Wat zijn we aan het bouwen? > Werkspoor

Staatsmijn Emma

(1/26) > >>

Lambert1921:
Voor een school in Hoensbroek zijn we gevraagd een maquette te maken van een kolenmijn. Als voor beeldwordt de voormalige Staatsmijn Emma in Hoensbroek genomen. In het model moet het gehele proces van de kolenwinning te zien zijn. Dus zowel bovengronds als ondergronds. De maquette wordt 2.40 x 1.20m en 70cm diep. De schaal wordt 1:100.
Als voorbeeld heb ik nu al een van de ophaalgebouwen gemaakt, met interieur. Voor de schacht zelf ga ik het model gebruiken van Joswood.
Op dit moment ben ik bezig met het uit tekenen van het grote betonnen schachtgebouw. Deze was 63m hoog. Dus het wordt een flinke kolos.

Het interieur van het ophaalgebouw. Links de ophaal machine en rechts de generator. 


Voor het maken van de motors heb ik gebruik gemaakt van oude motortjes uit CD spelers.






De schacht met rechts op de voorgrond het ophaalgebouw.


De ophaal machine type Koepe.


Schacht 3 van de Staatsmijn Emma.

Bert van Gelder:
Ik vermoed dat deze in het verkeerde board heeft gestaan.
Gaat dit draadje nog verder?

Gr, Bert

zuylen:
Mooi, die mijngebouwen! Ik hou wel van die industriƫle vormgeving uit die tijd. Nu allemaal hoofdzakelijk verdwenen. Nu zien industriegebouwen er allemaal als aluminium dozen uit. Zullen ook wel liefhebbers voor bestaan. Ik ben meer liefhebber van dit oude spul! (y) Ook mooi gebouwd Bert!

Lambert1921:
Ja dit draadje gaat nog verder. Maar het kan nog even duren voor het volgende mijn-gebouw gemaakt wordt. Het schoolproject waarvoor deze gebouwd worden begint pas in september. Dit ophaal gebouw heb ik al gebouwd als voorbeeld.
De vakantie periode gebruik ik om de tekeningen te maken en informatie te verzamelen.

zuylen:
Er zijn ook filmpjes op het internet. Met name van de sloop, maar ook van de beginperiode. Die vind ik het meest interessant.
vr gr Andre

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie