Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door IJsselsteyn
Vandaag om 19:17:39
Stoomcavalcade 50 jaar NVBS Amersfoort-Woudenberg door VictorPM
Vandaag om 19:17:29
Havenbaantje door Edgy
Vandaag om 19:16:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Pinkelpa
Vandaag om 19:14:23
Marklin/Trix Rheingold '1928' set , vragen over locs door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:03:31
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:57:01
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 18:51:33
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
Vandaag om 18:50:23
Vraagje aan de messingbouwers.... hoe buig ik een messing buisje? door Pauldg
Vandaag om 18:30:22
Ermehuizen anno 1974 door Joran
Vandaag om 18:16:27
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Mcn1986
Vandaag om 18:06:34
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:39:21
Flm 4028 kortsluiting door zuylen
Vandaag om 17:16:24
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 16:52:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Yuri Sloof
Vandaag om 16:45:33
Fleischmann BR 24/4141, hoe digitaliseren met verlichting? door Dave.......
Vandaag om 16:13:09
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 15:09:16
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door NS264
Vandaag om 14:21:09
Opdracht fotowedstrijd mei/juni "rangeerwerk" door Bob R.
Vandaag om 12:55:39
Mehano Thalys door henk
Vandaag om 12:48:39
Roco 2418 pimpen (zwaailicht, rangeerlicht, schakelbaar sluitlicht) door bollen neus
Vandaag om 12:45:50
Spoor 1'ers & 0'ers door Joop_L
Vandaag om 12:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:09:59
Lima SBB Re 6/6 met kapotte tandwielen door laurent
Vandaag om 09:25:16
GTM AB48 in 0e door Sven
Vandaag om 00:08:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 juni 2018, 22:44:06

Auteur Topic: BNLS Baanbreker: Tomasso  (gelezen 3480 keer)

Voldemort

• Offline Offline
BNLS Baanbreker: Tomasso
« Gepost op: 07 januari 2015, 21:28:03 »
Tomasso:

Hallo allemaal, ik ben Tom Bouwman, nu (2015) nog 37 jaren jong en een absoluut groentje in de modelbouwwereld ;D

Bij mij zat de modeltreinenhobby er echter al vroeg in. Rond mijn 6e jaar kreeg ik mijn eerste Fleischmann Anna locje met een mooi rondje. Dat moest natuurlijk snel uitgebreid worden, dus ik vertelde wat ik wilde en zo kreeg mijn vader de taak alles maar eens te realiseren (ervoor laten betalen was overigens ook erg fijn ;D). Die heeft dus wat uren staan zweten op iets waar hij eigenlijk helemaal geen interesse in had! Jaren later bleek dat allemaal vergeefs, want toen moest mijn treinbaan het veld ruimen voor een luxe stereo set en mijn eerste pc (Pentium 133 MHz, jaja...). Ook speelden vrouwen een grote rol, wat betekende dat ik mezelf aan de financiële afgrond bevond welke vrouwen blijkbaar op die leeftijd met zich mee brengen.

Gelukkig was er een jaar of 12 geleden een aanleiding om weer eens te beginnen met de hobby. Wat me meteen opviel was dat alles hopeloos verouderd was en dat ik veel fijnere en gedetailleerde modellen wilde. Dus met uitzondering van 2 locomotieven met sentiment er aan, alles verkocht en helemaal opnieuw begonnen. In eerste instantie alles gekocht wat ik mooi vond (en dat is nogal wat), maar ik begon steeds meer richting te krijgen. Nederlandse stoom van voor de 2e wereldoorlog moest het worden, maar dat betekent meteen 4 dingen: 1) daar is weinig van en 2) wil je iets betaalbaars dan moet je toch zelf gaan bouwen, 3) het kost geld en 4) het kost je eigenlijk per loc een klein fortuin. Mijn vrouw begrijpt er overigens niks van, die ziet kinderspeelgoed met een waarde van enkele duizenden euro's. Maar goed, vrouwen...

Maar goed, how now? Ik kocht maar eens een paar kitjes van DJH/Modelloco en die legde ik toen netjes in de kast, omdat ik echt geen idee had wat ik er mee aan moest! Gekkenhuis dus, want waar heb je anders die kits voor? Inmiddels was ik ook al redelijk ingeburgerd op Beneluxspoor.net en ging ik me wat actiever gedragen op dit forum (tot spijt van vele gebruikers en moderatoren ;D). Onkruid vergaat niet, dus ik ben er nog steeds! Wat is nu het mooiste van dit forum? Wat ik niet vond op de modelspoorclub waar ik lid van ben, vond ik juist wel hier op het forum! Meerdere mensen met allerlei ervaringen dienden zich hier aan en gaandeweg kwam ik steeds meer in de verleiding om, na allerlei tips en trucs te hebben gekregen, eindelijk maar eens die kits uit de kast te trekken. Zo gezegd, zo gedaan! Op een winterse avond de boel gepakt en maar eens begonnen! De laptop naast mijn bouwactiviteiten, want wat ik op dat moment niet wist of snapte, kon direct op Beneluxspoor.net gevraagd worden. Handig! Van alle kanten kwam de informatie binnenstromen en zodoende kwam er ontwikkeling in mijn modelbouwactiviteiten. Zoals ik in het begin al zei, ik ben nog steeds een groentje in de modelbouwwereld, maar de modeltreinhobby heb ik door deze site wel ontstegen. Door me hier te mengen met meer ervaren bouwers, krijg ik zelf ook meer ervaring. Intussen ben ik zover dat als ik iets wil, ik vaak ook zelf onderzoek pleeg, om zodoende de beste en meest realistische (en vaak ook tijdperk of maatschappijgebonden) resultaten te krijgen.

