadeel dat je die wagen zelf moet maken en er beduidend meer balen gemaakt moeten worden!


010 Aan de hand van de gekozen wagenbodem worden op een plaatje styreen de uitgeharde en gedroogde turf balen gelijmd. Dit op een plaatje lijmen heeft als voordeel dat de lading evt uitgewisseld kan worden.


011 De eerste rij balen turfmolm op de ondergrond gelijmd. Daar het vierhoog moet worden heeft het geen zin om de binnenste balen ook te maken. De bovenste rij sluit het geheel mooi af.


012 Hier zie je van de open binnenkant niets meer. De gekleurde strookjes moeten de beschermlatten voor gaan stellen die onder de staaldraad komen te zitten die de balen bij een houdt.


013 De opmaat gemaakte lading voor de S-LWO is beduidend korter als voor een LWGK. Duidelijk is hier te zien dat de wagenboden conform het grootbedrijf is


014 Ook hier is dat duidelijk te zien


015 Regelmatig moet tijdens het laden gekeken worden of dat de lading nog steeds binnen het profiel van vrijeruimte past.


016 Als alles geladen is gaan we de lading borgen volgens onderstaan plan


017 Dit plan is net als van 018 gebaseerd op balen hooi/stro. Het principe blijft het zelfde.


018


019 Onderweg naar een afnemer.


020 Voorbeeld van een uitgewisselde lading


021 Ben hier nog wel even zoet mee!!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
Re: Voorbeelden van belading
« Reactie #54 Gepost op: 10 december 2020, 13:11:03 »
Hallo hans,

Mooi en duidelijk. bedankt voor de info.

groeten jandcargo

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • sleutelspoor
Re: Voorbeelden van belading
« Reactie #55 Gepost op: 13 december 2020, 22:18:11 »
De verwijderde info (over de rongenwagen) kan je terug vinden in her draadje over de 17.5 tons LWGK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11375
    • sleutelspoor
Re: Voorbeelden van belading
« Reactie #56 Gepost op: 21 december 2020, 19:17:49 »
Nu we hier toch in een lock-down met avondklok zitten (2100—0900 uur) alle tijd om het volgende op de site te zetten.



Vaten als lading

Jaren geleden kwam ik in het oude havengebied van Antwerpen enkele Rs-en tegen beladen met de bekende aluminium gekleurde oliedrums van 200 liter. In eerste instantie dacht ik dat ik te maken had met inhoudend een gevaarlijke stof. Nader onderzoek leerde dat het hier gaat om nieuwe merkloze vaten. Deze nieuwe vaten zijn en leeg en ongevaarlijk. Als het vaten zijn  met een merk of kleur en zij ook meer zo fris en ongeschonden uitzien, gaat het meestal om gebruikte vaten en deze hoeven niet altijd leeg te zijn. Voor het transport van deze vaten, die gebruikt zijn voor opslag en/of transport van niet gevaarlijke en agressieve chemicaliën, vetstoffen, smeermiddelen en eetbare oliën zijn geen speciale veiligheidsmaatregelen nodig. Meestal kan je deze vaten als bulk, want dat is aanmerkelijk goedkoper, tegen komen in de open E en K-wagens. Volle 200 liters drums, met kostbare en/of gevaarlijke inhoud worden in de regel op pallets gestouwd en met gesloten wagens vervoerd. Het meest bekende transportmiddel voor deze vloeibare producten in bulk is natuurlijk de binnenvaarttanker en de spoorketelwagen. Transport over de weg speelt maar een bescheiden rol.


001 In 1989 staat een lange rij Rs-en met nieuwe stalen-vaten te wachten op Antwerpen-Luchtbal voor verder transpoet.


002 Dat het hier om nieuwe vaten gaat is duidelijk te zien aan het ontbreken van enige verf of eigendomsmerk. Deze ongeverfde exemplaren wachten op vervoer naar de nieuwe eigenaar


003 Als we zo’n Rs willen vullen met modelvaten dan moet al snel gerekend worden gerekend worden op 4 doosjes Preiser 17101 a  € 8.84.


004 In dat zelfde Antwerpen, maar nu bij Dam, zag ik deze wagen staan. Curieus is/zijn de spaakwielen onder deze wagen. De gebruikte vaten zijn hier liggend gestouwd en komen maar net boven het boord uit


005 Een deel van de inhoud van een doosje 17101 van Preiser. Je moet zelf de vaten schilderen en/of van de bijgeleverde stickers voorzien.


006 De Kibri vaten, die eigenlijk iets te groot zijn, bestaan uit drie ringen. Als je een fake bodem gebruikt dan kan je vaten van twee ringen maken!!!!


007 Deze LWW  NS 87426 van PIKO is door de geringe diepte van de bodem, eigenlijk ongeschikt om vaten te vervoeren. De verhoudingen zijn hier compleet zoek.


008 Hier is de  “(on)diepte “duidelijk te zien


009 In de praktijk van alle dag, en ook denkende aan onze eigen portemonnee, werden lege kolenbakken gebruikt zoals de GTWO en de E.


010 Voorbeeld van een bewaard gebleven stalenkolenwagen. Dit ongenummerde exemplaar is te vinden bij de SGB in Goes



011 Het NS wagenpark, en dat van veel andere spoorwegmaatschappijen, bestond uit zowel houten als stalen kolenbakken Hier een voorbeeld van de  NSM GTM 59221


012
Model van een stalenkolenbak Ommpu49 van de SAAR met nummer 84 189.  geladen met twee rijen vaten. Om vaten te sparen leggen we onderin de wagen een fake bodem van piepschuim zoals in de tekening hieronder aangegeven.



013 Tekening fake bodem


014 Een model afgeladen O 29-07-05 van de voormalige DR

Voor het verlagen van de bodem verwijs ik u naar “verbouwenhttps://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96178.0
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.