Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
Vandaag om 20:18:19
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 19:46:10
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:39:14
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Falkenberg
Vandaag om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
  

Auteur Topic: Digikeijs DR4024 versus IB basic probleem!  (gelezen 2646 keer)

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • www.henkdegans.nl
Digikeijs DR4024 versus IB basic probleem!
« Gepost op: 29 maart 2015, 20:25:53 »
Ik ben pas begonnen met deze hobby, en heb een proefbaan gebouwd met een IB basic en ondermeer een DR4024.
Nu heb ik met behulp van de handleiding vele pogingen gedaan de DR4024 te adresseren, maar dit krijg ik niet voor elkaar.
Misschien doe ik het helemaal fout hoor, maar bij stap twee van de handleiding: stel uw centrale in op het begin adres dat u de module wilt geven, stel ik bijvoorbeeld nummer 50 in (net als dat ik een lok adresseer om er daarna mee te gaan rijden).
Ik druk op het knopje en de rode led gaat branden.
Dan stel ik op de centrale nogmaals het adres op 50 en enter enz, maar die rode led blijft branden!
Toen dacht ik de module maar eens terug te gaan zetten naar de fabriekswaarden.
Zo gauw ik mijn centrale echter naar programmeeren via het hoofdspoor schakel, gaat de spanning van de rails en gaat dus ook de groene led op de DR4024.
Dan valt er dus weinig te programmeren lijkt me!

Ik heb zowel de power als signaal op het spoor aangesloten, maar dit zou geen probleem zijn volgens de gebruiks aanwijzing.
Wat doe ik dus fout?
Gaarne jullie inbreng!
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2015, 00:09:41 door Bert van Gelder. Reden: Titel: hoofdletters toegevoegd »
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: digikeijs DR4024 versus IB basic probleem!
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2015, 22:49:03 »


Goosie,

2 dingen effe controleren. Zend je wel een wisselopdracht voor wissel 50 ( geen loc opdracht) en staat adres 50 op DCC?
Als het ledje niet uitgaat heeft de 4024 de opdracht niet begrepen.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: digikeijs DR4024 versus IB basic probleem!
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2015, 05:26:13 »
Hallo Goosie,

Zoals je zelf aangeeft ben je pas begonnen met digitaal rijden en blijkbaar is dit je eerste wissel/servo-decoder die je hebt aangesloten.

Voor zover ik uit je verhaal begrijp heb je de DR4024 goed aangesloten: zowel SIGNAL als POWER heb je op de TRACK-OUT/MAIN van de IB aangesloten: als het goed is brandt dan de groene led.

Voor wat betreft het geven van een beginadres is dat voorlopig voldoende. Op het programmeren kom ik later even terug.

Zoals Peter hierboven ook al aangeeft probeer je de DR4024 een beginadres te geven via een locomotief-adres en dat gaat niet.

Misschien geeft een uitgebreidere toelichting wat meer duidelijkheid.

Bij de digitale besturing wordt onderscheid gemaakt tussen het digitaal aansturen van decoders van locomotieven en het digitaal aansturen van decoders voor andere dingen zoals bijvoorbeeld wissels en seinen. De decoders voor wissels worden voor het schakelen namelijk aangestuurd via wissel-adressen, dit in tegenstelling tot de decoders in locomotieven, die aangestuurd worden via locomotief-adressen.

De DR4024 is een servo-decoder die aangestuurd wordt als een wisseldecoder, dus met wissel-adressen. Als je de DR4024 een beginadres wilt geven moet je dus na het indrukken van het knopje op de DR4024 (het rode ledje gaat branden) via de IB de wissel bedienen met het adres waarmee je de eerste servo wilt gaan bedienen. De resterende servo's krijgen daarna automatisch de drie daaropvolgende adressen.

Wil je bijvoorbeeld de DR4024 (preset 0) de adressen 41 t/m 48 geven dan schakel je dus na het indrukken van het knopje op de DR4024 (het rode ledje gaat branden) op de IB wissel 41 om, waarna het ledje van de DR4024 uitgaat ter bevestiging dat deze het beginadres 41 ontvangen heeft. Daarna kun je vervolgens ter controle de wissel-adressen 41 t/m 48 nogmaals schakelen via de IB en dan zul je zien dat elke keer als je een wissel uit de reeks 41 t/m 48 schakelt het rode ledje van de DR4024 even oplicht ter bevestiging dat de DR4024 een schakelopdracht voor hem ontvangen heeft. Schakel je een andere wissel (dus bijv. 51) dan zul je zien dat het ledje niet oplicht: deze opdracht is niet voor de DR4024 met de adresreeks 41 t/m 48.

Misschien is het een tip om even de toelichting te lezen voor het geven van een begin-adres van de DR4018, die op dezelfde manier gaat als voor de DR4024.  In de on-line handleiding voor de DR4018 vind je op bladzijde 39 stap voor stap beschreven hoe dat gaat voor de Intellibox:

> http://www.digikeijs.nl/files/index/download/id/1424358363/

Ik neem aan dat je met deze informatie ook de DR4024 een begin-adres kunt geven.

Het tweede probleem dat je beschrijft is dat als je de IB "naar programmeren via het hoofdspoor" schakelt dan de spanning van de rails gaat en dus ook de groene led op de DR4024 uitgaat.

Op welke uitgang van de IB heb je de DR4024 dan aangesloten?

