Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142334 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #495 Gepost op: 24 november 2020, 11:52:46 »
Ah, bedankt. Bij mij ligt het niet echt opgesloten en tijdens het rijden "wandelt" het langzaam van de tafel. Door de trillingen glijden de matjes met rails en al heel langzaam naar de rand. Ik zou de rails er doorheen kunnen vastzetten maar dan heb ik alsnog een geluidsbrug. Hmm, ga ik me nog eens verder in verdiepen.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #496 Gepost op: 24 november 2020, 15:37:00 »
Ik kon het niet laten om alvast een paar boog segmenten van de toerit te snijden met de Foam cutter. Nog één en ik ben bij de geplande groene pijl aanbeland.

Naast het snijden met de cutter gaat het ook prima met een ijzerzaagje voor de rechte snedes.

En je kan het XPS nabewerken met schuurpapier.

Verder kan je het ook nog bewerken met een soldeerbout met zelfgemaakte profiel stiften. Bijvoorbeeld ronde hoeken/randen.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #497 Gepost op: 25 november 2020, 15:43:38 »
Ik heb voor het eerste deel van de toerit de pijlers gereed. Eentje heb ik als proef een betonkleur gegeven met Faller verf.

Tussen de rode en gele pijl wordt de ligger 2 lagen dik. Dit deel probeer ik uit een stuk te vervaardigen zodat de huidige twee boogsegmenten overlapt worden en daarmee aan elkaar worden gelijmt. Ook laat ik de uiteinden dan iets doorsteken zodat er een oplegpunt ontstaat voor de aanliggende enkellaags liggers

Zodra deze sandwich ligger gelijmt is worden de zijkanten geschuurd tot deze stroken. Door de hitte van de EPS cutter wordt de rand afgerond en dat moet ik wegschuren.

Het kan ook zijn dat ik deze bogen helemaal opnieuw uitsnijdt maar dan breder. Dan heb ik meer materiaal om het mooi strokend te schuren. Dit hangt af van wat ik uiteindelijk overhoud aan breedte.







MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #498 Gepost op: 28 november 2020, 13:01:47 »
De lijm moet toch drogen dus mooie gelegenheid om ff te posten.  :)

Heden morgen begonnen met het bouwrijp maken van het tracé voor de toerit.

Het gat naast de spiraal wordt daarvoor netjes dichtgelegd.

Ook het landhoofd bij de aansluiting op de uitbreiding is in aanbouw.

Aansluitend komt overal nog het rubber ondertapijt op te liggen.





Daarna moet ik een hele berg talud's gaan vervaardigen met de XPS platen. Ik wil namelijk de pijlers her en der deels verzinken in een talud. Het talud laat ik dan doorglooien bij de 90° bocht tussen de bruggen partijden zo 'de Put' in. Dat doe ik ook aan de kant van de spiraal.

De opstaande wand rechts van de uitbreiding ga ik denk ook maar bekleden als damwand.

Links wordt het alleen beschilderd met de beton look verf van Faller i.v.m. het PVR.

Verder heb ik de geplande 2x64mm rechtstandjes in de S-boog onder de brug aangebracht. Daardoor ligt het buitenste spoor niet meer schuin en is er plotseling voldoende ruimte ontstaan voor een halte perron tussen de sporen.  ;)

Het sporenplan van de toerit heb ik wat aangepast, kwam niet helemaal goed uit met de XPS boogsegmenten bij de spiraal. Dus het spoor maar even uitgelegd op hoogte met wat lege seindoosjes.


 


Legenda sporenplan rechts:
Grijs=helling 2,1% (van +17 naar +20cm boven maaiveld),
Rood= vlak op 20cm boven maaiveld,
Blauw=helling 2,6% (van +13 naar +20cm boven maaiveld).

Legenda sporenplan links:
Blauw zijn bogen R=643,6mm,
Rood zijn bogen R=1114,6mm,
Magenta is boog R=515mm,
Groen is boog R=437,5mm,
Zwart is rechtstand.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #499 Gepost op: 28 november 2020, 16:24:51 »
Hierbij de laatste foto voor vandaag. Het landhoofd is dicht. Oké de dekplaat ligt er naast maar hij is klaar en past. Nu nog ff de lijm laten drogen.

