Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142331 keer)

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #450 Gepost op: 11 februari 2020, 18:06:27 »
De BR 218 M 39180 heeft een softdrive-sinus waarschijnlijk gaat een andere decoder niet veel helpen de originele decoder is hoogstwaarschijnlijk een Lopi 3 M4 welke het beste onder MFX valt aan te sturen.
Er zijn meerdere topics over de aansturing van Softdrive-sinus motoren op diverse forums te vinden en oplossingen bij problemen.
Mvg Mark

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #451 Gepost op: 11 februari 2020, 19:49:28 »
Inderdaad, maar wilde het wel proberen voor die €25,-.

Zo niet kijken we weer verder.

Zal de topics eens opzoeken.

De loc rijdt tot 50% snelheid super en daarboven begint de stotter ellende.

Eenmaal boven de 50% gereden dan gaat het stotteren ook door onder de 50%.

Vandaar dat ik de decoder als verdachte zie en dat wil checken met een andere decoder.

De meeste locs zijn sinussen en die rijden allen super.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #452 Gepost op: 15 februari 2020, 19:50:35 »
Na een draaischijf decoder met Alzheimer (Märklin 7687 oude versie) en een draaischijf decoder die de draai kwijt is (Fleischmann 6915 - Turn-Control) is de draaischijf weer 'back in business'. Met een verse Märklin 7687 nieuwe versie.  :)

Bij het ophalen ook maar gelijk een 47809 meegenomen. Deze 'China Shipping' wilde ik nog aan de container staart toegevoegd hebben.

En omdat ik toch al aan het verzamelen ben ook maar de ontbrekende Diesel (39902) besteld na het thuis brengen van (O)Pa. In plaats dat ik hem nou gelijk mee had genomen bij de MTE. Maar goed dan heb ik hem volgende week in huis, ook goed.

Verder de draaischijf netjes geïmplementeerd in het station 'Centraal'. En begonnen met het opnemen in WDP. De variatie in trein bewegingen begint zo gestaag te groeien.

En nu kunnen we eindelijk de boel gaan aankleden, beginnend in het station 'Centraal' en zo linksom naar boven toe.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #453 Gepost op: 19 februari 2020, 17:05:32 »
Hij rijdt heel mooi de BR 290 (39902). En geluid maakt ie ook, wel iets te hard. Mogelijk kan je dat instellen, althans dat hoop ik.  :)

Verder hebben ze hem ook iets te lang in de zon laten staan. De rode verf is wat schraal geworden.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #454 Gepost op: 23 februari 2020, 20:45:34 »
Zo, ondanks het nutteloos gestoei met een LoPi v4.0 M4 decoder toch nog wat kunnen spelen met de treintjes. En ik heb besloten om de ESU LokProgrammer en de ESU Decoder Tester aan te schaffen. Zeg maar als afsluiting van dit modeltrein seizoen. :)

Verder de afgelopen dagen ook nuttig werk verricht aan de baan.

Alle vorm seinen zijn nu aangesloten, de laatste 2 op de hoofdbaan en de laatste 6 in het station 'Centraal' voor de sporen 9 t/m 11 (goederen).

Ook de laatste 2 terugmeld punten in de baan aangebracht om de treinenloop verder te optimaliseren. En twee terugmeld punten vlak voor de Wisselstraat aangebracht voor de omlopers. Dit is een kort stukje spoor tussen twee wissels in. Hierdoor blijven de hoofdsporen voor het station vrij en kunnen er beperkt tegelijkertijd treinen aankomen en vertrekken en omlopen in het station. Daarvoor heb ik nog wel een extra bloksein nodig.

Daarnaast heb ik alle 4 de uitloop wissels in de Wisselstraat in het station 'Centraal' voorzien van omstellers zodat er nu ook tegelijkertijd treinen kunnen aankomen in en vertrekken uit het station.

Dit geeft weer een iets complexere maar mooiere treinenloop.

De 5 laatste terugmeld punten bij de draaischijf moet ik nog aanbrengen. Maar de draaischijf is er op het laatste moment bij gekomen dus ik weet nog niet of ik dit nog voor de zomer stop realiseer. Ook moeten er nog 12 wissel lantaarns gemonteerd worden.

Maar ik ben zoals elk jaar weer een beetje uitgekeken op de modelspoor werkzaamheden en concentreer mij eerst even op de locatie voor de laptop en overige schakel- en bedieningscomponenten.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #455 Gepost op: 24 februari 2020, 10:45:10 »
Dat snap ik wel, het motor seizoen is weer begonnen. 😁
Ride On

Rino

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5745
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #456 Gepost op: 24 februari 2020, 13:05:47 »

Zo, ondanks het nutteloos gestoei met een LoPi v4.0 M4 decoder toch nog wat kunnen spelen met de treintjes. En ik heb besloten om de ESU LokProgrammer en de ESU Decoder Tester aan te schaffen.


Een programmer met tester is handig maar overbodig en het gaat je probleem niet oplossen. Je zult je V4 decoder IN je Marklin sinus lok moeten afregelen, de tester bevat een gewone DC motor. Het handigst werkt het op het hoofdspoor (over POM), je kunt dan direct het rijgedrag toetsen.

Verder word je flink op het verkeerde been gezet op het Marklin forum door lieden niet gehinderd door enige kennis, ik snap wel dat je er klaar mee bent. ;D

Deze faq KLIK gaat niet over jouw decoder maar over Motorola. Jij kunt vanuit het DCC menu progammeren met je IB2. En de SO's moet je in de default waarden laten staan.

En tot slot: een decoder zonder belasting aan de motoruitgang kun je niet lezen. Wel beschrijven maar je krijgt een "fout" melding en die je kunt negeren.

Gr, Ben.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #457 Gepost op: 24 februari 2020, 20:07:27 »
We gaan het zien Ben.

Ik ga de ESU M4 decoder met de ESU LokProgrammer instellen op de waardes die ESU opgeeft voor de sinus motor in zijn handleiding.

Testen kan ik na het programmeren ook met de loc zelf doen. Maar goed voor die 4 tientjes koop je de tester er gewoon bij. Altijd handig zulke hardware.

Ik laat het weten zodra dit afgerond is.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #458 Gepost op: 25 februari 2020, 15:03:50 »
Ik zou nog even laten weten als het gelukt was om de M4 decoder met de IB2 te programmeren. Dat is gelukt!

Het probleem ben ik zelf. Door mijn onwetendheid op dit vlak had ik geen weerstand welke de motor moest simuleren gebruikt. Bovendien had ik die ook niet liggen. Wat ik wel had liggen is een oud rangeer lokje uit een gamma start set waarvan ik de motor op de decoder had aangesloten.

Daarna ging het uitlezen en programmeren met de IB2 vlotjes en eenvoudig.

Nadat ik de decoder volledig had ingesteld op de door ESU opgegeven waardes heb ik deze in de 39180 geplaatst. Resultaat is precies hetzelfde. Mooi rijden tot 50% of rijstap 7 van 14. Stotterend rijden bij snelheid vanaf rijstap 6 t/m 9. Vanaf rijstap 10 rijdt de loc best aardig maar uiteraard vrij hard.

Het enige waar de loc wel op alle rijstappen goed rijdt is op spoor dat grondig schoon geschrobd is met de railgum.

Om niet constant met het boenen van de rails bezig te zijn voor deze ene, zeer kritische, loc wat rail vuil betreft, kan ik het advies van een extra sleper er onder nog proberen. En de optie om een condensator of ESU powerpack in te bouwen kan ik ook nog proberen.

De oude decoder zit er weer in omdat dit een sound decoder is.

Wel jammer dat je de decoder niet kan programmeren als deze op de moeder print zit. Maar goed dat is dan wel weer een reden om de ESU LokProgrammer met Decoder Tester aan te schaffen.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5745
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #459 Gepost op: 25 februari 2020, 15:35:19 »
Oké maar je bent nu net zo ver als je was en je lok rijdt nog steeds niet goed. Je zult nu moeten gaan tunen tot de lok ook in de hogere rijstappen goed rijdt. De Esu V4 gebruiksaanwijzing geeft je uitleg.

Verder begrijp ik dat je op 14 stappen rijdt, is daar een reden voor? Je kunt DCC28 rijden met je IB. En als de snelheid op stap 28 te hoog is haal je deze eerst omlaag tot de gewenste schaalsnelheid zodat je van alle stappen gebruik kunt maken bij het automatisch rijden.

En twee puko slepers is absoluut onzinnig. ;)

Gr, Ben.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #460 Gepost op: 25 februari 2020, 17:12:10 »
De originele sound decoder zit er weer in dus DCC gaat nu niet met de BR218. Zodra ik de ESU M4 decoder er weer in doe dan kan ik weer verder experimenteren.

Maar ik wacht ff op de lokprogrammer en tester want zoals ik de decoder nu aan het programmeer  spoor hang verdient niet de schoonheidsprijs. En in de loc programmeren gaat niet door de moederprint met de soft sinus aansturing.

Ik heb nu recent pas 1 Marklin loc die zich wel laat uitlezen via IB DCC programmeren en dat is er een van de nieuwste generatie (37108).

Wordt vervolgd.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #461 Gepost op: 27 februari 2020, 15:20:41 »
Vandaag even de tafelpoten en de Multiplex plaat gehaald voor de nieuwe locatie voor de
Laptop. Recht boven de draaischijf.

De plaat krijgt nog de contouren van de tafel. En er moet aan de achterkant nog een hap uit de plaat. Hierdoor krijg je een L-vormig tafeldeel.
De uiteindelijke vorm zal een stuk minder lomp ogen dan de plaat nu op de foto.  :)

De tafelpoten worden nog, op een wat professionelere manier, gefixeerd met de tafel.  ;)

Ook de 3 oude IB-Switch krijgen een plekje, tussen de IB en de IB-IR. De strook Triplex waarop de IB's en IB-Switchen komen te staan komt aan de tafelkant waar nu de HMI module zat voor het omlopen.

Ik overweeg ook om de HMI module en het oude schakelkastje samen te voegen tot een nieuwe schakelmodule. En dat is op zichzelf al een mooie klus voor volgend seizoen.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #462 Gepost op: 28 februari 2020, 18:24:43 »
Vandaag de ESU LokProgrammer opgehaald. De eerste ervaring is positief. Het vergemakkelijkt het programmeren van de DCC decoders aanzienlijk.

Maar met de IB2 is het eigenlijk ook geen probleem om de DCC decoders uit te lezen en te programmeren. Gaat alleen iets omslachtiger.

De decoder van de BR 110.1 (37108), een mFx en DCC van Märklin lukt wel via de IB2 en de LokProgrammer. De BR 290 (39902), ook met een mFx en DCC decoder laat zich een enkele keer wel uitlezen maar geeft in de meeste gevallen leesfout bij 'Stap 2'.

Dus de Märklin decoders beginnen langzaamaan toegankelijker te worden via apparaten van derden, maar nog niet helemaal.  :)

De Decoder Tester staat nog in bestelling. Maar het experimenteren met decoders en instellingen kan langzaam beginnen. En de tester kan straks ook aan de IB2. De IB2 en de LokProgrammer krijgen elk hun eigen programmeer rail.

En (O)Pa belde om te vragen of hij morgen weer een dagje mocht komen treinen, en dat mag uiteraard.

Ik kan bij het aftekenen van de hardhouten Multiplex plaat wel wat extra handjes gebruiken. Decouperen kan ik zelf.  ;)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #463 Gepost op: 28 februari 2020, 19:27:10 »
Kleine update: krijg net mail dat de Decoder Tester binnen is en klaar ligt. Als ik in de gelegenheid ben om hem op te halen zodra ik opa thuis heb gebracht kan ik dit weekend even kijken of ik de decoder uit de BR218 kan proberen uit te lezen als deze uit de loc is.

De DCC decoders van de 37108 en de 39902 heb ik op de programmeerrails uit kunnen lezen. Maar dat zijn geen sinussen.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5745
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #464 Gepost op: 29 februari 2020, 06:50:02 »

Vandaag de ESU LokProgrammer opgehaald. De eerste ervaring is positief. Het vergemakkelijkt het programmeren van de DCC decoders aanzienlijk.


Dat geldt alleen voor Esu decoders: je kunt het gehele profiel inlezen in de programmer, instellingen maken en weer wegschrijven naar de decoder. Bij niet Esu decoders voegt een programmer niets toe. Sterker nog: het is alleen maar omslachtig.


Maar met de IB2 is het eigenlijk ook geen probleem om de DCC decoders uit te lezen en te programmeren.


Psies. En je hebt geen PC nodig noch een programmeerspoor. Alles kan via POM, direct beschrijven van een CV op het hoofdspoor.

Gr, Ben.