Als je wilt (CV-)programmeren via het "programmeerspoor" dan dien je de DR4024 ook aan te sluiten op het programmeerspoor en dien je via de IB "programmering via het programmeerspoor" te selecteren.
Wil je (POM-)programmering via het "hoofdspoor (MAIN)" doen dan kan de DR4024 gewoon aangesloten blijven op het hoofdspoor en dien je via de IB "programmering via het hoofdspoor (POM)" te selecteren.

Selectieve programmering van decoders via het hoofdspoor (POM) kan echter alleen via locomotief-adressen en niet via wissel-adressen...

Dus zou je de DR4024 niet via POM kunnen programmeren??? Gelukkig wel, daar is de oplossing voor bedacht dat de DR4024 (en ook de DR4018) voor POM-programmering standaard "luistert" naar locomotief-adres 9999.
Maar ook daarvoor dien je eerst weer de DR4024 in "PROG-MODE" te zetten door het indrukken van het knopje op de DR4024. Nadat het rode ledje is aangegaan kun je hem via loc-adres 9999 POM-programmeren. Ben je klaar met programmeren dan druk je weer op het knopje van de DR4024 waarna het ledje uitgaat en de DR4024 weer in zijn normale operationele stand terugkeert.

LET OP: Via POM-programmering kun je geen wissel-adres aan de DR4024 toekennen, je kunt alleen CV-waardes wijzigen.

De manier waarop je de DR4024 met de IB via POM programmeert is identiek aan die van de DR4018. In de on-line handleiding van de DR4018 vind je op pagina 40 en 41 een beschrijving daarvoor.

Je schreef dat je de DR4024 weer terug wilde zetten naar de fabriekswaarden. Ik denk dat dat in jouw geval (nog) niet nodig is. Je hebt in de DR4024 eigenlijk nog helemaal niets veranderd, zelfs het instellen van een beginadres is nog niet gelukt.

Probeer gewoon de DR4024 (aangesloten op de MAIN/TRACK-OUT) nogmaals een beginadres te geven zoals het in de handleiding beschreven is, maar dan wel via het bedienen van een wissel-adres  ;)

Succes!

Groeten,

Bert,

die zelf geen Intellibox heeft en dus misschien niet helemaal de juiste IB-bewoordingen daarvoor heeft gebruikt...  ::)

« Laatst bewerkt op: 30 maart 2015, 06:15:47 door Bert_Apd. Reden: kleine correcties/aanvullingen »

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • www.henkdegans.nl
Re: digikeijs DR4024 versus IB basic probleem!
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2015, 22:08:38 »
Hallo Bert en Peter,

Beiden bedankt voor jullie reactie!
Met name Bert heeft mij op het goede spoor geholpen!

Ik heb het nu voor elkaar, maar niet dankzij de gebruiksaanwijzingen van zowel de IB als de DR4024.
Waarom staat in de gebruiksaanwijzing van die laatste bijvoorbeeld niet dat gedeelte over hoe te handelen bij de IB?
En in het boek van de IB hadden ze wel eens wat meer screendumpjes kunnen zetten om het een en ander te verduidelijken.
Ik heb de DR4024 nu kunnen adresseren.
Ook heb ik een fout gemaakt door de wissels al aan te sluiten op de servo's, met de hevels ongeveer in het mechanische midden.
Je moet ze eerst electrisch het midden laten zoeken, en daarna pas de hevels monteren met het wissel in de middenstand.
Je kunt ze dan heel mooi met de snelheidsregelaar op positie brengen.

Groet
Henk
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4024 versus IB basic probleem!
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2015, 10:44:12 »
Hallo Henk,

Fijn om te horen dat je de DR4024 "aan de praat" hebt gekregen.  (y)

Je bent niet de enige die bij zijn eerste digitale ervaringen problemen heeft met het verschil tussen de adressen van loc-decoders en wissel-decoders. Ik heb diezelfde ervaring gehad.... ::)

Uiteraard zou het mooi zijn als in een handleiding voor iedere centrale beschreven zou worden welke stappen je dient te ondernemen om een wissel-decoder aan de praat te krijgen. Ik denk echter dat dit gezien de veelheid aan centrales niet mogelijk zal zijn, ik vind het al heel wat dat Digikeijs begonnen is met dit voor een aantal centrales te doen: de eerste daarop aangepaste handleiding is die van de DR4018. Ik ga er van uit dat de handleiding van de DR4024 ook zal volgen. Uit eigen ervaring weet ik dat het best lastig is een handleiding duidelijk, eenduidig en vooral voor iedereen begrijpbaar te schrijven op een beperkt aantal blaadjes...

Zoals ik al meldde heb ik zelf geen ervaring met de Intellibox, dus kan ik ook de (on)duidelijkheid van de handleiding daarvan niet beoordelen. In andere (duitse) fora heb ik echter ook wel eens klachten gelezen over de begrijpbaarheid daarvan.

Maar de praktijk leert dat als je eenmaal door hebt hoe een en ander werkt, de handleidingen ineens een stuk duidelijker worden!  ;)

Voordat ik zelf nieuwe servo/wisseldecoders definitief inbouw sluit ik deze eerst eens tijdelijk aan voor test- en experimenteerdoeleinden. Op die manier kom je vrij snel achter de werking van de decoders en leer je de mogelijkheden en beperkingen ervan kennen: je weet dan uiteindelijk ook of de gekozen oplossing wel de juiste oplossing voor jouw doel is.

Succes met de verdere inbouw van de servo's en veel plezier met de (digitale) modelbouwhobby!

Groet,

Bert