Tsja, een hoop gezwam, maar wat heeft het nu daadwerkelijk opgeleverd? Nou, waar ik trots op ben is het draadje van mijn NS 3900. Daar is zoveel onderzoek gebeurd en zoveel informatie verzameld dat er kleine maar toch beeldbepalende dingen aan het licht zijn gekomen. Jammer is dat ik daardoor niet meer akkoord kan gaan met de standaardversie van de kit, juist omdat ik nu weet dat het anders en beter kan (moet!). Het is niet eens dat ik het wil, (al die verbouwingen, gloeiende, gloeiende) maar meer dat als ik het niet doe, ik me er altijd aan zal ergeren, omdat ik weet dat ik het anders (hopelijk ook beter) kan. Het ding is nog niet af, maar het wordt wel uniek en dat vind ik nu al leuk!

Het andere is het draadje van mijn NS 3300. Inmiddels weet ik dat ik de HSM uitvoering wil, maar ook hier moest aardig wat veranderd en verbeterd worden. Na veel frustraties, probeersels etc., ben ik inmiddels aardig op weg geholpen door de vele bouwers hier. Mijn speciale dank gaat uit naar Leen Verkaik (Stoomboy), omdat die me goed op weg heeft geholpen met de eerste stappen in het bouwen van messing en witmetaal kitjes. Naderhand ben ik steeds meer ingeburgerd in het zelfbouwwereldje hier en leer je de mensen ook (real live) persoonlijk kennen. Dan wordt dit forum ineens levend en zie je de gezichten er achter. Ik ben dus inmiddels ook lid van de BNLS club, waar je elkaar met enige regelmaat ergen in levende lijve tegenkomt. Ik kan niet anders zeggen dan dat het reuze gezellig is!

Nou, er lopen hier genoeg draadjes van mij. Als laatste wil ik nog even de Blauwe Brabander van Philotrain aanhalen. Philotrain was altijd de heilige (onbetaalbare) graal voor me. Inmiddels is dat heilige er wel af, alleen mag er van mij nog best wat met de prijs gebeuren ;D Door de draadjes van Karst Drenth te volgen zie je dat het eigenlijk ook maar locomotiefjes zijn, die veel te vaak hun leven slijten in de vitrine. Met een beetje (soms wat meer) aandacht zij hier prachtig rijdende modellen van te maken! Cool! Dus de stoute schoenen aangetrokken, één van mijn favoriete stoomlocs gekocht en het ding diezelfde avond nog uit elkaar geschroefd. Easy piecy, japanese! Nou ja, dan ook maar ff boren, vijlen, frezen, solderen. Inmiddels rijdt de loc waanzinnig goed, geheel kortsluitingsvrij en zit er ook nog eens verlichting in die geschakeld kan worden d.m.v. de ingebouwde decoder. Ik kan je 1 ding zeggen, zonder dit forum was ik er nooit aan begonnen! Maar goed, het resultaat is fantastisch en het ding heeft inmiddels op diverse modelbouwshows al de nodige kilometers gemaakt zonder 1 enkel probleem. Gaaf toch?

BNLS heeft me goed op weg geholpen, ik leer steeds meer mensen real live kennen (leuk, leuk, leuk!) en probeer zelf zoveel mogelijk te delen van mijn bouwactiviteiten, juist omdat het mij ook zo goed op weg heeft geholpen. Dat wil je dan toch niet voor jezelf houden? BNLS is dan ook nog niet van me af, maar ik geniet nog dag in dag uit van deze site en hun gebruikers!

Hoe dan ook, genoeg gezwamd, nog meer onvoltooide projecten, dus ik zal nog genoeg van me laten horen. Ik wens iedereen veel bouwplezier hier toe en natuurlijk allemaal het beste!

Met hartelijke groeten,

Tom Bouwman.

Daar waar veel bouwers hun best doen om te laten zien dat eigenlijk iedereen gewoon messing kitjes kan bouwen, neemt Tomasso je mee door de krochten van twijfel en verwarring die een beginnende kitbouwer tegen komt, maar uiteindelijk ook weet te overwinnen. Gevoegd bij een geheel eigen stijl in omschrijven en opschrijven maken de postings van Tomasso de moeite waard om te lezen

Team BNLS Baanbrekers & Werkspoor