Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: NS 8400 van Werps  (gelezen 12532 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
    • MCKmodelbouw
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #15 Gepost op: 03 augustus 2022, 17:07:18 »
Wat zit er toch ongelofelijk veel detail in zijn etswerk. Prachtig!
Ik ga je bouwverslagen weer trouwen volgen, Ivo  (y)

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #16 Gepost op: 03 augustus 2022, 19:55:34 »
Ja, het etswerk van Erwin is mooi. Hij is in elk geval de koning van de klinknagelstrips. Helaas doet nog niemand hem na. Ik heb ze nog niet geteld en dat wordt ook redelijk onmogelijk, want vindt maar eens een foto van onderen met de klinknagels van de steunen voor de opbouw van de waterbakken, kolenbakken en machinistenhuis. Op het machinistenhuis komen ook nog klinknagelstrips, maar die komen pas later.

Zo is het een leuke puzzel om te snappen hoe een en ander is bedoeld. Straks aan de slag met de trappen met ook losse klinknagel of boutenstrips.

Maar eerst de steunen. Er zitten er 3 tegen het chassis aan en die zijn met klinknagels aan de chassisplaten vastgezet en aan de bak bevestigd:



Hier zie je de drie steunen al in het chassis zitten met ervoor de oplegging van de bak met de klinknagelstrips. De ene kant buig je 90 graden an de andere 180 graden. Met een beetje handig solderen met soldeerverf en veel fosforzuur lukt dat aardig:



Van onderen zie je de strips nu op zijn plek. Zoals ik al zei: leuk voor de klinknagelteller en straks als de lok gespoten is is dit allemaal zwart. En als je deze ooit op een beurs ziet rijden weet niemand meer dat ze er zitten. Behalve de enkeling die de lok ontworpen of gebouwd heeft. Maar ik vind dit heel erg leuk inclusief de oplossing die Erwin hiervoor heeft bedacht.

Dan speciaal voor Rob:



Hier ligt de eerste as (van voren gezien) achter de plek waar de lagers in gaan schuiven en midden onder zie je een constructie waar een schommelarmpje in komt (die ligt rechtsboven en rust straks met de uiteinden bovenop de messing lagers). Dat betekent dat deze as op een vaste hoogte kan schommelen net als met de compensatie van een as in een 2-as rijtuig.

De derde as van voren wordt door een tandwielkast aangedreven en beschouw ik als een vaste as. Deze 2 assen bepalen de horizontale ligging:



Hier zie je rechts nog een stukje van de plaats van de eerste as en vervolgens naar links de plaatsen van de 2e en de 3e as. De 2e as heeft een nokje bovenin en dat ziet eruit alsof er een veertje op kan worden geplaatst, die de 2e as op de rails moet houden. De 3e as helemaal links wordt de aangedreven as. De 2e as zal behalve veren ook kunnen kantelen.

Dan nog de achterste as die in het echt én in model een loopas is:



Hier zie je ook weer het nokje om een veertje op te plaatsen. Alleen zit de buitenste sierplaat in de weg, maar die zal ik nog wel even wegfrezen.

Al met al een bijzondere manier van de ophanging van de 4 assen en het zal nog wel wat spelen met gewichten vragen en de juiste veerspanning om een en ander goed te laten lopen. Anderzijds zitten de 3 voorste assen gekoppeld met de koppelstangen, die op het eerste gezicht geen verticale beweging kunnen opnemen, want star, dus ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Maar misschien heb ik dat nog niet goed gezien. Ook leuk is dat er een binnenliggende schuifbeweging is meegeleverd zonder verdere aanwijzingen, maar dat zal wel lukken.
mvg,
Ivo

*

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #17 Gepost op: 03 augustus 2022, 23:44:15 »
Ivo,

Het blijft ingenieus hoe de ophanging in elkaar zit. Ik zat met mijn gedachten voor de compensatie aan heel iets anders te denken, n.l. een wipje dat de eerste en tweede as met elkaar verbind. heeft alleen als nadeel dat je dan nog maar weinig ruimte beschikbaar hebt voor het binnenliggend drijfwerk.
Deze constructie met een schommelas  en een afgeveerde tweede as bied hiervoor meer mogelijkheden.

Trouwens zijn de koppelstangen deelbaar of deelbaar te maken? Dan werkt het naar behoren. Anders lijkt mij dat de tweede as allen nog maar voor spek en bonen meedoet.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #18 Gepost op: 04 augustus 2022, 19:59:16 »
Naar de koppelstangen ga ik nog kijken.

Met het bestuderen van de etsen en de tekeningen van het origineel te vinden op Het Utrechts Archief ontdek ik nog meer moois. Onder andere de vering in het prototype van de assen. Het lijkt erop dat de voorste 2 assen met bladveren boven de lagers worden geveerd aan de binnenkant van het chassis en de derde as aan de onderkant. De loopas achter heeft een aparte lagering met bladveer buitenop het chassis. En ja hoor de binnenliggende en vrijwel onzichtbare vering zit keurig op de etsplaat. Ik verwacht inmiddels niets minder van Erwin ;).

Nu eerst puzzelen met de trapjes. Er zit er één onder het machinistenhuis met een gereedschapskist en één net voor de waterkasten (let op voor diegenen die een 3D tekening van Erwin hebben: daar staat deze verkeerd om getekend.



Links de onderdelen van de achterste trap en rechts van de middentrap. Een en ander klopt niet 100%. Hoewel er 2 bevestigingsstrips voor de achterste trap als klinknagelstrip zijn meegeleverd, is die bovenste niet zichtbaar. Ik heb dat fout gedaan en die bovenste strips ga ik nog verwijderen. De strips op de middelste trappen zullen nog worden toegevoegd:



Andere onderdelen vormen straks de cylinders en de ophanging van de leibanen aan de voorkant welke tegen de trappen aanzitten:



Het chassis komt lekker vol te zitten. De remmen en de bediening daarvan is me nog niet duidelijk en straks wordt het ook lekker puzzelen voor een betrouwbare stroomopname.

mvg,
Ivo

*

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #19 Gepost op: 05 augustus 2022, 15:04:27 »
Prachtige details, ik ga het bouwverslag ook weer volgen (y)
Succes!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #20 Gepost op: 07 augustus 2022, 20:05:33 »

Trouwens zijn de koppelstangen deelbaar of deelbaar te maken? Dan werkt het naar behoren. Anders lijkt mij dat de tweede as allen nog maar voor spek en bonen meedoet.


Rob, ter geruststelling: de koppelstang heeft inderdaad een verticale sleuf op de middelste positie. Daardoor kunnen de veren hun werk doen onafhankelijk van de vaste as en de kantelas. Ik ben nog wel benieuwd of dat allemaal gaat functioneren. De toleranties zijn erg klein bijvoorbeeld voor de sleufjes in de lagerblokken en de opname in het chassis. Verticaal beweegt het wel, maar kantelen zit er nauwelijks in.
mvg,
Ivo

*

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #21 Gepost op: 07 augustus 2022, 21:52:37 »
Ivo,

Het zal wel loslopen denk ik, de radstand van de gekoppelde assen is niet zo groot.

Je zal hem wel kennen maar hier voor de kijkbuiskinderen een filmpje met vanaf 3.25 twee stuks in het wild. Je kan er dus twee maken voor voldoende trekkracht  ;D
<a href="https://www.youtube.com/v/UD2AEyhK7SA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UD2AEyhK7SA</a>

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2022, 17:20:59 »
Dag Rob,

Die film heb ik op DVD volgens mij. Maar leuk die 2 8400en in dubbeltractie. Ik denk alleen niet dat ik nog een 2e maak. Bij hoge uitzondering maak ik soms 2 modellen van eenzelfde lok, maar daar moeten dan wel significante verschillen in zitten. Zoals bijvoorbeeld de 8100 met een rechte en een geknikte achterkant. Voor de 8400 zou natuurlijk een leuk alternatief zijn de SS versie voor de verbouwing tot tenderlok.

Langzame vorderingen en veel passen en meten:



Dit lijken alle onderdelen voor de cylinders, de leibanen, de ophanging van de leibanen aan de niet cylinderkant (hoe heet die beugel ook alweer), de kruiskop en de drijf- en koppelstangen. Je ziet de verticale sleuf voor de middelste as, welke ook de door de drijfstang aangedreven as is.
Eerst toch verkeerd om gesoldeerd, maar nu zit het naar mijn zin.

En zo zit het dan in elkaar:





Ik heb de voorste as er nog niet in gehad. Altijd spannend om te zien hoeveel vrije ruimte er tussen as, koppelstang en leibanen overblijft.

Erwin levert ook de tussen de chassisplaten gelegen imitatie Stephenson schuifbeweging (niet werkend maar star) mee. Dat is nog een puzzelwerkje, maar dankzij een tekening van het Utrechts archief en informatie daarover gepost door Paul Bender in een oud draadje van mij ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39131.msg606971#msg606971 ) gaat dat wel lukken. Deze schuifbeweging kent 4 excentrieken in 2 paren en liggen vrij dicht naast de chassisplaten.



Deze onderdelen worden per 3 op elkaar gesoldeerd. De half ronde stukken aan de voorkant zitten rondom de voorste as onderlangs. Aardig daarvan is dat als je deze schuifbeweging op de plekken soldeert in de schuiven, de voorste as er nooit meer uit kan. De schijven zelf komen rond de aangedreven as.

Overigens een opmerking: de schaar staat weer in het midden, dus de schuifbeweging staat in de neutrale stand. Dat schijnt een must te zijn bij stoomloks, zowel van grootserie als kleinserie modellen.
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2022, 19:47:00 »
Inderdaad. Stom, want dat had ik ook al gelezen :D.
mvg,
Ivo

*

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #25 Gepost op: 10 augustus 2022, 21:39:02 »
Overigens een opmerking: de schaar staat weer in het midden, dus de schuifbeweging staat in de neutrale stand. Dat schijnt een must te zijn bij stoomloks, zowel van grootserie als kleinserie modellen.

Dat geld alleen voor vitrine modellen  ;D dan is alles in rust.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #26 Gepost op: 12 augustus 2022, 16:25:39 »
Grote stappen snel thuis? Ik wilde wel eens een beeld hebben van de totale lok ipv het chassis verder te vervolmaken. Er past het een en ander nog niet optimaal, dus daar moet nog aan worden gevijld en gebogen. De opbouw bestaat zoals ik in mijn eerste posts heb laten zien uit een basisframe met aan alle kanten detail etsen daar weer op gesoldeerd. Dus de waterbakken hebben aan 4 kanten een detail ets. Leuk met vouwen van het basisframe is dat dat toch nooit 100% past, maar dat daar hier en daar nog wat aan moet worden gevijld. Maar het totaal geeft een goede indruk van de lok:







Hier komt de komende weken nog het een en ander aan detail op en aan.

mvg,
Ivo

*

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2022, 22:27:59 »


Deze onderdelen worden per 3 op elkaar gesoldeerd. De half ronde stukken aan de voorkant zitten rondom de voorste as onderlangs. Aardig daarvan is dat als je deze schuifbeweging op de plekken soldeert in de schuiven, de voorste as er nooit meer uit kan. De schijven zelf komen rond de aangedreven as.



Die moet je politoeren en opbergen tot de lok gespoten is.
Erwin heeft die demontabel gemaakt, Je stopt de pin in het cilinderbloken kantel de schaar naar binnen tot het contragewicht tegen het dek komt.
In de gaffel van het contragewicht van de schuifbediening  is een gat geetst welke overeenkomt met  de gaatjes in beide frameplaten.
Steek een asje van links naar rechts en de schaar is opgehangen. het haakse lipje op het contragewicht houd de schaar weg van da lagers. Pijpje tussen de scharen zal denk ik iets meer stevigheid geven.

Dus bewaar dat ding maar tot het laatst.
Suc6 Ik lees wel mee, Caspar

Greetz Caspar

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #28 Gepost op: 14 augustus 2022, 01:12:12 »
Weer een juweeltje in wording. Je bent weer goed bezig Ivo (y)

De schaarbeweging is inderdaad apart, op veel C machines loopt de schuifstang in een knik boven over de as. Ook voor grootspoor zijn uitneembare assen handig. Er zal wel een goede reden voor zijn geweest...

En schaarbeweging in het midden, is gewoon makkelijk. Minder beweging, en de geometrie is een stukje makkelijker. Ik heb wel eens Stepensons schuifbeweging voor een ge-etst kitje in een rijdende stand (dus niet "vol" vooruit) getekend, het is aardig wat gedoe om alles goed te krijgen. En dat is voor iemand met een interesse in hoe het allemaal werkt...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 8400 van Werps
« Reactie #29 Gepost op: 15 augustus 2022, 12:07:11 »
@Casper,

Inderdaad, zoals je het zegt heb ik het na mijn eerdere post ook al uitgevonden. Het is altijd leuk een model te bouwen zonder handleiding, waardoor je regelmatig puzzels moet oplossen. En deze had ik zo ook al ontdekt. Ik vraag me nu alleen nog af welke van de 2 links en rechts moeten. Ze zitten natuurlijk 90 graden tov elkaar gedraaid en nu even uitvinden welke stand dan past bij de stand van de aangrijping van de drijfstangen links en rechts.

@Beached, de reden lijkt me eenvoudig. De horizontale ligging van de cylinders en de schuiven én het feit dat er 3 assen op korte afstand van de cylinders liggen en de middelste as wordt aangedreven betekent dat de voorste as gewoon in de weg ligt voor binnenliggende schuiven. Soms opgelost door de schuiven hoger en schuin te plaatsen, maar hier eenvoudig. En ik ga ervan uit dat er op de schuiven geen enorme kracht wordt uitgeoefend in elk geval niet vergelijkbaar met de cylinders voor de aandrijving. Dus een halfronde verbinding lijkt dat wel op de te kunnen vangen. Maar ik had het nog nooit bewust zo gezien. Weer iets geleerd.

mvg,
Ivo

*