Voor de zijkant spiraal geldt hetzelfde.

Moet wel plaat bijhalen want dat is op. Dan kan ik de andere gaten rond de spiraal ook dichtleggen.

Ik zat ook met de betonrand op de damwand in mijn maag met betrekking tot wat kan je daar nu het beste voor kan gebruiken. Maar ik denk dat ook daarvoor het XPS geschikt is dus dat ga ik uitproberen. Het is met een scherp stanleymes en een rij goed te snijden.

Ik plak het nu stukje voor stukje vast zodat ik het kan buigen om zo de damwand contour te volgen. Als het goed vast blijft zitten is het daarna prima te schuren met heel fijn schuurpapier en te verven met de Faller beton look verf. 





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #500 Gepost op: 29 november 2020, 14:14:24 »
Zo, het elektrische deel van de 'ombouw rolbrug' functioneert.  :)

De brug even in lijn met een spoor gezet omdat anders de motor eeuwig blijft draaien.

De motor kan ik zo aan en uit zetten en van draairichting veranderen in WinDigipet.

Nu eens kijken wat ik minimaal uit dat motorhuis moet verwijderen?

Ook het tandwiel moet ik nog op de as zien te krijgen. Nu zag ik op foto's ergens een soort nijlon busje, dat over de kraag van het tandwiel schuift, op de as zitten. Op de as van de motor zit een plat vlakje maar in het tandwieltje niet. Dus daar moet ik mij nog even in verdiepen.

Het tandwiel schuift er wel mooi op. Zo ff met de hand geen speling te voelen.

Wordt vervolgd...





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #501 Gepost op: 29 november 2020, 19:52:09 »
Het motorhuis is uitgefreesd en het deksel is afgefreesd met de dremel.

Zo te zien past alles er in.  :)

Het tandwiel heb ik met loctite op de as gelijmt. Dat laat ik een nachtje drogen. Als het tandwiel morgen vastzit kan de motor er zelf in. Die lijm ik vast met de twee-componentenlijm.

De draden moet ik alleen nog afknippen, strippen, in elkaar draaien, solderen en afdekken met een krimpkousje.

Van de 2 lampjes heb ik een compact pakketje gemaakt en ingetaped.




 


MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #502 Gepost op: 01 december 2020, 20:53:39 »
De ombouw is gelukt. De brug rolt nu een stuk minder luid heen en weer.

De testrit van de Krokodil maar even herhaald. De loopsnelheid is gelijk aan de oude motor.

Daarvoor heb ik de motor aangesloten op een oude witte Marklin trafo (stand 100 = ca. 9V).

Volgens opgave moet de looptijd over de hele lengte ca. 23 seconden zijn als de motor wordt gevoed met 9V. Dat klopt aardig.

Hij kan langzamer uiteraard maar dit vind ik wel een mooie snelheid.


Krokodil van station spoor 4 naar depot spoor 3

Krokodil van depot spoor 3 naar station spoor 4


MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #503 Gepost op: 02 december 2020, 00:59:55 »
Gaaf, maar de rolbrug is wel snel de trein staat amper stil,en hij gaat al ;D

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #504 Gepost op: 02 december 2020, 07:14:15 »
Dat klopt. Ik moet nog een wachttijd in de rolbrug verplaatsingen zetten.

Nu gaat de rolbrug rollen zodra aan de schakel voorwaarde wordt voldaan.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #505 Gepost op: 07 december 2020, 20:12:42 »
Afgelopen weekeinde de rangeer uitbreiding verder dichtgelegd en voorzien van het ondertapijt. Omdat het al een poosje onder de tafel heeft gelegen en het relatief smalle stroken zijn krult het dit keer wat meer op. De komende dagen laat ik er wat gewicht op liggen zodat ze weer wat inzakken. Daarna lijm ik ze alsnog vast.

