Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Dubbeltractie/Consist met simpel handheld DCC systeem, maar ook met computer control?  (gelezen 5521 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
In de handleiding van iTrain wordt het begrip consist gebruikt voor multiple tractie, maar zoals ik het lees werkt het net als in Koploper. Het programma kent van iedere loc de snelheid die bij iedere stap hoort en probeert locs te matchen op de manier zoals Wim beschrijft.

Bij de consistmodus zoals die in decoders is geïmplementeerd, moeten de locs wel dezelfde snelheid hebben bij dezelfde rijstap. Dat instellen bij uiteenlopende locs kan een heel gedoe zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Je hebt gelijk Henk, iTrain hanteert inmiddels ook de methodiek die ik ken uit Koploper. Heb daar zonet ook een mailtje over gehad.

Gr, Ben.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Dank allen,

Het gaat mij pas in 2e instantie om rijden met software, in eerste instantie om met de hand, zonder aanwezigheid van software, melders, e.d., in dubbeltractie/consist te kunnen rijden.
Dat moet ik dus al eerste voor elkaar krijgen, d.m.v. snelheden matchen in alle snelheidsstappen, en dat kan niet met de aanwezige Intellibox Basic en Daisy/Power 2.

Wat ik dus al vervanger het beste aan kan schaffen is de 1e vraag.
Niet te duur, handheld, redelijk modern, multitractie/consist kunnen, en op termijn probleemloos met de software samen kunnen werken.

De Daisy II Systeem kan dit allemaal, maar is dit de meest wijze aankoop?

En als het Daisy II systeem d.m.v. een Loconet interface aan een PC hangt met iTrain danwel Koloper, en een deel rijdt automatisch via de software, hoe laten treinen zich dan handmatig rijden?
Is dat rechtstreeks met het Daisy II Systeem, of via de software?
Want de commando's van software naar treinen is toch altijd via het Daisy II Systeem?

Mvg, Michel

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
In plaats van een Daisy II Systeem, zou dit een betere keuze zijn?
Tams Master Control / Easy Control

Mvg, Michel

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
En als het Daisy II systeem d.m.v. een Loconet interface aan een PC hangt met iTrain danwel Koloper, en een deel rijdt automatisch via de software, hoe laten treinen zich dan handmatig rijden? Is dat rechtstreeks met het Daisy II Systeem, of via de software?

Ligt een beetje aan het programma dat je gaat gebruiken wat de mogelijkheden zijn. Zo kan je in koploper een "handregelaar" aanmaken die gekoppeld is aan een adres. Via dit adres op de daisy II kan je dan een lok besturen als je die via het programma koppelt. Je kan ook een rangeerdeel maken op je baan en dan iedere keer een lok / trein "overgeven" aan de computer. En natuurlijk schakelen van wissels en wisselstraten via een tableau. Dat kan allemaal met koploper en ook de meeste andere computerprogramma's.

Over de centrale: Ik zou voor de Daisy II gaan vanwege de aanwezigheid van loconet.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Ik heb moeite om je vragen te volgen Michel, maar dat ligt ook aan mij. Voor het rijden in multiple tractie bestaan verschillende mogelijkheden.
1. Locs zelfde adres geven. Is geen optie, want niet te veranderen zonder loc van rails te nemen.
2. De consistfunctie in de decoders. Die kan je in ieder geval via Pom activeren en weer uitzetten. Is dus een optie en kan met iedere centrale die een Pom modus heeft.
3. Sommige centrales kunnen locs met verschillende adressen koppelen en weer scheiden. Je zoekt kennelijk een centrale die dat kan.
4. Via een computer. Ik kwam er net achter dat als je in Koploper twee locs koppelt tot een tweespan, dat die dan ook gezamenlijk op een handregelaar met het adres van de zogenaamde masterloc reageren. Wist ik ook niet. Moest ik even proberen. Dat zal bij andere programma's ook wel zo gaan.

Wat ik niet weet is of er decoders zijn waarbij de consistfunctie met een functietoets is aan en uit te zetten. Dat zou voor jouw vraagstuk denk ik ideaal zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Kijk bij je vergelijkend waren onderzoek ook eens bij Lenz. Kent ook alle mogelijkheden die je wilt.

Marius.
Marius

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Z21 heeft ook dubbel tractie mogelijkheden in de app ingebouwd. Misschien is dat een optie?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5169
Ben even aan het zoeken gegaan, maar kun je een Klompentrein gewoon laten rijden door de beide (Piko) 2200-en hetzelfde locadres te geven? En kun je ze eventueel ook beide met de cabine naar de buitenzijde laten rijden? Dan rijden ze dus eigenlijk tegengesteld aan elkaar (een cv anders instellen?). Ik heb een IB Basic en die kan multitractie niet aan, dus beide locs een ander adres zou dan niet gaan (hoeft ook niet als je ze steeds aan de trein laat en niet voor iets anders gebruikt)?
Groet, Frank

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Ja  ;D
Zou er wel voor zorgen dat ze minimaal allebei gelijk ingesteld zijn qua topsnelheid en geijkt zijn om een gelijkwaardig rijgedrag te krijgen.
En voor die verschillende rijrichtingen zal je inderdaad CV29 even moeten aanpassen.
Gr.
Eric

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Dat zou kunnen. Je kan ook bij de tweede loc CV19 de waarde geven van het adres van loc 1* + 128, dit zorgt ervoor dat loc 2 reageert op het adres van loc 1 en ''achterstevoren'' rijdt. Als je dit niet meer wilt zet je CV19 weer op 0.

*Loc 1 heeft adres 23, dan zet je in CV19  van loc 2 dus 151.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
hoi,

Ben even aan het zoeken gegaan, maar kun je een Klompentrein gewoon laten rijden door de beide (Piko) 2200-en hetzelfde locadres te geven? En kun je ze eventueel ook beide met de cabine naar de buitenzijde laten rijden? Dan rijden ze dus eigenlijk tegengesteld aan elkaar (een cv anders instellen?). Ik heb een IB Basic en die kan multitractie niet aan, dus beide locs een ander adres zou dan niet gaan (hoeft ook niet als je ze steeds aan de trein laat en niet voor iets anders gebruikt)?

Kijk ook even in dit artikel: Multi-tractie rijden.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Wat ik niet weet is of er decoders zijn waarbij de consistfunctie met een functietoets is aan en uit te zetten. Dat zou voor jouw vraagstuk denk ik ideaal zijn.
Modernere decoders kunnen dit via functiemapping. Dit betekent wel dat de beide locomotieven geijkt moeten worden. Dus ook weer via de CV's de rij karakteristiek gelijk programmeren.

Wat betreft je centrale blijft eigenlijk alleen over dat je POM moet kunnen programmeren en/of voldoende functies aan sturen.

Zonder PC (Koploper of iTrain of een ander programma) is multiple rijden een aardige klus.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.