Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mafen 2024: Nederlandse seinen door Chris
Vandaag om 17:06:38
Mijn webstek verdwijnt binnenkort door Fred Eikelboom
Vandaag om 17:00:48
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 16:58:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:54:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:54:23
Bouw Br 44 002 DRG. door Wim Vink
Vandaag om 16:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:51:01
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 15:15:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:53:12
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Wim Vink
Vandaag om 14:46:34
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 14:40:35
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 14:05:59
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:22:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Benelux795
Vandaag om 13:06:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:52:09
Vingeroefeningen door Edsko Hekman
Vandaag om 11:50:39
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door MathynK
Vandaag om 11:27:33
marklin 76372 en 76397 circuit boards, zijn die hetzelfde ? door frits959
Vandaag om 11:22:08
Modelbouw 1:1, de Blauwe Tram herleeft! door Jelmer
Vandaag om 11:11:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jelmer
Vandaag om 11:07:09
Nachlösewagen decals, waar te plakken? door Ronald69
Vandaag om 11:05:37
PIKO 52462 NS2000 geluid door erbink
Vandaag om 10:58:20
Vandaag 50 jaar geleden door Jelmer
Vandaag om 10:57:33
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jeronimos
Vandaag om 10:22:25
Zee. Land. door hervé
Vandaag om 10:02:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 09:49:56
Van Biervliet RFO 62 cabineverlichting werkt niet door bellejt
Vandaag om 09:38:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:45:01
bescherming voor op buro zon groene met die vakjes erop door djharry
Vandaag om 07:24:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door ES44C4
Vandaag om 00:14:09
  

Auteur Topic: NS 8400 van Werps  (gelezen 21828 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5445
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #105 Gepost op: 18 June 2024, 00:07:58 »
Helaas alleen in de weekenden tijd gehad, maar het spuitwerk nadert het einde. Eerst in de soda, daarna gestraald met aluminiumoxyde, vervolgens in de etchprimer en dan de eerste laag zwart. Na het spuiten van het lokgroen met deels het zwart afgeplakt volgen vele biezen. Na ongeveer 3 uur plakken en knippen zit de kap lekker ingepakt:





Hoewel ik twijfel over de binnenkant van de waterbakken of deze groen of zwart moeten zijn heb ik toch maar gekozen voor zwart.

Na het uitpakken is het wonder weer geschied en begint er zich bijna een lok te vormen:



Voor de sier maar even de schoorsteenkroon en de dom erop gezet. De biezen is nog een puzzel, want ik heb maar een foto waar je er iets van ziet. De bekleding van de luchtpomp en de zijkanten van de zandkisten op de voetplaat moeten nog groen. Het spuiten dikt enkele stukken toch nog een fractie op, dus ik moet nog wat doen aan de passing van het cylinderblok en de voorste bufferbalk.

De achterwand krijgt ook nog een kader onder van biezen en ook de wanden van het machinistenhuis tegen de deuren krijgen ook nog een bies:





mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9906
    • nulpunt
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #106 Gepost op: 18 June 2024, 08:48:21 »
We hebben geen wedstrijd met elkaar, maar lopen wel gelijk op. Alhoewel, je ligt ietsje op mij voor.  ;D. Fijn voor jou dat je die afplaksessie (en het onvermijdelijke peentjes-zweten bij het weghalen er van) al gehad hebt...ik moet nog. Dus ik ben effe jaloers op je resultaat.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6565
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #107 Gepost op: 18 June 2024, 11:24:16 »
Knap geplakt, altijd lastig plakken.
De bies op de waterbak heb je na na het zwart en vóór het groen spuiten afgeplakt? De tint is iets anders, lijkt op een decal nu.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5445
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #108 Gepost op: 18 June 2024, 11:54:18 »
Is ook een decal  ;D. De kleur is nu nog iets afwijkend, maar na de Philofinish zie je nauwelijks verschil. Het afplakken van de lijnen op de waterbakken heb ik ook wel gedaan, maar geeft vor mij toch nog ongewenste randjes. Dan is een decal beter. Of met een trekpen, maar daar is het altijd een gepuzzel welke dikte de verf moet hebben.

En ja Frits, afplakken is een giga klus, maar als het goed is gedaan ook een heerlijk resultaat. Deze vond ik altijd erg leuk:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18730.msg3221693308#msg3221693308   Met de juiste bochten in tape geplot  :)

Ik zie er nog niet naar uit om mijn 6000 in 1 vol te plakken met tape. Mag ik wel een aantal extra rollen bestellen. Maar zover ben ik nog niet. Eerst deze.





mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5445
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #109 Gepost op: 22 June 2024, 00:15:42 »
Inmiddels is het spuit- en plakwerk afgerond en volgt het verdere schilderwerk. Onder andere aan de lantaarns en aan het ketelfront. Omdat ik messing en koper het liefst niet schilder had ik alles ook van messing en koper gemaakt. Maar het naderhand na het spuiten op het ketelfron plakken vond ik niet zo'n succes. Ik heb nog even geprobeerd de laklagen (etchprimer, zwart en philofinish) er af te schrapen, maar dat wordt niks. Daarom toch maar geschilderd:



De remhendels moeten nog rood, maar voor de rest lijkt het wel aardig zo. De regulateursleutel heb ik staalkleuring gemaakt en de manometer moet nog wit worden aangetipt.

De lantaarns zijn aan de binnenkant chrome silver van modelmaster (is mijn favoriete lak voor lantaarnreflectoren) met een koperen rand als fitting voor het glas. Dat wordt er later ingelijmd.

Ik ben wel tevreden over de ronde rand die ik heb gemaakt aan het ketelfront (zie eerder in dit draadje). Nu is deze koperkleurig geschilderd en lijkt het net op de ketelfronten die je in het NSM ziet.

Zie je nog wat van het interieur?



Zo wel.



Nu weer weg  ;D

Valt wel mee:



Nog een vraag: wat zouden jullie doen? ik heb de cylinderdeksels blank nieuwzilver gietwerk gehouden. Het is één onderdeel met de leibanen. Maar ik twijfel toch of zwart niet beter is:



Komende dag gaat het opbouwen weer verder. Dom en schoorsteenkroon poetsen, wielen eronder, drijfwerk aanbrengen ed. Duurt nog wel even vordat het af is.

mvg,
Ivo

*

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3747
    • MCKmodelbouw
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #110 Gepost op: 22 June 2024, 09:40:32 »
Ik lees meestal stilletjes mee en reageer niet zo vaak, maar deze update verdiend dat echt wel. Het wordt een kunstwerk. Geweldig al die details op het ketelfront! Spuiten en schilderen is altijd een spannende fase, maar het gaat super zo! Heel erg gaaf om te zien, Ivo.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5445
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #111 Gepost op: 23 June 2024, 14:05:26 »
Komt nog wel een en ander bij. Inmiddels heeft het ganghendel ook zijn plek gekregen en heb ik een poging gewaagd de bediening van de cylinderkranen te leggen.

Eerst nog en tip voor mensen die Werps kits bouwen met chassisplaten in meerdere lagen. De toleranties zijn erg klein met als gevolg dat de lagers niet meer passen in het chassis na het spuiten. Daarom moet je de verticale lagergeleiders ontdoen van de lak (etch primer, zwarte lak en Philofinish). Zijn dunne laagjes, maar zoals gezegd de tolerantie is gering. Voorbeeld:








mvg,
Ivo

*

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #112 Gepost op: 24 June 2024, 09:31:37 »
Aamai, Ivo dat is 'n voorzichtig werkje dat krabben.

Mss heb je wat aan een tip welke ik van een Jappanner ooit heb meegekregen.

Als laatste voor het laten spuiten.
Pak 'n bus vet, kleine spateltjes, kwastje e.d. en smeer daar nauwkeurig alle delen mee in die niet geverfd dienen te worden. (geen vaseline, is te draderig. hoe ik dat weet ;D)
Na het spuiten, doekje erover, verfje weg, alles mooi blank :)

Hij is mooi geworden Ivo. Enne, door welke radius is ze nu te bereiden?
Greetz Caspar

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5445
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #113 Gepost op: 24 June 2024, 12:29:05 »
Dag Casper,

Goede tip. Dat smeren met vet of zelfs gewoon olie doe ik ook wel eens. Maar nu was ik deze vergeten.....  En dan is krabben het enige alternatief. Ik heb een mooi stukje tandarts gereedschap waarmee ik dit schrapen goed onder controle heb. Ook het roze masking fluid van Humbrol doet goed werk. Lastig daarvan vind ik dat als het potje eenmaal open is geweest, de houdbaarheid erg kort is. EN je kwastjes goed uitspoelen is ook lastig.

Welke radius weet ik nog niet. Dat gaan we straks zien. Eerst maar weer veertjes vinden, want die zijn in de straalcabine in het aluminium grid verdwenen ;). En daarna het hele chassis goed rijdend krijgen. Ik denk dat de tandwielkast deels uit elkaar moet, want ik vermoed dat ondanks driftig afplakken van de tandwielkast er toch straalgrid in de tandwielkast is gekomen. Enige goede oplossing: helemaal uit elkaar en schoonmaken.


 
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5445
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #114 Gepost op: 25 June 2024, 19:46:14 »
Frits doet het anders, maar ik had alles al zwart gespoten, hoewel het op de foto er beter uitziet dan in het echt. En door het spuiten met allerlei voorwerpen in de weg krijgt het toch wat nuances. Ik denk dat alles in de rookkast wel beroet is. Daarom zal zwart wel de dominante kleur zijn, maar anthraciet of iets lichter zou natuurlijk ook kunnen.




mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9906
    • nulpunt
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #115 Gepost op: 25 June 2024, 21:49:43 »
Ik doe het inderdaad anders. In de loop van de tijd heb ik ervaren dat soldeer vaak vervangen kan (moet) worden door schroefjes en/of lijm en dat vooral de verf daar heel blij van wordt.
Hangt ook samen met de schaal van een model. De 6000 in 0 is al aardig groot en dan kan je er geen geheel van maken. Lengte en gewicht spelen echt een rol bij de constructie. Mijn uitdaging na de 6000 is een 6300 in Spoor-1...nog groter en onhandiger. De Garratt in Spoor-1 (LTM-51) is nog groter, maar die bestaat uit 2 draaistellen en een brug met ketel. Kleine hapklare brokken. De kleinste radius is gelijk aan die van een Oersik (met 2 assen) !. De 6300 heeft weer een andere aanpak nodig.
Het is dus telkens zoeken naar creatieve oplossingen en die is voor de 8400 in H0 zeker niet gelijk aan die van de 6300 in 1.

Het mag dus anders dan dat ik doe. Zolang je maar plezier blijft houden in het maken van een model is het goed en dat lijkt bij deze 8400 het geval.

Ik heb overigens bewondering voor je doorzettingsvermogen bij dat kleine werk.

En je hebt zwart, zwart en nog eens zwart. Net zoals bij wit. Zoveel teinten.
NS-groen = RAL 6020. Op mijn modellen op de NS=8811 (1:1) Niks kleur-verschalen. Maar bij zwart.......
Floquil (stinkspul) kent Wheatered Black maar dan ga je al een stap verder dan alleen spuiten.

Het is wat met die modelbouw. ;D......Illusie.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1105
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #116 Gepost op: 25 June 2024, 23:45:26 »
Uitstekend werk weer Ivo (y)

De rookkast heeft inderdaad van binnen overal een mooi laagje roet, dat het een mat donkergrijs kleurtje geeft. Bij een goede schoonmaakbeurt kom je soms een donkere roestkleur tegen op het plaatwerk, en de brandplaat op de rookkastdeur heeft vaak ook van onderen een roestkleur

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5445
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #117 Gepost op: 12 July 2024, 22:15:48 »
Afgelopen weken weer weinig tijd gehad. Wel enige voortgang, maar het is toch nog een heel karwei om een en ander af te krijgen. En soms zit het ook weer tegen. Gisteren begonnen met de tegenvallers corrigeren:



Hier 2 onderdelen die inmiddels weer in de thinner hebben gelegen om de lak er weer af te halen. Het spuiten was uitstekend gelukt. Maar...

Het onderdeel met de cylinders zat in het model lekker klemvast, maar na het spuiten waren de sleufgaten toch wat kleiner geworden. Beetje doordrukken denk ik dan, maar zoals je ziet zijn de cylinder wanden van het frame losgeraakt. Opnieuw solderen is dan de enige oplossing, dus dit onderdeel moest weer kaal. Tegelijkertijd zit ik de foto's te bestuderen van de echte en je ziet dat de cylinderdeksels (soms) aan andere tint hebben dan de cylinders. Waarschijnlijk was dit kaal staal en in de loop van de tijd verder vervuild. Nu zitten de cylinderdeksels aan de zuigerkant vast aan het gietdeel van de leibanen en dat had ik blank nikkelzilver gehouden. Maar dat is voor de leibanen prima, maar de deksels toch de opvallend:



Hier zie je het onderdeel. Ik had op de rookkastdeur al geexperimenteerd met staallak van Modelmaster, maar dat vind ik nog te licht voor de cylinderdeksels. De lak van Alclad staal daarentegen is veel donkerder, dus die ga ik nu gebruiken, aan beide kanten van de cylinders.

Je ziet ook nog de rookkastdeur liggen. Deze wordt ook verder behandeld. Bij het conisch slaan in een mal had ik de onderste scharnier licht ingedeukt. Die ben ik nu aan het plamuren om mooi strak te krijgen.

Komt allemaal goed denk ik.


mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5445
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #118 Gepost op: 14 July 2024, 10:15:48 »
Imiddels is de zaak weer gesoldeerd:



Dit kan weer in de soda en naar de spuitcabine.

Ook de rookkast moest worden hersteld van een deuk in het onderste scharnier. Ik ben geen held in plamuren. Keurig afgeplakt, plamuur erin, laten drogen en schuren. Maar bij mij wordt dat nooit strak. Daarom maar solmuren:



Soldeer erover heen en vervolgens vijlen en met glasvezelpotlood bewerken. Dit kan ermee door:



Beter zo.

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9906
    • nulpunt
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #119 Gepost op: 14 July 2024, 11:02:13 »
Dat soort momenten...stevig balen.

Bij de grote schalen wordt dat "onvoorziene" een dingetje. De massa/gewicht is even heel anders en voordat je het weet....
Daarom in kleine hapklare hanteerbare delen splitsten en altijd opletten wat er onderaan ligt als je het model kantelt. Loslopend gereedschap is helemaal uit den boze.
Op mijn 6000 was dat eventjes het geval met de fluit op het dak. Niet alleen de fluit stuk, maar ook het hele dak. Stomme zwaartekracht.

Alles solderen?.....schroeven dus als het kan.
Kijk ook eens goed naar kleinseriemodellen in die schalen, Veel gelijmd en dus niet vanwege het gemak.

Orde en netheid in een ver oosters land.
« Laatst bewerkt op: 14 July 2024, 11:11:31 door FritsT »