Verder ook de openingen rondom de spiraal dichtgelegd met Triplex, zodat ook daar het ondertapijt op kan. Alleen het gat rechts achter de spiraal naast de oude oprit komt geen ondertapijt. Dat gaat bekleed worden met XPS platen waarvan ik talud wil gaan maken. Het is ook de bedoeling dat de eilanden waar de bruggen partijen aan liggen van taluds van XPS platen worden voorzien. De brugpijlers wil ik dan in die taluds verzinken. Het talud bij de bocht laat ik dan doorlopen tot in de 'Put'.

Ook aan de betonrand op de damwand is gewerkt. Nu het proefstukje XPS met de houtlijm goed blijft zitten heb ik een langere strook XPS op het rechte stuk geplaatst. De S-boog in de damwand deel ik in tweeën. Zodra ook die twee stukjes tussen het proefstukje en het nieuwe langere stuk zijn geplaatst schuur ik het geheel zodat ze ook in hoogte stroken. Daarna kan het geheel geschilderd worden met de Faller beton look verf.

Naast deze eerste scenery stapjes ga ik ook verder met de rolbrug. Die wordt naast een stillere motor ook voorzien van twee rangeer lichtseintjes van VIESSMANN (4017). Voor de aansturing daarvan heb ik een ZIMO decodertje besteld die ik dan onder de brug moet verbergen. Tenminste dat is het plan.   

Dit keer heb ik toch maar de oude LISSY modules uit de mottenballen gehaald. Deze worden in de rangeer uitbreiding aangebracht en moeten voorlopig, totdat de toerit klaar is ergens volgende winter ofzo, voor een opzichzelfstaand rangeer tafereeltje gaan zorgen. Gewoon voor de leuk zeg maar.

Ik heb nog een hoop rails met de LISSY sensoren al ingebouwd dus dat hoef ik alsvast niet meer te doen. Het zijn 12 LISSY modules dus ik heb er genoeg om voor elk wissel er een te plaatsen met twee sensoren. Dus met rijrichting indicatie. Het is 15 jaar geleden dat ik er mee gewerkt heb en hoop dat ze het nog doen. Ze waren voor mijn eerste geautomatiseerde modelbaan ergens in 2004-2005. Daarna is op de tweede baan overgestapt op de PC met WinDigipet.














MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #506 Gepost op: 08 december 2020, 12:41:18 »
Het ZIMO decodertje is binnen. Denk wel dat die, gezien de omvang, onder de brug past.

Nu moet ik nog even kijken hoe ik de aansluitingen van de seintjes vorm ga geven. Met gemeenschappelijke weerstand of per LED een eigen weerstand. Aangezien er altijd twee seinen branden, rood/rood of rood/wit of wit/wit. Wit/wit zal alleen bij spoor 1 zijn. Die ligt immers in lijn met het aanvoerspoor.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #507 Gepost op: 08 december 2020, 14:15:41 »
Het eerste deel van de S-boog in de betonrand is gelijmt. Om het in de vorm te houden heb ik her en der wat spijkertjes aangebracht. Die kunnen er later weer uit.

Voor de taluds ben ik even aan het kijken hoe ik die gevormd wil hebben en hoe ik deze het beste kan opbouwen met de XPS platen. Zoals gezegd wil ik het talud in de bocht door laten lopen naar de verlaging.

De schuinte lijkt mij een kwestie van voorsnijden en daarna schuren.







MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #508 Gepost op: 09 december 2020, 12:35:21 »
Het schema is ook weer bijgewerkt. De wissels, ontkoppelrails, LISSY modules en seinen hebben een nummer gekregen.

Zodra het ondertapijt is gelijmt kunnen de sporen etc. er op.

Ik moet de 12 lichtseinen van Marklin nog bestellen, de rest heb ik. De seinen zijn toch achteraf eenvoudig te plaatsen, een kwestie van een gaatje boren voor de paarse/witte draad, meer niet.

De wissels en ontkoppelrails komen op een Uhlenbrock schakelmodule.

Door de intro van de LISSY komt er aan de oude IB toch een aardig stukje LocoNet te hangen met 12 LISSY modules, 2 schakelmodules en 2 terugmeldmodules voor massa detectie.





Bijgewerkte spoorschema totaal.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22094
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #509 Gepost op: 09 december 2020, 12:41:31 »
Opvallend hoge bouwsnelheid  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim