Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142452 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #270 Gepost op: 19 november 2017, 21:24:17 »
Handig zo'n tafel, kun je lekker op je gemak de treinen bekijken  :)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #271 Gepost op: 19 november 2017, 21:35:06 »
Dat wel natuurlijk.  ;)

MvG,

Timaximus

Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #272 Gepost op: 20 november 2017, 19:35:37 »
Ik heb even wat oude tafel delen provisorisch aan elkaar gekoppeld en er sporen opgelegd die een beetje overeen komen met het idee.

Er moet nog een stukje tafel aan gezet worden bij de punt maar het plan kan redelijk gevolgd worden met bestaande tafel elementen.

Zodra de punt verlengd is kan het rangeerspoor voor de locs (voorgrond) verlengd worden en komen er nog wat (kruis)wissels in de langste kopsporen (middenin).





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #273 Gepost op: 20 november 2017, 20:57:02 »
Wel een aparte eettafel zeg ;) ;) ;D

mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #274 Gepost op: 21 november 2017, 19:33:55 »
Op wat passtukjes na ligt het spoor op de rangeer laag. Die komen morgen als goed is.

Er zal her en der nog wel wat veranderen. Maar voor een eerste neerlegging.  :)

De gemarkeerde punt op foto 2 wordt er nog afgezaagd.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

HIJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #275 Gepost op: 21 november 2017, 20:32:29 »
Ziet er al weer goed uit, gaat weer met flinke stappen vooruit, Ik blijf het mooi vinden!

Een vraagje, u zal er vast een oplossing voor hebben, maar met de spiraal in de hoek, is het dubbelspoor erachter nog wel goed bereikbaar in geval van storingen of ontsporingen o.i.d.? Wellicht heb ik het in uw relaas gemist, maar vroeg het mij zo af?

Ik lijf het volgen...
Mvg, Eric

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #276 Gepost op: 21 november 2017, 20:57:45 »
Ik kan er eventueel bij via de spiraal.

Heb ook de sporen aan elkaar geklikt via de spiraal, deze is vrij open.

In geval van grote storingen kan de spiraal ook even weg.

Er liggen daar geen wissels dus verwacht nauwelijks ontsporingen. ;)

Tijdens de opbouw en aankleden moet de spiraal ook zo nu en dan even opzij.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #277 Gepost op: 25 november 2017, 14:02:40 »
Onderstaand het plan voor de komende bouw periode. Het is de bedoeling om de hoofdbaan eerst helemaal af te maken, inclusief de geplande ballast, en hiervoor een tijdelijk rijprogramma op te zetten in WDP 2015.

Het station (wit) wordt een project op zich en staat gepland voor 2018/2019.

Tijdens de bouw periode van de hoofdbaan (grijstinten) wil ik een tijdelijke keerlus (zwart) maken zodat er rondgereden kan worden. Ik denk dat ik daarbij ook al een  scharnierbaar stuk maak en de tijdelijke keerlus met draadeinden op de rangeerlaag zet met een hoogteverschil van +40cm.

Het rangeergebied (groen) is qua spoor af. In principe kunnen de tafeldelen definitief aan elkaar gekoppeld worden. En de gaten opgevuld bij de 4-voudige keerlus.

Het geplande luchtspoor (rood) wordt voorlopig een rangeerspoor.

De overige bouw werkzaamheden is het verder aanbrengen en afwerken van de tafelranden met buigtriplex en hardhouten plinten.






De eerste strip zit gelijmd aan de uitneembare helling, de tweede staat in de lijmtangen. Omdat diverse lijmtangen elders in gebruik zijn gaat dit niet zo snel.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #278 Gepost op: 01 december 2017, 18:02:09 »
In onderstaande afbeelding de geplande sectie indeling.

De secties worden een stuk langer dan op de oude baan. Dit komt omdat er twee wisselstraten verdwenen zijn.

De spiraal houd ik mogelijk als één sectie en wordt in dat geval de langste sectie van ca. 14m.

De minimale sectie lengte, tussen de twee wisselstraten, is 2,2m

De 'viervoudige' keerlus gaat ook dienst doen als een buffer zone met korte wachttijden.

De sectie indeling van het rangeerterrein volgt nog.
Het sporenplan moet ik nog aanpassen aan de situatie zoals deze nu op tafel ligt.




MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #279 Gepost op: 02 december 2017, 17:35:18 »
Vandaag heeft opa de tafel aan de zuidzijde dichtgelegd.

Ik fungeerde vandaag vooral als assistent en heb mij tussentijds bezig gehouden met het opruimen van de losse spoormaterialen op de tafel en het uitzoeken van de resterende partij sporen.  :)

Aansluitend hebben we samen ook de resterende buigtriplex aangebracht aan de zuidzijde. De rest van de randen zijn rechte stukken tot aan de spiraal aan de noordzijde.

De restanten ondertapijt zijn waarschijnlijk niet toereikend dus dat zal bijbesteld moeten worden. Anders had ik mij daar mee bezig gehouden.

