Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 09:54:36
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 09:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 133959 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #480 Gepost op: 22 oktober 2018, 08:56:10 »
Altijd mooi van dit soort filmpjes. Goederentrein op de westeifelbahn.

https://youtu.be/w93vtm03yPQ


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #481 Gepost op: 22 oktober 2018, 13:29:08 »
Ondertussen weer de smaak te pakken.

Hier waar het project in januari is gestrand bij de beek. Het hard wordende gips getamponneerd met een kwast om het beeld van stromend water te krijgen. Eerst geprobeerd met wc papier maar dat was geen succes.



Verder ff snel een "bekisting" in elkaar gezet voor wat ruïne muurtjes. Vanmiddag afgieten en van de week weer eens krassen.

 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #482 Gepost op: 22 oktober 2018, 14:13:12 »
Zelf van dat soort mallen maken: dat heb ik nog nooit gedaan. Dat is ergens ook het leuke aan deze hobby: er zijn zo veel alternatieve manieren om iets op te lossen! Gipsmallen, krassen in foamboard, kant-en-klare stenen platen, losse steentjes leggen, plastic, enz enz... Benieuwd hoe de beek eruit komt te zien.

Bij mij moet ik ook eens met de grote beek bezig. Alles moet weer eens goed schoongemaakt worden èn ik moet wat electrawerk doen, dus als er toch niets rijdt kan ik de module wel eens loshalen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #483 Gepost op: 23 oktober 2018, 11:27:16 »
Bekisting verwijderd en krassen maar met dit als resultaat.

Het moet een stukje ruïne worden ergens op de berg in het bos.
 



HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #484 Gepost op: 23 oktober 2018, 21:54:59 »
Hoi

Bij de Action is de kerst led verlichting weer leverbaar. Het Aral tankstation (waar het nog steeds wachten is op de verlichte Viessmann pompen) vanmiddag voorzien van wat ledstripjes. Even een trafo aan gehangen om te kijken hoe het er uitziet. Het resultaat wordt leuk de shop moet nog wel wat meer worden aangekleed.

De Unimog op de brug is ook mooi verlicht alleen zal een personenwagen mooier staan maar dat is voor later.



Nog even een projectje van een paar weken geleden. Een kolenbunkertje voor bij de brandstofhandel.




Tja en dan zijn foto's genadeloos. De randen zijn wat krom getrokken.

Groetjes Harry

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: Pronsfeld
« Reactie #485 Gepost op: 24 oktober 2018, 08:27:45 »
Hoi,

Nog zo'n zelfbouwer (y).

Troosteloze foto's van die uitgerangeerde locs maar gaaf dat je zoiets nog kan bekijken anno 2018!

Heb nog even een idee opgedaan van dat kraantje wat er te zien is.
Om die op een betonnen sokkel te zetten.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #486 Gepost op: 24 oktober 2018, 12:52:45 »
Kromgetrokken randen? In hoeverre is het ook erg? Iets groots en lomps met een grote grijper eraan zal die bunker vullen. Dat gaat lang niet altijd netjes en goed gemikt. Dus een voorraad deuken of half-ontzette randen is juist realistisch. Tikkie roestkleur erbij...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #487 Gepost op: 24 oktober 2018, 18:01:25 »
Hier het voorbeeld ergens op internet gevonden.



Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #488 Gepost op: 24 oktober 2018, 20:12:00 »
Met zo'n transportband zal het wel netjes blijven. Dit voorbeeld heeft wel roestplekken, maar is verder opvallend recht en netjes.
Ik ging er van uit dat er een grijper ofzo naast stond. Dat zorgt nogal eens voor deuken :)

Kan je nog achterhalen waar dit is?
Interessant voorbeeld, trouwens, als je kijkt naar de schakeringen. Sommige plekken zijn opvallend donker terwijl de weg opvallend licht is. Als je dit in model precies na zou bouwen zou het al snel onrealistisch worden gevonden, gok ik.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Pronsfeld
« Reactie #489 Gepost op: 24 oktober 2018, 21:30:10 »
De naam van de foto is "Zittau-Juni-1992". Het is dan wel geen raadplaatje, maar ik gok Zittau ;)
Maar hoe dan ook, een mooie kolentrechter Harry! Ook al is tie een tikkie krom. Ik zit te denken of ik misschien ook zoiets voor op mijn baantje zal bouwen.
Groet, Wim
PS zit er nou een lantaarn aan de trechter vast? Dat is ook wel weer apart!
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #490 Gepost op: 24 oktober 2018, 22:02:24 »
Het is inderdaad Zittau. Zat in het mapje kolenhandel. Er zaten nog 2 foto's in zie hier onder.

Zulke plaatjes geven je altijd inspiratie. 





Groet Harry

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Pronsfeld
« Reactie #491 Gepost op: 24 oktober 2018, 22:25:29 »




Tja en dan zijn foto's genadeloos. De randen zijn wat krom getrokken.




De Kraan was iets groter dan de machinist dacht ;)
Mooie stortgoedtrechter.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #492 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:03:26 »
Hoi

Weet iemand waar het hoofdsein zou moeten in de situatie van de foto. voor de tunnel moet het inrijsein voor Pronsfeld geplaatst worden wat normaal rechts van het spoor zou zijn. Als de machinist uit de insnijding komt dan ziet hij het sein erg laat. Ik kan mij voorstellen dat het sein links wordt geplaatst voor een betere zichtbaarheid. Aan de andere kant is de snelheid op dit soort lijntjes erg laag wat rechts weer logisch maakt.

Wie weet het.

Groetjes Harry



ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Pronsfeld
« Reactie #493 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:05:47 »
Citaat

Triest om te zien, en het besef dat die tijd van stoomtractie als dagelijks verschijnsel in goederen- en reizigersverkeer onherroepelijk voorbij is, komt weer eens een keertje keihard aan. Ook de hedendaagse Plandampf- en Museumsfahrten kunnen daar, zoals onze oosterburen dat zo mooi zeggen, "nicht über hinwegtäuschen".
Met andere woorden: dit is zoals het is, VSM, SSN en al die andere verenigingen en stichtingen die zich inzetten om de stoomlok te laten 'herleven' halen dat verleden op geen stukken na terug.

Dat sein zou ik, denk ik, gewoon rechts neerzetten. Misschien wel met een 12meter-mast.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2018, 19:07:34 door 44 »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Pronsfeld
« Reactie #494 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:30:52 »
Hoi

Weet iemand waar het hoofdsein zou moeten in de situatie van de foto. voor de tunnel moet het inrijsein voor Pronsfeld geplaatst worden wat normaal rechts van het spoor zou zijn. Als de machinist uit de insnijding komt dan ziet hij het sein erg laat. Ik kan mij voorstellen dat het sein links wordt geplaatst voor een betere zichtbaarheid. Aan de andere kant is de snelheid op dit soort lijntjes erg laag wat rechts weer logisch maakt.

Wie weet het.

Groetjes Harry





Hallo,


Wanneer je het mij zou vragen zou ik zeggen: direct rechts voor de brug. Waarvoor zijn er immers voorseinen? Juist om tijdig het seinbeeld van het nog niet zichtbare hoofdsein te herkennen. In de situatie van voorsein op Vr2 (stoppen verwachten) is de snelheid immers 40 km/h of lager (aangeven met bord Zs3 "<4") en kan de trein tijdig voor het hoofdsein stoppen.


Mocht je het hoofdsein tóch links voor de brug willen plaatsen komt er rechts (op de plek waar het sein rechts van het spoor normaliter zou hebben gestaan) een zogenaamde "Schachbrettafel" NE4/S02.


Meestal wordt deze laatste oplossing niet omwille van een betere zichtbaarheid aangewend, maar eerder omdat er gewoonweg geen ruimte voor het plaatsen van een sein rechts van het spoor is.