Doel:€250.00
Donaties:€112.50

Per saldo:€-137.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 2019 raad-draadje door Rondje_HO
Vandaag om 16:19:40
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door tinus
Vandaag om 16:16:52
Hoe een ruit voor het toilet blinderen? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:08:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 16:04:27
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door St00mboy
Vandaag om 15:55:19
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:26
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Ronald Hofmeester
Vandaag om 15:30:06
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door nkob
Vandaag om 15:29:14
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Sven
Vandaag om 15:25:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:56:17
Roßnitz door sdz1976
Vandaag om 14:36:57
Modulebaan.nl Kijk- Speel- en Doedag 26 Januari 2019 door Piggelmee
Vandaag om 14:07:24
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 14:00:40
Geoline wissels elektrificeren door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:43:56
Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd......... door 72sonett
Vandaag om 13:42:21
Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn. door ltmdepot
Vandaag om 12:44:41
Verven styreen door Hans Mol
Vandaag om 12:36:33
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 12:28:12
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 12:02:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:36:09
Roco NS1600 (eerste generatie): digitaal maken door Combino
Vandaag om 11:34:33
Brawa loc digitaal maken, welke decoder past hier in? door Remunj
Vandaag om 10:28:27
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 10:25:30
2 verschillende voltages op 1 rail door Timo
Vandaag om 10:14:02
LS Models, STVA (NS) autotransportwagens door Daan!
Vandaag om 09:18:05
ESU 2019 door rail4marcel
Vandaag om 09:10:50
MB-module "Dolce far N-te" door nkob
Vandaag om 08:55:40
Roco BR 215 superen (Röwa?) door Reinout van Rees
Vandaag om 08:49:14
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 07:25:23
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 07:11:39
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 89005 keer)

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Pronsfeld
« Reactie #480 Gepost op: 22 oktober 2018, 08:56:10 »
Altijd mooi van dit soort filmpjes. Goederentrein op de westeifelbahn.

https://youtu.be/w93vtm03yPQ


rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Pronsfeld
« Reactie #481 Gepost op: 22 oktober 2018, 13:29:08 »
Ondertussen weer de smaak te pakken.

Hier waar het project in januari is gestrand bij de beek. Het hard wordende gips getamponneerd met een kwast om het beeld van stromend water te krijgen. Eerst geprobeerd met wc papier maar dat was geen succes.



Verder ff snel een "bekisting" in elkaar gezet voor wat ruïne muurtjes. Vanmiddag afgieten en van de week weer eens krassen.

 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #482 Gepost op: 22 oktober 2018, 14:13:12 »
Zelf van dat soort mallen maken: dat heb ik nog nooit gedaan. Dat is ergens ook het leuke aan deze hobby: er zijn zo veel alternatieve manieren om iets op te lossen! Gipsmallen, krassen in foamboard, kant-en-klare stenen platen, losse steentjes leggen, plastic, enz enz... Benieuwd hoe de beek eruit komt te zien.

Bij mij moet ik ook eens met de grote beek bezig. Alles moet weer eens goed schoongemaakt worden èn ik moet wat electrawerk doen, dus als er toch niets rijdt kan ik de module wel eens loshalen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Pronsfeld
« Reactie #483 Gepost op: 23 oktober 2018, 11:27:16 »
Bekisting verwijderd en krassen maar met dit als resultaat.

Het moet een stukje ruïne worden ergens op de berg in het bos.
 



rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Pronsfeld
« Reactie #484 Gepost op: 23 oktober 2018, 21:54:59 »
Hoi

Bij de Action is de kerst led verlichting weer leverbaar. Het Aral tankstation (waar het nog steeds wachten is op de verlichte Viessmann pompen) vanmiddag voorzien van wat ledstripjes. Even een trafo aan gehangen om te kijken hoe het er uitziet. Het resultaat wordt leuk de shop moet nog wel wat meer worden aangekleed.

De Unimog op de brug is ook mooi verlicht alleen zal een personenwagen mooier staan maar dat is voor later.



Nog even een projectje van een paar weken geleden. Een kolenbunkertje voor bij de brandstofhandel.




Tja en dan zijn foto's genadeloos. De randen zijn wat krom getrokken.

Groetjes Harry

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Pronsfeld
« Reactie #485 Gepost op: 24 oktober 2018, 08:27:45 »
Hoi,

Nog zo'n zelfbouwer (y).

Troosteloze foto's van die uitgerangeerde locs maar gaaf dat je zoiets nog kan bekijken anno 2018!

Heb nog even een idee opgedaan van dat kraantje wat er te zien is.
Om die op een betonnen sokkel te zetten.

Gr Koen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #486 Gepost op: 24 oktober 2018, 12:52:45 »
Kromgetrokken randen? In hoeverre is het ook erg? Iets groots en lomps met een grote grijper eraan zal die bunker vullen. Dat gaat lang niet altijd netjes en goed gemikt. Dus een voorraad deuken of half-ontzette randen is juist realistisch. Tikkie roestkleur erbij...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Pronsfeld
« Reactie #487 Gepost op: 24 oktober 2018, 18:01:25 »
Hier het voorbeeld ergens op internet gevonden.



Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #488 Gepost op: 24 oktober 2018, 20:12:00 »
Met zo'n transportband zal het wel netjes blijven. Dit voorbeeld heeft wel roestplekken, maar is verder opvallend recht en netjes.
Ik ging er van uit dat er een grijper ofzo naast stond. Dat zorgt nogal eens voor deuken :)

Kan je nog achterhalen waar dit is?
Interessant voorbeeld, trouwens, als je kijkt naar de schakeringen. Sommige plekken zijn opvallend donker terwijl de weg opvallend licht is. Als je dit in model precies na zou bouwen zou het al snel onrealistisch worden gevonden, gok ik.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
    • Altwied im Westerwald
Re: Pronsfeld
« Reactie #489 Gepost op: 24 oktober 2018, 21:30:10 »
De naam van de foto is "Zittau-Juni-1992". Het is dan wel geen raadplaatje, maar ik gok Zittau ;)
Maar hoe dan ook, een mooie kolentrechter Harry! Ook al is tie een tikkie krom. Ik zit te denken of ik misschien ook zoiets voor op mijn baantje zal bouwen.
Groet, Wim
PS zit er nou een lantaarn aan de trechter vast? Dat is ook wel weer apart!
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Pronsfeld
« Reactie #490 Gepost op: 24 oktober 2018, 22:02:24 »
Het is inderdaad Zittau. Zat in het mapje kolenhandel. Er zaten nog 2 foto's in zie hier onder.

Zulke plaatjes geven je altijd inspiratie. 





Groet Harry

DJV

  • MSG-Nienoord
  • Offline Offline
  • Berichten: 797
  • BRrrrrmmmmmm. II-V Diesel Power.
Re: Pronsfeld
« Reactie #491 Gepost op: 24 oktober 2018, 22:25:29 »




Tja en dan zijn foto's genadeloos. De randen zijn wat krom getrokken.




De Kraan was iets groter dan de machinist dacht ;)
Mooie stortgoedtrechter.
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Pronsfeld
« Reactie #492 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:03:26 »
Hoi

Weet iemand waar het hoofdsein zou moeten in de situatie van de foto. voor de tunnel moet het inrijsein voor Pronsfeld geplaatst worden wat normaal rechts van het spoor zou zijn. Als de machinist uit de insnijding komt dan ziet hij het sein erg laat. Ik kan mij voorstellen dat het sein links wordt geplaatst voor een betere zichtbaarheid. Aan de andere kant is de snelheid op dit soort lijntjes erg laag wat rechts weer logisch maakt.

Wie weet het.

Groetjes Harry



44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12409
Re: Pronsfeld
« Reactie #493 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:05:47 »
Citaat

Triest om te zien, en het besef dat die tijd van stoomtractie als dagelijks verschijnsel in goederen- en reizigersverkeer onherroepelijk voorbij is, komt weer eens een keertje keihard aan. Ook de hedendaagse Plandampf- en Museumsfahrten kunnen daar, zoals onze oosterburen dat zo mooi zeggen, "nicht über hinwegtäuschen".
Met andere woorden: dit is zoals het is, VSM, SSN en al die andere verenigingen en stichtingen die zich inzetten om de stoomlok te laten 'herleven' halen dat verleden op geen stukken na terug.

Dat sein zou ik, denk ik, gewoon rechts neerzetten. Misschien wel met een 12meter-mast.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 19:07:34 door 44 »

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Pronsfeld
« Reactie #494 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:30:52 »
Hoi

Weet iemand waar het hoofdsein zou moeten in de situatie van de foto. voor de tunnel moet het inrijsein voor Pronsfeld geplaatst worden wat normaal rechts van het spoor zou zijn. Als de machinist uit de insnijding komt dan ziet hij het sein erg laat. Ik kan mij voorstellen dat het sein links wordt geplaatst voor een betere zichtbaarheid. Aan de andere kant is de snelheid op dit soort lijntjes erg laag wat rechts weer logisch maakt.

Wie weet het.

Groetjes Harry





Hallo,


Wanneer je het mij zou vragen zou ik zeggen: direct rechts voor de brug. Waarvoor zijn er immers voorseinen? Juist om tijdig het seinbeeld van het nog niet zichtbare hoofdsein te herkennen. In de situatie van voorsein op Vr2 (stoppen verwachten) is de snelheid immers 40 km/h of lager (aangeven met bord Zs3 "<4") en kan de trein tijdig voor het hoofdsein stoppen.


Mocht je het hoofdsein tóch links voor de brug willen plaatsen komt er rechts (op de plek waar het sein rechts van het spoor normaliter zou hebben gestaan) een zogenaamde "Schachbrettafel" NE4/S02.


Meestal wordt deze laatste oplossing niet omwille van een betere zichtbaarheid aangewend, maar eerder omdat er gewoonweg geen ruimte voor het plaatsen van een sein rechts van het spoor is.