Het stukje parade spoor voor de spiraal langs is nu aan beide zijdes voorzien van een strook buigtriplex zodat het zelfdragend is en niet meer doorbuigt.

De spiraal zelf krijgt er 3 poten bij zodat de spiraal op 6 poten komt te staan. De spaken worden daarna verwijderd zodat je makkelijker in de spiraal kan (op)staan.









MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 19:01:28 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #280 Gepost op: 09 december 2017, 17:41:18 »
Vandaag weer braaf verder gegaan met de ruwbouw van de hoofdbaan.

Het mangat in de keerlus is vergroot.
De bochten van de tafelrand zijn dichtgelegd.
De verhoging aan de zuidoost zijde naast bij de schoorsteen is ook dichtgelegd.
De ontsporingsbalken langs de tafel zijn ook aangebracht tot in de noordoost hoek.












MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #281 Gepost op: 12 januari 2018, 18:13:00 »
Hierbij alvast het nieuwe seinenplan. Omdat we eerst de hele hoofdbaan aan gaan kleden met grauwe scenery, alvorens aan de stationslaag te beginnen, heb ik besloten om toch lichtseinen te plaatsen. Hoe meer LEDjes …  :)

Ik denk daarbij aan de eenvoudige standaard lichtseinen van Viesmann i.c.m. UIhlenbrock 63410 schakelmodules welke ook in staat zijn om de LEDjes in- en uit- te faden. Verder is deze combinatie een stuk voordeliger dan de complete seinen met ingebouwde elektronica.

Ik heb het seintype bepaald op basis van feedback enige tijd terug.




Morgen hopen we de rafelranden af te ronden zodat het rubber er op kan. De nieuwe rol ligt al in de werkplaats. Als dat gereed is kunnen de sporen weer aangesloten worden en kunnen we eindelijk aan de geplande grauwe scenery beginnen. We hebben het immers over een druk bereden spoor tracé, en waar gereden wordt….

Na het zien van meerdere mooie voorbeelden op het forum willen wij ons er toch maar weer een keer aan wagen, een aangeklede baan. En het is en was ook 10 jaar geleden opa zijn favoriete bezigheid.

De snelheid van bouwen is er wel even uit maar dat geeft niet. De reden zijn de Chemo sessies van (o)pa. Maar de laatste is gelukkig in zicht zodat hij daarna eindelijk weer kan herstellen van die noodzakelijke rotzooi.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #282 Gepost op: 13 januari 2018, 06:20:37 »
Hoi,

Het ziet er goed en degelijk verzorgd uit. En met die drie fijne stoelen en gezellige plek om te knutselen.

Sterkte voor Opa!

Groet,
Daniël

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk


Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #283 Gepost op: 13 januari 2018, 18:43:41 »
Bedankt!

------------

Gezien de situatie een zeer vruchtbare dag geweest.

De randen zitten er op en de geüpdatet spiraal staat weer op zijn plek.

De spaken zijn uit de spiraal en dat is een verademing, kan nu in de spiraal staan er overal rondom goed bij.

Denk niet dat de spiraal vaak weg zal moeten, maar het kan. De korte parade helling blijft immers demonteerbaar.
 
Verder komt de nieuwe opzet van de baan goed in beeld.

Ruime looppaden en geen kruip en sluip door meer.

(O)pa had het enorm naar zijn zin, thuis komen de muren inmiddels op hem af, en hoopt er volgende week weer bij te zijn. Ondanks de laatste Chemo sessie aanstaande maandag.

Verder is het nu zaak om het rubber neer te leggen en de bekabeling weer aan te sluiten. Ik wil de voedingsdraden weer naar één centraal punt brengen. Dus een berg haspels bestellen.

De wissels worden van onderuit de tafel toegankelijk gemaakt voor de decoders en de aandrijving. Al vaak gezien bij collega's op de diverse fora maar tot op heden niet zelf toegepast.

Daarna het hele tracé in de ballast leggen.

(O)pa werkt nogal graag met modelgips dus de gipsmallen voor de muren krijgt hij cadeau. Vele voorbeelden hier op het forum gezien de afgelopen periode betreffende de gips creaties m.b.v. gedetailleerde mallen.

Mijn taak is nu eerst de hele treinenzolder opruimen want het is een pest bende op dit moment, vooral onder de tafel.   :)











MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #284 Gepost op: 15 januari 2018, 11:19:17 »
Timaximus,

Even een reactie op je seinen plan. Persoonlijk zou ik twee seinen veranderen (het wordt helaas duurder).
Zie de seinen in de rode cirkel.

Ik zou deze ook Hp00/Hp1/Hp2/Sh1 laten tonen. Ik neem aan dat je ook al rangerend een keer van het ene spoor naar het andere wilt. Dan is het handig als je ok rangerend weer het station/opstelterrein op kan. Hiervoor moeten deze seinen wel Sh1 kunnen tonen.
Verder een vraagje is de afstand tussen station en overloop lang genoeg om bv een loc en een wagon te bevatten, overweeg dan om hier ook twee dwergen te plaatsen. Hierdoor kan je binnen het station van spoor wisselen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.