Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

s88SD16-n + Koploper c.q. Rocrail door Ronaldp
Vandaag om 22:52:59
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door mwdb
Vandaag om 22:49:20
BNLS Baanbreker - ProjeKct 083 tot 338 door 44
Vandaag om 22:45:40
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
Vandaag om 22:45:11
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Bahn-AG
Vandaag om 22:41:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door barry1972
Vandaag om 22:35:57
19 Toen door ronald2016
Vandaag om 22:26:43
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 22:25:50
Neutraal Moresnet in H0 door Flevodienst
Vandaag om 22:23:52
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 22:15:10
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door nighttrain1
Vandaag om 22:00:38
Ashover omgebouwd door Hugo Baart
Vandaag om 21:59:49
Roco GeoLine bevalt niet. Alternatieven aanbevolen? door ivanzon
Vandaag om 21:46:41
Tramstraat in Waterland in H0m door martijn v m
Vandaag om 21:46:07
Schragenhave (1:45) door Sven
Vandaag om 20:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 20:42:11
Terug naar Toen, bij de VSM, gastlocs? door Matthijs vd Schoor
Vandaag om 20:31:14
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 20:09:11
Blauwe 1100 met A sein door Arnold van Heyst
Vandaag om 19:48:44

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw van een EAR&H Garratt Class 59  (gelezen 3121 keer)

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
BNLS Baanbreker - Zelfbouw van een EAR&H Garratt Class 59
« Gepost op: 08 februari 2015, 11:29:18 »
Fedor

Zelfbouw Garratt h0

Modelspoor is een romantische hobby: het biedt ons de gelegenheid de dagelijkse werkelijkheid te ontvluchten naar een andere tijd en plaats. In de meeste gevallen is het sprookjesachtige Duitsland, de dramatische bergpartijen van het zwitserse spoor of een nostaligische blik op ons eigen land.

Ik werd echter op het Afrikaanse spoor gezet - een nog vrij onontgonnen thema in onze hobby. Het begon met een artikel dat ik ergens las over de plannen van sir Cecil Rhodes om een spoorverbinding te realiseren van Kaapstad tot aan Caïro. Ik heb in een aantal Afrikaanse landen gereisd, ook met de trein maar ik had er nooit zo bij stil gestaan dat Afrika ook een spoorgeschiedenis heeft. Aanvankelijk was mijn aanname dat ik voor het Afrikaanse modelspoor volledig kon putten uit Europese afdankertjes. Maar als snel bleek dat niets minder waar is. Dankzij een tip op een forum vond ik de boeken ´Stoom in Afrika’ en ‘Railway across the Equator’ met daarin foto’s van enorme locomotieven van het type Garratt: een gelede locomotief met voor en achter twee stoom-aangedreven wielgroepen en daar tussenin de ketel.

In Europa werden weinig Garrats ingezet en je zult dan ook niet snel een model vinden bij de Märklins en Fleischmans van deze wereld. Er zijn wat Britse producenten die Britse varianten leveren maar die zijn allemaal een stuk kleiner dan de machtige machines die men in bijvoorbeeld Zuid Afrika, Zimbabwe en Kenia gebruikte.

De machtigste Garratt die ooit heeft gereden is de klasse 59 van de East African Railways. De EAR heeft in de jaren vijftig van de twintigste eeuw 34 van deze monsters aangeschaft en tot 1980 ingezet. Deze locomotieven reden rond op het gezamelijke spoornet van Kenia, Tanzania en Uganda.

Helaas maakt Märklin geen Garratts en ook de grote andere fabrikanten laten het hier lelijk afweten. BEMO en Tillig, de merken voor meterspoor, doen alleen zwitsers en omringend spul. In Groot -Brittanië zijn er wat fabrikanten die Garrats maken. DJH brengt enkele modellen die familie zijn van de Class 59, waaronder een Zuid Afrikaanse GMA/M. Maar ten eerste zijn die modellen veel te duur voor mijn budget – ruim €500 voor een bouwpakket. En ten tweede: het is ook een mooie loc maar het is niet de prachtige Class 59.

Ik moest dus besluiten er zelf een te bouwen. Aanvankelijk heb ik lopen experimenteren met de chassis van TT-locomotiefjes maar om verschillende redenen werd dat het niet: de schaal klopt gewoon niet, wielen zijn te klein, twee dezelfde chassis vinden valt niet mee en de meeste chassis die ik in handen kreeg waren van het type oost-duits-speelgoed.

Daarom besloot ik zelf mijn eigen Mountain Class van de grond af op te bouwen. Het chassis is in messing geëtst en de bovenbouw wordt met een 3D printer uitgeprint. Het ontwerpen gebeurt geheel op de computer: voor het chassis gebruik ik het 2D pakket Inkscape, het 3D deel ontwerp ik met Sketchup.

Het is voor mij de eerste keer dat ik zelf een loc bouw, ik had zelfs nog nooit een bouwpakket in elkaar gezet. Ik heb dus veel moeten ontdekken en mijn eigenwijsheid was niet altijd een handige eigenschap tijdens deze onderneming. Ik ben nog niet klaar maar inmiddels nadert het project zijn eind en ik concludeer alvast dat mij Garratt niet goedkoper is geworden dan die van DJH maar ik heb veel plezier beleefd aan dit project en ik heb er veel van geleerd. De ontworpen onderdelen zijn gelukkig reproduceerbaar zodat ik nog een paar locs van dit type kan bouwen en wellicht zijn er geïnteresseerden die een EAR Class 59 als bouwpakket willen aanschaffen.

Ik ga hierna meer Garratts bouwen en ik hoop ooit een tentoonstellingsbaan met het thema EAR te maken waarop een veelheid aan Garratts rondrijdt - want de EAR en haar voorgangers hebben zeker tien verschillende types gehad.

Zelfbouw Garratt h0

In dit draadje laat Fedor zijn groei zien die hij als modelbouwer doormaakt, beginnend met een relatief eenvoudig bouwplan op basis van een bestaand TT onderstel, maar gaandeweg doorgroeiend tot een geheel zelf ontworpen en gebouwd frame en locomotiefopbouw.

"team BNLS Baanbrekers"
« Laatst bewerkt op: 06 april 2015, 09:43:28 door NS8714 »
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan