Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RAL kleur Rail4Chem door RK
Vandaag om 11:18:02
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 11:17:15
De Stripwinkel door prutser
Vandaag om 11:02:27
Frans/Belgisch H0e baantje door tothebeach
Vandaag om 10:45:58
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 10:35:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:32:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 10:31:11
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door momfer
Vandaag om 10:17:14
Haren, station of halte? door Ric
Vandaag om 09:48:20
ACTS containerwagens door Arjan6511
Vandaag om 09:45:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door 741230
Vandaag om 09:30:39
Motorpost ombouwen ? door Joz
Vandaag om 09:22:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:14:14
Welke stroomvoerende koppeling? door Ben
Vandaag om 08:03:42
Scandinavië getroffen door storm Hans door Loki
Vandaag om 07:57:17
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 07:28:25
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Cor--24
Vandaag om 05:35:27
US diorama in H0 door Wim Vink
12 april 2024, 23:42:46
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
12 april 2024, 23:34:29
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door Albert.H0
12 april 2024, 23:23:29
Station Roodeschool door MaraNCS
12 april 2024, 23:10:31
Flm Profigleis en Italiaans spoor... door phdirk
12 april 2024, 22:31:12
Les Billards du Vivarais door Hans1963
12 april 2024, 22:08:07
Rijeigenschappen messing modellen zoals Micro-Metakit? door puntenglijder
12 april 2024, 21:43:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
12 april 2024, 21:37:55
Een NS 5500 knutselen door janw
12 april 2024, 21:35:10
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
12 april 2024, 21:27:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door AP3737
12 april 2024, 20:55:16
Sudexpress 2024 door Falcon10
12 april 2024, 19:41:17
Aachenau West door puntenglijder
12 april 2024, 19:30:39
  

Auteur Topic: NS 8400 van Werps  (gelezen 13573 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #45 Gepost op: 14 september 2022, 17:18:31 »
Zoals beloofd een foto van het afgeronde ketelfront. Is voor mij voldoende gelukt. Wat je nu niet kunt zien is wat stevig metaal is en wat soldeer. Met name heeft dit consequenties voor het op dit onderdeel solderen van de appendages. Dat moet dan maar met soldeer van een lager smeltpunt.



Ook nog even doorgewerkt aan de rookkast. Ik wacht nog op een tweede sluitseinijzer (kwijtgemaakt) om de bekleding van de rookkast vast te solderen. Maar wel staat de schoorsteen er nu op na stevig polijsten. Deze hoeft weliswaar niet te glimmen, maar in zwart gespoten straks mag deze ook mooi glad zijn:



Door de gaten van de sluitseinijzers steekt nu een ruimer, waarmee ik de gaten heb opgeruimd. Omdat het gietdeel ook een schuin eraan gezet stukje heeft (of omgekeerd ;)) is het handig de gaten schuin te ruimen, dan komt het gietdeel goed strak aan de bekleding die door mij al is voorgebogen.

Ook de koperen schoorsteen kroon is gepolijst, maar past nog niet helemaal lekker in het gietdeel van de schoorsteen:



Het model krijgt steeds meer vorm:



Hier staat ook een zandkist naast de rookkast op de voetplaat. In combinatie met de luchtpomp op de rookkast twijfel ik of dat gaat passen. Er voor komen nog krikken en op de bufferbalk de lantaarns.


Voor de liefhebbers van kennis over de achterkant van de 8400 hier even een foto. Hiermee kun je de lantaarnijzers goed plaatsen en ik zie ook een (bijna) uitgewist loknummer in geel achterop:



Op deze foto is ook links naast de deur een bankje te zien. Deze heeft volgens een tekening ook weer een gecapitonneerde zitting. Een leuk extra om even te maken.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2022, 17:20:24 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #46 Gepost op: 20 september 2022, 00:06:51 »
Een kleine update, maar wel veel werk:

Uitgevonden hoe de blazer wordt bediend: er zit een appendage achter de luchtpomp op de rookkast, die vrijwel nergens zichtbaar is, tenzij je een foto vindt zonder de luchtpomp.
De luchtpomp gemonteerd, waarvoor nog geen gat in het etswerk zat.
De rookkast aan de ketel gesoldeerd. De kraan boven op de ketel achter de schoorsteen geplaatst.
De stoomkraan gemaakt en op de ketel gezet, inclusief de bediening vanuit het machinistenhuis.
De bediening van de blazer geplaatst.
De bediening van de cylinderkranen geplaatst.
De bufferbalk achter gemaakt inclusief alles wat daar weer op hoort.
Beetje uitzoeken hoe de andere leidingen lopen en van waar naar waar.

Idee van de vorderingen:





De luchtleidingen van het remsysteem zijn me niet super duidelijk. Ik heb wel een tekening, maar die matcht niet altijd met de foto's.

Aan de linkerkant 4 stangen / leidingen op de ketel:



De bovenste is een stang die de stoomkraan van de luchtpomp bedient. In het machinistenhuis zit daar een handwiel op

Degene daaronder is een stang, ook in gebruik als handrail, die de blazer bedient. Ook een handwiel in het machinistenhuis

Daaronder zit een leiding die achter de pomp naar voren komt, langs de ketel naar beneden gaat en ergens voor de rookkast naar onderen verdwijnt. Misschien is dit een buis met smeerleidingen voor de cylinders

De onderste is een luchtleiding van het remsysteem, want deze komt van de onderste helft van de luchtpomp

Al schrijvende bedenk ik het antwoord.

Ik kom op de pijp voor de smeerleidingen, omdat ik ook aan de andere kant een leiding zie, die overigens al eerder naar beneden afbuigt. In het machinistenhuis zit links van het ketelfront een kleine smeerpers met maar 2 uitgangen. Op de tekening staat daarbij dat de ene voor de cylinders is en de ander voor de schuiven. Ik vind dat wat weinig leidingen, gezien dat er in de 6100 veel meer leidingen zaten. Wel zie je aan de bovenkant van de cylinders slechts een dunne leiding door de cylinderbekleding gaan.

Dan de andere kant:



Hier zie je de bovenste buis waardoorheen de stang loopt die de cylinderkranen bedient. In het machinistenhuis is dat een hendel die je kunt schuiven.

De onderste is dan waarschijnlijk een buis met een smeerleiding(en).

Verder vraag ik me nog af of de 8400 serie na verbouwing nog wel een verwarmingsvoorziening met verwarmingsleidingen had. Ik heb een tekening van het ketelfront waar deze wel op zit, maar volgens mij is dit een tekening van voor de verbouwing. Ik zie ook zo snel geen pijpje door het dak steken.

Voorlopig even geen voortgang. Ik schuif het spul wel in een doos en neem het mee naar Ontraxs.

mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5542
  • Team Mitropa
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #47 Gepost op: 20 september 2022, 00:35:10 »
het gaat toch wel een mooi locje worden  ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #48 Gepost op: 11 februari 2024, 21:12:42 »
Even wat stof van dit draadje afblazen:

Begonnen in 2015 toen ik een proefets van de 8400 van Erwin kreeg (zie begin dit draadje). Rond de jaarwisseling van 2021-2022 kwam de kit uit en die ben ik in 2022 gaan bouwen. Maar tijdens de bouw raakte ik een seinijzer kwijt van die op de rookkastbekleding hoort en ik had het idee opgevat om de grendel van de rookkastdeur werkend te maken. Met het boren van een 0,4mm gaatje aan de achterkant van de grendel brak het boortje af en dat zat vervolgens muurvast in dat gietdeel. Daarom Erwin gevraagd naar vervangende onderdelen en dat duurde weer even. Maar nu kan ik weer door met de bouw en wat nog ontbreekt is een passende tandwielkast. Die is namelijk te breed om tussen de lagerblokken te passen. Het scheelt maar minder dan één millimeter, maar dan past het voor geen meter ;).

Daarom aan de slag. In de nieuwe grendel een klein gaatje geboord en daar een 0,4mm draadje in gesoldeerd. En kijken of dat past. Vervolgens die kort afgeknipt en omgebogen zodat er nog een klein stukje overblijft dat horizontaal in de beugel van de sluitjng in de rookkast past. En ja gelukt  (y).

Inmiddels ook de voorste lantaarns op de bufferbalk gezet.

Ook heb ik de tandwielkast versmald die nu tussen de lagerblokken past. Dat laat ik in een volgende post wel zien.

Verder controleren of de luchtpomp laag genoeg zit. Ik meen dat Floris die te hoog vond zitten. Ga ik checken en dan kan de rookkastbekleding ook vast.



Hier zit de rookkastdeur eindelijk dicht:



De rookkastbekleding hangt nog los. Die heb ik los laten zitten, omdat ik anders niet meer van achteren bij de sluiting kon om te buigen en te kijken of het allemaal past. De grendel staat nu gesloten.

Vervolgens de grendel 90 graden naar links draaien:



Naar rechts doet het ook  :).

En dan kan de deur open:



Je ziet hier het kleine haakje dat voldoende is voor de vergrendeling.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #49 Gepost op: 13 februari 2024, 12:40:45 »
De huidige staat van de lok:



Er volgt nog allerlei detailwerk.

Het ketelfront wordt gedetailleerd. Dit zijn de onderdelen die ergens een plek moeten gaan krijgen:



De onderdelen van de vuurdeur en de bediening daarvan inclusief het plankje zitten er al op gesoldeerd. De overige onderdelen krijgen een plaatsje. Voor de injecteurs zitten eronder al gesoldeerd de toevoerleiding en de overloop en onder de peilglazen eveneens een afvoer.

En op het front:



Hoe klein ook, in vergelijking met de tekening van HUA zijn deze onderdelen toch weer aan de grote kant. In het midden nog iets van een stoomverwarming, maar ik twijfel of dat het is. In het bovenste gaatje moet nog de regulateursleutel, maar degene die ik heb lijkt weer iets te klein :). Later komt hierop nog iets van een spinnenkop en linksboven aan de zijkant achter komt nog de smeerpers.

In het machinistenhuis wordt het dan zoiets:



De openingen links en rechts van de kolenbakken moeten nog worden voorzien van een uitstekend bak. Heb ik niet in de etsfret gevonden, dus die maak ik dan van scratch.

Achter het ketelfront zit de tandwielkast en de motor steekt straks in de ketel:



En zo ziet de tandwielkast ongeveer in het chassis. Je moet wel de aandrijfas eerst eruit halen om de tandwielkast over de as te krijgen:





mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #50 Gepost op: 18 februari 2024, 14:30:32 »
Inmiddels zit de ketelbekleding vast en heb ik de luchtpomp nog wat hoger tegen de rookkast gemonteerd. Een en ander in elkaar:



Ervoor liggen nu de volgende losse onderdelen:

2 kolenbakken in het machinisten huis. Zandbakken voor tussen de ketel en de waterbakken en zandbakken voor op de voetplaat en SS krikken. Ook ligt er nog een metalen stang die aan de voorkant boven op de waterbakken deze met elkaar verbindt. Die was kennenlijk nodig voor enige stevigheid. De zandbakken tussen de ketel en de waterbakken waren nog een aardige puzzel. Het is een etsdeel, dat je in elkaar moet vouwen en past vervolgens noet goed. Na veel @#$#@#&^$#E zitten die eindelijk vast, want je hebt geen houvast, de binnenkant van de waterbakken is niet egaal door veel klinknagels en ook de positie zelf was niet super duidelijk. Ik heb een foto gevonden nr 157 in het Wbooks "Stoom bij de NS in de jaren '30" van de engelse fotografen, waar je een lok schuin van boven ziet en daarmee heb ik ze geplaatst.

Ook hier zijn de onderdelen een fractie aan de grote kant. De SS krikken passen niet super goed tussen de luchtpomp en de bufferbalk (die ook nog iets lager moet en de zandkist op de voetplaat past niet goed tussen het spatbord en de luchtpomp.

 

Hier zie je zandkist, luchtpomp en krik. De luchtleiding van de luchtpomp naar het hoofdreservoir van het remsysteem zit er nog niet en ook de afgewerkte stoomleiding van de luchtpomp naar de rookkast komt nog.



Nog een keer vanaf de zijkant. Hier zit ook al de stang tussen de waterbakken en ook de bovenkant van de linker zandkist is ook zichtbaar.



En van boven.

Op naar de volgende stapjes.

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9593
    • nulpunt
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #51 Gepost op: 18 februari 2024, 14:54:55 »
Die verbindingsstang tussen de zandbakken komt vaker voor. Ook op de Franse TU (War Department, Ing.Enter van SGB vergelijkbaar)

De passing van de onderdelen is dus een kwestie van maatvoering. Ik heb geleerd dat dat punt 1 in de modelbouw is. Daar houden we bij het ontwerp van gietdelen strikt aan en dan is het een genot om zo onderdelen van lok 1 op lok 2 te zetten. Soms moet je een compromis sluiten, maar dan weet je dat vooraf en maak je een ander gietdeel of ga je resizen.
Helaas kan ik je geen SS-krik in H0 aanbieden. Die ligt onder de minimum maat van Shapeways. In 0 en 1 zou dat appeltje-eitje zijn.
De zandkist...tja. Zelf eentje maken, maar dan een maatje kleiner. Hier ga je je aan storen.

« Laatst bewerkt op: 18 februari 2024, 14:58:41 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #52 Gepost op: 19 februari 2024, 12:05:28 »
Nu je het zegt, ik had een dergelijke strip ook wel eens vaker gezien. En ik kreeg al een tip om Philotrain krikken te gebruiken. Die zijn inderdaad mogelijk iets kleiner. Kijken hoe dat past. Tegelijk zie je op foto's van de 8400 dat deze krikken ook in 1:1 groot zijn en krap staan. Bovendien moet de voorste bufferbalk  nog iets zakken en staat de krik daar deels op. En grootte onderdelen is inderdaad regelmatig een ding. Ik denk dat de zandbakken op de voetplaat echt te groot zijn. Daarbij mis ik het deksel. Zal ik zelf wel maken.

Voor dit moment weer even verder:



Hier beide zandkisten op de ketel.

Daarna nog een berg priegelwerk aan het machinistenhuis.  Op de openingen van de kolenbakken hoort nog een bak. De vorm op de tekeningen is wel te maken, maar ik heb het kort gehouden. En daarna heb ik een deel van het remwerk proberen na te maken. Erwin levert mooie gietdelen en daar moeten nog koperen leidingen aan worden gesoldeerd. Daar zou misschien en microscoop goede diensten bewijzen, maar ik deed het zonder. Zowel rechts als links staat een remkraan en links nog een dubbele.



Hier de kolenbakken en de rechter remkraan.

En vervolgens de rest:



Het grote wiel is het ganghendel, hier een gangwiel  :). Staat keurig in lijn met de stang naar de hevel van de wentelas links voor bij de waterkast.



De remleiding helemaal links mondt uit in een onebestemde pijpenpuzzel tegen de zijwand die ik maar even achterwege heb gelaten. Het wordt tijd voor het afsluiten van de achterwand. Daarna komt de aandrijving aan de beurt. De assen worden op veren gezet en op compensatie. Dan moeten de leibanen erin en de drijfstangen. Vervolgens wordt het tijd voor de spuitcabine, maar ik kom Philo etchprimer tekort en Philofinisch. Ik wacht op Phildie en dat kan no wel even duren vanwege ziekte.


mvg,
Ivo

*

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
    • Flickr fotopagina
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #53 Gepost op: 19 februari 2024, 22:57:06 »
Fraai verslag Ivo, en je hebt er weer een aardig tempo in (y) leuk om te volgen

Groet, Laurence

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #54 Gepost op: 19 februari 2024, 23:20:13 »
Prachtig  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #55 Gepost op: 20 februari 2024, 17:45:45 »
Het afsluiten van de achterwand is vooral een klusje van passen en meten en een paar onderdelen op de achterwand monteren. Het gaat om de lantaarnijzers, de sluitseinijzers en één lantaarn. Nu dacht ik de korte sluitseinijzers niet bij me te hebben, maar die vond ik later toch.

De lantaarnijzers heb ik van Erwin zowel in een etswerk, welke op veel NS loks achterop voorkomen als onderste en gietwerk. Ik heb besloten het middelste als gietwerk te plaatsen en de 2 onderste als etswerk. Daarop komt één lantaarn. De 8400 in deze vorm is vooral of misschien zelfs uitsluitend als rangeermachine ingezet en daarop past een lantaarn voor en een achter. In totaal meestal 3 lantaarns dus de derde staat ook voorop.

Daarmee zit d achterwand op het machinistenhuis:



De bufferbalk moet nog tegen het chassis, maar is ook al volledig gedetailleerd.

Voor de juiste positie toch nog wat bijvijlen en de bufferbalk zit ook:



En van achteren:



De lok en profile nu eens van de andere kant:



Nu aan de slag met de leibanen.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #56 Gepost op: 29 februari 2024, 12:31:56 »
De leibanen zijn wel een apart en nauwkeurig stukje werk. De kruiskop met de zuigerstang is een gietstuk en de leibanen met het achterste cylinderdeksel is dat ook. De naam van het ding vergeet ik altijd, maar het is een etsdeel waarin de uiteinden van de leibanen vastzitten. Zoals altijd is er moeite gedaan om de gietdelen zo nauwkeurig mogelijk te maken met alle bevestigingsbouten, maar in het model is het net iets te groot helaas. Zul je later zien, maar is gewoon oplosbaar.

Ten eerste moet je zorgen dat het gietdeel met de leibanen haaks staan op het lager van de zuigerstang in het cylinderdeksel. Daarna moet je zorgen dat de kruiskop zonder haperen tussen de leibanen kan bewegen. Dit is heel fijn uitgevoerd, dus voorzichtig vijlen en ruim genoeg maken en de leibanen ook zelf goed bijvijlen:

Zo moet het worden:



Ook passen in het onderdeel met de onbekende naam, want de leibanen passen daar precies in en de onderlinge verticale afstand wordt hierdoor bepaald.

Hulpje voor mij om de leibanen goed parallel aan het lager te krijgen was voor mij door deze even omgekeerd erin te steken:



Nog niet goed  :) .



Zo hoort het in elkaar.

Test om te kijken of het haaks aan elkaar is gesoldeerd. Op een winkelhaakje van Piet Peetoom:



Hier zie je hoe dun de geleiders zijn aan de kruiskop. Iets teveel vijlen en je kunt het onderdeel weggooien. Het is verstandiger om de leibanen smaller te vijlen als dit te dun dreigt te worden.



Dan zit het zo in elkaar:



De cylinderdeksels hoef je niet in de cylinders te solderen. Evenmin het hele cylinderblok in het chassis, want dat zit klemvast erin. Ook het nader te benoemen onderdeel zit klemvast in het chassis. Handig voor het spuiten later.

Vervolgens in het chassis:



Aan deze kant paste het krap maar net, maar aan de andere kant zat het trapje in de weg:



Komt wel weer goed. Het trapje is een etsdeel met de onderrand van de voetplaat. Daar heb ik nog wel een reserve van, omdat ik eerder al een proefets van Erwin heb gehad. Daar komt nog bij dat op deze rand nog een fabrieksplaat komt met de naam van de bouwer Beyer and Peacock, dus mocht het niet netjes worden dan verstop ik het gewoon onder de fabrieksplaat. Komt pas na het spuiten op het model.

Nu verder met de plaatsing van de wielen op de veren, de koppelstangen en de drijfstangen. Er zal nog een flink stuk van de voorste bevestigingsbout van de koppelstang moeten worden afgevijld, want anders blijft deze haken achter de kruiskop. Blijft passen en meten.
mvg,
Ivo

*

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3711
    • MCKmodelbouw
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #57 Gepost op: 29 februari 2024, 12:46:20 »
Het is weer werken op de vierkante millimeter..., maar wat maak je er een mooie loc van. Elke update lees ik (stilletjes) mee en geniet ik volop.
Je bouwmethodes en oplossingen blijven leerzaam. Heel fijn dat je het beschrijft.  (y)

Groet, Mathyn (y)
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #58 Gepost op: 29 februari 2024, 15:37:04 »
Weer erg fraai millimeterwerk  (y)

Groet Gerard
Groet,

Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #59 Gepost op: 02 maart 2024, 16:39:27 »
Besloten om eerst het trapje er goed op te zetten. Daar kom ik slecht bij als ik meer detail onder de voetplaat aanbreng. Ik heb eerst gezocht naar het etsdeel van de proefets, maar daar blijkt dat die onderdelen niet altijd goed te gebruiken zijn naast de onderdelen op de uiteindelijke ets.

Zoek de verschillen  :) :



Uiteindelijk heb ik het oude exemplaar er 3 keer opgezet voordat ik tevreden was dat deze op de goede plek zat. Je wordt wel wat geholpen doordat het ets deel van de voetplaat een richel in geëtst heeft waar dit onderdeel in valt, maar bij elke poging moet je die weer leeg maken van soldeer.

Daarna ben ik begonnen met het plaatsen van alle assen. Een @#@$^*&$%^@&(* karwij voor 2 assen, want daar moeten veertjes boven de hornblocks komen. En die vliegen alle kanten en uit en vallen steeds uit het chassis. De veertjes moeten er ook echt in, want anders lopen de wielen aan tegen het chassis aan de onderkant daarvan. Ik had ze niet bij de kit, maar via Houten een aanvulling ontvangen van Ad Werps  (y). De hele ophanging is wat bijzonder. De achterste as is een losse loopas en die staat op 2 veertjes. De voorste as heeft een kantelmechanisme die je als compensatie veel ziet met 2 assers. Maar deze is met 3 assen gekoppeld en de koppelassen zijn overigens niet gedeeld. Daarom geen compensatie. De midddelste drijfas staat weer op veertjes en de achterste wordt door een tandwielkast aangedreven en is wel beweegbaar, maar niet geveerd en blijft denk ik hangen op de juiste hoogte door de koppelas.

Na het plaatsten van de wielen en de vering ligt het model mooi horizontaal en staan alle wielen keurig op de rails. De volgende stap was het aanbrengen van de drijfstangen aan de kruiskoppen. Ook daarvoor geen schroefje, maar ik heb een M1 schroefje gebruikt dat keurig in het kruiskoo gietdeel de schroefdraad tapte. Daar hoeft aan de buitenkant alleen nog een ring of moer op voor het zicht, maar heeft constructief geen functie. Wel de kop nog een beetje wegvijlen zodat deze aan de binnenkant niet meer uitsteekt uit het kruiskop gietdeel. Daarna het geheel in het chassis gepast en kijken hoeve speling er is. Heel weinig dus en daar past geen koppelas meer tussen. Zeker het boutje waarmee de voorste koppelas aan de koppelstang zal vrijwel helemaal moeten worden weggevijld anders loopt die 2 keer per omwenteling tegen de kruiskop aan.

Maar goed foto's van beide kanten nog zonder koppelas:





Let ook even op de veer achter het spatbord boven de voorste as. Die ligt boven de as binnen het chassis, maar lijkt als onderdeel voor dat doel niet te zijn meegeleverd tenzij ik me vergis. Ik heb nog een tweede etsdeel van de proefets waaruit je zou kunnen afleiden dat dit etsdeel (met inderdaad 2 draagveren wordt vastgemaakt aan de wentelas en dat daarmee dit wordt geïmiteerd.

Dan voor het gevoel van de speling tussen leibanen en voorste as nog een foto. Bedenk dat hiertussen de koppelas moet kunnen bewegen en de drijfstang aan de tweede stand wordt gekoppeld.

 

Overigens moet hieronder en ertussen straks ook nog het remwerk en ergens moeten stroomafnemers komen. Ik heb nog geen idee waar.



« Laatst bewerkt op: 02 maart 2024, 16:42:38 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*