Google+
Doel:€250.00
Donaties:€66.80

Per saldo:€-183.20

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:43:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 01:24:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door gtw6016
Vandaag om 01:21:17
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door sdz1976
Vandaag om 00:46:28
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door Gert Arkema
Vandaag om 00:39:14
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door laurent
Vandaag om 00:35:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door T.Spat
Vandaag om 00:31:12
Plaatsen van DB seinen door Remco vM
Vandaag om 00:28:50
Brawa 43916, hoe digitaliseren zonder stekker? door laurent
Vandaag om 00:20:51
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Chris Westerduin
Vandaag om 00:02:07
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
23 juni 2018, 23:48:02
Jaren 80 in woord en beeld door Eric B
23 juni 2018, 22:56:50
HK draaischijf: ervaringen? door Remco_Nzo
23 juni 2018, 22:38:34
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Jelmer
23 juni 2018, 21:28:23
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 juni 2018, 21:20:19

Auteur Topic: BNLS Baanbreker: Ivo tB  (gelezen 3541 keer)

Voldemort

• Offline Offline
BNLS Baanbreker: Ivo tB
« Gepost op: 07 januari 2015, 21:25:47 »
Ivo tB:

Het modelspoorvirus is bij mij al jong ingeslagen met de eerste opwindtrein toen ik denk ik 3 was of zo. Daarna heeft het vanaf mijn 16e ongeveer een tijd stil gelegen, omdat het nadeel van modelspoor is dat je dromen eigenlijk niet te realiseren zijn en een en ander nooit af is. Elektronica, RC modelbouw en dan vooral modelzweven gaf meer voldoening. Rond mijn 27e echter kwam ik via een vriend weer in aanraking met modelspoor en toen ik in Delft bij de Koploper de eerste Philotrain modellen en kits zag was ik weer om. Sindsdien heb ik een grote verzameling NS modellen opgebouwd (en misschien nog meer nog te bouwen kits). Via Internet werd de kennis steeds groter, vooral na de start van Beneluxspoor. Ik bouwde toen al bijna 15 jaar zelf modellen en die zag ik maar weinig op BNLS. Ik wist wel dat de markt voor messing modelbouw heel klein is en vooral door contacten met Frits Thies en Cees van der Vis in Houten begon het te kriebelen om hier meer over te laten zien. Daar bleek Beneluxspoor een uitgelezen kans te bieden om dit te doen. Ik heb sinds 2007 met enige regelmaat bouwdraadjes gestart, die nog niet allemaal zijn beëindigd in een voltooid model  ;) . Dus het nooit af krijgen is nog steeds niet helemaal over.

De reden dat ik bouwdraadjes ben gestart is vooral om te laten zien hoe je modellen zelf kunt bouwen en dat het als je dat stap voor stap doet helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. Het aantal mensen dat er mee is begonnen is nog steeds klein, maar er zijn er wel een aantal. Opvallend is bijvoorbeeld dat mijn recente draadje over de Groentenwagen van Dutzrail nauwelijks reacties oproept, maar dat het wel trouw wordt gelezen. Elke post van mij blijkt goed te zijn voor 100 hits binnen 24 uur. Veel daarvan zijn anonieme gasten.

De draadjes waar ik trots op ben zijn bijvoorbeeld:

De reden waarom ik trots ben op deze draadjes is heel divers: de 1300 Grote Groene omdat dat een uniek model is, waarvan iedereen maar roept dat die zo moeilijk is. Vind ik heel erg meevallen. Mat '24 in oorspronkelijke uitvoering ben ik trots op door de uitstekende discussie die dit draadje heeft opgeroepen tussen de leden, waardoor onze gezamenlijke kennis over dit materieel enorm is toegenomen. Ik vond en vind dit draadje nog steeds inspirerend. Het heeft Roco er (mede?) toe aangezet zelf het model in deze versie uit te brengen. De de Oersik van Werps vind ik een leuk draadje omdat het laat zien hoe super gedetailleerd je op de millimeter aan de slag kunt en hoe perfect de kits van Werps vaak zijn (ik had eerder de 5300 gebouwd met dezelfde ervaring), in de 160 van Dutzrail laat ik enkele technieken zien (buigen) die ook een aantal mensen heeft geïnspireerd. Het LNER 6000 Tommy draadje heeft een aantal mensen ertoe gebracht hun kit uit de mottenballen te halen en te gaan bouwen, de NS 20 Kameel heeft ook veel informatie in het draadje opgeleverd en bij mij geleid tot absurd maar leuk schilderwerk van het interieur. De de ZHESM in gefreesd styreen is nog geen bijzonder draadje, maar wordt het wel. Super model ontworpen door Floris, dat nog behoorlijk gepimpt gaat worden en zal leiden tot het pronkstuk op mijn nog te bouwen modulebaan halte 's-Gravenweg in de Hofpleinlijn, uiteraard in de correcte jugendstil beschildering.

