Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 133531 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Pronsfeld
« Gepost op: 11 januari 2015, 11:57:12 »
Hoi mede forumlezers

Hier het eerste bericht van mijn baantje in opbouw/ aanleg Pronsfeld. De naam Pronsfeld heb ik  geleend om dat ik van dit Bahnhof zeer fijne herringeringen heb. Devoormalige nebenbahnen in de Eiifel zijn mijn voorbeeld voor deze baan. En dan voornamelijk de lijnen die uit Gerolstein vertrokken. Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders hier vroeger graag op vakantie gingen waardoor ik het nog mocht meemaken dat de lijnen nog in bedrijf waren.
Het staion in opbouw wordt gebouwd op 2 module bakken van 50 x 120 cm met de mogelijkheid om naar de ene of andere kant uit te breiden. Ook wordt na alle jaren het digitaal rijden ingevoerd. Verder probeer ik zoveel mogelijk zelf te bouwen en naar bestaand voorbeeld.
Het leuke is dat ik niet de enige ben zoals ik op dit forum lees die de Eiffel als voorbeeld heeft.
Hieronder een paar foto's van de opbouw.





Daafs128

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Pronsfeld
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2015, 11:59:45 »
Hoi rotaspeed, ziet er interessant en mooi uit. Ga je zeker volgen!


David

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Pronsfeld
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2015, 12:09:59 »
Hoi, die goederenloods is erg mooi! Zelfbouw? Ben benieuwd naar het vervolg.

Gert-Jan

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Pronsfeld
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2015, 15:23:10 »
Goeie start. Wordt het een heen-en-weer baan, of een waar je rond kunt rijden? Is er een layout planning?

Mooie loods inderdaad, en ook mooie tank trouwens.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2015, 19:59:22 »
Hoi Gert Jan

de loods is inderdaad zelbouw naar voorbeeld van een loods in Kaiseresch. Opgebouwd uit foamboard en dakpanplaten. Loods is nog lang niet klaar maar voor het zicht alvast ff neergezet

rudy

Het wordt een heen en weer baan, aan een zijde een eventuele uitbreiding en aan de andere kant het schaduwstation.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2015, 22:09:09 »
Ha! Weer iets uit de Eifel. Smul smul. Die loods ziet er goed uit. Ook lopen de sporen mooi in de bocht. Geeft een ruim gevoel. Gaat dat trouwens goed genoeg qua koppelen? Ik ben er met mijn gekozen koppelingen wat huiverig voor om bogen in stations te lebben, vandaar m'n vraag.

Je hebt denk ik m'n geklus aan de Eifelburgenbahn al gezien? Het grappige is dat ik iets Pronsfeld-achtigs voor m'n kopstation van plan ben, namelijk dat er een paar meter na de inrijwissel een steile wand met tunnel is :) Direct na m'n kopstation moet de lijn namelijk door een wandje heen richting trapgat. De Pronsfeld situatie leek me een mooie reden om dat bij mij ook te doen.

Ik sluit me trouwens aan bij de vraag naar een sporenplan. Overzichtsfoto van het geheel is ook goed :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2015, 22:39:12 »
Hoi Reinout

Jazeker ook hier ontstaat een Eifelbahn. Natuurlijk heb ik je verhalen al gelezen en vindt het schitterend hoe je over het trapgat heen bouwt en een Eifelbahn maakt.
Mijn baan ontstaat in de slaapkamer zal van de week proberen om een baanplan er op te zetten. De Eifelbanen zijn in de nadagen van WO 2 flink beschadigd waar je nu nog de gevolgen van kan zien. De brug bij Pelm en de opgeblazen straatbrug bij Bleialf. Hierdoor is bijvoorbeeld mijn spoor wat naar de losweg loopt alleen van de linkerkant (doodlopend gedeelte) te bereiken wat extra rangeer bewegingen veroorzaakt. Vroeger was het een doorgangs station maar men heeft het vervolg traject niet meer herstelt waardoor dit kopstation ontstond.
Wat de koppelingen betreft gebruik ik Kadee's waar ik zeer te spreken over ben ook in flauwe bochten. Ze zien voor Europese modellen eigenlijk niet uit maar bij mijn zijn ze bedrijfszeker.
Als stationsgebouw wil ik het voorbeeld van Waxweiller gebruiken, zie de foto


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2015, 23:23:59 »
Dat zijn ze mooi aan het opknappen! Ik meende er ooit iets op een Duits forum over gelezen te hebben. Iemands oma woonde erin ofzo en die klaagde steen en been dat het pand niet/nauwelijks te isoleren was :)

Ben je bekend met eine kleine Anlage van A bis Z? Mooi tijdschrift dat de bouw van een module over Freilingen beschrijft, dat een enigszins vergelijkbaar stationsgebouw bezit. De bouw van het gebouw wordt uitgebreid beschreven. Zie ook de voorbeeld PDF.

Koppelingen: tja, beugelkoppelingen en alle reguliere kortkoppelingen zien er toch óók niet uit? Zo'n kadee is echt niet lelijker, toch? Eerlijk gezegd vind ik die halfronde ontkoppelstangetjes onder de koppeling er best realistisch als luchtleiding ofzo uitzien. Niets mis mee toch?

Versperring na de oorlog: dat scenario gebruik ik ook. Het werkt inderdaad spel-verhogend om zo'n losweg alleen van "de irritante kant" bereikbaar te laten zijn. Je moet simpelweg beter oppassen bij het rangeren. Ik heb al eens "oh, bah, vergeten dat ik...." gezegd tijdens het rangeren.

Ik kijk uit naar meer plaatjes van je baan! :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2015, 12:01:02 »
Vraagje tussendoor: heb je trouwens een sporenplan van Waxweiler danwel Pronsfeld? ik kan wel iets afleiden uit foto's her en der op het internet, maar ik heb nooit een goed totaaloverzicht gevonden. Even om het te kunnen vergelijken met mijn verzonnen kopstation  ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2015, 19:27:17 »
Hoi reinout.

Ze waren inderdaad in het voorjaar het stationsgebouw aan het opknappen en de deur stond helaas pen zodat ik overal heb gekeken. Die oude oma zal het zomers wel lekker koel hebben gehad in het gebouw met muren van inimaal 0,5m dik.
Aan de stationsplattegronden kan ik je helaas niet helpen want daar ben ikzelf ook al jaren naar op zoek bij Pronsfeld staat een monument een kof met rongenwagen en allemaal foto's waar je wel veel van kan afleiden.
Mag ik je nog hartelijk bedanken voor de links die je mij gegeven heb eens kijken of ik het blad op de kop kan tikken. Ga vanavond weer verder met de ondergrondse wisselaandrijvingen puur mechanisch met trekstanngen onder de tafel.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2015, 22:16:09 »
Vanavond weer met de wisselaandrijvingen bezig geweest. Lekker ouderwets met trekstangen


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2015, 10:22:06 »
Die handbediening ziet er netjes uit. Kun je misschien een detailopname maken? Er zijn namelijk twee dingen die ik me afvraag:

  • De aansluiting van de horizontale draad (electriciteitskabel?) op de kiepschakelaar.
  • Is het sleufje in de het balkje waar het L-profiel op zit ervoor om draaien van de horizontale draad te voorkomen? Of heb he elders ook nog iets om het draaien te voorkomen?

Nog een correctie trouwens op wat ik eerder zei, namelijk "dat ik de steile wand met tunnel net na de inrijwissel van Pronsfeld na ging bouwen". Dat moet geen Pronsfeld zijn maar het iets verderop gelegen Neuerburg. Die twee haal ik continu door elkaar, zucht. Zie foto 9 in dit verslag. (On topic, want er staat ook een fotootje van Pronsfeld en Waxweiler bij :) ).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2015, 21:25:56 »
De horizontale "draad" is een autogeen lasdraad. De lus in het blokje zit er in zodat er niks gaat verdraaien. Het handeltje van de kipschakelaar zit tussen een stukje kroonsteen gefixeerd. Dit idee heb ik ergens op internet gevonden en gewoon nagemaakt.  Met de schakelaar wordt het puntstuk van de juiste spanning voorzien.
Hier nog 2 detail foto's




Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2015, 22:13:14 »
Nou, 't ziet er allemaal netjes uit hoor  (y)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2015, 21:50:40 »
Even een foto van een tussendoor projectje van vorige week. Een stootblok gemaakt van foamboard. Alleen nog opvullen en begrassen.