Het leuke van dergelijke draadjes in dit forum is dat mijn kennis van het model, dankzij de bijdragen van de andere leden, vaak enorm wordt verbeterd, waardoor ik het model beter kan maken. Soms leidt dat ook tot stagnatie (Tommy en NS 20 Kameel), maar ik zou niet graag meer een nieuw project willen zonder een draadje hier. Daarnaast hebben mijn draadjes in dit forum en mijn reacties in andere draadjes ook geleid tot een grote kring van modelbouwers die ik inmiddels ook regelmatig persoonlijk ontmoet. Dat was zonder dit forum waarschijnlijk niet gebeurd. Inmiddels wordt al verwezen naar dit forum en mijn draadjes in de vakbladen.

Met veel plezier heb ik ook een plan U gebouwd én gepimpt en dat laten zien in het plan U draadje van Karst. Dit nadat ik in Rijswijk door Karst daartoe ben uitgedaagd, omdat Karst en Gerco wel bestellingen zagen, maar geen plan U's. Ik kon het niet laten het model nog verder te perfectioneren en veel van mijn pimp acties zijn later door Karst zelf ook toegepast in gele plan U's. Ik denk dat ik op zijn minst ook mede aanstichter ben om Karst eens in metaal te laten bouwen, wat inmiddels heeft geleid tot een aantal modellen.

Tot slot zie ik nog wel een aandachtspunt. In de periode 2007 - 2010 was er veel meer de mogelijkheid om - extreme? - modelbouw te laten zien. Dat lijkt de laatste tijd steeds minder gewaardeerd te worden en te sneuvelen onder een bekend Nederlands fenomeen: niemand dient zijn kop boven het maaiveld uit te steken. Het heeft er in elk geval toe geleid dat er ook een aantal meer besloten fora zijn ontstaan, waardoor er hier minder wordt getoond. Dat vind ik jammer.

Tot zover mijn reactie. Misschien kun je er iets mee en het is vast veel te uitgebreid.

Groeten,
Ivo

Het is, inderdaad, erg Nederlands om alles wat boven het maaiveld uit te steekt weg te maaien en te roepen "doe maar gewoon dan doe je gek genoeg". Daar mee doe je echter geen recht aan mensen die prestaties leveren die boven het gemiddelde uitstijgen. Op Beneluxspoor is "Ivo tB" een van die mensen die op een bijzondere manier verslag doet van zijn bouwactiviteiten. Hij is zeker niet de enige, maar als team Baanbrekers / Werkspoor moeten we ergens beginnen. Met dit draadje willen we aangeven dat we als Beneluxspoor blij en trots zijn op de prestaties van Ivo en willen we zijn inspanningen die de extra aandacht geven die het in onze ogen verdient. De kracht van team Baanbrekers / Werkspoor ligt niet in het maken van modellen en bouwbeschrijvingen zo als o.a. Ivo tB dat doen, maar wel het scheppen van een omgeving waarbij dit soort inspanningen gewaardeerd en beloond worden. In hoeverre daarmee de (extreme??) modelbouw zoals Ivo bedoelt terug komt weten we niet, maar we staan er zeker open voor.

In de hoop dat iedereen van deze inspanningen zal genieten en ze op waarde weet te schatten: veel lees- en leer plezier met de draadjes van Ivo tB

BNLS team Baanbrekers / Werkspoor